Permalänk

Bios till laptop

Tjena
Jag har en laptop som är ett par år gammal som jag fixar till, men en sak går jag bet på.
Hur kommer jag ur det minimala bios som sitter i?
Går det att uppdatera till en slags fullversion ?
Den som sitter i stödjer inte ens win 10
Är det så jäkligt att i detta fallet Lenovo gör moderkort själva och bara kör laptopen i ett typ safe mode??

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gummybearkiller:

Tjena
Jag har en laptop som är ett par år gammal som jag fixar till, men en sak går jag bet på.
Är det så jäkligt att i detta fallet Lenovo gör moderkort själva och bara kör laptopen i ett typ safe mode??

Det är OEM dvs förmodligen har HP eller liknande tweekat bort det mesta dessvärre vanligt på framförallt äldre datorer.
Ibland kan man trycka en viss knapp för att komma till advanced mode. Vad är det för modell utav dator?

Permalänk

Lenovo g50-70

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gummybearkiller:

Tjena

Varför skulle den inte stödja win 10 ? Datorn är ju inte särskilt gammal utan kom med win 8.1 så vad är det som inte fungerar, alla drivers för 8.1 funkar i 10 och vad menar du med att du inte kommer ur bios ? Kan datorn inte boota pga att den saknar os eller är nått trasigt ?
Win 10 ska inte vara nått problem på den datorn. För det är väl en sån här du menar ?
https://www.lenovo.com/us/en/laptops/lenovo/g-series/g50-70/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har en Lenovolaptop nu och UEFI:t, som är väldigt "skralt" ser ut som ett gammaldags bios, ingen muspekare eller nåt fancy.
Men det är ett EFI ändå.

Windows 10 kan väl installera både i MBR och GPT läge, det senare kräver EFI för att boota tror jag.
Om du har problem med att få Windows 10 att boota på en gammal dator kan det kanske ha att göra med det att göra, dvs du kanske behöver se till att hårddiskarna har en MS-DOS partitionstabell och inte den nya GPT-tabellen som iofs är bakåtkompatibel men som kan vara svår att boota med på gamla datorer.

Mitt gamla moderkort stödde egentligen bara upp till Windows 7. Windows 8 gick sålänge jag inte installerade moderkortsdrivrutinerna för 7an, annars fick jag bluescreens rörande någon strömsparfunktion.

Bioset var dock inte något som ställde till det, tror jag. Det är ett Gigabytemoderkort, och jag kunde låsa upp extrainställningar i bioset med Ctrl+F1 har jag för mig. Jag skulle inte tro att det hjälper dig så mycket.

Jag skulle nog inte ens försöka installera Windows 10 på en dator som aldrig fick drivrutiner för något yngre än Windows 7.
Om datorn inte ska användas för något som kräver Windows, varför inte prova en linuxdistribution?
Jag har kört Archlinux, Gentoo, Linux Mint och Lubuntu på ett antal gamla datorer utan problem.

Men nybörjare på linux, håll er till Ubuntu antar jag...

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]