Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Turbojan:

Hejsan! Jag är superny till detta med sparande men har precis startat delvis ett sparkonto med en buffert på Klarna, samt öppnat ett Lysa-konto med högrisk som ska vara ett sparande i åtminstone 10-15 år (kanske till framtida lägenhetsköp t.ex).

Men nu funderar jag på pensionssparande. Är det klokt att skapa ett helt unikt konto på t.ex avanza för att pensionsspara? Då tänker jag typ sätta in startsumma på 5000 kr, sedan månadsspara och låta ränta-på-ränta effekten tuffa på? Vet inte om jag tänker rätt!

Jag tycker personligen det är bra att sprida ut sparandet i olika konton för att få översikt. Att spara för pensionen på separat konto låter mycket klokt.

Som vanligt är det låg avgift som är king. Jag använder Avanza för index-fonder och lite dyrare fonder ligger på Savr.
Om du inte har Savr sen tidigare men vill skapa konto så får du 100kr med inbjudan från någon annan (den som bjuder in får ingenting).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag tycker personligen det är bra att sprida ut sparandet i olika konton för att få översikt. Att spara för pensionen på separat konto låter mycket klokt.

Som vanligt är det låg avgift som är king. Jag använder Avanza för index-fonder och lite dyrare fonder ligger på Savr.
Om du inte har Savr sen tidigare men vill skapa konto så får du 100kr med inbjudan från någon annan (den som bjuder in får ingenting).

Tack för tipsen!

Jag funderar på att sätta in 5000 kr på Länsförsäkringar global indexnära och sedan fortsätta sätta in en slant varje månad. Låter det som ett bra val för att pensionsspara i?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Turbojan:

Tack för tipsen!

Jag funderar på att sätta in 5000 kr på Länsförsäkringar global indexnära och sedan fortsätta sätta in en slant varje månad. Låter det som ett bra val för att pensionsspara i?

Låter fullt rimligt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

en liten fundering. jag har 130k i isk och 60k på vanligt fondkonto där 40k är vinst och 20k är insättningar. tar jag ut pengarna är det ju 30% skatt på vinsten. är det värt att flytta över till isk? nu är ju vinsten 2/3 och kommer öka exponentiellt ännu mer. är det värt att ta ut de pengarna och flytta över till isk och torska 30% skatt?

Hur skulle svaret på den frågan någonsin kunna vara något annat än "ja", förutsatt att vi utgår från att vi anser att ISK i regel är bättre än en vanlig depå?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

en liten fundering. jag har 130k i isk och 60k på vanligt fondkonto där 40k är vinst och 20k är insättningar. tar jag ut pengarna är det ju 30% skatt på vinsten. är det värt att flytta över till isk? nu är ju vinsten 2/3 och kommer öka exponentiellt ännu mer. är det värt att ta ut de pengarna och flytta över till isk och torska 30% skatt?

Du kan alltid invänta nästa börskrasch för att byta från depå till ISK. Då gör man ju inte så så stort vinst tänker jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det hände ju inte mycket ens i USA på börsen, ett av tre index backade 0,6, de två andra gick upp. Tror alla bara tänker att om två veckor slipper vi skiten.

De finns väl de som tror att det kan bli en del upplopp på invigning för Biden :/
Hoppas dock vi slipper det!

Själv fortsätter jag att köpa månadsvis i fonder. Mest svenska och amerikanska index-fonder.
Har även köpt mer apple- och microsoftaktier.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av griid:

De finns väl de som tror att det kan bli en del upplopp på invigning för Biden :/
Hoppas dock vi slipper det!

Själv fortsätter jag att köpa månadsvis i fonder. Mest svenska och amerikanska index-fonder.
Har även köpt mer apple- och microsoftaktier.

Amerikanska aktier är ju rea i och med kronförstärkningen mot USD. Det inkluderar alla global fonder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av e1m1:

Hur skulle svaret på den frågan någonsin kunna vara något annat än "ja", förutsatt att vi utgår från att vi anser att ISK i regel är bättre än en vanlig depå?

Finns ju fördelar med en vanlig aktiedepå. Har du massa förhoppningsaktier så kan du ju kvitta förlusterna. Det kan du inte göra med en ISK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Finns ju fördelar med en vanlig aktiedepå. Har du massa förhoppningsaktier så kan du ju kvitta förlusterna. Det kan du inte göra med en ISK.

Vill man kunna göra det så behöver man ju inte fråga om det är värt att byta till ISK, för då vill man ju inte det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zidious G:

Nej jag tänkte mer kanske ner till typ 20K eller nåt, tillbaka till innan superkurvan typ. Jag vet inte ens varför det har stigit så mycket som det har gjort på senaste så har ingen hum om huruvida det kommer fortsätta eller ej?

Edit: Blev visst dubbelpostat och du skrev ju också 20K ser jag nu haha.

BTC kan stå i 1000USD el 200000USD om 5år, ingen vet, det enda du kan vara säker på är att efter denna spekuppgång kommer det att komma en sättning som får många att kasta in handduken vad det gäller BTC, var samma sak då den steg till 20k för några år sedan, jag tror tillbakagången var runt 75% el däromkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

BTC kan stå i 1000USD el 200000USD om 5år, ingen vet, det enda du kan vara säker på är att efter denna spekuppgång kommer det att komma en sättning som får många att kasta in handduken vad det gäller BTC, var samma sak då den steg till 20k för några år sedan, jag tror tillbakagången var runt 75% el däromkring.

Skulle säga att den sättningen verkar ha börjat nu, 20%+ på 24 timmar nedgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Skulle säga att den sättningen verkar ha börjat nu, 20%+ på 24 timmar nedgång.

Har ingen spåkula, men första två veckorna 2017(samma tid i BTC cykeln ungefär) såg priset gå från paraboliska 1166$ ner till 735$(-37%).

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Vilka seriösa instrument backar 20% på en dag utan någon fundamenta?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av e1m1:

Hur skulle svaret på den frågan någonsin kunna vara något annat än "ja", förutsatt att vi utgår från att vi anser att ISK i regel är bättre än en vanlig depå?

Jag tänker såhär.
1% ökning av 60k= 600
Sen vinstskatten på det skulle ge:
600x0.7=420kr vinst
Byter jag till isk har jag 48k efter dragen skatt, 1% av 48= 480kr vinst. Och så har vi schablonskatt på detta också.

Så det blir ju inte helt självklart faktiskt iom att pengarna redan ligger på ”fel” kontotyp. Tas de ut minskas ju kapitalet som kan ge avkastning. Isk bör ju ge lite mer, men sen har vi ju börskraschaspekten också som någon nämnde

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Jag tänker såhär.
1% ökning av 60k= 600
Sen vinstskatten på det skulle ge:
600x0.7=420kr vinst
Byter jag till isk har jag 48k efter dragen skatt, 1% av 48= 480kr vinst. Och så har vi schablonskatt på detta också.

Så det blir ju inte helt självklart faktiskt iom att pengarna redan ligger på ”fel” kontotyp. Tas de ut minskas ju kapitalet som kan ge avkastning. Isk bör ju ge lite mer, men sen har vi ju börskraschaspekten också som någon nämnde

Korrekt men du bör också sätta upp lite längre sikt.
100% ökning istället:
Dina 60k blir 120k, med 30% skatt = 84k
Dina 48k hade däremot blivit 96k med schablonskatt som förmodligen är mindre än 12k.

edit
Inte räknat med avdraget för inköpspris, men du förstår nog poängen

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Jag tänker såhär.
1% ökning av 60k= 600
Sen vinstskatten på det skulle ge:
600x0.7=420kr vinst
Byter jag till isk har jag 48k efter dragen skatt, 1% av 48= 480kr vinst. Och så har vi schablonskatt på detta också.

Så det blir ju inte helt självklart faktiskt iom att pengarna redan ligger på ”fel” kontotyp. Tas de ut minskas ju kapitalet som kan ge avkastning. Isk bör ju ge lite mer, men sen har vi ju börskraschaspekten också som någon nämnde

Tycker det är fel sätt att tänka att det kommer "minska" kapitalet som kan ge avkastning. De pengarna som kommer gå till skatt när du plockar ut vinsten är redan förlorade, oberoende av att de fortfarande visas som dina på kontot. Den vinst på 30% (skattedelen) kommer ge om de ligger kvar där kan också tänkas gå till att parera ny vinstskatt på ny vinst på de 70% som förblir ditt efter skatt. Går du över till ISK behöver du ju inte betala denna "nya" vinstskatt, på din del av den tidigare vinsten (men du får givetvis schablonen istället då), så den pareringen behövs inte.

Men utöver detta, ju längre de ligger kvar där, desto mer 30%-skatt kommer du få betala på den vinst som kommer från vidare utveckling av de pengar du investerade ursprungligen.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Tycker det är fel sätt att tänka att det kommer "minska" kapitalet som kan ge avkastning. De pengarna som kommer gå till skatt när du plockar ut vinsten är redan förlorade, oberoende av att de fortfarande visas som dina på kontot. Den vinst på 30% (skattedelen) kommer ge om de ligger kvar där kan också tänkas gå till att parera ny vinstskatt på ny vinst på de 70% som förblir ditt efter skatt. Går du över till ISK behöver du ju inte betala denna "nya" vinstskatt, på din del av den tidigare vinsten (men du får givetvis schablonen istället då), så den pareringen behövs inte.

Men utöver detta, ju längre de ligger kvar där, desto mer 30%-skatt kommer du få betala på den vinst som kommer från vidare utveckling av de pengar du investerade ursprungligen.

Nja, efter tillräckligt stor uppgång så minskar ju andelen vinstskatt iom schablonregeln. Om det är lönsamt eller inte att gå över på ISK vid riktigt lång placeringshorisont är inte självklart, det finns en hel del fall där det lönar sig med VP-depå om man sitter still i båten (framförallt om räntan stiger och man kan använda schablonregeln). Det går att räkna i all oändlighet på olika utfall och det enda man kan vara säker på är att man inte kommer att pricka helt rätt hur man än gör.

Jag föreslår istället mellanvägen, låt fonderna vara kvar på depån tills pengarna behövs men gör alla nyinsättningar i ISK.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Skf ath, ligger personligen 24% plus exklusive utdelningar. Sälja eller behålla?
Största innehavet både i värde och i inköpsvärde(har en förhoppningsaktie som är värd nästan lika mycket men till lägre inköpspris)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Skf ath, ligger personligen 24% plus exklusive utdelningar. Sälja eller behålla?
Största innehavet både i värde och i inköpsvärde(har en förhoppningsaktie som är värd nästan lika mycket men till lägre inköpspris)

Folk har för vana att vilja sälja av vid ATH, det är något psykologiskt. Om du fortfarande tror på bolaget finns det väl ingen anledning att sälja? Om du känner att SKF tar för stor plats i portföljen då kan du sälja av en liten bit för att rätta till balansen bara.

Permalänk
Medlem

Hej,

Håller på att se över mina pension och snubblat över min kapitalförsäkring som min bankman sålde på mig för ett par år sedan. Efter några snabba sökningar på webben så känns det som att detta är ett dåligt alternativ i längden pga höga avgifter.

Kapitalförsäkringen ska gå till pensionen så det är långsiktigt men vad tycker ni andra? Vad har ni för sparform? Ska man byta till indexfonder eller isk konto men då gå miste om en del försäkringar?

(Swedbank robur 80)

MVH S

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Hej,

Håller på att se över mina pension och snubblat över min kapitalförsäkring som min bankman sålde på mig för ett par år sedan. Efter några snabba sökningar på webben så känns det som att detta är ett dåligt alternativ i längden pga höga avgifter.

Kapitalförsäkringen ska gå till pensionen så det är långsiktigt men vad tycker ni andra? Vad har ni för sparform? Ska man byta till indexfonder eller isk konto men då gå miste om en del försäkringar?

(Swedbank robur 80)

MVH S

En avgift på 0,60% är inte jättemycket. Det är också en fond som kanske innehåller 30% räntefonder, något som det dessutom ska det bli mer av ju äldre du blir. Samtidigt, även om man tar hänsyn till att fonden eventuellt innehåller 30% räntefonder så har den underpresterat mot index. Skulle det visa sig att den i dagsläget har 0% räntefonder så har den kraftigt underpresterat mot index.

Det finns kapitalförsäkringskonton som är nästan lika billiga som ett ISK beroende på hur det ser ut hos din bank, också beroende på hur stor andel av kapitalet som du försäkrar. Hade jag varit du så hade jag istället köp in mig på en vanlig index fond som Länsförsäkringar Global Indexnära eller Swedbank Robur Access Global och möjligen kompletterat med några räntefonder beroende på hur din ekonomiska situation ser ut. Ett annat alternativ skulle kunna vara Lysa, då kan du enkelt för dela räntor och aktier, men med nackdelen att det bara finns som ISK för privatpersoner.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

En avgift på 0,60% är inte jättemycket. Det är också en fond som kanske innehåller 30% räntefonder, något som det dessutom ska det bli mer av ju äldre du blir. Samtidigt, även om man tar hänsyn till att fonden eventuellt innehåller 30% räntefonder så har den underpresterat mot index. Skulle det visa sig att den i dagsläget har 0% räntefonder så har den kraftigt underpresterat mot index.

Det finns kapitalförsäkringskonton som är nästan lika billiga som ett ISK beroende på hur det ser ut hos din bank, också beroende på hur stor andel av kapitalet som du försäkrar. Hade jag varit du så hade jag istället köp in mig på en vanlig index fond som Länsförsäkringar Global Indexnära eller Swedbank Robur Access Global och möjligen kompletterat med några räntefonder beroende på hur din ekonomiska situation ser ut. Ett annat alternativ skulle kunna vara Lysa, då kan du enkelt för dela räntor och aktier, men med nackdelen att det bara finns som ISK för privatpersoner.

Det är 90% aktieplaceringar och 10% i räntor. Jag försöker gå ifrån swedbank mer och mer och har flyttat över alla mina pengar till avanza, vad skulle jag ha för alternativ där? Går dett att ha kapitalförsäkringar hos avanza?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Det är 90% aktieplaceringar och 10% i räntor. Jag försöker gå ifrån swedbank mer och mer och har flyttat över alla mina pengar till avanza, vad skulle jag ha för alternativ där? Går dett att ha kapitalförsäkringar hos avanza?

Japp, det är inga problem att ha kapitalförsäkring hos Avanza.
https://www.avanza.se/konton-lan-prislista/konton/kapitalfors...

Hos Avanza finns det mesta, men om du vill ha en renodlad indexfond så klassas Länsförsäkringar Global Indexnära som den bästa. Det finns också Avanza Global, nästan samma fond men på grund av intern beskattning blir den i praktiken lite dyrare även om avgiften är lägre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Japp, det är inga problem att ha kapitalförsäkring hos Avanza.
https://www.avanza.se/konton-lan-prislista/konton/kapitalfors...

Hos Avanza finns det mesta, men om du vill ha en renodlad indexfond så klassas Länsförsäkringar Global Indexnära som den bästa. Det finns också Avanza Global, nästan samma fond men på grund av intern beskattning blir den i praktiken lite dyrare även om avgiften är lägre.

Då säljer jag nog rubbet hos Swedbank ikväll!
Något speciellt att tänka på eller är det bara att sälja av och köpa in sig på nytt i avanza?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Då säljer jag nog rubbet hos Swedbank ikväll!
Något speciellt att tänka på eller är det bara att sälja av och köpa in sig på nytt i avanza?

Det är väl att det finns olika typer av kapitalförsäkringar, inte säkert att Avanzas kapitalförsäkring är den samma som den du har idag hos Swedbank.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Då säljer jag nog rubbet hos Swedbank ikväll!
Något speciellt att tänka på eller är det bara att sälja av och köpa in sig på nytt i avanza?

Begär att avsluta försäkringen annars finns risk att du inte får ut alla pengar. Brukar vara 1000kr som fastnar annars.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Begär att avsluta försäkringen annars finns risk att du inte får ut alla pengar. Brukar vara 1000kr som fastnar annars.

Och hur gör jag detta?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Begär att avsluta försäkringen annars finns risk att du inte får ut alla pengar. Brukar vara 1000kr som fastnar annars.

Skrivet av scj:

Och hur gör jag detta?

Detta beror återigen på vilken typ av kapitalförsäkring du har idag. Även behovet av att avsluta försäkringen beror på vilken typ av försäkring du har.

Du kan läsa mer här
https://www.swedbank.se/privat/spara-och-placera/kapitalforsa...
Är du osäker är det bara och ringa din bank och fråga hur du bör gå till väga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Detta beror återigen på vilken typ av kapitalförsäkring du har idag. Även behovet av att avsluta försäkringen beror på vilken typ av försäkring du har.

Du kan läsa mer här
https://www.swedbank.se/privat/spara-och-placera/kapitalforsa...
Är du osäker är det bara och ringa din bank och fråga hur du bör gå till väga.

Funderar på om det inte bara är bättre att begära avslut och lägga pengarna på ett isk konto på avanza istället och köpa in sig på indexfonder? Vad är egentligen fördelarna med kf förutom att du kan bestämma hur dem ska betalas ut samt vem som ska få dem vid dödsfall?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Skulle säga att den sättningen verkar ha börjat nu, 20%+ på 24 timmar nedgång.

Vad menar du har de gått upp 20%+ fast de går ner?

En annan fråga som jag hoppas någon kan svara mig på. När är den bästa tidpunkten att sätta in pengar på sitt ISK-konto när skatten dras fyra ggr per år?