Kan ej boota från usb med Ryzen 5600X + b550-i gaming

Permalänk
Medlem

Kan ej boota från usb med Ryzen 5600X + b550-i gaming

Hejsan!

Som rubriken lyder så lyckas jag ej boota in till Windows 10 från mitt usb.

Ram minnen i bios visas även som 0 mhz på vissa ställen men sedan står det att dem finns med rätt storlek etc etc.

Testade omformatera usb till GPT men då lyckas jag ej hitta usbt på datorn? Läste att det är tydligen ett format som kan användas nu i nyare bios / uefi för att installera windows 10 på.

Bios version : 2.20.1271.

Står även volt och temp på cpun men ingen frequenct eller bclk freq.

Är helt lost och vet inte vad jag ska göra, har väl tankar om att ladda ner och testa någon annan bios men hittar inte ens bios till mitt moderkort på asus hemsida.

Trött och nedstämd som jag är så tar jag gärna emot alla tips som är möjliga.

OBS. CPU, moderkort och ram är sprillans nytt.

Mvh

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat bios på moderkortet innan du satte i din 5600x?
De flesta moderkort har inte stöd för den direkt ur lådan, utan bios måste uppdateras innan man kan köra igång.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Har du uppdaterat bios på moderkortet innan du satte i din 5600x?
De flesta moderkort har inte stöd för den direkt ur lådan, utan bios måste uppdateras innan man kan köra igång.

Det har jag inte, bara använt biosen som kom direkt ur kartong. Ska testa uppdatera imorgon.

Men tycker det är konstigt att jag kan se bios? Iof är det bara med en dvi kabel och ingen dp.

Permalänk
Medlem

kan ha fel men tror bara x570 stödjer 5000 serien direkt ur kartong.

Permalänk
Medlem

Om din dator POSTar och du får bild så kanske du inte behöver flasha ditt BIOS. Leta efter en klisterlapp på moderkortslådan som säger "Ryzen 5000 Desktop Ready" eller liknande. Om du har en sådan så ska det bara vara att köra. Annars kan du hoppa in i FlashBack-djungeln (inte forumet alltså) och hoppas på det bästa med nyare BIOS-versioner. Bör ju hitta klock-frekvenser inne i BIOS dock...

Länge sedan jag installerade Windows sist, men jag har för mig att den kan vara petig dels med stickans filsystem och ibland om du kör den via USB 3.0/2.0. Mitt moderkort hade t.ex. inte drivers installerade för 3.0 portarna och gav alla möjliga skumma buggar om man försökte köra något därifrån (innan drivrutinerna installerades). Testa att köra via USB 2.0 med en MBR-formaterat sticka (om du inte gjorde det förut). Vad gäller klock-frekvenserna som inte syns kanske en senare version av BIOS skulle fungera. Men se till att du vet vilken version du är på nu, så att du alltid kan gå tillbaka ifall något inte fungerar. Hamna inte i min sits med en 5600x och B550-I som vägrar POSTa!

Permalänk
Medlem

Prova att skriva om USB:t med MS verktyg för att göra installations-USB för Windows, vet inte om det går att bara konvertera det till GPT och få det att funka, tror att alla bootbara saker för UEFI behöver en EFI system partition? Om du formaterade det istället för att konvertera så behöver du lägga in Windows på det igen.

Visa signatur

RAID is not a backup