Söker första ljudkort till 14-åring

Permalänk

Söker första ljudkort till 14-åring

Min frus kompis dotter gillar att sjunga och vill spela in sig på datorn som jag fattat det. Och då har jag fått i uppgift att köpa något ljudkort för det sak tydligen vara bra. Ingen av oss kan någonting som helst över huvud taget om ljudkort, så jag började med att googla ljudkort men fick då mest fram olika apparater. Ljudkort för mig var en soundblaster-kompatibel komponent man hade i datorer för 20 år sedan när det inte fanns integrerat ljudkort på moderkortet, men har kanske förändrats sedan dess? Så om du har ett ljudkort eller någon form av apparat får du gärna berätta lite om det också så jag har någon aning om vad det är jag köper.

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Tack, under sektionen "USB Audio Interfaces" står det:
"If you’re going to be recording with your workstation before editing (and especially if you aren't going for a USB microphone), then you will be needing a USB interface."

Och det är ju just det hon ska göra, spela in ljud med sin PC, så då måste hon alltså ha ett USB-ljudkort? Varför?

Permalänk
Skrivet av galenmyra:

Tack, under sektionen "USB Audio Interfaces" står det:
"If you’re going to be recording with your workstation before editing (and especially if you aren't going for a USB microphone), then you will be needing a USB interface."

Och det är ju just det hon ska göra, spela in ljud med sin PC, så då måste hon alltså ha ett USB-ljudkort? Varför?

Det måste man inte alls, vet inte riktigt varför de skriver det.
Kopplar man in mikrofonen via t.ex. 3.5mm ljud-in på ett ljudkort så är signalen användbar.
Jämfört med en riktig dedikerad ADC (Analog to Digital Converter) så kommer det dock bli ett klart sämre ljud, helt enkelt för att tiden och pengarna som spenderas på att lösa "problemet" inte är lika hög.

Min rekommendation är:
Börja inte med ett ljudkort, börja med att lista ut om hon redan har en mic eller inte.
1. Om hon har en USB-mikrofon: Problem solved. Micen har då en inbyggd ADC som redan gör det ett ljudkort eller en fristående ADC skulle göra, den kopplas rakt in i datorn.
2. Om mikrofonen hon använder är analog (rent praktiskt: Inte kopplas via USB, det finns såvitt jag vet inga andra varianter) är det mest troligt en mic som har XLR och kräver sk. phantom power.
I detta fallet passar någon av de saker som nämns i "USB Audio Interfaces"-sektionen utmärkt.
3. Hon har inte en mikrofon utan kommer att få en i julklapp eller liknande. I detta fallet rekommenderar jag att helt enkelt att gå ihop köpa en USB-mikrofon istället.
Det finns en bunt som är välrenommerade just för sånginspelning, några jag vet rekommenderas ofta är:
Audio Technica AT2020 USB+, ca 1500kr
Shure MV7-K XLR/USB, inte så vanlig i Svenska butiker, men tror Amazon.se har en. Ligger nog runt ca 2000kr
Rode NT-USB, också runt 2000kr
Blue Yeti X, tror den ligger runt 2500kr

Finns såklart billigare med, men vet inte vilka som är vettiga där faktiskt.
Blue Yeti Snowball brukar få bra recensioner, men den plockar upp ljud från precis hela rummet så kan vara knepigare om man inte har en dedikerad ljudisolerad plats (har en själv för möten och dyl, bra ljud men satan vad den tar upp t.ex. tangentbord, diskmaskiner, bussar på gatan och dyl).

Visa signatur

Pain, Agony, Suffering, Torment. When the Rune is invoked, even the earth shall resonate its anguish.
Torment of the mind. Torment of the body. Torment of the soul. All will be made clear when the circle is drawn.

Permalänk
Medlem

Jag tror detta USB-gränssnitt + mikrofon kan vara relevant?

https://focusrite.com/en/usb-audio-interface/scarlett/scarlet...

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag tycker det är klokt att börja med en enklare lösning som är plug-and-play, i stil med Q2U (https://www.maxgaming.se/sv/mikrofoner/q2u-mikrofon). Visar det sig att intresset håller i sig och hon "växer ur" USB-interfacet så kan man bygga på med ett XLR interface likt det som länkades ovan.

Ta en titt på Podcastage recension av Q2U och andra USB-micar.

Permalänk
Skrivet av Shadowsoul:

Det måste man inte alls, vet inte riktigt varför de skriver det.
Kopplar man in mikrofonen via t.ex. 3.5mm ljud-in på ett ljudkort så är signalen användbar.
Jämfört med en riktig dedikerad ADC (Analog to Digital Converter) så kommer det dock bli ett klart sämre ljud, helt enkelt för att tiden och pengarna som spenderas på att lösa "problemet" inte är lika hög.

Min rekommendation är:
Börja inte med ett ljudkort, börja med att lista ut om hon redan har en mic eller inte.
1. Om hon har en USB-mikrofon: Problem solved. Micen har då en inbyggd ADC som redan gör det ett ljudkort eller en fristående ADC skulle göra, den kopplas rakt in i datorn.
2. Om mikrofonen hon använder är analog (rent praktiskt: Inte kopplas via USB, det finns såvitt jag vet inga andra varianter) är det mest troligt en mic som har XLR och kräver sk. phantom power.
I detta fallet passar någon av de saker som nämns i "USB Audio Interfaces"-sektionen utmärkt.
3. Hon har inte en mikrofon utan kommer att få en i julklapp eller liknande. I detta fallet rekommenderar jag att helt enkelt att gå ihop köpa en USB-mikrofon istället.
Det finns en bunt som är välrenommerade just för sånginspelning, några jag vet rekommenderas ofta är:
Audio Technica AT2020 USB+, ca 1500kr
Shure MV7-K XLR/USB, inte så vanlig i Svenska butiker, men tror Amazon.se har en. Ligger nog runt ca 2000kr
Rode NT-USB, också runt 2000kr
Blue Yeti X, tror den ligger runt 2500kr

Finns såklart billigare med, men vet inte vilka som är vettiga där faktiskt.
Blue Yeti Snowball brukar få bra recensioner, men den plockar upp ljud från precis hela rummet så kan vara knepigare om man inte har en dedikerad ljudisolerad plats (har en själv för möten och dyl, bra ljud men satan vad den tar upp t.ex. tangentbord, diskmaskiner, bussar på gatan och dyl).

Tack för förklaringen och tipsen!

Hon har ingen mikrofon än utan precis som du skriver är det tänkt att hon ska få en i julklapp, så "Audio-Technica AT2020USB+" kan vara ett bra alternativ, den verkar vara slut i lager på många ställen men amazon hade den iaf:
https://www.amazon.se/Audio-Technica-AT2020USB-PLUS-Mikrofon-...

Funkar den lika bra till stationär dator som till bärbar?

Permalänk
Medlem

En bra mikrofon gör garanterat mer nytta, USB eller ej.

Sen kan den "flaskhalsas" av ljudkortet, givetvis, men den stora prestandavinsten ligger i micken.
2020 så är den mesta konsumenttekniken riktigt bra, dit inbyggda ljudkort hör.

Däremot kan jag se hinder i att inte vända sig till musiker. Det är säkerligen andra krav på en mikrofon som ska klara av sång relativt en mikrofon som ska spela in samtal.
Skillnad i ljudstyrka är enorm.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av Penguin:

Hej,

Jag tycker det är klokt att börja med en enklare lösning som är plug-and-play, i stil med Q2U (https://www.maxgaming.se/sv/mikrofoner/q2u-mikrofon). Visar det sig att intresset håller i sig och hon "växer ur" USB-interfacet så kan man bygga på med ett XLR interface likt det som länkades ovan.

Ta en titt på Podcastage recension av Q2U och andra USB-micar.

Jaha ok, tack för tipset. Går det bra med "vilken dator som helst" eller behöver man någon speciell prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Jaha ok, tack för tipset. Går det bra med "vilken dator som helst" eller behöver man någon speciell prestanda?

En modern dator ska klara ljudinspelningar.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

En bra mikrofon gör garanterat mer nytta, USB eller ej.

Sen kan den "flaskhalsas" av ljudkortet, givetvis, men den stora prestandavinsten ligger i micken.
2020 så är den mesta konsumenttekniken riktigt bra, dit inbyggda ljudkort hör.

Däremot kan jag se hinder i att inte vända sig till musiker. Det är säkerligen andra krav på en mikrofon som ska klara av sång relativt en mikrofon som ska spela in samtal.
Skillnad i ljudstyrka är enorm.

Så jag ska ha en mikrofon som är speciellt för att sjunga med? Har du någon rekommendation?

Permalänk
Medlem

Nej, ingen aning.
Jag skulle gått till en musikhandlare och investerat i grejer från t ex Audio Technica eller Shure som nämns i början av tråden.

Men jag kan just tänka mig att det är ganska stora skillnader i konstruktionen på en mik som placeras på skrivbord för tal och en mik som man kan ha i handen.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

Nej, ingen aning.
Jag skulle gått till en musikhandlare och investerat i grejer från t ex Audio Technica eller Shure som nämns i början av tråden.

Men jag kan just tänka mig att det är ganska stora skillnader i konstruktionen på en mik som placeras på skrivbord för tal och en mik som man kan ha i handen.

ja, det är ju en intressant poäng, hon ska antagligen inte sitta vid ett skrivbord och sjunga...

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera akg Lyra mikrofon, lite snygg retrodesign, bra funktioner och bra prestanda.

Permalänk
Skrivet av Penguin:

Hej,

Jag tycker det är klokt att börja med en enklare lösning som är plug-and-play, i stil med Q2U (https://www.maxgaming.se/sv/mikrofoner/q2u-mikrofon). Visar det sig att intresset håller i sig och hon "växer ur" USB-interfacet så kan man bygga på med ett XLR interface likt det som länkades ovan.

Ta en titt på Podcastage recension av Q2U och andra USB-micar.

Tror faktiskt detta kan vara ett bra alternativ, som jag sa blir detta hennes första mikrofon och det är ju inte säkert detta kommer bli något långvarit intresse, så det känns bra med något inte för dyrt att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

Tror faktiskt detta kan vara ett bra alternativ, som jag sa blir detta hennes första mikrofon och det är ju inte säkert detta kommer bli något långvarit intresse, så det känns bra med något inte för dyrt att börja med.

En snabb googling gav detta:

https://www.homebrewaudio.com/review-samson-q2u-microphone-he...

Conclusion?
Buy the Samson Q2U if your are looking for your first mic, your budget is limited, or you only really need a mic for the occasional audio recording application. I believe the Q2U has the biggest bang-for-the-buck of any microphone I've reviewed or used! It's perfect for voice over applications, podcasts, video narration and singing.

I don't think it's as quite good as even the Shure SM58. But it's pretty darned close. And you'd need extra gear (an interface) to make that work. So again - bang-for-the-buck! The Q2U is an excellent mic - much better than the Q1U.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=785239

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Gällande dator så går det bra att köra USB micarna med vilken dator som helst, eller med en iPad om man gillar Garageband (android plattor funkar nog bra med, men jag har personligen ingen koll).

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hoppas hon blir nöjd!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk

Jag har några tips då jag hjälpt farsan med hans hobby Körde på best bang for buck enligt många sidor och videos på youtube från folk som både sjunger och poddar. Skaffa ett usb ljudkort Behringer umc22 c:a 400 kr (pendlar upp när tillgång minskar) som har 2 ingångar (instrument och mikrofon) och klarar mikrofoner som har XLR kontakt och behöver phantom power samt den bästa budget micen som finns, "bm-800". Köp den inte från Sverige (om du vill spara pengar). Se till att det är rätt bm800 mic utan usb interface. Paket med mic, arm (typ som till en lampa) och popfilter kan fås för runt 350 sek eller ren mic har jag köpt ena gången för 112 spänn från gearbest för flera år sedan och nyligen för 170 SEK (med frakt och inom EU) från Banggood till far. Du behöver sedan en gratis app "voicemeeter" och en virtuell kabel från samma ställe för att få ut det mesta ur alla mikrofoner. https://vb-audio.com/Cable/index.htm
Sök sedan tips på youtube för hur du använder det. Användbart oavsett vilka program man använder. Det ger dig total kontroll över input och output ungefär som ett virtuellt mixerbord.

Det här är den billigaste kapabla hårdvaran du kan köpa.

Permalänk
Medlem

HAH.
Det påminner mig om att jag vid ett tidigare tillfälle lagt ner stor möda på att leta på en prisvärd mikrofonförstärkare och att det slutade med en Behringer U-nånting-202 för 249 kr som modifierades på något vis.
Den körs med en sån där typ av mikrofon avsedd att kalibrera ljudsystem och mäta distorsion och sånt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk

@basementdweller Tack för tipset