Tekniska fel som förstör en i annars bra film eller serie

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Bilen är en Ford Ka från 2006.

Jäklar en ford KA. Funderade faktiskt på en sån fuling. Alla avrådde mig. Den var extraordinärt billig. Kanske missade jag mig en upplevelse?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jäklar en ford KA. Funderade faktiskt på en sån fuling. Alla avrådde mig. Den var extraordinärt billig. Kanske missade jag mig en upplevelse?

Apropå underligheter i filmer så har jag aldrig sett denna typ av automatiska taklucka i verkligheten

Permalänk
Medlem

Givet köp 🤣

Permalänk
Hedersmedlem

"All" Sci-fi: Ljud i vakuum!

Allt där man bryter mot sin egen hitte-på-fysik/ramverk (man får hålla sig inom de ramar man sätter upp i verket: oavsett hur osannolika/omöjliga):

t.ex. "Tröghetsdämparna" (Inertia dampers) i valfri Sci-fi med FTL (Faster than light):
De kan accelerera från "noll fart" (vad nu det är i rymden, är deras referenspunkt jorden?) till "Snabbare än ljuset" utan att deras massa/rörelsemängd påverkas.

Dvs. de sitter inte som utsmetade blodfläckar på väggarna. Helt ok (eftersom det är regelverket i deras universum) (på grund av att de har dessa tröghetsdämpare) men...

... lite skakningar (ett par G?) från ngn. (förhållandevis) fjuttig explosion (oftast med ljud i vakuum a la exploderande planet/annat skepp) gör att hela kommandobryggan (nåja... kameran ) skakar och besättningen tappar balansen och behöver hålla i sig/flyger som vantar?

Teleporteringsrum i (t.ex.) Startrek:
Varför behövs (behövdes) det ett teleporteringsrum? De kan uppenbarligen teleportera sig från varifrån som helst till vartsomhelst! (Vilket de till slut löst nu i säsong 3 i ST Discovery (...känns jättebra för mig )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Perfekt bil för mina behov. Ersättning för buss/spårvagn (pga viruset) och cykel (pga ryggproblem) i närområdet. Köpte den för 5000 kr. Fyllde på AC:en för en tusenlapp också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Perfekt bil för mina behov. Ersättning för buss/spårvagn (pga viruset) och cykel (pga ryggproblem) i närområdet. Köpte den för 5000 kr. Fyllde på AC:en för en tusenlapp också.

Vilket tekniskt fel i en film är vi inne på nu? Eller gör du en dokumentär om dina bilköp kanske?

Permalänk
Medlem

Brukar mest störa mig på två saker.
Ett; ljud i vacuum i de flesta sci-fi filmer eller serier, sjukt störande.
Två; när alla talar engelska fast med falska brytningar för att simulera att de talar ett annat språk. Borde inte skådespelarna kunna lära sig fraserna/dialogerna i relevant språk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Brukar mest störa mig på två saker.
Ett; ljud i vacuum i de flesta sci-fi filmer eller serier, sjukt störande.
Två; när alla talar engelska fast med falska brytningar för att simulera att de talar ett annat språk. Borde inte skådespelarna kunna lära sig fraserna/dialogerna i relevant språk?

Tror att 2:an snarare hänger på att den stora amerikanska publiken inte är så intresserad av att läsa dialogen.

Permalänk
Medlem

Svetsning. De försöker ju inte ens få det att se ut som att folk svetsar i film, aldrig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Tror att 2:an snarare hänger på att den stora amerikanska publiken inte är så intresserad av att läsa dialogen.

Så är det nog, men det är inte desto mindre störande för det. Men det är klart, det hade kunnat vara värre, att allt dubbas till Svenska exempelvis.

Permalänk
Medlem

En film man kan kolla på om man verkligen vill störa sig på sådana här missar är Battlefield Earth.

Mänskligheten har varit förslavad i tusen år och har gått tillbaka till något primitivt tillstånd. Men en snubbe löser allt genom att sparka igång några tusen år gamla jaktplan och bekämpar hela den utomjordiska invasionen utan någon träning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En film man kan kolla på om man verkligen vill störa sig på sådana här missar är Battlefield Earth.

Mänskligheten har varit förslavad i tusen år och har gått tillbaka till något primitivt tillstånd. Men en snubbe löser allt genom att sparka igång några tusen år gamla jaktplan och bekämpar hela den utomjordiska invasionen utan någon träning.

Rent krasst så tränar de ju i en simulator först.
Som även den är tusentals år gammal, och de lyckas sparka igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

den jag funderade på kostade 12 tusen med var relativt "ny".

i fimer så brukar de flesta bilar antingen explodera eller få något konstigt ljud för att sedan stanna eller gå dåligt.

https://www.youtube.com/watch?v=UjSjTusEwZo

denna scen efter dom skalat av taket på limon och arnie säger att de behöver en ny bil så hörs 2 av dessa typiska ljud. bilar låter inte sådär för att dom är sönder och slirande fläktrem är definitivt inget allvarligt fel. brukar alltid störa mig på dessa fula ljud.