Ang. nätverk kopplar ner av sig själv efter cirka 15 minuter

Permalänk
Medlem

Ang. nätverk kopplar ner av sig själv efter cirka 15 minuter

Hej!

Jag har ett otroligt irriterande problem.

Använder en Linksys WUSB6100M för att connecta till internet via Wifi. Den har alltid fungerar perfekt, men nu är den helt bananas.

Igår lade jag till lite nya komponenter i datorn (processor, moderkort och RAM). Efter bytet av komponenter fungerade det fortfarande. Men jag tänkte att det vore gött med en återställning av Windows 10, så det gjorde jag.

Nu har kopplingen slutat att fungera. Enheten försvinner från mina nätverksanslutningar efter 15 minuter ungefär. Men om jag pluggar ur/pluggar in den så fungerar det fint igen - i 15 minuter...

Jag har testat att;

- Återställa alla nätverksdrivrutiner
- Ladda ner drivrutiner från Linksys och använda dem istället för Windows auto-update
- Olika USB-portar

Men ingenting av ovan fungerar. Om någon har tips är jag tacksam

MVH
Fredric

Permalänk
Rekordmedlem

Du borde installera om när du byter dator men utöver det kan det bero på att en usb wififdongel kan dra så mycket ström att de inte funkar att drivas direkt av moderkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du borde installera om när du byter dator men utöver det kan det bero på att en usb wififdongel kan dra så mycket ström att de inte funkar att drivas direkt av moderkortet.

Hej!

Hmm okej, strömförsörjning är ju intressant idé - kan man påverka strömförsörjningen på något sätt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av vexxan:

Hej!

Hmm okej, strömförsörjning är ju intressant idé - kan man påverka strömförsörjningen på något sätt?

En del moderkort har laddportar som ska klara mer ström än andra, det går också att gå via en hub med egen nätdel.
När det gäller lagringsenheter så kan man ofta ansluta en separat nätdel till dem så man inte måste belasta usbportarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att USB-porten inte skulle orka driva en liten WiFi-dongel är ju inte speciellt troligt. Däremot kanske du ska kika på energialternativen i windows så du inte har någon form av strömsparläge aktiverat för nätverk och USB.