Behöver all hjälp jag kan få. Eget HI-FI System

Permalänk
Medlem

Behöver all hjälp jag kan få. Eget HI-FI System

Hej! God fortsättning.
Jag har precis satt igång ett nytt projekt.

Jag har tänkt att bygga mina egna HI-FI högtalare.

Tanken är basreflexlåda i MDF. Just byggbiten har jag koll på, arbetar som snickare.

Elementen jag har tänkt är följande.

Diskant- Scan-Speak R2604/832000
-4Ohm
-1000-40000Hz
-VAS-
-QTS-

Mellanregister- Scan-Speak Illuminator 12MU/4731T00
-4Ohm
-64-8000Hz
-VAS 5.4L
-QTS 0.24

Nu är min fråga till er.
Hur ska jag bygga delningsfiltret?
Vad behöver jag för olika typer av komponenter? (Inte specifikt vad jag behöver utan typ hur mycket motstånd osv osv...)

Jag har sökt på nätet i dagar och försökt att förstå mig på detta nu, men får ingen ordning på det.
Om jag bara förstår hur man ska tänka så är det nog inte svårare än vad det är att ta reda på hur mycket motstånd osv..

Och vad tror ni, kommer det att låta bra? eller behöver jag en slavbas i lådan också?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

//Kasski

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kasski97:

Hej! God fortsättning.
Jag har precis satt igång ett nytt projekt.

Jag har tänkt att bygga mina egna HI-FI högtalare.

Tanken är basreflexlåda i MDF. Just byggbiten har jag koll på, arbetar som snickare.

Elementen jag har tänkt är följande.

Diskant- Scan-Speak R2604/832000
-4Ohm
-1000-40000Hz
-VAS-
-QTS-

Mellanregister- Scan-Speak Illuminator 12MU/4731T00
-4Ohm
-64-8000Hz
-VAS 5.4L
-QTS 0.24

Nu är min fråga till er.
Hur ska jag bygga delningsfiltret?
Vad behöver jag för olika typer av komponenter? (Inte specifikt vad jag behöver utan typ hur mycket motstånd osv osv...)

Jag har sökt på nätet i dagar och försökt att förstå mig på detta nu, men får ingen ordning på det.
Om jag bara förstår hur man ska tänka så är det nog inte svårare än vad det är att ta reda på hur mycket motstånd osv..

Och vad tror ni, kommer det att låta bra? eller behöver jag en slavbas i lådan också?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

//Kasski

De Scanspeak element du nämnde är bra men det blir ju inte en komplett högtalare om du bara bygger ett par mindre toppar utan du behöver ju nått större eller bygga en 3 vägare på nått sätt för annars lär det bli tunt.

Det är mycket jobb med att räkna/konstruera låda och filter så ska du göra det själv behöver du lära dig det på riktigt om det ska bli bra.
Jag skulle rekommendera dig att följa nått färdigkonstruerat projekt för första bygget tex från http://www.troelsgravesen.dk

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej, tanken är inte att att jag ska få den fylligaste av basar, utan den behöver mer vara ''snabb/snärtig'' om man säger.
Tanken är att få till den där ''klangen'' Där man hör ett gitarrsolo på 12/e bandet som man aldrig har hört det förut.

Kör B&o till Tvn, så projektet är mer en hobbygrej, ingenting jag egentligen behöver.
Kollade lite på YT igår natt och har kommit lite mer underfund med det hela.

Om jag kör ett större Mellanregister och behåller toppen?
Exempelvis (Seas Prestige H1262-08 MCA15RCY) ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kasski97:

Okej, tanken är inte att att jag ska få den fylligaste av basar, utan den behöver mer vara ''snabb/snärtig'' om man säger.
Tanken är att få till den där ''klangen'' Där man hör ett gitarrsolo på 12/e bandet som man aldrig har hört det förut.

Kör B&o till Tvn, så projektet är mer en hobbygrej, ingenting jag egentligen behöver.
Kollade lite på YT igår natt och har kommit lite mer underfund med det hela.

Om jag kör ett större Mellanregister och behåller toppen?
Exempelvis (Seas Prestige H1262-08 MCA15RCY) ?

Även om du bygger för att det är roligt förstår jag ändå inte riktigt vad du vill åstadkomma, du väljer ganska påkostade element men de passar inte för att bygga en 2 vägshögtalare för du kommer inte att få särskilt bra bas, bra element för att bygga toppar eller en "mer än 2 vägare".
Vad gäller bas så får du typ ingen alls och det är det jag hänger upp mig på, det kommer troligen att bli så baslöst att inte ens tal kommer att låta naturligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Man kan tex lägga ner tiotusentals kr på element och sätta dom i en ej uträknad låda och få skit som slutresultat.
Heller man kan tex ta element för under tusenlappen och sätta i en bra uträknad låda och få ett betydligt bättre resultat

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag tror att det bättre att köpa Bas/Mellanregister typ SB Acoustics SB13PFC25-4, ett billigt högtalarelement som du kan börja att bygga med.
https://www.hifikit.se/komponenter/hogtalarelement/sb13pfc25-...
Hur har du tänkt med delningsfilter?

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Om jag förstått er rätt så behöver jag alltså ha med ett baselement? Alltså bygga en trevägs? Jag har räknat på lådvolym osv. Och jag förstår också att det inte handlar om bara vilka element man har. Utan hur filtret är uppbyggt och hur det är kopplat och att man har byggt en väl avvägd låda enligt VAS och QTS.

Tanken med det hela är att jag inte vill ha för stora lådor. Utan det ska vara så litet som möjligt, men ändå låta riktigt bra. Det är väl det jag är ute efter.

//kasski

Permalänk
Medlem
Skrivet av kasski97:

Tack för svaren. Om jag förstått er rätt så behöver jag alltså ha med ett baselement? Alltså bygga en trevägs? Jag har räknat på lådvolym osv. Och jag förstår också att det inte handlar om bara vilka element man har. Utan hur filtret är uppbyggt och hur det är kopplat och att man har byggt en väl avvägd låda enligt VAS och QTS.

Tanken med det hela är att jag inte vill ha för stora lådor. Utan det ska vara så litet som möjligt, men ändå låta riktigt bra. Det är väl det jag är ute efter.

//kasski

Ofta finns det ritningar för lådor till elementen om man letar lite, går att bygga hur avancerade lådor som helst, men desto fler membran, vinklar och vår desto knepigare blir det att få ut något exakt/sant ur uträkningen.

Har sett flera som byggt lösa kuber, så det har bas i en kub, mellanregister i en kub, diskant i en kub osv. sen driver de allt med externt delningsfilter.

Men som tidigare talare sagt, lägg på ett baselement och leta upp en ritning du gillar, du kommer ha byggglädje så det räcker och blir över om du hittar en ritning på något kul, t.ex en reflexlåda som passar elementen

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Kul att du funderar på att bygga högtalare. En bra konstruerad högtalare är så mycket mer än bara bra, väl utvalda högtalarelement. Låda och delningsfilter är otroligt viktigt för att det ska bli riktigt bra. Att välja komponenter av hög kvalitet är viktigare än många tror och det ställe i konstruktionen där många tillverkare snålar in mest.

Tyvärr är det så att man kan räkna och simulera ett delningsfilter som är perfekt i teorin, men för att veta hur det verkligen blir så måste man i slutänden mäta upp frekvensresponsen med den färdiga lådan för att veta hur det ska konstureras.

En Youtube-kanal jag kan rekommendera är GR-Research: https://www.youtube.com/channel/UCIJHwsTJyrH4YznoJxZmJHQ

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kasski97:

Tack för svaren. Om jag förstått er rätt så behöver jag alltså ha med ett baselement? Alltså bygga en trevägs? Jag har räknat på lådvolym osv. Och jag förstår också att det inte handlar om bara vilka element man har. Utan hur filtret är uppbyggt och hur det är kopplat och att man har byggt en väl avvägd låda enligt VAS och QTS.

Tanken med det hela är att jag inte vill ha för stora lådor. Utan det ska vara så litet som möjligt, men ändå låta riktigt bra. Det är väl det jag är ute efter.

//kasski

Du behöver inte bygga 3 vägare, det finns många bra 2 vägshögtalare men du kan inte använda elementet/låda som inte kan återge bas om det ska bli bra ljud. rimligen bygger du nått som är fullregister eller så bygger du först ett par toppar och fortsätter sedan med bassystem för dem.

Om du börjat räkna så går det nog att säga att den absoluta smärtgränsen är -3 dB vid 100Hz mindre bas är så blir besvärande tunt oavsett vad du lyssnar på, helst bör du nå 60Hz för då börjar majoriteten av ljud låta ok och når du under 40 Hz är det sällan du kommer att reagera på att nått låter underligt, når du 20 Hz eller lägre börjar framförallt alla akustiska inspelningar att fall på plats och det börjar gå lätt att höra lokalen.

Alltså bygg större om det inte är ett par toppar du bygger först och som du sedan ska komplettera, så små högtalare som det du verkar vara inne på funkar inte för att spela musik på egen hand, de måste åtminstone klara röstområdet om du inte ska börja irritera dig på dem ganska fort oavsett hur bra de i övrigt är.

Kolla på Troels Gravesens site för bra projekt, med tanka på de första elementen du länkat verkar du ju ha tänkt dig ett bygge med delar för typiskt 10 000 kr och det räcker långt men bygg fullregister eller planera för basdelar redan när du designar topparna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.