Varför seeeeg uppstart av Paint efter W10 uppdat. i måndags?

Permalänk

Varför seeeeg uppstart av Paint efter W10 uppdat. i måndags?

.
Någon som vet varför det tar en minut för mitt Paint att starta efter W10 uppdat. i måndags?
Paint startade på en "svinblink" före uppdat.

Visa signatur

Processor : lntel(R) Core(TM)2 Duo CPU @ 2.33GHz 2.33 GHz _ Grafik : inbyggd _ RAM: 3,00 GB _ Windows 10 Pro - 32-bitars operativsystem, x64-baserad processor.

Permalänk
Medlem

För mig svarar det fortfarande på en svinblink.

Permalänk
Medlem

Paint startar på 0.5 svinblinks för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av calle_o_swe:

.
Någon som vet varför det tar en minut för mitt Paint att starta efter W10 uppdat. i måndags?

OK!

Vad för system har du:
CPU?
Grafik?
Grafik drivrutin?

Windows ver?

Vad för uppdatera var det?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

OK!

Vad för system har du:
CPU?
Grafik?
Grafik drivrutin?

Windows ver?

Det är en gammal Lenovo-burk med inbyggd grafik.
Resten som jag vet står nu som min signatur.
Windows-ver? Måste vara den senaste, datorn uppdaterades som sagt automatiskt i måndags.
.

Visa signatur

Processor : lntel(R) Core(TM)2 Duo CPU @ 2.33GHz 2.33 GHz _ Grafik : inbyggd _ RAM: 3,00 GB _ Windows 10 Pro - 32-bitars operativsystem, x64-baserad processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av calle_o_swe:

Det är en gammal Lenovo-burk med inbyggd grafik.
Resten som jag vet står nu som min signatur.
Windows-ver? Måste vara den senaste, datorn uppdaterades som sagt automatiskt i måndags.
.

Grafik?
Grafik drivrutin?

Dessa kunde gett en hint om vad man skulle börjat att titta på...

Kanske behövs en nyare grafikdrivrutin som ex.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem

Om det nu verkligen tar en minut låter det som om programmet försöker slå upp någonting på nätet och sen väntar på en time-out. Har något ändrats i brandväggen t.ex.?

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Grafik?
Grafik drivrutin?

Dessa kunde gett en hint om vad man skulle börjat att titta på...

Kanske behövs en nyare grafikdrivrutin som ex.

" De bästa drivrutinerna för enheten är redan installerade

Windows har bedömt att den bästa drivrutinen för den här enheten redan är installerad. Det kan finnas bättre drivrutiner på Windows Update eller på enhetstillverkarens webbplats.

lntel(R) Q35 Express Chipset Family (Microsoft Corporation - WDDM 1.0) "

Visa signatur

Permalänk

Drivrutin
" Leverantör : Intel Corporation
Datum : 2012-10-01
Version : 8.15.10.2697
Digitalt signerad av : Micrcrosoft Windows Hardware Compatibility Publisher
"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av calle_o_swe:

Drivrutin
" Leverantör : Intel Corporation
Datum : 2012-10-01
Version : 8.15.10.2697
Digitalt signerad av : Micrcrosoft Windows Hardware Compatibility Publisher
"

Antar att det är Intel GMA 3150 du har, Intel har endast drivrutiner för Vista 64b och Win 7 32b, båda från 2010

Microsoft har en som verkar nyare, men har samma versions nummer som din:
Windows 10 and later upgrade & servicing drivers Drivers (Video) 2013-03-10 8.15.10.2697 3,8 MB
Den stödjer:
pci\ven_8086&dev_a001
pci\ven_8086&dev_a002
pci\ven_8086&dev_a011
pci\ven_8086&dev_a012

Källa: https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=%20Int...

Om den hjälper? Inte en aning...

Utan att veta vad för uppdatering så...
Kanske en rollback av senaste uppdate är det bästa/enklaste.

Visa signatur

--

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

Om det nu verkligen tar en minut låter det som om programmet försöker slå upp någonting på nätet och sen väntar på en time-out. Har något ändrats i brandväggen t.ex.?

Jag lät bara Microsoft göra den automatiska uppdateringen. Har ingen aning om vad W10 ändrade på då.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

Det är väl någon brandvägg som hindrar Paint från att spionera på mej. Och efter att Paint ger upp så startar den ändå. Alltså efter time-out.

Vad tror ni? Kan det vara så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av calle_o_swe:

Det är väl någon brandvägg som hindrar Paint från att spionera på mej. Och efter att Paint ger upp så startar den ändå. Alltså efter time-out.

Vad tror ni? Kan det vara så?

Jag tror inte på det. Mitt Paint startar lika fort om jag har internetanslutning eller inte har internetanslutning

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag tror inte på det. Mitt Paint startar lika fort om jag har internetanslutning eller inte har internetanslutning

Just det behöver inte betyda något. Apples signeringskontrollproblem häromveckan visade ju att system ibland upptäcker att de inte har nät och då skippar kollen - men om de har nät och det ändå inte funkar kan det ta tid.

Men det behöver ju inte vara en nätkoppling. Kan det vara en saknad eller låst lokal fil? koll av skrivare? Jag har verkligen ingen koll på Paint.

Ingen som är utvecklare på Windows här? Kan man kolla vilka socketar och filer en applikation försöker komma åt?

Går det att installera om Paint?
Om du startar i felsäkert läge, går det snabbt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av calle_o_swe:

.

Verkar finnas issues med Paint och nyaste Update överlag, en av få saker jag läst om... hmm

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av calle_o_swe:

.

Ett tips är att köra en äldre version av Paint.

https://winaero.com/download-classic-paint-windows-10/

Microsoft har länge försökt döda Paint och gjort det mer bloatad med länkar till Paint 3d.
Om jag inte har helt fel för mig, så är det även numera en win32-applikation i en UWP-wrapper (sandboxad) iom att det ska gå att ladda hem från Microsoft Store.

Själv kör jag Paint från version 1607 innan all bloat tillkom

Permalänk
Skrivet av walkir:

Ett tips är att köra en äldre version av Paint.

https://winaero.com/download-classic-paint-windows-10/

Microsoft har länge försökt döda Paint och gjort det mer bloatad med länkar till Paint 3d.
Om jag inte har helt fel för mig, så är det även numera en win32-applikation i en UWP-wrapper (sandboxad) iom att det ska gå att ladda hem från Microsoft Store.

Själv kör jag Paint från version 1607 innan all bloat tillkom

.
Jag installerade enligt instruktionen i länken ovan. Installationsfilen heter < ClassicPaint-1.0-setup.exe >. Fick en ny Icon på skrivbordet.
Startade sedan med denna Icon. Men då startade Paint ver. 2004 med samma fördröjning som tidigare!!
Testade även att starta filen < mspaint1.exe > direkt under c:\Windows\System32\ men med samma resultat.
Det verkar alltså som att W10 inte gillar den klassiska versionen och startar den nya istället. *suck*
.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av calle_o_swe:

.
Jag installerade enligt instruktionen i länken ovan. Installationsfilen heter < ClassicPaint-1.0-setup.exe >. Fick en ny Icon på skrivbordet.
Startade sedan med denna Icon. Men då startade Paint ver. 2004 med samma fördröjning som tidigare!!
Testade även att starta filen < mspaint1.exe > direkt under c:\Windows\System32\ men med samma resultat.
Det verkar alltså som att W10 inte gillar den klassiska versionen och startar den nya istället. *suck*
.

Knepigt! Det jag gjorde själv var att kopiera in mspaint.exe samt mspaint.exe.mui till följande kataloger:

C:\Program Files\Windows NT\accessories\mspaint.exe C:\Program Files\Windows NT\accessories\en-US\mspaint.exe.mui

Sedan har jag dolt genvägen till originalet i startmenyn (eftersom SFC.exe inte gillar om man modifierar systemfilerna). Kanske är version 2004 ännu mer agressivt här och blockar WinAero-versionen?

Har gjort liknande övning med med SnippingTool.exe, då jag föredrar det programmet framför UWP-alternativet.

Nästan så att jag vill göra samma sak med Notepad.exe, då jag inte gillar att det nu går att söka via Bing.

En alternativ lösning är att avinstallera Microsoft Paint (det är väl möjligt iom 2004?) och sedan installera WinAero-versionen.

Permalänk

.
Jag mätte hur lång tid uppstarten av Paint tog, det var faktiskt c:a 3 min.
Men nu har jag (hoppas jag) löst problemet.
Jag följde råden i videon nedan och stängde av en massa övervaknings/spion-skit som Microsoft har inlagda och påslagna som default i W10 nuförtiden.
Och sedan installerade jag Classic Paint. Trodde jag!! Microsoft misstyckte dock och installerade istället ver 2004. Vilka j_vla överförmyndarfasoner!!
Nåja, nu startar Paint på en "svinblink" i alla fall. Och på köpet fick jag en klart snabbare dator!
Snacka om att vi är max övervakade nuförtiden!
Videon (som jag kan rekommendera!!) :
"Things You Need to Disable in Windows 10 Right Now"
https://www.youtube.com/watch?v=tgW7iXejfqQ

.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av calle_o_swe:

Nåja, nu startar Paint på en "svinblink" i alla fall. Och på köpet fick jag en klart snabbare dator!
Snacka om att vi är max övervakade nuförtiden!

Kul att du lyckades att lösa det!