Avståndsberäkningar mellan orter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Får tyvärr inte till det på min Mac
Ska testa på Win-datorn imorgon

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@Zippy242: Jag har sammanfogat dina trådar, kör på en tråd och håll dig till den.

§3.3: Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjlig

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

@Zippy242: Jag har sammanfogat dina trådar, kör på en tråd och håll dig till den.

§3.3: Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjlig

/Vzano, Moderator

Uppfattat

Permalänk
Medlem

så avståndsberäkningen är alltså fågelvägen och inte faktiska distansen via olika transportsätt du vill veta?
För annars kan du anropa tex google maps så räknar den ut avståndet åt dig.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

så avståndsberäkningen är alltså fågelvägen och inte faktiska distansen via olika transportsätt du vill veta?
För annars kan du anropa tex google maps så räknar den ut avståndet åt dig.

Om det går att anropa den faktiska distansen mellan orter i en excelformel skulle det lösa mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippy242:

Får tyvärr inte till det på min Mac
Ska testa på Win-datorn imorgon

Laddat ned programmet och fått igång det men förstår inte hur jag ska till väga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippy242:

Laddat ned programmet och fått igång det men förstår inte hur jag ska till väga?

Har du läst igenom dokumentationen? Du har både en manual samt flera tutorials och exempel som du kan modifiera så att det passar vad du vill göra: https://www.diva-gis.org/documentation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippy242:

Om det går att anropa den faktiska distansen mellan orter i en excelformel skulle det lösa mycket.

Man gör ett anrop till googlemaps ifrån excel, och får tillbaka data där man plockar ur distansvariablen om man ska förenkla det lite

(Meny data -> from web)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Man gör ett anrop till googlemaps ifrån excel, och får tillbaka data där man plockar ur distansvariablen om man ska förenkla det lite

(Meny data -> from web)

kan du göra en exempel-formel som jag kan klistra in i excel-filen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippy242:

kan du göra ett exemple i excel-filen?

Har inte tid nu, men finns mängder med exempel om du googlar på det hela.
power query / web data excel typ.

kanske till och med finns färdiga exempel för att hämta det du vill ha, testa att googla på get distance from google maps excel eller liknande

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zippy242:

kan du göra en exempel-formel som jag kan klistra in i excel-filen?

Problemet är att du får en matris som är 2011 x 2011 (det är så många rader som du har i filen du fick här). Jag gjorde en formel som räknade avstånd från GeoDatan i filen och sparad blir den drygt 100MB. Den tar en rejäl stund att öppna och Excel är allmänt sluggigt att använda när man har den öppen. Och sedan är problemet att matrisen inte direkt löser något problem. Det krävs fler avancerade formler för att kunna göra något åt datan, tex om man vill summera invånarna i alla orter inom 50km radie. Först måste du hitta de posterna i tabellen, slå upp deras invånarantal och summera. Jag är osäker på om det ens går att lösa utan att skriva kod.

Det jag gjorde var att jag skapade ett nytt sheet och la alla ID-nr från 1 till 2011 i kolumn A från A2 och neråt. Sedan kopierade jag dessa värden och transponerade in dem på rad 1 från B1 och åt höger. Nu kan du använda följande formel för att få avståndet mellan orten i raden respektive kolumnen.

=ROT((LETARAD($A2;To2018_Swe99TM;12;FALSKT)-LETARAD(B$1;To2018_Swe99TM;12;FALSKT))^2+(LETARAD($A2;To2018_Swe99TM;13;FALSKT)-LETARAD(B$1;To2018_Swe99TM;13;FALSKT))^2)

Du kan förenkla formeln genom att anta att raderna följer raderna i arket To2018_Swe99TM. Då slipper du leta rad från A-kolumnen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!