Installera ett annat Windows OS på datorn?

Permalänk
Medlem

Installera ett annat Windows OS på datorn?

Hej, jag har distans undervisning nu och vi arbetar mycket med Linux, AD, servrar, nätverk etc etc. Just nu gör vi bara mest teori och inget praktiskt. Men våran lärare tänker på om vi ska ta med oss våra stationära datorer från skolan hem. För att göra praktiska uppgifter.

Det är lite bakgrunden, men innan lektionens slut snackade jag med min lärare om att installera Windows pro OS på min hem PC som har Windows home. Jag skulle vilja använda hyper-v på Windows pro då alltså. Jag var lite skeptisk om allt för vill inte fucka upp något. Men hur blir det egentligen att ha två OS på en dator? Hur stor partition behöver man etc etc. Vi snackade om att jag kan göra en partition på runt 50gb NTFS och göra en Windows OS bootable usb och installera Windows pro på den partitionen. Men hur blir det med lagringen? För det blir nog ganska mycket gig om man ska installera hyper-v och sedan windows server 2016-2019 och Linux server etc etc.

Och sedan hur jag kommer tillbaka till mitt home OS. Min lärare sa att jag kan gå in i msconfig och ta pro som standard och starta om och sedan när jag ska tillbaka till home så går jag in igen och tar home som standard boot.

Allt låter lite komplex men vet inte om det är värt det eller inte.

Jag har en HDD på 2TB och 1TB kvar. Och en M.2 på typ 8GB kvar och en SSD på 440GB kvar av 447.

Sen blev jag fundersam om lagringen, om jag nu gör en partition på 50GB NTFS som jag installerar pro på, kommer pro bara kunna använda dom 50GB eller kan jag fortfarande använda all lagring som datorn har, alltså samma lagring som home har?

Nu kanske man tycker att det är onödigt om jag nu ska ta med mig min PC från skolan, för jag har redan pro på den datorn och jag har redan Hyper-v och massa annat. Men det känns lite roligare att kunna labba lite med sitt egna, för vill inte lixom råka göra något fel på skol datorns saker. Asså om vi är mitt uppe i en uppgift och jag vill kanske labba med datorn och kanske råkar göra någon ändring så något inte fungerar eller något sådant.

Bara lite tips på om jag ska göra det på min dator eller om det är helt okej att labba på skol datorn efter lektions tid.

Jag hade APL på ett Företag och va med i IT gruppen och höll på med allt från Windows server till att patcha kablar på en server till att labba mycket med AD och Linux ubuntu etc etc. Och jag fick göra vad jag ville och min handledare sa att jag skulle labba lite och att han hjälper mig med olika saker. Det är där ifrån iden kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

Och sedan hur jag kommer tillbaka till mitt home OS. Min lärare sa att jag kan gå in i msconfig och ta pro som standard och starta om och sedan när jag ska tillbaka till home så går jag in igen och tar home som standard boot.

Allt låter lite komplex men vet inte om det är värt det eller inte.

Det är inte svårare än att du installerar Windows Pro på datorn på vilken disk/partition (utom den som Home redan finns på) du vill med disken som Home finns på inkopplad.
Installations programet kommer då att känna av att du redan har Windows på en annan disk och skapar automatiskt så kallad Dual Boot.
Man får sedan när allt är färdigt upp en val meny där man kan välja vilket man ska starta utan att behöva ändra någonstans.

Det finns dock några begränsningar gällande att göra så.
1: Det går inte att installera en äldre version av Windows om det redan finns en nyare, man kan te.x inte installera Win 7 om det redan finns Win 10 på ennan disk, olika under versioner av samma Windows version går dock utmärkt så man kan te.x ha både Win 10 Home & Win 10 Pro även om de är olika under versioner.
2: Det går inte utan lite pill ta bort det nya då boot loader kommer att läggas på den partition det installeras, vilket innebär att det gamla inte kan starta om den inte finns.

Angående storlek på partition man behöver, så bör det räcka med en partition på runt 100GB.
Utgår från att min Windows installation använder ~45GB där en swapp-fil på ~5GB är inkluderad.
Men om du nu har en dator som har Windows Pro, Hyper-V och annat som behövs, så kontrollera hur mycket utrymme som används på dess disk, och lägg till några tiotals GB på den partition du vill installera Pro på, så kommer du att ha utrymme som räcker till.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går ju att köra dem helt separat på egna separata diskar om du vill ha det ännu mer separerat, då väljer du vilken disk du ska boota från via menyn på moderkortet.
Det finns olika för och nackdelar med respektive metod.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Virtualbox funkar i den release du redan har.
Det jobbar som ett fristående program, man kör ett eller fler olika OS inuti programmet.
Varje virtuell maskin jobbar fritt men delar prestandan med värdmaskinen, egen ip, eget namn, eget filsystem, raid ... osv.

Tilldelar jag ex. en Linux Debian 50Gb disk och installerar kommer installationen att ta säg 6Gb.
Den utnyttjar då 6Gb av de 50 som den kan växa till, men filen på disken är bara 6Gb stor.
Vill installationen separera hårddiskfilen i olika patritioner så gör den det inne i den filen, som boot, swap, root-disk.
All installation och formatering sker i den tilldelade filen.
Fördelen är att det körs samtidigt som jag kommer åt mitt huvudsystem som bara är ett fönsterbyte bort.

I Virtualbox kan man välja mellan olika nätverk, Internt, bryggat eller bakom värddatorn.
Ett intern nätverk kan kommunicera intern mellan flera virtuella noder för att sedan ha en node som gateway ut mot internet.
Du skulle där kunna sätta upp en intern AD-domän, med dhcp-server och noder.
Du kan lägga till diskar, testa raid mellan virtualla diskar (diskfiler) om du vill.
Välj system du vill installera W10,X7,XP,Linux,Android, allt handlar bara om hur stor disk och hur mycket minne du har i din burk.

Den andra varianten som föreslogs var att fixa en dualboot. Det kommer att påverka startpartitionen och boot-spår
på den windows du använder. Det kommer att krävas en omstart av burken för att byta system.
Man kan komma runt dualboot om man installera på separata diskar och startar från bios istället.
Då har varje disk sin egen bootarea, bootspår = helt separata system.
(Se bara till att andra diskar inte är med i systemet vid installationen så det inte händer något dummt).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lassesjo:

Virtualbox funkar i den release du redan har.
Det jobbar som ett fristående program, man kör ett eller fler olika OS inuti programmet.
Varje virtuell maskin jobbar fritt men delar prestandan med värdmaskinen, egen ip, eget namn, eget filsystem, raid ... osv.

Tilldelar jag ex. en Linux Debian 50Gb disk och installerar kommer installationen att ta säg 6Gb.
Den utnyttjar då 6Gb av de 50 som den kan växa till, men filen på disken är bara 6Gb stor.
Vill installationen separera hårddiskfilen i olika patritioner så gör den det inne i den filen, som boot, swap, root-disk.
All installation och formatering sker i den tilldelade filen.
Fördelen är att det körs samtidigt som jag kommer åt mitt huvudsystem som bara är ett fönsterbyte bort.

I Virtualbox kan man välja mellan olika nätverk, Internt, bryggat eller bakom värddatorn.
Ett intern nätverk kan kommunicera intern mellan flera virtuella noder för att sedan ha en node som gateway ut mot internet.
Du skulle där kunna sätta upp en intern AD-domän, med dhcp-server och noder.
Du kan lägga till diskar, testa raid mellan virtualla diskar (diskfiler) om du vill.
Välj system du vill installera W10,X7,XP,Linux,Android, allt handlar bara om hur stor disk och hur mycket minne du har i din burk.

Den andra varianten som föreslogs var att fixa en dualboot. Det kommer att påverka startpartitionen och boot-spår
på den windows du använder. Det kommer att krävas en omstart av burken för att byta system.
Man kan komma runt dualboot om man installera på separata diskar och startar från bios istället.
Då har varje disk sin egen bootarea, bootspår = helt separata system.
(Se bara till att andra diskar inte är med i systemet vid installationen så det inte händer något dummt).

Menar ni att man ska installera W10 Pro virtuellt för att köra HyperV på? Det låter ganska dumt, om det ens är möjligt.

Permalänk

Windows kan ibland ställa till med besvär om Windows inte är det första operativsystemet du installerar på datorn. Till exempel brukar alla instruktioner säga att Windows ska installeras före Linux om man vill ha både Windows och Linux på samma dator. Det låter som att du redan har Windows och Linux på datorn och nu vill ha en extra version av Windows och då kanske något börjar strula. Om datorn inte är alltför långsam är därför mitt tips att du installerar Virtualbox och kör den nya versionen av Windows i Virtualbox för då ska den inte bråka med övriga operativsystem. Om du använder Virtualbox är det dock två operativsystem som körs samtidigt och det gör att datorn blir långsammare och därför kanske det inte funkar om din dator är alltför långsam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Menar ni att man ska installera W10 Pro virtuellt för att köra HyperV på? Det låter ganska dumt, om det ens är möjligt.

Antog att det var hemmadator det skulle installeras på

Permalänk
Medlem

Varför dual boot? Varför inte bara byta nyckel till en pro-nyckel? Vad har jag missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Windows kan ibland ställa till med besvär om Windows inte är det första operativsystemet du installerar på datorn. Till exempel brukar alla instruktioner säga att Windows ska installeras före Linux om man vill ha både Windows och Linux på samma dator. Det låter som att du redan har Windows och Linux på datorn och nu vill ha en extra version av Windows och då kanske något börjar strula. Om datorn inte är alltför långsam är därför mitt tips att du installerar Virtualbox och kör den nya versionen av Windows i Virtualbox för då ska den inte bråka med övriga operativsystem. Om du använder Virtualbox är det dock två operativsystem som körs samtidigt och det gör att datorn blir långsammare och därför kanske det inte funkar om din dator är alltför långsam.

Roligt sagt, jag försöker faktiskt installera linux på virtualbox nu. Men kan man inte bara stänga av virtualbox när man inte använder det? Eller är virtualbox på hela tiden när man startar datorn?

Ett annat problem som jag har är att man måste enable virtualization i bios. Kommer det göra någon skadda eller något prestanda mässigt? För jag vill ju spela och använda datorn som en helt vanligt privatperson, bara att jag vill ha linux på virtualbox som ett program typ aka att jag har två OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Varför dual boot? Varför inte bara byta nyckel till en pro-nyckel? Vad har jag missat?

Jag vill ju ha kvar win home, alltså min OS som jag använder dagligen för att spela prata med kompisar etc etc. Alltså som en vanlig privatperson gör på sin dator. Men jag hade tanken att installera win pro för att få tillgång till hyper-v så jag kan sätta upp windows server eller linux. Jag har mer erfarenhet med hyper-v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Menar ni att man ska installera W10 Pro virtuellt för att köra HyperV på? Det låter ganska dumt, om det ens är möjligt.

Som sagt nej, jag använder Win Home som mina dagliga OS och vill kunna ha tillgång till pro för att kunna använda hyper-v för att kunna installera windows server eller linux och labba med.

Jag hoppas jag inte missuppfattade frågan/svaret

Permalänk
Medlem

Jag har nästan ingen erfarenhet när det gäller att installera fler OS på en dator eller enhet, jag har heller inte fått problemet med att behöva ha virtualization "på" i bios och annat. Jag vet inte om det är byggt för att använda på en vanlig dator. För det känns som att det inte är byggt för det med alla dessa problem som förekommer. Men det ända jag vill veta är om det kommer bli problem med datorn om jag installerar virtualbox eller win pro. Om det blir problem med prestanda etc etc. Jag vill att datorn ska fungerar som den ska utan att förlora några risker eller något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

Jag vill ju ha kvar win home, alltså min OS som jag använder dagligen för att spela prata med kompisar etc etc. Alltså som en vanlig privatperson gör på sin dator. Men jag hade tanken att installera win pro för att få tillgång till hyper-v så jag kan sätta upp windows server eller linux. Jag har mer erfarenhet med hyper-v.

Det fungerar alldeles utmärkt att köra win-pro som privatperson, enda skillnaden är att man har tillgång till fler inställningar och funktioner. (kör det själv på min)

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jakjan:

Som sagt nej, jag använder Win Home som mina dagliga OS och vill kunna ha tillgång till pro för att kunna använda hyper-v för att kunna installera windows server eller linux och labba med.

Jag hoppas jag inte missuppfattade frågan/svaret

Nej jag förstår frågan precis. För att köra HyperV behöver du pro, och du vill behålla ditt nuvarande home och vill därför dualboota home och pro med HyperV på pro med ett antal virtuella (linux?) maskiner.

VirtualBox är ett alternativ, men inte för att köra pro på, däremot för att köra Linux virtuellt på din home-installation.

Men du kan dualboota till pro också, det är inte så komplicerat. Men enklast vore nog att uppdatera din home till pro så slipper du dualboota.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jakjan:

Jag har nästan ingen erfarenhet när det gäller att installera fler OS på en dator eller enhet, jag har heller inte fått problemet med att behöva ha virtualization "på" i bios och annat. Jag vet inte om det är byggt för att använda på en vanlig dator. För det känns som att det inte är byggt för det med alla dessa problem som förekommer. Men det ända jag vill veta är om det kommer bli problem med datorn om jag installerar virtualbox eller win pro. Om det blir problem med prestanda etc etc. Jag vill att datorn ska fungerar som den ska utan att förlora några risker eller något annat.

Virtualisering i bios tar inga nämnvärda resurser om du bara aktiverar det men inte har nått igång.

En annan mer separerad metod är ett använda flera separat os på olika diskar och välja i bootmenyn i bios vilken du startar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

Som sagt nej, jag använder Win Home som mina dagliga OS och vill kunna ha tillgång till pro för att kunna använda hyper-v för att kunna installera windows server eller linux och labba med.

Jag hoppas jag inte missuppfattade frågan/svaret

Du kan ju fortfarande göra allt du gör med Win10 Home med Win10 Pro, och om du ändå har en legit licens så varför inte bara uppgradera ditt existerande Windows? Du kan ju kika på om din skola har Dreamspark eller vad de kallar det nu för tiden, kan gå att få en hel del MS-mjukvara därifrån, Windows pro och server t.ex..

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men enklast vore nog att uppdatera din home till pro så slipper du dualboota.

Okej, Men är det bara att göra en windows boot sticka och installera windows på nytt? För det går la inte att uppdatera windows till pro eller enterprice etc etc. I alla fall inte vad jag trodde. Jag trodde man behövde göra en reinstall. För om jag nu kan uppdatera till pro kommer jag ha kvar allt som det var? bara att det är pro istället för home?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

Jag vill ju ha kvar win home, alltså min OS som jag använder dagligen

Välj Virtualbox så slipper du fixa nya licenser, däremot behöhöver du komplettera med
Extensionpack och Guestaudition för att den ska bli riktigt trevlig.
För att bl.a få USB3 support och fritt ändra storlek/upplösning på fönster.

  • Extensin installeras i Virtualbox.

  • Guestaditinal installeras i varje virtuellt system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

Okej, Men är det bara att göra en windows boot sticka och installera windows på nytt? För det går la inte att uppdatera windows till pro eller enterprice etc etc. I alla fall inte vad jag trodde. Jag trodde man behövde göra en reinstall. För om jag nu kan uppdatera till pro kommer jag ha kvar allt som det var? bara att det är pro istället för home?

Du byter bara nyckel under Update&Security/Activation/Update product Key och vips har du en pro licens. Inte svårare än så.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Du byter bara nyckel under Update&Security/Activation/Update product Key och vips har du en pro licens. Inte svårare än så.

aha, aa nämen du menar att jag ska köpa en produkt nyckel, trodde man kunde fixa det gratis bara att man får aktivera windows i hörnet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakjan:

aha, aa nämen du menar att jag ska köpa en produkt nyckel, trodde man kunde fixa det gratis bara att man får aktivera windows i hörnet

Om inte skolan har en nyckel du kan låna? Heller inte ovanligt att utbildningar har tillgång till gratislicenser för en massa programvaror. från exempelvis Microsoft På min tid hade vi MSDNAA där vi kunde hämta allt vi behövde, men den heter säkert något annat nu?

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Om inte skolan har en nyckel du kan låna? Heller inte ovanligt att utbildningar har tillgång till gratislicenser för en massa programvaror. från exempelvis Microsoft På min tid hade vi MSDNAA där vi kunde hämta allt vi behövde, men den heter säkert något annat nu?

Jag kan kolla med skolan, men kan dom bara ge ut licenser så? För dom licenserna och annan programvara är la till för utbildningen eller vad man ska säga. Detta som jag gör är ju privatbruk fast det kanske klassificeras som skolarbete

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jakjan:

Okej, Men är det bara att göra en windows boot sticka och installera windows på nytt? För det går la inte att uppdatera windows till pro eller enterprice etc etc. I alla fall inte vad jag trodde. Jag trodde man behövde göra en reinstall. För om jag nu kan uppdatera till pro kommer jag ha kvar allt som det var? bara att det är pro istället för home?

Du kan uppgradera inifrån Windows butik utan att behöva krångla så mycket tror jag (jag har inte kört Home på länge så jag vet inte). Men har du ingen licens är det lite värre. Du kan förstås installera Pro utan att aktivera det, men knappast uppgradera från Home, för då tror jag nyckeln krävs.

Skrivet av Jud1th:

Om inte skolan har en nyckel du kan låna? Heller inte ovanligt att utbildningar har tillgång till gratislicenser för en massa programvaror. från exempelvis Microsoft På min tid hade vi MSDNAA där vi kunde hämta allt vi behövde, men den heter säkert något annat nu?

Jag vet inte om det gäller för studenter också men motsvarande för företag faller numera under Visual Studio-prenumerationen. Där ingår licenser till alla Windows och diverse annat.

Permalänk
Medlem

Alternativet är att du köper dig en billig SSD/HDD (typ 250GB) och installerar skolans os (win pro) på den. Plugga då ur all annan lagringsmedia innan och installera. Att börja skapa dualboot etc kan innebära huvudvärk i framtiden. Har ingen erfarenhet av Hyper-V, men om det fungerar i en virtualiserad miljö så är virtualbox ett bra förslag.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jpau94:

Du kan ju fortfarande göra allt du gör med Win10 Home med Win10 Pro, och om du ändå har en legit licens så varför inte bara uppgradera ditt existerande Windows? Du kan ju kika på om din skola har Dreamspark eller vad de kallar det nu för tiden, kan gå att få en hel del MS-mjukvara därifrån, Windows pro och server t.ex..

Skrivet av Jakjan:

Jag kan kolla med skolan, men kan dom bara ge ut licenser så? För dom licenserna och annan programvara är la till för utbildningen eller vad man ska säga. Detta som jag gör är ju privatbruk fast det kanske klassificeras som skolarbete

Som Jpau94 skriver ovan verkar det heta Dreamspark nu.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Dock har vi på vårar datorer i skolan enterprice tror jag och innan hade vi home eller något annat, men jag har för mig att när vi bytte till enterprice eller education för att kunna domän joina AD och datorer så kunde vi inte det för vi hade en win version som inte supportade det på något sett. För vi använde AD på skol servern som admin med fjärrskrivbord. Och när vi bytte till den andra versionen så behövde vi inte en nyckel