Permalänk
Medlem

Nyfiken frågan angående USB

Nu är det så att jag är på gång att köpa nytt moderkort inför ett databygge. Jag har valt rätt så noga vad jag ska köpa för rigg så är inte ute efter tips gällande det just nu.

Men en sak jag lägger märke till är att alla moderkort har ett par USB 3 portar/c.

Men alla moderkort har också USB 2.0 portar fast USB 3 portar är kompatibla med USB 2.

Vad i hela friden är anledningen till detta.
Nu är det ändå 20 år sen USB 2.0 lanserades och 12 år sedan USB 3.0 lanserades 2008.

Varför går man inte över helt och hållet till USB 3/3.x/c utan envisas med att ha kvar 2.0 portar fast USB 3 är 12 år gammalt. Man tycker jag att USB 3 borde vara en 100%ig standard vid detta laget?

Eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem

Kompatibilitet med äldre hårdvara (legacy support). Det är det enkla svaret. Även om 3.x ska vara bakåtkompatibelt är det ändå en del äldre enheter som helt enkelt inte fungerar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ofta pris, och sen även det Alpha sa.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Tack för svar. tycker ändå det är lite märkligt men. Får hoppas man pensionerar usb 2 när usb 4 är standard och att andrahandsalternativet blir usb 3.0 istället för 2.0

Permalänk
Medlem

Jag tror 2.0 kommer hänga med ett bra tag till. Dels av den anledning jag nämnde tidigare, samt det Zeedarn sa om priset. Sedan är det också så att vissa enheter helt enkelt inte behöver bättre prestanda, då är det bra kunna koppla in sådant i en 2.0-port så har man 3.x och nyare till sådant som faktiskt behöver dem.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2