Permalänk
Medlem

Speldator - 20.000:-

Hej! Är då ute efter en speldator då min nuvarande står på glänt till dödsdomen. Vad jag är ute efter är en dator som jag ska kunna ha ett bra tag och spela på en relativt bra grafiknivå. Jag är verkligen ingen människa som överklockar allt som går och håller på med custom loop vattenkylning, med mera. Färgschema på komponenter och ett döfett RGB chassi är inget jag är speciellt intresserad av utan skulle helst vilja ha ett billigt och bra chassi som fungerar utmärkt med luftflöde. Vill helt enkelt ha en så bra och tyst speldator för circa 20.000 svenska riksdaler som möjligt.

Vänliga hälsningar mutatio.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Noctua NH-D15 får inte plats i chassit FYI.

Hade gått för något med 5600x om du inte har bråttom med att få delarna.

Permalänk
Medlem

Vänta till Black Friday rean går igång på måndag. Det kommer vara stor skillnad på pris, mycket saker som utgått tillverkning som ska "bort" ur lagersaldon.

NH-15D är inte den värsta, den är dock stor tung och otymplig, ska du ha bästa kylförmåga som Noctua kan ge idag är det nog faktiskt NH-U14S, den ligger på 220Watt, jag har en själv i min sig rigg. Otroligt bra kylare och inte lika massiv i yta som NH-D15, men effektivare med en förfining av NH-D15, som resulterat i högre kylförmåga.

Vill du ha ultimata luftkylaren så kasta på 2x NF-F12 iPPC-3000 fläktar på en NH-U14S, kör 2x på min och ja... Det är en levande orkan i chassit men det är däremot aldrig varmt ^^

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem

Tänkte annars om detta vore något? Vill nog satsa på Ryzen ändå och kom på att AIO kylare fanns... heh (novice på detta)

Kan nog pusha mellan 23-25 med tanke på nya releases.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av mutatio:

Tänkte annars om detta vore något? Vill nog satsa på Ryzen ändå och kom på att AIO kylare fanns... heh (novice på detta)

Kan nog pusha mellan 23-25 med tanke på nya releases.

Jag hade gjort följande:

-Bytt till RM750x då 850 inte finns i lager någonstans förrän typ februari nästa år plus att det gott och väl räcker med 750w.
-Valt en 5600x om det primärt är spela du skall göra då det verkar som att 5800x är den processor det har levererats minst av och är det dyraste valet sett till pris/prestanda (jämfört med 5600/5900x).
-Kört på 3600mhz ram istället för de 3200mhz-stickorna du valt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Actually_Jonas:

Jag hade gjort följande:

-Bytt till RM750x då 850 inte finns i lager någonstans förrän typ februari nästa år plus att det gott och väl räcker med 750w.
-Valt en 5600x om det primärt är spela du skall göra då det verkar som att 5800x är den processor det har levererats minst av och är det dyraste valet sett till pris/prestanda (jämfört med 5600/5900x).
-Kört på 3600mhz ram istället för de 3200mhz-stickorna du valt.

Ah, 3600mhz. Hade inte tänkt på det. Tack!

Funderade också på 5600x men jag är som många andra skadade av ''större siffror = bättre" mentaliteten.

Men AIO kylaren är bra eller?

Såg också nu att moderkortet inte stödjer hastigheter högre än 3200mhz, men på Inet går det inte att välja högre än 3200?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mutatio:

Ah, 3600mhz. Hade inte tänkt på det. Tack!

Funderade också på 5600x men jag är som många andra skadade av ''större siffror = bättre" mentaliteten.

Men AIO kylaren är bra eller?

Såg också nu att moderkortet inte stödjer hastigheter högre än 3200mhz, men på Inet går det inte att välja högre än 3200?

Du kan ändra på inets datorbyggare "Alla hastigheter" när du pillar med ramminnet, sen kolla kompabiliteten på produktens egna hemsida med produktkoden av minnena :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jajmut:

Du kan ändra på inets datorbyggare "Alla hastigheter" när du pillar med ramminnet, sen kolla kompabiliteten på produktens egna hemsida med produktkoden av minnena :).

Sådär, fixade till det nu!