Rymdnätverket Starlink prestandatestas

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Så låter det när man pitchear det. Men i realiteten handlar det väl snarare om 20-40 år framåt.

Möjligtvis om myndigheterna där bråkar, annars finns det väl inget hinder annat än Spacex förmåga att få upp nog många satelliter och den går snart upp rejält när Starship börjar flyga.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem

Vart Är satelliterna när man får 53 ms?
Är jag helt fel ute, eller själva sträckan räknas i ljusets hastighet. Antar att satelliterna i omloppsbana bana borde vara max något tiotal eller två, sen + 30 för massa maskinsnack?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Men tyvärr så är det nog inte folk vid Sahara.

Vadå tyvärr? Poängen med Starlink är ju att det inte spelar någon roll var du är i världen. Du ska kunna få tillgång till internet om du vill.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Vadå tyvärr? Poängen med Starlink är ju att det inte spelar någon roll var du är i världen. Du ska kunna få tillgång till internet om du vill.

Alltså priset på Starlink är inte små potatis.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon56869:

Därför att inte hela jorden behöver täckas med elektronikprylar, den är liten nog som den är. Kan det inte få finnas lite orört friluftsliv och natur kvar?

Kan vända på frågan: varför behöver man åka till saharas om man känner behov för att sippa på en kall coca cola? Kan man inte bara knäppa en bruk och dra upp en stor bild på en ökendyna på skärmen där hemma isåfall?

Om du inte vill ha åtkomst till Internet på din ökenvandring så går det helt utmärkt att inte ta med den (relativt otympliga, om man pratar om att bära den själv) Starlink-terminalen i din packning.

Även utan dessa satelliter har det länge funnits portabel kortvågsradio som man kan ta med sig för kontakt med omvärlden oavsett vad man är, för att inte tala om svindyra men mycket mer portabla satellittelefoner. Oavsett, utan rätt terminalutrustning är man ändå nerkopplad.

I alla fall tills att man uppfinner någon slags signaler som man kan stråla rakt in i hjärnan. Men där är vi inte än.

Permalänk
Visa signatur

Intel Core i5 13400F | ASUS Prime B660-Plus D4 | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Corsair 4000D Airflow | ASUS GeForce RTX 3060 12GB DUAL OC V2 | be quiet! Pure Rock 2 | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Alltså priset på Starlink är inte små potatis.

Vad har det med saken att göra? Jag har inte ens pratat om priset

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Alltså priset på Starlink är inte små potatis.

Nu ja, det kommer gå ner. Som vanligt är ny teknik väldigt dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

(Edit: Jag lämnade fliken öppen i webbläsaren ganska länge så jag har visst hunnit bli tvåa på pucken på ett par punkter, men men.)

Håller med. Men å andra sidan så tror jag inte syftet med detta internet är att kunna pressa cs:go 24/7. Handlar nog mer om att folk ska kunna kommunicera med varandra samt hålla sig uppdaterade på ett sätt som annars inte är möjligt.

Du har i alla fall adsl, mer än vad många har. Här har Telia klippt telefonledningen, det gjorde många år innan fiber letade sig hit. Fick leva med mobilt bredband tills vi fick erbjudande om fiber. 40.000 fick vi betala, som hittat...

En snabb googling säger att en timmes 720p på youtube använder runt 1gb data. +/- ett par hundra mb beroende på vad man kollar på.

Sen vet jag inte vad du anser är grundläggande funktioner men jag känner mig säker på att de flesta andra inte håller med dig. Medelsvensson behöver under inga omständigheter 100gb per månad till sin telefon.

Pendlar man två timmar varje dag och sitter med youtube hela tiden kan jag förstå att det drar data men gissningsvis klarar sig de allra, allra flesta sig utmärkt med ~5gb per månad.

Bakgrundsuppdateringar o.s.v. ställer man såklart in att de endast ska laddas ner när man är ansluten till wifi.

Använder man mobildatan hemma så når man förstås snabbt 100+gb men som jag tolkar det pratar vi endast om den data man använder på mobilen och då ser det ju lite annorlunda ut.

Nja. Vem skulle tycka det vore tråkigt om vi försvann? Ingen. De som eventuellt skulle bry sig är ju ändå döda

Folk kommer alltid vilja lira lite cs med låg ping, även i de djupaste djunglerna och vidadte öknarna

Jag som tyckte mitt fiber som kostade 25 tusen var dyrt.

Långt kvar tills jorden hav kokar bort. Då hänger säkert människa på ett par fina månsr runt jupiter eller saturnus.
Problemet blir när vi ska lämna solsystemet. Sjukligt långa stäckor det handlar om att åka och med dagens teknologi skulle det ta runt 40000 år om jag inte minns helt fel att nå vår närmaste stjärna.
Men även när solen blivit en liten dvärg så kan den ge energi en väldigt lång tid ur en människas tids perspektiv.
Oavsett så kanske vi alla som lever nu har helt andra problem eller så vilar vi för all framtid 🙂

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Bor på landet och det finns fiber men fiberföreningen vill ha 100k för inkoppling så vi kör med 3g på dan och 4g på natten. 2-10 mbit på dan och 8-20Mbit på natten. Pingen är bara bra efter klockan 23, (under 100). Väntar och hoppas på att 5g löser problemet. 6km till masten. Vi snittar mellan 40-50GB om dygnet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Latensen var inte den bästa. Den måste bättras på. Fungerar överallt som satelit telefon?

T o m 100ms är ok för normalt bruk (alltså inte twitchshooters) så länge den är stabil. 50 ms fungerar väldigt bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

Vad gör du i bakgrunden som får mobilen att tugga 20gb på en månad? Kommer inte ens i närheten av det med nån timme spotify och youtube dagligen inräknad.

Icke-avstängda porrwebbflikar med automatisk uppspelning... enligt en polare jag känner!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

20GB var ett sarkastiskt exempel..

Oavsett vad så räcker inte 1GB data långt idag.. man måste ha 100gb som minimum för att klara sig på det basiska..

Vilket inte är så billigt..

Det beror ju helt på om man använder mobildata som primär eller sekundär anslutning, och vilka behov man har, d.v.s. om man kollar på ett par timmar video över mobildata varje dag när man pendlar så går det så klart åt en del.

Skulle uppskatta, mellan tummen och pekfingret, att vi i vårt hushåll (2 vuxna personer, inga barn) använder cirka 10 GB/månad mobildata, och runt 1000 GB/månad över vår fiberanslutning. Det är ju lite skillnad.

100 GB eldar man upp på att ladda ner typ ett enda stort spel idag.

Jag tror inte att mobilnätet (i alla fall med 4G-teknik) skulle hålla om folk började använda sina mobilanslutningar för exakt allt. Radiovågor är ett delat medium som alla måste dela på, till skillnad från kapacitet i fiberkablar som är i praktiken obegränsad.

Oavsett så kommer priserna säkert bli lägre när 5G införs, p.g.a. att kapaciteten ökar. Precis som allt annat.

Permalänk
Medlem

Så som starlink satelliterna är lagda så kommer de inte ovanför 53dje breddgrader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Vad har det med saken att göra? Jag har inte ens pratat om priset

Det var min poäng. Men du måste ha läst förbi det.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Det var min poäng. Men du måste ha läst förbi det.

???

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Latensen var inte den bästa. Den måste bättras på. Fungerar överallt som satelit telefon?

Förbättras kanske, men signalen ska färdas en bra bit och har oftast flera noder än en landbaserad. Man får alltid hög ping med satellitlösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Varför man nu behöver internet i saharas.. ladda upp instagram bilder när man rider på kamel?

Tycker tanken är bedrövande att man inte skulle kunna få vara utan internetuppkoppling någonstanns. Visserligen behöver man inte teckna tjänsterna bara för att de finns. Men ändå, saker kommer anpassas därefter. Snart kan man väl beställa in en kall coca cola via amazon drone delivery när man sitter där på kamelen.

De som bor i Saharas öknen kanske inte vill dega för en satellittelefon för att surfa internet och kolla Sweclockers.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 CPU 3950X + Asus Ryujin 360 AIO, ROG Crosshair VIII Formula X570 PSU Corsair AX1200i, Kingston Fury Beast 32GB DDR4 /3600 MHz - Phantek NV7, Merc6950XT 16GB - LG OLED55C36LC 55" 4K C3 OLED 120Hz 4K + LG TV 55" 55NANO866NA IPS 120Hz 4K (Game ATMOS 5.1.2 (Dynaudio /Monitor Audio speakers + only MWIII :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Men tyvärr så är det nog inte folk vid Sahara.

Ursäkta ordvalet, men vem fan är du att avgöra om någon vill eller inte vill ha tillgång till hela världens kunskap?
Starlink kommer inte göra något öht för ett land som Sverige eller Sydkorea som ligger i topp i världen med infrastrukturen kring internet. Det kan däremot vara potentiellt revolutionerande för hela afrikas kontinent och länder med dålig utbildning. Glesbefolkade, fattiga länder som annars aldrig hade kunnat få tillgång till internet.

Detsamma med dem här som evt skulle klaga på latensen - nej, starlink behöver absolut inte bättre latens än 50ms - värdet i den här produkten är inte att du ska kunna lira CS mitt ute i ingenstans.

Otroligt att så många har så svårt att se från annat perspektiv än "rik och bekväm svensk".

Permalänk
Medlem

Just nu har satelliterna 500mb backbone länk, och de når bara upp mot Uppsala.

Grejen är att det blir fort fullt när Indien afrika Asien kopplar upp sig. Då är man tillbaka på stenåldern i hastighet.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Finns flera konkurrenter till Starlink som också kör/ska köra satelliter i LEO, har SpaceX lite tur så kommer de som världens största raketuppskjutare också få skjuta upp många av dessa satelliter. Just nu verkar de flesta skjuta upp med konkurrenter.

Finns användningsområden, men de som bor tiotals km från något samhälle kommer ha enklare och billigare tillgång till 5G-NR FWA och de som befinner sig i botten i utvecklingsländer kommer vilja ha mobila lösningar. Sen letar de såklart mer kunder för sina lösningar, men det verkar ju vara amerikaner ute i vischan de riktar sig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag har många gånger velat ha täckning exempelvis uppe i fjällen. Det är inte alltid roligt att sitta fast i 3-6 timmar beroende på vad som hände. Av den enkla anledning - säkerhet - täcker jag gärna jorden med internet.

Och även om man känner sig säker med att sitta fast för att man vet att man klarar sig så börjar andra runt en kanske bli oroliga. Det kommer ju upp artiklar lite nu och då att folk är borta i fjällvärlden och internet hade man nog kommit långt på.

Så jag sätter inte den där Coca colan först utan säkerheten som kommer med internet.

Det kommer inte finnas. Det bor för få personer så långt norrut.

Population per latitude:
https://engaging-data.com/population-latitude-longitude/

Någon postade i en tidigare tråd en 3dkarta med procentuell täckning för starlink, redan innan Stockholm så blir det jobbigt... Men vill man ha internet 2/3 av tiden så....

Edit: här är den:

https://sebsebmc.github.io/starlink-coverage/index.html

Glädjekalkylen är 69% för Stockholm...
Mer troligt verkar 0,1%. Dvs, 2 minuter per dag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det kommer inte finnas. Det bor för få personer så långt norrut.

Population per latitude:
https://engaging-data.com/population-latitude-longitude/

Någon postade i en tidigare tråd en 3dkarta med procentuell täckning för starlink, redan innan Stockholm så blir det jobbigt... Men vill man ha internet 2/3 av tiden så....

Edit: här är den:

https://sebsebmc.github.io/starlink-coverage/index.html

Konkurrenterna kommer ha täckning från polerna, men för privatpersoner vad är poängen? Finns master i närheten av bostäderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Konkurrenterna kommer ha täckning från polerna, men för privatpersoner vad är poängen? Finns master i närheten av bostäderna.

Tror på det när jag ser det. Och skall vi då ha hur många satellieter i LEO? Starlink är väl 40,000 satelliter, hur många ggr det? Som alla skall koordineras...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Ursäkta ordvalet, men vem fan är du att avgöra om någon vill eller inte vill ha tillgång till hela världens kunskap?
Starlink kommer inte göra något öht för ett land som Sverige eller Sydkorea som ligger i topp i världen med infrastrukturen kring internet. Det kan däremot vara potentiellt revolutionerande för hela afrikas kontinent och länder med dålig utbildning. Glesbefolkade, fattiga länder som annars aldrig hade kunnat få tillgång till internet.

Detsamma med dem här som evt skulle klaga på latensen - nej, starlink behöver absolut inte bättre latens än 50ms - värdet i den här produkten är inte att du ska kunna lira CS mitt ute i ingenstans.

Otroligt att så många har så svårt att se från annat perspektiv än "rik och bekväm svensk".

Jag bara gick på den information jag hittade på nätet att det för tillfället är en dyr sak att köpa och ursäkta nu men jag har svårt att se ett Amerikanskt bolag skulle sälja något billigare till ett annat land.

Tacka gudarna att jag inte är en "rik eller bekväm svensk". Alla människor har inte varit lyckligt lottade i livet.

med vänlig hälsning, en arbetslös person.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Tror på det när jag ser det. Och skall vi då ha hur många satellieter i LEO? Starlink är väl 40,000 satelliter, hur många ggr det? Som alla skall koordineras...

Telesat har planer på 1600 i LEO, de förbereder att skjuta upp drygt 80 i polär omloppsbana som ska upp 2022, som kanadensisk firma så är polär omloppsbana en stor del av deras plan.

OneWeb har redan en del satelliter i polär omloppsbana.

Starlink kommer säkert skjuta upp i polär omloppsbana också, om de får tillstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

15min YT tittande är väl en del GB om man ska titta på 720P eller 1080P? Jag tittade på YT med 5gb datasurf.. detta käkades upp rätt så snabbt.

Spotify använder jag inte, kör med MP3 eller FLAC.

20GB var ett sarkastiskt exempel..

Oavsett vad så räcker inte 1GB data långt idag.. man måste ha 100gb som minimum för att klara sig på det basiska..

Vilket inte är så billigt..

Jag klarar mig utmärkt med 5gb. Cirka 1-3 timmes användande om dagen.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Jag bara gick på den information jag hittade på nätet att det för tillfället är en dyr sak att köpa och ursäkta nu men jag har svårt att se ett Amerikanskt bolag skulle sälja något billigare till ett annat land.

Tacka gudarna att jag inte är en "rik eller bekväm svensk". Alla människor har inte varit lyckligt lottade i livet.

med vänlig hälsning, en arbetslös person.

Det är för närvarande dyrt därför att det knappt existerar. Pengarna ligger inte i att erbjuda en dyrare men sämre lösning för människor i urbana områden som kan få fiber, trådat och har täckning av master.
Pengarna finns i att erbjuda en överkomlig lösning för i huvudsak afrika och asien, där det inte finns någon vettig infrastruktur eller pengar för att bygga ut den. Marknaden där är enorm. Vad någon betalar för en betaversion idag, i USA, är irrelevant.

Jag är ledsen att höra att du haft det tufft, men det är en väldigt stor skillnad i vad för teknik, lyx och bekvämligheter en arbetslös i sverige har tillgång till och någon i fattiga delar av Afrika.
Använt på rätt sätt så kan tillgången till internet ändra en människas liv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZothOmmog:

Jag bara gick på den information jag hittade på nätet att det för tillfället är en dyr sak att köpa och ursäkta nu men jag har svårt att se ett Amerikanskt bolag skulle sälja något billigare till ett annat land.

Tacka gudarna att jag inte är en "rik eller bekväm svensk". Alla människor har inte varit lyckligt lottade i livet.

med vänlig hälsning, en arbetslös person.

Arbetslös i sverige är väl benämningen av bekväm svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Förbättras kanske, men signalen ska färdas en bra bit och har oftast flera noder än en landbaserad. Man får alltid hög ping med satellitlösningar.

Allt går att lösa. Inte längesedan man trodde det var omöjligt att flyga. Någon lösning kan nog komma.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.