Permalänk
Medlem

Utforska ny musik

Hej alla!

Nu börjar jag få lite musiktorka här hemma och tänkte höra med er. Var hittar ni nya låtar någonstans?

Har hoppat mellan prenumerationer på Spotify/Apple Music/Tidal och får då deras genererade och polariserade spellistor. Vilket inte är mycket att hänga i julgranen. Tyckte mycket om förr när man kunde hitta andra användares listor.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag hittar nästan all ny musik på Youtube. Lyssnar på nåt jag gillar och ofta dyker det upp nåt liknande, men ändå inte för likt, i förslagslistan intill.

Funkar mycket bättre än Spotify, som har ett väldigt stelt, osmart och klumpigt gränssnitt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Hah. Det var bättre förr. Samma skivor varenda dag. Ibland släpper de gamla banden nått nytt, men då gäller det att klaga.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Tinkerbeard:

Var hittar ni nya låtar någonstans?

Är det bara enskilda spår du år ute efter eller nya artister? En bra start i det senare fallet brukar vara mer engagerade musiksidor, som ofta kör listor med vad de anser vara det bästa som släppts under året, eller musik som de på annat sätt vill lyfta upp. Oftast brukar de sidor som fokuserar mer på en genre vara mer intressanta, så slipper den bra musiken dränkas av all R&B, soul, bling-hop, pop och annat som ingen egentligen vill lyssna på

Överlag blir det lättare att hitta ny musik ju mer man engagerar sig i och exponerar sig för musik: bloggar, reddit, wikin, podcasts, youtube etc. kan leverera en outsinlig ström av tips som man kan prova på. Beroende på hur väl dessa tips träffar sållar man ut några källor som förespråkar intressant musik mer ofta än de övriga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Hej alla!

Nu börjar jag få lite musiktorka här hemma och tänkte höra med er. Var hittar ni nya låtar någonstans?

Har hoppat mellan prenumerationer på Spotify/Apple Music/Tidal och får då deras genererade och polariserade spellistor. Vilket inte är mycket att hänga i julgranen. Tyckte mycket om förr när man kunde hitta andra användares listor.

Mvh

Jag brukar använda Google sök på typ "similar music to kizz" finns även generatorer/tjänster som https://www.chosic.com/playlist-generator/

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker vår gamla men ännu rätt aktiva tråd fungerar rätt bra för att hitta nytt. Emellanåt Youtube som lyckas pricka rätt med förslagen.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/680074-vad-lyssnar-du-...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Jag hittar nästan all ny musik på Youtube. Lyssnar på nåt jag gillar och ofta dyker det upp nåt liknande, men ändå inte för likt, i förslagslistan intill.

Funkar mycket bättre än Spotify, som har ett väldigt stelt, osmart och klumpigt gränssnitt.

Kan nog inte annat än hålla med. Har sedan någon månad tillbaks börja försöka använda Spotify igen. Lyssnar mest på podcasts idag och då föredrar jag Pocket Casts, som jag också betalar för efter att ha kört gratisvarianten under längre tid. Använde Spotify för podcasts innan men deras lösning är typ 100 år efter Pocket Casts.

Funderar lite på att utvärdera betald Youtube då jag likt dig upplever tjänsten så pass bra att hitta ny musik att det ihop med reklamfri Youtube på smarttvn är mer värt än att betala för Spotify.

Spotify är på många vis en bra tjänst men den fyller nästan ingen funktion för mig i dagsläget, tyvärr. Som singel så tycker jag dessutom att den kostar för mycket för vad den erbjuder och konkurrenterna kan erbjuda.

Permalänk
Medlem

Oj vilket intresse!

Jag har försökt att gå igenom olika streamingtjänster nu men hittar inget som utgör mitt behov. För några år sedan så hade Spotify "appar" i sig där man lätt kunde hitta andra användares spellistor hur enkelt som helst och få hur mycket inspiration som helst. Lat som man själv är så ska det vara lätt tillgängligt. Nu känns det betydligt polariserat med endast streamingstjänstens spellistor och top 100-listor.

Permalänk
Medlem

Youtube brukar vara riktigt bra på att rekommendera nya stilar som de tror man gillar baserat på låtar man gillat, och i väldigt många fall så fungerar det.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd

Har Spotify premium och är nöjd, men jag har aldrig använt den för att hitta ny musik. Eller jo, ett fåtal låtar och artister har jag börjat lyssnat på sen de dök upp i "radion" som spelas när en spellista tar slut, men beroende på spellista har den en tendens att bara spelar låtar som redan finns i spellistan. Den fungerar bättre om man har en spellista med bara en artist, eller om man spelar bara ett album. Har du provat den funktionen?

Annars tycker jag att den gyllene tidsåldern för ny musik var innan streamingtjänsterna kom. Följde några riktigt bra bloggar, framförallt Freealbumsgalore som postade bra musik, även om den inte alltid var mig grej, som dessutom var helt gratis.

Permalänk
Medlem

https://bandcamp.com/ är en bra start för att hitta små artister. När du köper därifrån går det direkt till artisten utan att passera giriga skivbolag.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi CM NR200P

Permalänk
Medlem

En fördel med spotify som jag använder mig en del av är daily mixes. Spotify tar o slänger samman dagliga listor med band baserat på musik du lyssnar på och grupperar efter genre, har funnit lite nya band tack vare den här funktionen. Krävs dock att man lyssnar en del innan den börjar bli pricksäker, kan få rätt udda resultat innan dess.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11