Arduino = Komponenter och strömförsörjning

Permalänk

Arduino = Komponenter och strömförsörjning

Hej

Jag har flertalet Arduino Mega 2560 R3 kort och till fler av korten ska jag ha komponenter som är outputs. Det jag läser är att varje pin är max 20mA. Mega har 54 pin m.m.
Är räknesätten enligt nedan:

1. Totalen för kortet är det 54*20 = 1080mA?

2. Om jag har 5 komponenter på vardera 20mA = 100mA, är det bara att addera dessa?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 11, 64-bit, Intel 285k, MSI MEG Z890 Ace, 64GB RAM,
MSI GeForce RTX 5080 16GB Vanguard SOC Launch

Permalänk
Medlem

Gjorde en snabb kik.
Jag tolkar det som 20mA per pin på 5V linan....MEN
Det mesta går på 5V och 5V regulatorn är output current på 800mA om jag kollar datasheet och mega soc + 3.3V regulatorn tror jag snor lite från den också.
Ska du dra grejer mer high power saker så hade jag kört extern 5V regulator (eller vad för output voltage du vill köra) och kört antingen transistorer eller mosfets för att styra dina prylar.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk

@infigo: Jag hade en fråga till som inte syntes, fel i koden

Jag ska använda en extern transformator och då är det väl den man ska gå efter. Klarar den max 500mA så är det jag inte får överskrida

Tolkar det som att kortet klarar max runt 1Am med rätt tranfomator!?

Visa signatur

Permalänk

Altså du kan använda en starkare nätdel kortet drar bara det den vill ha iaf så ingen fara att grisa på en 10a nätdel för den delen dock kan väl i ett sånt extremfall rekommenderas att avsäkra matningen till den med typ en 1.5-2A säkring isf något nära sanningen vad kortet max vill ha eller strax över.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Altså du kan använda en starkare nätdel kortet drar bara det den vill ha iaf så ingen fara att grisa på en 10a nätdel för den delen dock kan väl i ett sånt extremfall rekommenderas att avsäkra matningen till den med typ en 1.5-2A säkring isf något nära sanningen vad kortet max vill ha eller strax över.

Självklart kan man använda det så också

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om nätdelen kan förse mer ström än vad kortet förbrukar ska det nog gå som tåget. Kortet reglerar strömförsörjningen själv, se bara till att nätdelen är specificerad för mängden ampere du tar ut.
Det stämmer att du adderar ihop varje enskild pin för att få ut vad dom tillsammans kan förbruka (max strömförbrukning är så klart större då förluster på komponentnivå tillkommer).

Angående vad varje pin max klarar av stämmer inte 20mA. Max för MEGA är 40mA vid 5V och 50mA vid 3.3V.
Rekommenderad matspänning: 7-12V.
Vad är det för typ av komponenter du använder? Du kan ju koppla utgångarna till transistorer / relä om det behövs.

Länkar ett datablad nedanför med matnyttig info:
https://www.elprocus.com/arduino-mega-2560-board/

Visa signatur

Citat från en studiekamrat:
Kommer bli en mikroprofessor om jag läser mer digitalteknik idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Hej

Jag har flertalet Arduino Mega 2560 R3 kort och till fler av korten ska jag ha komponenter som är outputs. Det jag läser är att varje pin är max 20mA. Mega har 54 pin m.m.
Är räknesätten enligt nedan:

1. Totalen för kortet är det 54*20 = 1080mA?

2. Om jag har 5 komponenter på vardera 20mA = 100mA, är det bara att addera dessa?

Mvh Fredrik

För atmega 328 så är det 40mA per pinne, MEN totalt max 200 mA på VCC och GND. Dvs har du 5 komponenter som drar 40mA styck så blir det 200mA. (jo det är bara att addera) Detta är dock lite över vad man får dra eftersom det processorn drar ska räknas in i de 200mA. Man kan räkna med att processorn kan dra upp till 20mA vid 5V och 16 MHz, så max totalt på io blir då 180mA.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

För atmega 328 så är det 40mA per pinne, MEN totalt max 200 mA på VCC och GND. Dvs har du 5 komponenter som drar 40mA styck så blir det 200mA. (jo det är bara att addera) Detta är dock lite över vad man får dra eftersom det processorn drar ska räknas in i de 200mA. Man kan räkna med att processorn kan dra upp till 20mA vid 5V och 16 MHz, så max totalt på io blir då 180mA.

Ungefär vad jag hade tänkt hur man ska räkna

Nu har jag ATMega 2560 men antar att belastningen är rätt lika. har ett antal komponenter som tar max 140mA på ett kort!

Ha det fint//
Mvh Fredrik

Visa signatur

Permalänk

God fortsättning. Finns det någon extender kort som kan öka antalet digitala I/O pins för ett Mega kort?

Visa signatur

Permalänk

Arduino Wire

Hoppas allt är bra med alla

Jag ska koppla med dessa https://eckstein-shop.de/V-TEC-Jumper-Wires-Pre-crimped-Terminals-10-Piece-Rainbow-Male-Male-20cm, har massor av dessa så bra om det fungerar i längden

Behöver också denna typ i lös meter, så jag inte betalar för jobb som inte behövs. Behöver bara lösa tåtar för tex GND mm.

Det som ska fungera är att dem ska förhindra varandra från att signalerna från kabel hoppar till en annan kabel m.m.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

God fortsättning. Finns det någon extender kort som kan öka antalet digitala I/O pins för ett Mega kort?

Något i stil med detta kort?
https://www.sparkfun.com/products/11723

Visa signatur

Citat från en studiekamrat:
Kommer bli en mikroprofessor om jag läser mer digitalteknik idag.