Någon försöker ta sig in? (Asustor)

Permalänk

Mycket tips o råd! Det uppskattas. Men då jag ligger ute på jobb i veckorna så får jag läsa igenom allt o ta nytta av era ord i helgen.

Men som ni säkert förstår så är jag inte så insatt när det gäller att konfigurera router eller dylikt(nätverk överlag). Så det jag förstod mig på var geoip och installerade det direkt. Men ska sätta mig i helgen o läsa igenom era rekommendationer o försöka fixa ett säkert nätverk.
Mvh

Permalänk
Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Familjefar88:

Ser ut som de försöker hijacka din e-post provider och köra sin egna genom att injecta sql script mot någon server.

Nu är jag ingen hacker man, men spontant tror jag de försöker fixa så att de kan skicka spammail från dina konton.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Ser ut som de försöker hijacka din e-post provider och köra sin egna genom att injecta sql script mot någon server.

Nu är jag ingen hacker man, men spontant tror jag de försöker fixa så att de kan skicka spammail från dina konton.

Så då måste någon ha tagit sig in?
Hur ska jag lättast åtgärda det?
Har stängt av den tillsvidare

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Skrivet av tcntad:

Ser ut att ligga mer mot din epostleverantör att ordna.

Så du menar outlook?
Det är en outlook adress som jag angav vi första start

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Din NAS kanske är oskyddad helt och hållet då något försöker använda den?
Får låta de mer bevandrade svara:)

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Din NAS kanske är oskyddad helt och hållet då något försöker använda den?
Får låta de mer bevandrade svara:)

Okej tack så länge!
Hoppas på att någon mer bevarad då ser Detta!

Permalänk
Medlem

Låter som att man försöker attackera din NAS. Vet inte om de lyckas eller inte. Har du uppdaterat firmware på den? Vilka portar har du öppet mot den mot internet? Se till att alla konton du har i nasen har bra lösenord och byt gärna dem.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Låter som att man försöker attackera din NAS. Vet inte om de lyckas eller inte. Har du uppdaterat firmware på den? Vilka portar har du öppet mot den mot internet? Se till att alla konton du har i nasen har bra lösenord och byt gärna dem.

Tja! Ja något är på gång..
Jag har stängt av den just nu.
Allt är på grund inställningar. Men funderar om man ska total återställa den?

Tänkte även inhandla en asus router med ai protection kanske hjälper något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Familjefar88:

Tja! Ja något är på gång..
Jag har stängt av den just nu.
Allt är på grund inställningar. Men funderar om man ska total återställa den?

Tänkte även inhandla en asus router med ai protection kanske hjälper något?

Om du ska återställa den så behöver du ju programmera om den och du får vara försiktig så du inte raderar filerna i samma manöver.

Tror inte någon router med ai protection hjälper.

Bättre att du kollar upp det jag skrev i förra inlägget.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Om du ska återställa den så behöver du ju programmera om den och du får vara försiktig så du inte raderar filerna i samma manöver.

Tror inte någon router med ai protection hjälper.

Bättre att du kollar upp det jag skrev i förra inlägget.

Okej ska kolla det. Vilken port rekommenderar du man ska ha öppen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Familjefar88:

Okej ska kolla det. Vilken port rekommenderar du man ska ha öppen?

Det beror på vilka tjänster du behöver komma åt på nasen när du inte är hemma. Om du gör allt när du är hemma behöver du inga portforwards.

Här finns en lista, men den är inte så tydlig på vad som är rekommenderat, den innehåller typ allt. https://www.asustor.com/en/knowledge/detail/?id=&group_id=601

Men kör du Ai-apparna så är det samma portar som till admin-gränssnittet. Vilket jag inte tycker är helt optimalt. Men som tidigare sagt, viktigt med alla lösenorden till användare och admin.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Det beror på vilka tjänster du behöver komma åt på nasen när du inte är hemma. Om du gör allt när du är hemma behöver du inga portforwards.

Här finns en lista, men den är inte så tydlig på vad som är rekommenderat, den innehåller typ allt. https://www.asustor.com/en/knowledge/detail/?id=&group_id=601

Men kör du Ai-apparna så är det samma portar som till admin-gränssnittet. Vilket jag inte tycker är helt optimalt. Men som tidigare sagt, viktigt med alla lösenorden till användare och admin.

Det det pågår en renovering just nu i kontoret så ska koppla in allt när det är klart. Väntar på att första omgång spackel ska torka

Bilder och dokument vore bra att komma åt utifrån.
När jag ska logga in på AiMaster i telefonen så använder jag mig av Authenticator.

Går det att använda till allt exempel tradera, mailen, Netflix? eller är det bara vissa inloggningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Familjefar88:

Det det pågår en renovering just nu i kontoret så ska koppla in allt när det är klart. Väntar på att första omgång spackel ska torka

Bilder och dokument vore bra att komma åt utifrån.
När jag ska logga in på AiMaster i telefonen så använder jag mig av Authenticator.

Går det att använda till allt exempel tradera, mailen, Netflix? eller är det bara vissa inloggningar?

Ja då är det port 8000 och 8001 som du behöver. Då kommer du nog inte ifrån att öppna i routern. Med authenticator använder du tvåfaktorsinloggning, vilket är bra. Det enda är att se till att alla konton har krav på det som kan logga in på nasen.

Om du kan använda det till att logga in med beror helt på om den som tillhandahåller tjänsten har byggt in funktionen eller inte.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Ja då är det port 8000 och 8001 som du behöver. Då kommer du nog inte ifrån att öppna i routern. Med authenticator använder du tvåfaktorsinloggning, vilket är bra. Det enda är att se till att alla konton har krav på det som kan logga in på nasen.

Om du kan använda det till att logga in med beror helt på om den som tillhandahåller tjänsten har byggt in funktionen eller inte.

Okej, uppskattar hjälpen och informationen du kan ge mig.

Det är enbart för admin jag använder Authenticator. Men dom andra användarna (min samt sambons) är låsta för att inte komma åt adminis resurser. Kan någon endå ta sig in via vårat inloggning och komma åt admin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Familjefar88:

Okej, uppskattar hjälpen och informationen du kan ge mig.

Det är enbart för admin jag använder Authenticator. Men dom andra användarna (min samt sambons) är låsta för att inte komma åt adminis resurser. Kan någon endå ta sig in via vårat inloggning och komma åt admin?

Nej, fungerar allt som det skall borde man inte kunna ta över nasen utan att vara admin. Men ni har högre behörigheter än en icke inloggad, vilket öppnar för flera attackytor om man tar sig in på era konton.

Kan vara så simpelt som att de försöker med generiska attacker mot nasen, som loggar allt. Eftersom attackerna inte är kompatibla med nasen så larmar den, då man försöker nå sidor och funktioner som inte finns.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Nej, fungerar allt som det skall borde man inte kunna ta över nasen utan att vara admin. Men ni har högre behörigheter än en icke inloggad, vilket öppnar för flera attackytor om man tar sig in på era konton.

Kan vara så simpelt som att de försöker med generiska attacker mot nasen, som loggar allt. Eftersom attackerna inte är kompatibla med nasen så larmar den, då man försöker nå sidor och funktioner som inte finns.

Okej tack!
Ska kolla så fort kontoret är i bruk igen.
Har du koll på e-post leverantörer? Någon säker du kan rekommendera? Googlade lite. Och outlook stod ju inte högt på listan.
Vad sägs som att byta till protonmail eller gmx?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Familjefar88:

Okej tack!
Ska kolla så fort kontoret är i bruk igen.
Har du koll på e-post leverantörer? Någon säker du kan rekommendera? Googlade lite. Och outlook stod ju inte högt på listan.
Vad sägs som att byta till protonmail eller gmx?

Nej, jag gör gmail men har även en outlook som extra adress. Jag har nog en gammal protonmail, vilket är ett intressant koncept. Men på den tiden var man låst till deras webbmail, vilket bara kändes krångligt. Idag har man mer funktioner. Men känner inte att det är värt att byta

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Nej, jag gör gmail men har även en outlook som extra adress. Jag har nog en gammal protonmail, vilket är ett intressant koncept. Men på den tiden var man låst till deras webbmail, vilket bara kändes krångligt. Idag har man mer funktioner. Men känner inte att det är värt att byta

Okej då fortsätter jag med outlook. Men ändrar lösenordet

Permalänk

hej igen! nu är kontoret relativt klart och nätverket är igång!

som glad amatör så har jag antagligen tryckt på fel knappar...
var inne i nas:en och ändrade lösenordet, samt så ändrades namnet för att söka efter den via ez connect.
men nu kommer jag inte in via telefonen, varken som admin eller privat
när jag ska gå in via ACC på datorn så står det STATUS - annat nätmask.

vad har jag gjort? och hur kommer jag in igen?
mvh

tillägg!
i samband med renoveringen så bytes original routern till tp-link deco m5. kan det vara problemet?
hittade en compatibility lista för ez router och där finns inte deco m5 med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Familjefar88:

hej igen! nu är kontoret relativt klart och nätverket är igång!

som glad amatör så har jag antagligen tryckt på fel knappar...
var inne i nas:en och ändrade lösenordet, samt så ändrades namnet för att söka efter den via ez connect.
men nu kommer jag inte in via telefonen, varken som admin eller privat
när jag ska gå in via ACC på datorn så står det STATUS - annat nätmask.

vad har jag gjort? och hur kommer jag in igen?
mvh

tillägg!
i samband med renoveringen så bytes original routern till tp-link deco m5. kan det vara problemet?
hittade en compatibility lista för ez router och där finns inte deco m5 med?

Kommer du åt NASen lokalt? Har du satt fast IP-adress på den? Tänker att den nya routern använder ett annat internt subnät som inte matchar den gamla routern och då kommer du inte åt nasen.

Sedan det de kallar ez router är nog bara ett annat namn för upnp, vilket är universelt för alla routrar. Deco verkar ha stöd för upnp. Så löser du så du kommer åt den i lan så öppnar den nog de rätta portarna. Annars får du öppna dem manuellt

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Kommer du åt NASen lokalt? Har du satt fast IP-adress på den? Tänker att den nya routern använder ett annat internt subnät som inte matchar den gamla routern och då kommer du inte åt nasen.

Sedan det de kallar ez router är nog bara ett annat namn för upnp, vilket är universelt för alla routrar. Deco verkar ha stöd för upnp. Så löser du så du kommer åt den i lan så öppnar den nog de rätta portarna. Annars får du öppna dem manuellt

Jag ser nasen via acc på datorn. Datorn o nasen sitter i samma switch.
Men kan inte trycka på den för att logga in..
Behöver jag koppla in gamla routern igen för att ändra något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Familjefar88:

Jag ser nasen via acc på datorn. Datorn o nasen sitter i samma switch.
Men kan inte trycka på den för att logga in..
Behöver jag koppla in gamla routern igen för att ändra något?

Jag tro det är enklast att koppla en dator och nasen i den gamla routern. Se om du hittar den med acc (antar att det är programvaran som hittar nasen). Logga in i nasen och ändra dess IP-adress från fast till DHCP. Koppla in den i nya routern och kolla i nya routerns lista över enheter, så borde den dyka upp där och den borde ha en IP-adress i acc. Sedan kan du nog låsa IP-adressen i nya routern så den alltid ger samma adress till nasen.

Jag har varken asustor eller deco, så jag är lite generell i mina svar

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Jag tro det är enklast att koppla en dator och nasen i den gamla routern. Se om du hittar den med acc (antar att det är programvaran som hittar nasen). Logga in i nasen och ändra dess IP-adress från fast till DHCP. Koppla in den i nya routern och kolla i nya routerns lista över enheter, så borde den dyka upp där och den borde ha en IP-adress i acc. Sedan kan du nog låsa IP-adressen i nya routern så den alltid ger samma adress till nasen.

Jag har varken asustor eller deco, så jag är lite generell i mina svar

okej får försöka med det igen.
var inne i mappen nätverk och kolla nu på datorn, och hittar inte nasen där,
men testar att koppla in gamla o ser om jag får tag i den då

Permalänk

Nä! Nu har jag nog skitit i det blå skåpet...
Kopplade ur alla Deco noder och återgick till Telia original, men får inget internet därifrån.
On lampan lyser röd på routern.
Har testat att starta om routern samt hålla inne resetknappen.
Drog även en ny nätkabel genom hela huset för att få direkt kontakt med datorn men inget internet kommer..
Tyvärr så behöver jag runda av inför kvällen, åker t Stockholm i morgon bitti på jobb.
Men tar tacksamt emot all hjälp ni kan ge mej!
Mvh en man i nöd

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du hade inte behövt göra så, det hade räckt med kabel mellan gamla routern och din NAS. Din lease-tid har inte gått ut än således får din gamla router ingen ny IP.

Vad pratar vi om för acc? vad är det?
Ser du NAS:en nånstans? Vet du vad den har för IP? Kan du använda ping <ip> eller ping <namn på nas> i kommandotolken?
Logga in på routern och se vad den har för IP? Antagligen sitter de på olika subnät/nätmask och din dator förstår inte det.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Du hade inte behövt göra så, det hade räckt med kabel mellan gamla routern och din NAS. Din lease-tid har inte gått ut än således får din gamla router ingen ny IP.

Vad pratar vi om för acc? vad är det?
Ser du NAS:en nånstans? Vet du vad den har för IP? Kan du använda ping <ip> eller ping <namn på nas> i kommandotolken?
Logga in på routern och se vad den har för IP? Antagligen sitter de på olika subnät/nätmask och din dator förstår inte det.

Acc är asustor control center. Där går du in för att lokalisera nasen. Och ja där ser jag att nasen finns men står att den har fel nätmask,
Någon annan stans kan jag inte se den.
Får testa det på torsdag när jag kommer hem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Familjefar88:

Nä! Nu har jag nog skitit i det blå skåpet...
Kopplade ur alla Deco noder och återgick till Telia original, men får inget internet därifrån.
On lampan lyser röd på routern.
Har testat att starta om routern samt hålla inne resetknappen.
Drog även en ny nätkabel genom hela huset för att få direkt kontakt med datorn men inget internet kommer..
Tyvärr så behöver jag runda av inför kvällen, åker t Stockholm i morgon bitti på jobb.
Men tar tacksamt emot all hjälp ni kan ge mej!
Mvh en man i nöd

Strunta i internet. Det är nasen du vill komma åt lokalt, då behöver du inget internet även om man kan känna sig lite handikappad utan internet. Det räcker med nas, gamla routern och en dator med acc.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Strunta i internet. Det är nasen du vill komma åt lokalt, då behöver du inget internet även om man kan känna sig lite handikappad utan internet. Det räcker med nas, gamla routern och en dator med acc.

Okej kollar det när jag kommer hem igen!
Tack så länge