Permalänk
Medlem

Backlight Bleeding

Hej,

Köpte en ASUS ZenBook 14 UX434 och har använt datorn i 3 dagar, när jag startade om datorn ser jag att det är Backlight Bleeding på flera ställen.

Kan man häva köpet p.g.a. Backlight Bleeding?

Jag bifogar med bild så får ni se hur det ser ut.

https://drive.google.com/file/d/14UxmtKPViUCNEt_yywR1nGwYzTGSCiwB/view?usp=sharing

Permalänk
Medlem

Går väll att lämna tillbaka på öppet köp?

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem

Ser det verkligen ut sådär, eller endast i kameran?

Kameror förstorar alltid problemet om man inte använder rätt inställningar. Tror knappast att det ser ut sådär på riktigt.

Sen syns det knappt någon backlight bleed i vilket fall som helst. Lite i botten kanske. Det du ser i kanterna är IPS glow (antar att det är en IPS skärm eftersom att färgen på glowen är gulaktig).

Så om det ser annorlunda ut på riktigt, testa att ändra shutter speed i kameran tills det ser ut som det gör på riktigt.

Och om det är sådär det ser ut med dina egna ögon så hade jag inte accepterat det iaf.

Du kan också se skillnad på backlight bleed och ips glow genom att röra dig från vänster till höger, om ljuset som skiner igenom ändrar storlek när du rör dig, då är det ips glow. Om det är konstant, då är det backlight bleed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Ser det verkligen ut sådär, eller endast i kameran?

Kameror förstorar alltid problemet om man inte använder rätt inställningar. Tror knappast att det ser ut sådär på riktigt.

Sen syns det knappt någon backlight bleed i vilket fall som helst. Lite i botten kanske. Det du ser i kanterna är IPS glow (antar att det är en IPS skärm eftersom att färgen på glowen är gulaktig).

Så om det ser annorlunda ut på riktigt, testa att ändra shutter speed i kameran tills det ser ut som det gör på riktigt.

Och om det är sådär det ser ut med dina egna ögon så hade jag inte accepterat det iaf.

Det såg verkligen ut så där, värre t.o.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trepqa89:

Det såg verkligen ut så där, värre t.o.m

Då hade jag lämnat tillbaka skiten direkt.

IPS glow finns alltid på IPS skärmar, men det där täcker nästan halva skärmen, skärmen är ju knappt användbar om den ska visa svart färg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hestkulan:

Går väll att lämna tillbaka på öppet köp?

Jag hoppas det, har skrivit till dom så får vi se när dom svarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Då hade jag lämnat tillbaka skiten direkt.

IPS glow finns alltid på IPS skärmar, men det där täcker nästan halva skärmen, skärmen är ju knappt användbar om den ska visa svart färg.

Ok nej men ska skicka tillbaka den så fort jag får svar från Inet.
Ville bara vara säker ifall dom försöker bortförklara eller så.

Permalänk
Moderator
Moderator

Det är alltså lite blb i bottenkant. Du har ljusstyrkan alldeles för högt för att kunna ta ett någorlunda rättvisande foto.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trepqa89:

Ok nej men ska skicka tillbaka den så fort jag får svar från Inet.
Ville bara vara säker ifall dom försöker bortförklara eller så.

Som ovanstående säger, kan det vara bra att se till att ljusstyrkan är på den nivån du hade tänkt använda. Oftast ska den inte ligga på 100%.

Permalänk

Ser ut som en hel del IPS-glow. Hur nära skärmen är du egentligen? Ju närmare du är, desto större vinkel från dina ögon ut till kanterna, och desto mer synlig IPS-glow.

Om du inte gillar hur det ser ut och du vill sitta så som du gör så kanske du ska överväga en annan paneltyp, förslagsvis VA-panel.
Har dock inte alls koll vilka laptops som skulle ha bra VA-paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trepqa89:

Hej,

Köpte en ASUS ZenBook 14 UX434 och har använt datorn i 3 dagar, när jag startade om datorn ser jag att det är Backlight Bleeding på flera ställen.

Kan man häva köpet p.g.a. Backlight Bleeding?

Jag bifogar med bild så får ni se hur det ser ut.

https://drive.google.com/file/d/14UxmtKPViUCNEt_yywR1nGwYzTGSCiwB/view?usp=sharing

Hur mycket brightness har du inställt på din skärm, sänk den till mellan 25 och 30 och ta en ny bild på din skärm?

Permalänk
Medlem

Jag hade ljusstyrkan på 80% men jag har redan packat in datorn och ska skicka tillbaks den, batteri tiden var under all kritik också, max 3 timmar användning sen var jag tvungen att ladda igen.

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trepqa89:

Jag hade ljusstyrkan på 80% men jag har redan packat in datorn och ska skicka tillbaks den, batteri tiden var under all kritik också, max 3 timmar användning sen var jag tvungen att ladda igen.

Tack för all hjälp!

Inte så konstigt alls, hade du haft ljusstyrkan på låt oss säga 25% så hade du kanske fått ut nästan det dubbla i batteritid... Så det handlar bara om handhavande fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Inte så konstigt alls, hade du haft ljusstyrkan på låt oss säga 25% så hade du kanske fått ut nästan det dubbla i batteritid... Så det handlar bara om handhavande fel.

Haha kanske det men bättre batteri tid förväntar jag mig, min Toshiba Kira 107 som är några år gammal presterar bättre.