Låter HDD mycket även om man bara har film och spel på den och resten på SSD?

Permalänk

Låter HDD mycket även om man bara har film och spel på den och resten på SSD?

Hej

Jag undrar om jag har en HDD disk där man bara har media-filer musik och film om den fortfarande skulle låta och surra som om jag hade windows + spel på den? Eller gör dem detta bara när dem är under hårdare belastning som om man tex har spel och windows på dem? Jag har mina spel och windows på SSD disk just nu men behöver mer utrymme och vet inte om jag ska köpa en till SSD med mindre utrymme eller en HHD med mer utrymme.

Permalänk
Moderator
Moderator

Själva knattrandet slipper du huvudsakligen om du inte aktivt läser eller skriver data mot disken, däremot har åtminstone Windows en tendens att spinna upp disken i tid och otid även om den inte används aktivt, så du kommer definitvt höra att den finns där och välja mellan att lyssna på hur disken spinner upp och ner eller irriterande ofta eller hindra den från att spinna ner och därmed slipper du inte det konstanta vinandet/vibrerandet, om det är en faktor i din låda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den kommer låta oavsett vad du gör med den. Däremot låter den mer frekvent när den används mer vilket kanske kan tolkas som att den låter mer.

Jag hade utan minsta tvekan köpt en ssd enbart för att slippa ljudet. I servern har jag en massa mekaniska diskar men på datorn som jag faktiskt sitter vid ska det vara knäpptyst!

Permalänk

Gick för 2 år sedan till endast SSDn och That is the way.
Som tidigare nämnt kommer det lagspikes på 1-2sec varje gång den ska spinna upp, o ljud har dom då dom används.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Nitro (i5-12450H,RTX 4060, 16Gb DDR5)

Permalänk
Medlem

Jag hade en HDD som jag försökte använda så lite som möjligt i datorn men det slutade med att jag ändå skaffade en till SSD för att slippa det konstanta ljudet från HDD:n. Jag försökte allt möjligt, till och med att stänga av den i diskhanteraren när jag inte använde den, men oavsett så skulle den spinna upp varje gång man ville ha det tyst!

Permalänk
Rekordmedlem

Om du ser till att den är ofragmenterad är den ganska tyst vid filmläsning men samma enhet kan låta rejält om den är fragmenterad, stora sekventiella läsningar brukar inte ge upphov till särskilt mycket ljud utan det är bara skivrotationen som brukar höras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Oj då visste inte att det var så illa. Men när jag läser på olika sidor tex på inet och folk som köpt denna så säger nästan alla att den är tyst och ger den 5stjärnor. https://www.inet.se/produkt/4300258/seagate-ironwolf-4tb-5900...

Men efter vad jag läst här så vågar jag nog inte ta den risken.

Permalänk
Medlem

Den låter alltid så länge den inte är i viloläge. Är som ett konstant hummande. Väldigt skönt att ta bort alla sina mekaniska diskar ur datorn för ljudets skull.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G305 Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Den låter alltid så länge den inte är i viloläge. Är som ett konstant hummande. Väldigt skönt att ta bort alla sina mekaniska diskar ur datorn för ljudets skull.

Viloläge är när jag inte använder den alls eller menar du när jag sätter hela datorn i viloläge? Om jag sätter igång en simpel process som att se på en film eller lyssna på en låt så kommer den börja låta?

Men alla dem som köpt den och säger den är tyst då vad syftar dem på?

Permalänk
Hedersmedlem

Din mekaniska hårddisk kommer "knattra" till eller från helt oavsett vad du har på hårddisken. T.ex. "Chrome Software Survey" (en komponent som regelbundet söker igenom din hårddisk efter installerade program och rapporterar tillbaka till Google, går inte att stänga av utan att avinstallera Chrome) eller regelbundna antivirus-sökningar eller backup-program (visst tar du backup?) kommer att använda hårddisken och därmed gör att den "knattrar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Viloläge är när jag inte använder den alls eller menar du när jag sätter hela datorn i viloläge? Om jag sätter igång en simpel process som att se på en film eller lyssna på en låt så kommer den börja låta?

Ja när hela datorn sätts i viloläge blir den ju också tyst, men annars sätter ju Windows diskarna i viloläge/strömsparläge efter 20 min tror jag som standard och då spinner disken ner, och är då tyst. Men sen när du ska använda disken igen (för at tex se en film från den) kommer du höra den spinna upp samtidigt som Windows fryser fast i några sekunder i väntan på den.

Jag vet inte vad dem syftar på med att den är tyst. Allt är ju relativt... Jämfört med en äldre disk någon filmat på Youtube är den säkert tyst, men jämfört med en helt tyst SSD är den inte tyst.
Ännu värre kan det också bli om man har ett mindre kvalitativt chassi, då kan den orsaka någon slags resonans i hela chassit så det låter ännu jobbigare.
Sen finns det ju 2.5" diskar också, de är trögare men tystare, men fortfarande inte helt tysta.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G305 Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Allt är förstås relativt, den kanske är tyst jämfört med andra mekaniska diskar. Men helt tyst kan jag garantera att den inte är (förutsatt att den fungerar alltså ).

Ja, varenda gång din dator behöver spara eller ladda en fil från hårddisken kommer den börja låta. Har du windows installerat på den kommer den låta nästintill hela tiden. Har du den bara för lagring kommer den bara låta när du sparar/laddar eller när t.ex. den skannas för virus, indexeras av windows för snabbare söktider och lite annat som sker ”bakom kulisserna”.

Men innan du spenderar alla pengar på ssd så kom ihåg att bara för att jag inte kan acceptera ljudet så är det förstås tillåtet för dig att göra det. Har man ett hyfsat chassi och inte sitter med örat bredvid hårddisken så tycker nog de flesta att de har en accepterbar nivå.

För att sätta min intolerans mot ljud i perspektiv så har jag spenderat ett pr tusen för att vattenkyla cpu+gpu samt att jag har bland de tystaste fläktarna. Det är inte normalt beteende, så lyssna inte för mycket på mig.

Med viloläge menas att datorn ”somnar”, d.v.s. när skärmen blir svart och datorn inte arbetar med någonting. Datorn går i viloläge efter X antal minuter. X är ett värde du själv ställer in i inställningarna på windows. Man kan också stänga av funktionen ifall man behöver ha igång den hela tiden av någon anledning.

Permalänk

Tack för er respons ni har övertygat mig, det blir att köpa en SSD disk istället. Jag är väldigt ljudkänslig hade en hårddisk för cirka 10år sedan som lät som en jetmotor stod inte ut med den, men trodde att tekniken hade utvecklats till det bättre speciellt efter att ha läst runt och folk hade recenserat att den dem köpt är *tyst.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av harmonica22:

Tack för er respons ni har övertygat mig, det blir att köpa en SSD disk istället. Jag är väldigt ljudkänslig hade en hårddisk för cirka 10år sedan som lät som en jetmotor stod inte ut med den, men trodde att tekniken hade utvecklats till det bättre speciellt efter att ha läst runt och folk hade recenserat att den dem köpt är *tyst.

Då bör du även se till att datorn inte har några roterande delar i kylningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Utvecklingen har gått framåt. Men de hörs fortfarande, ingen tvekan om det. Sen om man störs eller inte är förstås upp till var och en.

Skrivet av mrqaffe:

Då bör du även se till att datorn inte har några roterande delar i kylningen.

Nja, en sanning med viss modifikation.

Om man belastar datorn och har luftkylning så kommer det förstås låta om fläktarna, speciellt från gpu:n. Men vid idle kan man utan större problem få datorn knäpptyst trots roterande fläktar. Även vid lätt belastning kan den vara riktigt tyst, speciellt om man mest belastar cpu:n.

Men allt beror förstås på vilka fläktar man har samt vilket chassi och hur man ställt in fläktkurvorna.

Permalänk
Medlem

Jag har tre mekaniska hårddiskar och här är mina tankar.

1. Bra med billigt utrymme. Min budget tillåter inga större ssd. Jag skulle behöva minst 6TB och det är DYRT.
2. Dom låter ingenting när dom varvat ned och är i idle. Du kan själv bestämma hur snabbt dom ska göra det.
3. När dom väl spinner upp så hörs det. Inte jättemycket, men då datorn är tyst i övrigt blir ljudet markant.
4. När diskarna är i idle så gör dom datorn långsammare om jag ska öppna tex utforskaren för även om jag ska åt en ssd tycker windows att alla diskarna ska spinna upp så det blir ett ryck innan det flyter på som det ska.

En dator med enbart ssd är en mycket trevligare användarupplevelse.
Klarar du dig utan mekanisk hårddisk är det tacksamt.
Ska du ha EN mekanisk hårddisk enbart för lagring så köp den snabbaste du kan hitta tex en hybrid disk, En SSHD.
Sen lägger du något mellan hårddisken och fästena i chassit som absorberar vibrationer.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Har roterande fläktar iofs men dem är såpass tysta att jag är nöjd knappt så dem hörs. Bara när jag spelar en längre stund så kan dem låta lite grann.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Jag har tre mekaniska hårddiskar och här är mina tankar.

1. Bra med billigt utrymme. Min budget tillåter inga större ssd. Jag skulle behöva minst 6TB och det är DYRT.
2. Dom låter ingenting när dom varvat ned och är i idle. Du kan själv bestämma hur snabbt dom ska göra det.
3. När dom väl spinner upp så hörs det. Inte jättemycket, men då datorn är tyst i övrigt blir ljudet markant.
4. När diskarna är i idle så gör dom datorn långsammare om jag ska öppna tex utforskaren för även om jag ska åt en ssd tycker windows att alla diskarna ska spinna upp så det blir ett ryck innan det flyter på som det ska.

En dator med enbart ssd är en mycket trevligare användarupplevelse.
Klarar du dig utan mekanisk hårddisk är det tacksamt.
Ska du ha EN mekanisk hårddisk enbart för lagring så köp den snabbaste du kan hitta tex en hybrid disk, En SSHD.
Sen lägger du något mellan hårddisken och fästena i chassit som absorberar vibrationer.

Tack för dina tankar men kommer hålla mig till SSD får snåla lite med utrymmet. Har letat efter en bra med 2TB men det är inte billigare om man köper en större disk som jag trodde att man kanske skulle få lite rabbat , verkar snarare att det är dyrare än att köpa 2st 1TB diskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lambdan:

Jag tycker fläktarna låter mer än hårddiskarna, och är ett lite meckigare problem att komma ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Jag tycker fläktarna låter mer än hårddiskarna, och är ett lite meckigare problem att komma ifrån.

Fläktarna på nästan alla moderna datorer är enkelt att ställa in så de är tysta vid normal användning, d.v.s. inte tung belastning. Grundinställningen på fläktarna är ofta onödigt hög. Sätt en lägre fläktkurva så kommer det nog bli bättre.

Skulle det inte fungera så har man helt enkelt högljudda fläktar och då byter man ut dem om man anser det värt kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Tack för dina tankar men kommer hålla mig till SSD får snåla lite med utrymmet. Har letat efter en bra med 2TB men det är inte billigare om man köper en större disk som jag trodde att man kanske skulle få lite rabbat , verkar snarare att det är dyrare än att köpa 2st 1TB diskar.

Det är fläktarnas ljud som tar upp diskarna du hör. Beroende på hur stabilt chassi / golv du har så är det egentligen vibrationerna du hör, inte disken i sig.

Testar man en disk i handen eller på ett skrivbord så är den ganska tyst eller ger ett ljud som är ganska behagligt. Kan direkt säga att dom chassin jag har låter mer än vad disken gör. Men med rätt placering och rätt fötter på chassit, samt att alla fötter ger plan yta så minskar man vibrationerna avsevärt och får väldigt tyst dator.

Se även till att du har utblåset bakom dig och inte för nära väggen då det ger en tendens att studsa tillbaka till dig.

Ett trick är att ge väldigt lång tid innan en disk stänger av, det ger ett behagligare bakgrundsbrus än att disken slår av och på för ofta.

Även placeringen av datorn kan påverka då vissa skrivbord kan påverka ljudet när det går ner i fötterna alternativ att det under skrivbordet blir en resonanslåda som förstärker vissa ljud som annars inte skulle vara märkbara.

Andra saker som påverkar är såklart hur mycket eko du har i rummet. Här kan en snygg matta ta bort problemet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon