Permalänk
Entusiast
Skrivet av NodCommander:

Har du plockat bort batteriet endast pga oro över temperatur, eller någon annan anledning?

Ja, konstant inkopplat litium batteri är en brandrisk jag inte vill ha. Det här så kallade "klustret" med mobiler står igång 24/7 så det känns bättre för nerverna att inte oroa sig över batterier

Permalänk

Riktigt coolt projekt - wow!! Två ideér. 1.Det borde kunna gå att modifiera nätaggregatet till att ge 4.2V? ibland finns en trimpotentiometer annars finns oftast en spänningsdelare med två motstånd från utgången in till själva kontrollerkretsen inuti nätaggregatet. 2. Jag funderar på om nedklockningen beror på att mobilen tror att batteriet är på väg att ta slut? Då skulle man kunna samtidigt spänningsmata USB-ingången med 5V så att mobilen tror att den står på ständig laddning?

Permalänk
Medlem

Det som sitter i batteriet är oftast en NTC-termistor för övervakning av temperaturen, som här ersattes med en fast resistor.
Sedan brukar det finnas med ett kort som övervakar cellen och bryter kontakten med omvärlden vid för hög i- eller urladdningsström, samt vid för hög- eller för låg spänning. Om ett batteri laddats ur för mycket så kan denna krets bryta kontakten, och enda sättet att återaktivera den kan vara att ge batteriet lite laddning.

I enheten, utanför batteriet, sitter det oftast en fuelgauge, bränslemätare. Det är denna som bedömer hur mycket kraft det finns kvar i batteriet. En vanlig typ är en så kallad Coulombräknare, som mäter strömmen in- och ut ur batteriet över tid. I vissa fall kombineras denna med en spänningsmätning för att minimera den drift som efter ett tag kan uppstå, t.ex. att batteriet tar slut innan mätaren nått noll, eftersom det blivit en offset mellan mätvärdet och den faktiska laddningsnivån.

Vid matning som i detta projekt så blir det som ett oändligt batteri, men detta vet inte fuelgaugen om, och den räknar ned som vanligt. Detta kan det ha implementerats en lösning på som nollställer räknaren, så som kommandona som visats här. -Har det testats att köra dessa kommandon med jämna mellanrum?

Ett alternativ kan vara att modifiera fuelgaugen, men då är frågan hur firmware i telefonen regerar. Vad händer till exempel om kommunikationsgränssnittet mot den modifieras/bryts, eller om eventuell avkänningsresistor minimeras. Om det inte är en alltför smart krets så kan denna resistor bytas mot en bygling, vilket torde ge en långsammare nedräkning. (Denna ligger ofta på ett par milliohm, så en bygling kommer inte att ge perfekt noll-resistans)

Intressant projekt för övrigt, själv kör jag bara folding på datorer, om än med varierande prestanda och ålder..

Permalänk

nedclockning är inte ett problem i telefoner, utan en funktion att upprätthålla en snabb telefon utan värme/energiutveckling. det är väldigt sällan man kör mer än 1/3del av kapaciteten på en lur.

För att du ska kunna ta del av högre/högsta klockfrekvens behöver du skapa en androidapplikation som har tillåtelsen att köra "prestandard-läge" men iochmed det kommer temperaturvarnaren som sitter på moderkortet att kicka in (oftast efter batteriet blivit överhettat)

Sätt en kylfläns, skapa din applikation. XDA har bra information hur du ska gå tillväga med suga ut det extra ur cpun men en bra start är att roota telefonerna och sätta in debian dist på dem

Permalänk
Medlem

Fränt!
Provat detta (fast lite tvärtom då? )
https://www.androidauthority.com/tasker-root-throttle-cpu-693...

Visa signatur

AMD Athlon XP 2500+ @ 2,505GHz, ABIT AN7, 512MB TwinMos PC3200@480MHz 2.5-3-3-7, 120GB Hitachi 8MB, 200GB Segate, Chifftec-Dragon

Permalänk
Entusiast
Skrivet av spiderweb:

Riktigt coolt projekt - wow!! Två ideér. 1.Det borde kunna gå att modifiera nätaggregatet till att ge 4.2V? ibland finns en trimpotentiometer annars finns oftast en spänningsdelare med två motstånd från utgången in till själva kontrollerkretsen inuti nätaggregatet. 2. Jag funderar på om nedklockningen beror på att mobilen tror att batteriet är på väg att ta slut? Då skulle man kunna samtidigt spänningsmata USB-ingången med 5V så att mobilen tror att den står på ständig laddning?

Skrivet av Mizcak:

Det som sitter i batteriet är oftast en NTC-termistor för övervakning av temperaturen, som här ersattes med en fast resistor.
Sedan brukar det finnas med ett kort som övervakar cellen och bryter kontakten med omvärlden vid för hög i- eller urladdningsström, samt vid för hög- eller för låg spänning. Om ett batteri laddats ur för mycket så kan denna krets bryta kontakten, och enda sättet att återaktivera den kan vara att ge batteriet lite laddning.

I enheten, utanför batteriet, sitter det oftast en fuelgauge, bränslemätare. Det är denna som bedömer hur mycket kraft det finns kvar i batteriet. En vanlig typ är en så kallad Coulombräknare, som mäter strömmen in- och ut ur batteriet över tid. I vissa fall kombineras denna med en spänningsmätning för att minimera den drift som efter ett tag kan uppstå, t.ex. att batteriet tar slut innan mätaren nått noll, eftersom det blivit en offset mellan mätvärdet och den faktiska laddningsnivån.

Vid matning som i detta projekt så blir det som ett oändligt batteri, men detta vet inte fuelgaugen om, och den räknar ned som vanligt. Detta kan det ha implementerats en lösning på som nollställer räknaren, så som kommandona som visats här. -Har det testats att köra dessa kommandon med jämna mellanrum?

Ett alternativ kan vara att modifiera fuelgaugen, men då är frågan hur firmware i telefonen regerar. Vad händer till exempel om kommunikationsgränssnittet mot den modifieras/bryts, eller om eventuell avkänningsresistor minimeras. Om det inte är en alltför smart krets så kan denna resistor bytas mot en bygling, vilket torde ge en långsammare nedräkning. (Denna ligger ofta på ett par milliohm, så en bygling kommer inte att ge perfekt noll-resistans)

Intressant projekt för övrigt, själv kör jag bara folding på datorer, om än med varierande prestanda och ålder..

Skrivet av snorkeln46:

nedclockning är inte ett problem i telefoner, utan en funktion att upprätthålla en snabb telefon utan värme/energiutveckling. det är väldigt sällan man kör mer än 1/3del av kapaciteten på en lur.

För att du ska kunna ta del av högre/högsta klockfrekvens behöver du skapa en androidapplikation som har tillåtelsen att köra "prestandard-läge" men iochmed det kommer temperaturvarnaren som sitter på moderkortet att kicka in (oftast efter batteriet blivit överhettat)

Sätt en kylfläns, skapa din applikation. XDA har bra information hur du ska gå tillväga med suga ut det extra ur cpun men en bra start är att roota telefonerna och sätta in debian dist på dem

Skrivet av GroundX:

Jag tackar å det ödmjukaste för era konstruktiva svar. Jag har testat en del som jag inte postat tidigare i galleriet, jag uppdaterade ikväll. Blir nog enklast om jag listar:

• Justera frekvens med kernel auditor - detta reagerar inte telefonen på när den klockat ned sig. Funkar innan!

• Sätta spänning på USB in, lura telefonen att ladda - jag testade med samma spänning som jag använder som batterispännning, detta var tillräckligt för att trigga laddkretsen på samtliga telefoner när jag justerade upp spännnigen till 4,5 volt. Vid 4,3 - 4,4 volt var det några som inte reagerade. Denna lösning såg mycket lovande ut och jag trodde i en veckas tid att jag löst det hela, men visade sig inte funka i längden.

• Skriva över kernelvärden i t ex /sys/class/power_supply/battery/ - detta krashar och återstartar telefonen om jag försöker skriva över filerna här i realtid. Kompilera om kernel är för tillfället över min nivå

Det tar förbaskat mycket tid att felsöka sånt här, men det är halva nöjet. Kanske inte hinner så mycket innan jul bara. Sammanfattningsvis tror jag mycket på det som @Mizcak skriver om, att mobilernas "fuelgage" är det som ställer till det, så här kommer jag fokusera.

Oavsett det faktum att allt inte går i full fart så rullar det på och resultaten kommer in. Android-enheterna har väldigt snart passerat jobb-laptopen i mängd resultat och den har stått igång längre. En jämförelse hur effektiva mobilerna är mot en 4-trådad laptop processor kommer snart!

Permalänk
Entusiast

Uppdatering med prestanda och konstaterande att jag idag passerade 2 miljoner poäng för sweclockers lag!

Permalänk
Entusiast

Jag har i helgen startat upp det här projektet igen. Har varit ett uppehåll på två år.

Jag hade problem med att avlasta de tjocka sladdarna på större andelen av telefonerna, smältlimmet lossnade hela tiden och utsatte lödfogarna för en del stress om man ville kolla till telefonen. Så jag tog en sväng förbi Ikea och köpte ett gäng micro USB kablar istället. Tillsammans med en polare tillbringade vi fredagkvällen med att klippa ena änden och pressa dit kabeländar så jag kunde använda dem med mitt nätaggregat.

Nu ansluter spänningen till telefonens USB kontakt och det går en liten sladd från kontakten på krestskortet till batteri +. Detta funkar stabilt och nu verkar till slut batteriindikatorn stanna på laddning, vilket innebär att klockfrekvensen stannar på 1170 MHz istället för att bottna på 936 MHz. En skön 25% ökning i prestanda på 8 st enheter. Effektuttaget ökade med ca 2 watt (totalt) och temperaturerna ökade från 45 till 55 grader C.

Så nu tuffar beräkningar på, kör bara MCM - mapping cancer markers, tills nåt annat dyker upp. Vet inte om nån mer från Sweclockers är aktiv i WCG längre, men ser ut som vi är några styck kanske.

Min rekommendation för någon som läser detta och vill prova på nåt liknande är att göra det lite enklare: en eller två rejäla USB hubbar och en vanlig USB kabel, typ C eller micro eller vad som nu är aktuellt. Det verkar inte vara så noga med spänningen så jag tror inte man behöver ett justerbart aggregat. Rekommenderar däremot fortfarande att ta bort batteriet och då är det oftast nödvändigt att löda en resistor för att fejka batteritemp. Detta plus en liten sladd från usb kontakt in till batterikontakt + på kretskort är all lödning som är nödvändig.