Permalänk
Medlem

Router VPN mesh

Tjo!
Ska snart få fiber installerat och tänkte installerat router med VPN

Vilken router rekommenderar ni som man kan ha VPN på ? (Under 2000kr )

Fungerar det att ha mesh i kopplat till router eller blir det fel med VPN då ?

Permalänk
Medlem

Vilken hastighet förväntar du dig med VPN? Kan vara tungdrivet på klen hårdvara om man vill ha högre hastigheter
Ska inte påverka mesh alls, VPN är ju en anslutning genom WAN eller och vidare, eller in genom ditt nätverk och ut beroende på vilken typ av VPN du menar

Permalänk
Inaktiv

Vanligtvis rekommenderar jag Ubiquitis produkter och jag hade tänkt föreslå en edgerouter, men dessa har inte AES-NI så du kommer inte att kunna få ut mer än kanske 100-300Mbit med en sådan. Jag föreslår därför att du kikar på att köra pfSense på hårdvara som stödjer AES-NI. Köper du något med lite kraft i och kör pfSense på så kommer du utan problem klara 1 Gbit. Vilket VPN-protokoll kommer du att köra? Det spelar också roll, då t.ex. WireGuard inte kräver lika mycket resurser som OpenVPN.

Permalänk
Medlem

Som sagt pfSense eller liknande på lämplig härdvara funkar bra, annars kan ju tex en Vilfo vara ett vettigt alternativ också.
Men hursomhelst så är det nog svårt att hitta något vettigt för under 2000kr om du inte tittar efter begagnat, eller kanske har någon gammal PC hemma som du kan köra pfSense eller liknande på.

Permalänk
Medlem

Jag har inge större koll på router och vpn. Hörde av en bekant att man kunde ha vpn på router för att slippa ha vpn på varje ansluten enhet. Har tex mullvad på dator. Är det avancerat att ha vpn på router ? Låter invecklat att välja rätt vpn på router.

Permalänk
Medlem

Jag använder själv pfSense, och har både OpenVPN klient och server, samt ett antal IPSec site to site tunnlar, och visst det finns ju betydligt mer inställningsmöjligheter med pfSense än en vanlig konsumentrouter.
Men det finns väldigt bra dokumentation hos netgate, och även ett väldigt bra och aktivt forum och IRC-kanal på freenode.

Permalänk
Medlem

Tjenare

Lånar tråden lite då jag går i liknande tankar.
Kan inte ett alternativ vara att skaffa en Raspberry Pi och köra WireGuard på den?
Och helt enkelt routa all sin trafik igenom den? Då slipper du ha klientinstallation av VPN på devices.

Med denna konfen landar du på under 2k: https://www.webhallen.com/se/product/323187-Webhallon-Config-...

Eller tänker jag fel?

Ha de!

Permalänk
Medlem

Nackdelen med Raspberry Pi är att den bara har en ethernets port.
Så antingen får du köra allt på samma port och få max 512 Mbit/s eller så får man köpa till en USB->Ethernet adapter.

ASUS 86U är väl annars den router som har åtminstone 200 Mbit/s med OpenVPN av konsument routrarna.
Det går att lägga in wireguard på den men är rätt bökigt.

OpenWRT har wireguard och finns till en hel del routrar, finns till Raspberry Pi också.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W