Hur mycket kostade ert körkort?

Permalänk
Medlem

Hur mycket kostade ert körkort?

Börjar bli orolig att mina pengar inte kommer räcka till ett körkort, har just nu ca 8300 kr för kortet och sparar jag all studiebidrag jag får tills jag har fyllt 18 i maj så kommer jag att ha ca 14 000 - 15 000 kr. Det finns även en del andra saker jag skulle vilja ha nu men körkortet lär jag prioritera först. Min plan är ju att ta körkortet asap efter man har fyllt 18.

Jag vet inte exakta kostnaden för allt i körkorts utbildningen men har läst att det obligatoriska kostar runt 6000 och att det är körlektioner som kan kosta en del, dock kör jag med farsan och förhoppningsvis inte behöver ta en massa körlektionen från skolan.

Permalänk
Medlem

Nu var det ju ett tag sen hag tog men det blev en lektion som var mer eller mindre meningslös och sen var det väl någon avgift för övningskörningstillståndet, halkbana, provet och uppkörningen. Tycker lektioner är rätt onödigt ifall man kan köra med en förälder.

Permalänk
Medlem

Var länge sen jag tog körkort, men kör så mycket som möjligt privat och finslipa inför uppkörningen med ett par körlektioner på körskola (så du slipper kugga uppkörningen). Blir billigast så och kolla körkorts-paketen på körskolorna i närheten, de brukar alltid ha paket med det som behövs att sälja.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Det beror helt på hur många lektioner du väljer att ta samt hur mycket tid du kommer behöva för att lära dig alla moment som kommer att behövas för teori / uppkörning. För vissa räcker det med ett fåtal lektioner, vissa behöver 50, detta är extremt individuellt och svårt för en utomstående att svara på.

Det finns även numera möjlighet att ta CSN-lån för körkortet, vilket kan i din situation vara väldigt fördelaktigt. Mer info om det finns här: https://www.csn.se/bidrag-och-lan/korkortslan.html

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800X | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair Vengence LPX 32GB 3200MHz | Fractal Design Meshify S2 | Fractal Design Celsius S36 | ASUS GeForce RTX 2080 Ti | Corsair Force MP600 1TB + Sandisk Ultra II SSD 480 GB + Western Digital Red 3 TB |

Permalänk
Medlem

Här kan du räkna ut på ett ungefär vad ett körkort kostar.
https://korkortonline.se/fakta/

Jag tror jag la runt 18k på mitt kort.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Var länge sen jag tog körkort, men kör så mycket som möjligt privat och finslipa inför uppkörningen med ett par körlektioner på körskola (så du slipper kugga uppkörningen). Blir billigast så och kolla körkorts-paketen på körskolorna i närheten, de brukar alltid ha paket med det som behövs att sälja.

Ja det var det jag hade planerat, att köra så mycket som möjligt med farsan och sedan kolla av med någon körlektion vad som behövs förbättras inför uppkörningen osv.

Skrivet av Zahedee:

Det beror helt på hur många lektioner du väljer att ta samt hur mycket tid du kommer behöva för att lära dig alla moment som kommer att behövas för teori / uppkörning. För vissa räcker det med ett fåtal lektioner, vissa behöver 50, detta är extremt individuellt och svårt för en utomstående att svara på.

Det finns även numera möjlighet att ta CSN-lån för körkortet, vilket kan i din situation vara väldigt fördelaktigt. Mer info om det finns här: https://www.csn.se/bidrag-och-lan/korkortslan.html

Vill helst inte ta något lån för körkortet då jag avskyr att vara i skuld eller låna pengar generellt.

Permalänk
Medlem

Jag har iofs haft lappen i 18år nu.

Vad det kostar beror till största delen på tre parametrar.

1: Hur mycket du kan du köra privat utan körskola och hur mycket du kört sedan du fyllde 16.
2: Hur Stor kunskap har din handledare har
3: Hur snabbt du lär dig och vilka förkunskaper du har, tex om du kört EPA, moppe eller likande

Om du inte har tillgång till något av ovan utan behöver köra mycket hos körskolan
Skulle rekommendera en intensivkurs, de brukar kosta ca 10000-20000kr och då brukar allt ingå.
Skillanden i kostnad beror på vart i landet du bor och hur snabbt du lär dig

I många större städer finns intensivkurser där man inte behöver övernatta.
Dom tar ca 2 veckor och därefter är 9/10 färdiga, ytterligare 0,5/10 får köra en vecka till och ytterligare 0,4/10 ytterligare en vecka och till sist finns en slatt kvar som inte fixar körkortet

nedan är en ganska vanlig prisbild
Priser

Permalänk
Medlem

Inte mer än 15 papp i alla fall, men det är snart 20 år sedan.
Jag minns inte exakt, men runt 8-10 kanske, men det var då och jag gjorde rätt mycket privat. Sedan lite körskola för att putsa bort olater som trafikinspektörerna inte gillar och lite extralektioner i väntan på uppkörningstid. Då var det ju så att man gjorde teorin som sedan gällde i ett år och jag hade redan skrivit den när jag gick in på körskolan första gången. Både teorin och uppkörningen på första försöket, kanske ska tilläggas, för bommar man så drar det ju extra kostnader både för själva proven, men kanske även för körlektioner.

Sedan var det rätt praktiskt att vi hade en manuell S80 , medan körskolan hade en drös manuella S60. Rätt lika att köra, även om körskolans hade rätt svampig pedalkänsla av dubbelkommandot, vilket säkert inte blev bättre av de som kom dit och aldrig hade sett en kopplingspedal.

Permalänk
Medlem

Mitt kostade strax under 10k, tror nånstans runt 8500-9500:-. Dock var det några år sen nu, tog kortet 2009, så min prisuppgift är kanske inte helt användbar.

Däremot har jag några snabba tips:
1. Ta några (1-3) inledande körlektioner omedelbums, där du utnyttjar tiden till att lära dig rätt beteende bakom ratten. Jag började köra med morsan och fick ta flera "onödiga" lektioner i efterhand för att träna bort dåliga vanor som jag inte visste jag hade. Det är så klart individuellt, men ofta har regler osv. ändrats sen föräldrarna tog körkort och det är bra att få hjälp av körskolan med sånt. Har du aldrig suttit bakom ratten och behöver 10h motorikträning (pedaler, växla osv.) ska du så klart lära dig det hemma först.

2. Kör digitala test för teorin tidigt, speciellt om du inte uppskattar att läsa teoriboken. Teorin kan verka trist och styltig men det finns rätt mycket matnyttig info att ta till sig. På min tid köpte de flesta en skiva med testerna, onlinetester var ganska nytt. Numera antar jag att alla kör online, transportstyrelsen borde ha nåt officiellt.

3. Läs på och träna inför körlektionerna, de brukar ha en klarlagd plan för vilka moment som ska gås igenom och ju mer förberedd du är desto fler moment kan ni beta av per lektion. Själv gick jag dit glad i hågen utan att träna och fick lägga 40min på att fickparkera eller höra monolog om hur man svänger av en landsväg på säkraste sätt istället för att komma vidare i utbildningen.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Vad allt kostar beror på var du bor!

Så du får fråga körskolan. Halkbanans avgift kommer variera t.ex. Du kanske vill hyra bil vid uppkörning från körskolan och då kommer det variera mellan olika körskolor. Mer mera. Olika småavgifter kan du läsa om på Transportstyrelsens hemsida.

Rekommenderar paket med minst tio körlektioner, är du inte väldigt bra på att läsa på om allt (även sådant som inte står i din teoribok) så kommer du missa saker när du bara kör privat. Körskolorna har mycket bättre koll på vad körprovet innebär än en förälder också.

Räkna med att det kan gå på mer än 15 000. Kort och gott skaffa jobb om du vill ta körkort med egna pengar på en gång.

Permalänk
Medlem

Första gången tror jag det kostade runt 8000, andra gången 4000 typ.
Tog mitt i en liten by i skåne, verkar vara olika priser var man bor och hur mycket man körde med sina föräldrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Rekommenderar paket med minst tio körlektioner, är du inte väldigt bra på att läsa på om allt (även sådant som inte står i din teoribok) så kommer du missa saker när du bara kör privat. Körskolorna har mycket bättre koll på vad körprovet innebär än en förälder också.

Räkna med att det kan gå på mer än 15 000. Kort och gott skaffa jobb om du vill ta körkort med egna pengar på en gång.

Vad negativt.

Ja, körskollärarna har full koll på vad som krävs vid uppkörningen, därför ska man ta ett par lektioner för att ha full koll innan man kör upp, har man inte lärt sig helt åt fanders eller har svårt för att lära så räcker det, så börja med en-två lektioner så får man reda på hur pass redo man är (eller inte).

Teoriböckerna innehåller allt man behöver för att klara teorin, så plöj dessa framlänges och baklänges. (ena sonen tog AM-behörighet i somras, han försökte som "alla andra" klara sig bara genom alla online-test, det lär man sig INTE(!!) allt man behöver veta ifrån. Vi tvingade honom att traggla böckerna ett par varv och han klarade sig lätt på första försöket tillskillnad från alla hans kompisar som gjorde både två, tre och fler försök.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad allt kostar beror på var du bor!

Så du får fråga körskolan. Halkbanans avgift kommer variera t.ex. Du kan ske vill hyra bil vid uppkörning från körskolan och då kommer det variera mellan olika körskolor. Mer mera. Olika småavgifter kan du läsa om på Transportstyrelsens hemsida.

Det kan ju vara smart att hyra en bil från körskolan av en modell man har kört. Nu kan man alltid hoppas att Trafikverket inte har något sådant för uppkörning, men den bil jag själv har nu tycker jag ärligt talat är lite svårkörd sett till samspelet i drivlinan. Man lär sig efter ett tag hur den beter sig, men det har man ju inte tid med på en uppkörning och det tar i så fall onödigt fokus. Lägg till att den dessutom kräver allt annat än "eco-driving" om man ska skrämma upp den i motorvägsfart snabbt. Fast det låter lite fräsigt (och mer än det går).

Citat:

Rekommenderar paket med minst tio körlektioner, är du inte väldigt bra på att läsa på om allt (även sådant som inte står i din teoribok) så kommer du missa saker när du bara kör privat. Körskolorna har mycket bättre koll på vad körprovet innebär än en förälder också.

Det var ungefär min strategi, fast jag hade aldrig någon budget i antal lektioner. Det blev vad det blev och sedan "underhållslektioner" i vänta på tid. Men jag hade garanterat kört mer än de flesta brukar ha gjort (om de inte fått körkortet indraget ), vilket körskolläraren också märkte rätt omgående och uttryckligen kommenterade. Detta är ju lite idén med att man får börja köra när man är 16 år i Sverige, om man utnyttjar det ordentligt.

Permalänk
Medlem

Runt 5k. Det som kostade var sånt jag var tvungen att göra på körskolan, typ halka och lite annat. Tror jag körde på 2-3 lektioner där farsan fick följa med i baksätet så att vi kunde nöta rätt saker rejält hemma sen.

Permalänk
Medlem

Kostade mig runt 18K med allt. Lektioner, riskutbildningarna, alla kostnader med att ta själva körkortet (proven, foto etc).

Du kommer kunna komma undan billigare så länge du inte kör det dumma sättet som jag gjorde. Jag tog 10 lektioner förra sommaren & tog paus. Kände att jag glömt bort massa när jag väl började igen, tog ytterligare 5 lektioner med början i sept detta år.

Gjorde klart teorin, bokade uppkörning som skulle göras i mars. Lyckades norpa en ledig tid i mitten av dec. & bestämde mig för att ta ytterligare 4 lektioner för att försäkra mig om att jag är så upplärd som möjligt innan provet för att inte riskera få underkänt & behöva göra om teori + körprov när det väl finns tider maj 2021.

Teori, uppkörning, foto, hämta ut körkortet kostar drygt 2000kr. Risk-1 & 2 har jag för mig går runt 1800kr totalt?

Går lätt att ligga under 10K om du kör massa privat. Gjorde också det ett tag, men märkte också att jag inte lär mig lika mycket privat för personen jag övningskörde med, som haft kortet i 20+ år, lär mig hans personliga preferenser mer än att lära mig skapa mina egna preferenser.

Men skulle alla dagar i veckan rekommendera att åtminstone ta ett par pass med en skola & fokusera på saker du känner dig mindre söker på, vilket du borde kunna känna av efter att ha kört privat efter ett tag.

/M

Permalänk
Medlem

Kostade mig 4500kr för 15 år sedan. CE betalade arbetsförmedlingen.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett paket med 10 körlektioner och en hög teorilektioner, typ 10. Eller 5. Struntsamma, teorin var väl inte det svåra, men jag tyckte körlektionerna var bra. Jag körde mycket privat, men man kan missa en del.

Körde upp i en mindre stad där man via körlektionerna redan lärt sig alla knep och fällor.

Körde upp med skolans Audrey Hepburnögda bystdrottning i baksätet; turligt nog hade vi gått i samma klass i flera år så det bekom mig inte mer än vanligt men uppkörningsgubben verkade distraherad.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Körde mycket hemma och fick 20 gratis körlektioner genom skolan. Så betalde för kostad för teori + uppkörning, kostade väl sisådär 1.000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag köpte ett paket med 10 körlektioner och en hög teorilektioner, typ 10. Eller 5. Struntsamma, teorin var väl inte det svåra, men jag tyckte körlektionerna var bra. Jag körde mycket privat, men man kan missa en del.

Körde upp i en mindre stad där man via körlektionerna redan lärt sig alla knep och fällor.

Körde upp med skolans Audrey Hepburnögda bystdrottning i baksätet; turligt nog hade vi gått i samma klass i flera år så det bekom mig inte mer än vanligt men uppkörningsgubben verkade distraherad.

Haha, när jag körde upp var det bara jag och en trafikinspektör som satsade ganska mycket på stämningsläget "obekväm tystnad".

Permalänk
Medlem

För mig kostade det 29k, tog det på Murtans i Falkenberg 2018. De kör med dubbellektioner eftersom man får ut mer per körning då, och eftersom det är dubbel så kostade det dubbelt med. Visst man kan alltid undra varför de tar så, men men.
Jag personligen brydde mig inte om det så mycket, mest så man har fått det gjort. Då körde jag inget hemma heller, allt på skolan.

Mina 29k bestod av:
1. Startpaket
2. 14 x dubbelkörning
3. Risk1 och Risk2
4. Uppskrivning och Uppkörning

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vad negativt.

Ja, körskollärarna har full koll på vad som krävs vid uppkörningen, därför ska man ta ett par lektioner för att ha full koll innan man kör upp, har man inte lärt sig helt åt fanders eller har svårt för att lära så räcker det, så börja med en-två lektioner så får man reda på hur pass redo man är (eller inte).

Teoriböckerna innehåller allt man behöver för att klara teorin, så plöj dessa framlänges och baklänges. (ena sonen tog AM-behörighet i somras, han försökte som "alla andra" klara sig bara genom alla online-test, det lär man sig INTE(!!) allt man behöver veta ifrån. Vi tvingade honom att traggla böckerna ett par varv och han klarade sig lätt på första försöket tillskillnad från alla hans kompisar som gjorde både två, tre och fler försök.

Negativt? De som t.o.m. läser teorin via körskolan spenderar 25 000 - 30 000 kr på körkort på många håll i landet.

Teoriböckerna hjälper dig med provet, men täcker knappast allt vad det gäller att köra bil.

Räkna inte med att det räcker med 1-2 lektioner, det finns massor du inte lär dig när du kör privat eller lär dig fel. Hjälper också jättemycket på körprovet om du är bekväm med bilen du kör, och det tar några timmar. Körprovet vill man inte göra om, på 1-2 lektioner kan man enkelt visa upp vad man kan, men inte luckorna. Det kommer kräva så mycket pengar det kräver, men låt inte en budget som TS sätter stoppa upp det hela, bättre att skaffa jobb och därför ha pengar att leva på också så att inte allt rasar för att du behöver nya dojor.

Nu behöver man inte 30 000 kr för att ta körkort och 15 000 - 20 000 är inte mycket pengar. Lägger du ner lite mer än att bara läsa teoriboken så klarar du det, står du utan pengar när det är dags för körprov och kunskapsprov och inte vill låna så kommer du däremot inte få något körkort.

Det enda TS behöver vänta med tills han fyllt 18 är för övrigt kunskapsprov och körprov.

Skrivet av ztenlund:

Det var ungefär min strategi, fast jag hade aldrig någon budget i antal lektioner. Det blev vad det blev och sedan "underhållslektioner" i vänta på tid. Men jag hade garanterat kört mer än de flesta brukar ha gjort (om de inte fått körkortet indraget ), vilket körskolläraren också märkte rätt omgående och uttryckligen kommenterade. Detta är ju lite idén med att man får börja köra när man är 16 år i Sverige, om man utnyttjar det ordentligt.

Paket brukar ta ner lektionspriset något, ger också något för körskolan att planera efter. Börja inte för sent om allt ska gå snabbt, men ha en planering då det tar tid att boka allt också. Uppehåll på flera månader bara för att det är sådan kö på t.ex. körprov vill man ju undvika.

Teoripaket skippade jag personligen. Kolla som sagt vad körskolan erbjuder, kommer skilja mellan olika orter och olika körskolor. Skiljer en del på vad körlektioner kostar, vad halkbana bokad via körskolan kostar, vad risketta kostar eller hyra av bil vid uppkörning. Kan säkert bli typ 5000 kr dyrare om du väljer den dyraste körskolan.

Permalänk
Medlem

Tog det för några år sedan, har för mig att det landade på runt 4500 allt som allt. Gick inte på någon körskola och hyrde uppkörningsbilen av Trafikverket.

Edit: Vek upp plånboken och noterade att det var år 2016

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Totalt runt 18 lök, hade inga föräldrar som betalade åt mig utan fick jobba ihop pengarna själv.

Permalänk
Medlem

Mitt gick på runt 2000 papp om jag minns rätt. Tog inte en körlektion (/körde bara privat) så betalade enbart för proven samt halkkörningen har jag för mig. Kanske lämpet kostade med? Tog det när jag var 18 så var cirka 20 år sedan dock

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Mitt gick på runt 2000 papp om jag minns rätt. Tog inte en körlektion (/körde bara privat) så betalade enbart för proven samt halkkörningen har jag för mig. Kanske lämpet kostade med? Tog det när jag var 18 så var cirka 20 år sedan dock

Två miljoner för ett körkort låter dyrt.

Permalänk
Medlem

Tror mitt gick på cirka 10kkr inkl allt, år 2000. Övningskörde med en kompis. Tog teoriprovet på första försöket. Körde 8-10 lektioner inför uppkörningen(ngt paket med risk + teorikurs + lektioner). Var den enda privatisten som körde upp vid det tillfället, jag tog lappen direkt, de 3 som kört i skola helt o hållet kuggade.

Han jag övningskörde med var ganska hård, hade koll på mitt spegeltittande och jag fick backa runt hörn, backa in på parkering etc så att jag kände mig säker

// LZ

Permalänk
Medlem

Jag frågade på körskolan vad det brukar kosta för folk, runt 25k fick jag till svar.
Min sambo klarade det på 23k, och då hade hon kört mopedbil sedan innan, och övningskört med mig i flera år.
Min systers gick på 28k tror jag. Då var hon helt grön när jag började med henne. Vi övningskörde 2-3 gånger i veckan. 4 månader totalt tog det.

Du ska inte räkna med att enbart klara dig med att övningsköra med dina päron, det har tillkommit väldigt mycket nya regler och sätt att köra på så det som de har lärt sig är inte längre aktuellt.
Dessutom är det inte ens körningen som är det svåra med att ta körkort. Lägg mycket tidpå teori. Många lägger för lite energi på sin teori, och när det blir dags för körlektion där man ska tillämpa teorin blir det fokus på att tjata om trafikregler istället för fordonskontroll och det är onödiga pengar.

Lyssna på din körlärare. Säger han eller hon att du behöver en lektion till så är det förmodligen så. En uppkörning kostar mer än en körlektion.

Jag har lärt upp en sambo och två syskon det senaste 6 åren, så har du fler frågor så shoot!

Permalänk

1 körlektion, Riskettan och risktvåan och båda proven. Vet inte hur mycket det blir, men dyrt var det inte för min del iallafall

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

Kring 25 000 när jag tog det i Stockholm. Bor nu en bra bit från storstan och min sambo tog det på 15 000 kr. Allt på körskola för mig medan min sambo sparade in några lektioner genom att köra med mig. Men det är bra att iaf ta några lektioner, så att man inte riskerar att lära sig fel och även få lite andra vinklar på saker. Vi båda klarade första uppkörningen, så det var klart efter det.

Kan ju vara värt att kolla runt lite på andra (mindre) orter om det kan vara billigare, de obligatoriska delarna är ju som du säger inte en jätteliten del av kostnaden.

Permalänk
Medlem

B-Kortet kostade ca 13000kr.
A-Kortet kostade ca 27000kr.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.