Nekade kortbetalningar - Nytt direktiv för kortbetalningar

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det har påverkat mig.
Norwegiankortet använde SMS för verifiering av köp med kortet innan, och de berättade under december att de kommer sluta med detta för det anses inte vara säkert nog. Ersätts med bankID.
Jag ser det som en win för det är ett jäkla meck att behöva skriva av sifferkoder från SMS. Enklare med mobilt bankID

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Jag kan inte köpa spel från Nintendo Switch längre.

Permalänk
Medlem

Jag har ej märkt något.
Kan förstå irritationen över att köp strular, men utan en hård gräns kommer vissa handlare aldrig fixa sina lösningar.
Om man väljer en annna butik och meddelar den första butiken varför man inte kunde handla där löses problemet nog relativt snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Om det går att åberopa något av de där undantagen (som belopp under 30 euro) är det tillåtet för banken att låta transaktionen gå igenom. Banken verkar dock alltid ha rätt att neka transaktionen och då ska butiken försöka med 3D Secure istället.

Ja, det är riktigt - alla undantagen är frivilliga från bankens sida. Funkar det inte med ett kort, prova ett annat.

(Har du bara ett kort, skaffa fler, och minst ett riktigt kreditkort - inte ett betalkort som låtsas vara ett kreditkort. Det har lönat sig många gånger att ha en backup.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Komma springande till bussen då den anlänt (och därmed kommer avgå) fyra minuter för tidigt, inse att sista dagen på månadskortet var igår, hala fram telefonen i det horisontella regnet och börja fippla med appen för att köpa ett nytt, fundera på om det finns kontrollanter på bussen då trafikbolaget i strid med rådande lagrum numera kräver att biljetten är löst redan på hållplatsen innan man stiger ombord på fordonet, plutta in kortnummer och cvc då appen av magisk anledning valt att glömma av dessa, bli hänvisad till BankID som tar tjugo sekunder på sig att starta för att sedan krasha. Starta om BankID, betala månadskortet, häva ur sig en redig harang om denna morgons allmänna jävlighet och sätta sig i sätet och pusta ut.

Visst borde det inte vara så mycket extra krångel, men ett extra steg i fel läge gör upplevelsen flera magnituder värre

Tur att det bara finns 12 månader då

Skrivet av twit:

Komma springande till bussen då den anlänt (och därmed kommer avgå) fyra minuter för tidigt, inse att sista dagen på månadskortet var igår, hala fram telefonen i det horisontella regnet och börja fippla med appen för att köpa ett nytt, fundera på om det finns kontrollanter på bussen då trafikbolaget i strid med rådande lagrum numera kräver att biljetten är löst redan på hållplatsen innan man stiger ombord på fordonet, plutta in kortnummer och cvc då appen av magisk anledning valt att glömma av dessa, bli hänvisad till BankID som tar tjugo sekunder på sig att starta för att sedan krasha. Starta om BankID, betala månadskortet, häva ur sig en redig harang om denna morgons allmänna jävlighet och sätta sig i sätet och pusta ut.

Visst borde det inte vara så mycket extra krångel, men ett extra steg i fel läge gör upplevelsen flera magnituder värre

Den nageln svider nog fort i ögonen...

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

har swedbank och behövt bankid på det mesta där länge, använder dock revolut sen 2år tillbaka på alla onlineköp, när man handlar utomlands på semestern och i vissa halvskumma butiker man inte vill dra sitt vanliga kort i 👍 riktigt smidigt 🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Det är ju bra att de går ut med informationen........
Har inte hört ett dyst från Handelsbanken. Ja, ja, får väl se om det börjar strula någon stans.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Får man fråga varför du inte bara byter bank? Det hade jag definitivt gjort om jag haft Nordea när de införde den där funktionen

jo när problemet var framme så var man ju nära! men att byta bank var inte värt besväret.
Problemet kommer inte så ofta.

Permalänk
Medlem

Hoppas att det inte blir strul med paypal och liknande då.

Har en speciell prenumeration på humblebundle som man fick om man var prenumerant innan deras nya system, som kostar mycket mer.
Problemet här är att råkar man byta kort eller ändra något så tappar man denna förmån. Så blir det strul vid nästa betalning kanske jag tappar den.

Frågan är hur man kan kontrollera så att det fungerar, innan det blir något strul vid månadsslutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooL3Y:

jo när problemet var framme så var man ju nära! men att byta bank var inte värt besväret.
Problemet kommer inte så ofta.

Ok. Det är dock väldigt enkelt o byta bank. Jag gjorde själv det för ca 1 år då den banken inte stödjer Google Pay

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

Jag har Länsförsäkringar och använder 2 kort som är kopplade till 2 olika konton, jag har ett lönekonto med kort som är låst mot hela världen förutom Sverige och helt låst mot internet.
Sedan har jag ett skräpkonto som jag använder då jag handlar på nätet och till de har jag ett till kort som jag använder, har låst upp de för hela världen och när jag handlar så måste jag godkänna via bankid, jag skickas alltid till en sida med Länsförsäkringar logga där man kan välja Bankid i dator eller mobil.
Har haft så här länge och inte stött på några problem, handlar ganska friskt på nätet både spel och molntjänster, program m.m.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av anon19889:

Jag kan inte köpa spel från Nintendo Switch längre.

Nej, men oj.. Jag har en switch, hur har det påverkat?

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem

Har haft en del kunder som ringt in om att de inte kan handla hos oss.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Efter nyår så kan jag inte köpa spel till Nintendo Switch i deras online affär. Har fungerat i alla år, men nu får jag ett meddelande att mitt kort ej stöds när jag trycker på köpknappen.
Blev sur och tog tjejens kort men samma fel där.
Har Nordea som bank.
Så nu fick jag köpa värdecheckar att lösa in. Blä

Visa signatur

zidewinder

Permalänk
Medlem

Jag fick ett felmeddelande vid ett småköp (39 kr) på Steam för några dagar sedan, i slutet av rean. Det stod att min kortutgivare hade avvisat köpet, och spelet låg kvar i varukorgen. Men pengarna hade dragits, och spelet hade skickats som gåva till en vän som kunde lösa ut det. Jag misstänker att det har med detta att göra på något sätt. Kanske har Valve implementerat det (men behöver inte köra det för sådana småbelopp) men inte fått allt på plats rätt?

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Om man väljer en annna butik och meddelar den första butiken varför man inte kunde handla där löses problemet nog relativt snart.

Annars upptäcker snart butiken att alla kunderna försvunnit eller att de bara har kunder utanför EU kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

Funderat på detta också. Betalningen på mitt 3080 hos amazon misslyckades eftersom man hos Nordea måste öppna för internetköp utomlands trots att jag leggat med mobilt bankID. Öppningen gäller bara i 1 timme. Vet inte riktigt hur man ska göra då för betalningen försökte de dra innan kortet skickades men när den misslyckades så ville de att man skulle lega igen men betalningen drogs inte direkt då.

Effekten blir ju lite då att man iaf hos nordea varje timme måste gå in i appen och öppna internetköp, annars kommer betalningen misslyckas igen när de försöker dra. Blev att jag köpte presentkort för att lösa det för orkade inte hålla på med kundtjänst

att köpa på amazon med nordea är det värsta som finns. precis som du säger så drar amazon först pengarna när de packar ordern för att skicka den och då är nordea låst. fyfan vad omständligt

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kristallkrona:

Nej, men oj.. Jag har en switch, hur har det påverkat?

Har köpt flera spel förut men numera kan jag ej köpa något spel som dottern vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sugu:

att köpa på amazon med nordea är det värsta som finns. precis som du säger så drar amazon först pengarna när de packar ordern för att skicka den och då är nordea låst. fyfan vad omständligt

Det är enkelt att byta bank till en som inte är Nordea, en manöver alla borde göra

Permalänk
Medlem

Har själv både lf och Nordea, fått ohyggligt med problem med paypal betalningar från mitt lf mastercard, som är primärt för min del. Löst det genom att skicka pengar till Nordeakontot varje gång ett Paypal köp skall utföras, då Nordea kör visa. Funkar än så länge, men tar tid 😬.

Visa signatur

*Lite överklockade Ryzens och Xeons.
*R9 kort som alltid brinner upp, men måste ju värma huset på något sätt!
*Custom 3D printad kina & EKWB loop med tillhörande hemförsäkring för vattenskador.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Sen på kvällen skulle jag köpa en grej på PSN, samma sak: nekade. Men där försökte jag igen och på tredje försöket gick det genom.

”Galenskap: att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat - Albert Einstein”

Gäller som tur är inte alltid elektronik/teknik

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

När mitt Swedbank Mastercard inte funkat så har jag använt Lunar Visa istället. Har inte stött på något ställe där båda blev nekade ännu!

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Hoppas att det inte blir strul med paypal och liknande då.

Har en speciell prenumeration på humblebundle som man fick om man var prenumerant innan deras nya system, som kostar mycket mer.
Problemet här är att råkar man byta kort eller ändra något så tappar man denna förmån. Så blir det strul vid nästa betalning kanske jag tappar den.

Frågan är hur man kan kontrollera så att det fungerar, innan det blir något strul vid månadsslutet.

Just PayPal är ju ett ställe som borde införa legitimation. Min bror fick ett inkassobrev igår där någon skapat ett konto i hans namn. När han ringde bolaget så suckade de i telefon och sa att de visste vem det var. Sen fick han spendera fredag kvällen med att göra en polisanmälan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

”Galenskap: att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat - Albert Einstein”

Gäller som tur är inte alltid elektronik/teknik

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

Permalänk
Medlem

Det bör påpekas att detta nya betalningsdirektiv från EU började gälla redan i September 2019 då var det krav på att banker/kortutgivare inom EES området var tvungen att implementera 2 faktors verifiering vid kortköp som kräver verifiering via 3D Secure. Dock var det ännu inte krav på att handlarna skulle kräva verifiering och bankerna fick fortfarande släppa igenom sådana betalningar. Det som gäller nu i januari 2021 är att för alla transaktioner inom EES området och med banker inom EES så krävs detta nu för belopp över 30 Euro (för belopp under ska det vara slumpvis koll eller hos vissa banker så krävs numera verifiering för alla köp). Dock kommer detta inte krävas när man handlar hos ställen utanför EES området tex amazon.com . Vad gäller de tekniska kraven så är Mobilt bankID inte ett absolut krav (alla EU länder har ju inte ens sådana lösningar) men kravet är att verifieringen måste ske med en device som bara kortägaren innehar dvs att enheten man använder ska vara certifierad med nån form av certifikat som verifierar den enheten.

Andra kravet är att verifieringen ska kräva nått som bara kortinnehavaren känner till (Something you know) dvs pinkod/lösenord. Här går vi in på grå-marker vad gäller Mobilt BankID som ju i Sverige även fungerar att signera med fingeravtryck istället för kod, oklart vad som gäller där. Vad gäller SMS verifiering så duger inte ren SMS verifiering längre eftersom something you know kravet inte uppfylls. Dock kan man då lösa en SMS funktion som även kräver ett verifierat lösenord/mobilnr såsom Swedbank har, då uppfylls kraven och den formen av verifiering kan fungera enligt nya direktivet(vid denna form av SMS verifiering så kan SIM kortet räknas som certifikatet).

Vad gäller Swedbank så är det lite lustigt där, enligt informationen så ska Mobilt BankID krävas vid kortköp men den informationen tyck vara tagen direkt från Entercards hemsida, Entercard är ju ett gemensamt bolag mellan Swedbank och Barclay som ansvarar för utgivningen av deras betal och kreditkort Mastercard. Enligt informationen där så upphörde SMS funktionen redan i november 2020. Men uppenbarligen har man kunnat använda SMS/lösenord funktionen för vanliga Debetkortet Mastercard även efter november 2020 och så sent som igår på Swedbanks Facebook fick jag svaret från deras support när jag frågade om detta att SMS/lösenord fortfarande ska fungera för verifiering. Det som skiljer är ju att vanliga Debetkortet ej är utgivet av Entercard, så kanske det som gör skillnaden.

För datorer så kan även Bank ID på fil användas(även om de flesta svenska bankerna inte erbjuder detta utan kräver Mobilt bank ID) men även tex WinAuth som 2fa lösning skulle kunna fungera även om ingen i Sverige använder den lösningen tyvärr.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Att bara kräva SMS-verifiering från bankens sida räcker inte heller. Det sista är EXTREMT glädjande, för idén att ett SMS är det minsta säkert måste dö snarast.

Gäller det ifall jag får säkerhetskoden till samma enhet som jag försöker betala ifrån, eller är det ett generellt problem? Även om bara banken har koll på vilket nummer den skickas till?

Visa signatur

* i7-4790K * EVGA GeForce GTX 1070 Ti 8GB * Asus Z97-E * 32GB DDR3 * SuperNOVA 750 G2 * Fractal Design R5 * NH-U14S * Samsung 850/860/970 EVO 0.5/1/2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjel8:

Gäller det ifall jag får säkerhetskoden till samma enhet som jag försöker betala ifrån, eller är det ett generellt problem? Även om bara banken har koll på vilket nummer den skickas till?

Problemet med enkom SMS kod oavsett om det är på samma enhet eller inte är att det ej uppfyller "Something you know" kravet i direktivet. Det är ju möjligt ofta för en bedragare att läsa koden som banken/kortutgivaren skickar ifall denne har tillgång till enheten eller på nått sätt spoofat ett mobilnr. Men om SMS kombineras med lösenord/pinkod så uppfylls rekvisitet och det är en godkänd lösning eftersom bedragaren då också måste känna till rätt lösenord/pinkod precis som med fysiska kortbetalningar i terminal som fortsatt kommer fungera som vanligt med pinkod. Dock kommer det ej längre fungera med bara ID och signatur som det gjort hittills ifall kortets chip av någon anledning ej går att läsa av i läsaren.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Inaktiv

Jag fastnade redan i 2020 när jag skulle köpa en flygresa hem innan flygen slutade gå i februari. Krävdes plötsligt på bankID. Som tur var jag skriven i sverige och det fanns valet att köpa på faktura via klarna så det löste sig ändå.

Hoppas fler bolag börjar ta emot krypto snart så man kommer undan bankerna när de konstant sätter käppar i hjulen på en.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon56869:

Jag fastnade redan i 2020 när jag skulle köpa en flygresa hem innan flygen slutade gå i februari. Krävdes plötsligt på bankID. Som tur var jag skriven i sverige och det fanns valet att köpa på faktura via klarna så det löste sig ändå.

Hoppas fler bolag börjar ta emot krypto snart så man kommer undan bankerna när de konstant sätter käppar i hjulen på en.

Ja de är nog jättesugna på att hantera bedrägeririsken själva, utan nån dum bank som följer lagen och har sig.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av HenrikM:

Just PayPal är ju ett ställe som borde införa legitimation. Min bror fick ett inkassobrev igår där någon skapat ett konto i hans namn. När han ringde bolaget så suckade de i telefon och sa att de visste vem det var. Sen fick han spendera fredag kvällen med att göra en polisanmälan.

Hur går sådant där till? Om man skapar ett konto i någon annans namn och sätter in stulna pengar på kontot, går det då att ta ut pengarna till sitt eget bankkonto? Eller är det så att man sätter in stulna pengar på kontot och sedan använder dem till att köpa varor och tjänster till sig själv?

Skrivet av Joakim Ågren:

För datorer så kan även Bank ID på fil användas(även om de flesta svenska bankerna inte erbjuder detta utan kräver Mobilt bank ID) men även tex WinAuth som 2fa lösning skulle kunna fungera även om ingen i Sverige använder den lösningen tyvärr.

Med Nordea kan man även använda Nordeas vanliga inloggningsdosa för att identifiera sig vid kortbetalning.