Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Vad innebär att mer än 100% av aktierna är kortade? Betyder det att de är tvungna att köpa upp alla aktier som läggs ut på marknaden oavsett pris, även dina?

Att någon / några har bettat på att mer än 100% av tillgängliga aktier skall gå ned. Jämför med att belåna ditt hus över 60% på två banker, nu går inte det för en privatperson men på börsen går det tydligen ha samma objekt belånat mer än en gång.

https://www.marketwatch.com/story/why-you-should-never-short-...
Shorting, or short-selling, is when an investor borrows shares and immediately sells them, hoping he or she can scoop them up later at a lower price, return them to the lender and pocket the difference

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Vad innebär att mer än 100% av aktierna är kortade? Betyder det att de är tvungna att köpa upp alla aktier som läggs ut på marknaden oavsett pris, även dina?

Nja. Inte riktigt. Det räcker ju med att färre än hälften stänger sina positioner så är de nere under 100% kortade. Och därifrån är det ju enkelt att se att det går att lösa. Så det är mer som att det blir lite köbildning/trafikstockning ifall många vill täcka sina positioner snabbt. Därav att det blir en väldig squeeze.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har sålt av mina investeringar nu eftersom jag letar bostad istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knightmare:

Ja bara alla håller så kommer det en infinity squeeze, men jag tror priset måste upp rätt mycket innan det händer.

Det var låg volym igår så det måste varit rätt mycket restriktioner hos amerikanska mäklare fortfarande. Bara 49 miljoner aktier igår mot 5 dagars medel på 110 miljoner.

Jo, amerikanarna rapporterade fortsatta problem med blandannat Robinhood. Blir en spännande vecka. )

Skrivet av Andreaz1:

Jag har sålt av mina investeringar nu eftersom jag letar bostad istället.

Blir det något lite över det ordinarie?
Exempelvis: https://www.hemnet.se/bostad/villa-15rum-gota-och-ryrsjon-lil...

Finns även minst ett slott ute.

Permalänk
Hedersmedlem

Gert-Ove satsade inte bara pensionen, utan slängde in huset och arvet också.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Avanzaforumet får ju WSB att framstå som konservativa månadssparare. Större idioter som inte kan någonting om börsen får man leta efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Gert-Ove satsade inte bara pensionen, utan slängde in huset och arvet också.

Han försöker daytrada med en meme stock och paniksålde när det dippade... 🤦‍♂️

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Avanzaforumet får ju WSB att framstå som konservativa månadssparare. Större idioter som inte kan någonting om börsen får man leta efter.

Ja, det forumet är riktigt illa emellanåt. Att läsa inläggen som skrivs om förhoppningsbolag är i det närmaste tragiskt. Det är alltid bara en liten sak som måste ordnas innan aktien rusar. Alltid.

Det är ofta jag tror att många som skriver är rent ut sagt spelberoende. Likheterna är många. "Om jag bara hade fått det där esset hade jag varit miljonär nu. Istället förlorade jag allt så nu måste jag satsa extra mycket på nästa bolag."

Permalänk
Medlem

Jag köpte en GME bara för att stödja hela grejen, inte för att göra några pengar. Räknar med att förlora 300$.

Många som köper GME osv fattar ju inte grundsyftet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Play stupid games, win stupid prizes

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Vad specifikt syftar du på då?

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calma:

Jag köpte en GME bara för att stödja hela grejen, inte för att göra några pengar. Räknar med att förlora 300$.

Många som köper GME osv fattar ju inte grundsyftet..

Samma här, får jag ut pengar i slutändan, nice. Men rätt inställd på att det mycket väl kan sluta på noll, och i detta fallet bryr jag mig liksom inte ens. Småpengar, jag varken röker eller snusar, dricker sällan, två triss vid lön, om jag kommer ihåg, är en gammal tradition jag fortfarande följer.

I en värld där jag ändå inte kan konsumera, min ekonomi är stabil (heltidsjobb, buffertar och långsiktigt sparande) kan jag inte bry mig mindre om kostnaden. Skulle dock inte satsa flera hundra tusen eller miljoner kronor dock.

Problemet är ju de alla som köper in sig utan att veta vad de ger sig in på. Hur många skulle inte lockas av en artikel som denna? https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/1Bj3MX/malkolm-har-tj...

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

I just det inlägget handlar det nog om hur någon påstår sig ha gått in med en miljon i världens just nu mest berg-och-dalbaniga aktie och sedan säljer när den dippar. Hade man spenderat en sekund på att titta på grafen hade man sett att det snarare vore konstigt om den inte dippade. Hade man också tagit två minuter att läsa om aktien hade det också varit uppenbart.

Andra fall jag sett är när det finns uppenbara orosmoln hos ett bolag som totalt ignoreras av flera forumskribenter. Istället anklagar de personen som yttrar dessa orosmoln för att ha en dold agenda och att de vill manipulera kursen.

Jag skriver en del på forum men just avanzas forum håller jag mig långt borta ifrån. Jag läser det emellanåt men inte en chans i helvetet att jag skulle lyssna på vad som skrivs, i alla fall inte när det kommer till förhoppningsbolag. När det handlar om lite mer etablerade företag är det inte riktigt lika illa.

Edit: Med det sagt tycker jag man ska ta allt som skrivs om gme med en extra nypa salt. Jag skulle säga att det är lite 50/50 på om han i skärmdumpen är seriös eller inte. Tråkigt oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

I just det inlägget handlar det nog om hur någon påstår sig ha gått in med en miljon i världens just nu mest berg-och-dalbaniga aktie och sedan säljer när den dippar. Hade man spenderat en sekund på att titta på grafen hade man sett att det snarare vore konstigt om den inte dippade. Hade man också tagit två minuter att läsa om aktien hade det också varit uppenbart.

Andra fall jag sett är när det finns uppenbara orosmoln hos ett bolag som totalt ignoreras av flera forumskribenter. Istället anklagar de personen som yttrar dessa orosmoln för att ha en dold agenda och att de vill manipulera kursen.

Jag skriver en del på forum men just avanzas forum håller jag mig långt borta ifrån. Jag läser det emellanåt men inte en chans i helvetet att jag skulle lyssna på vad som skrivs, i alla fall inte när det kommer till förhoppningsbolag. När det handlar om lite mer etablerade företag är det inte riktigt lika illa.

Edit: Med det sagt tycker jag man ska ta allt som skrivs om gme med en extra nypa salt. Jag skulle säga att det är lite 50/50 på om han i skärmdumpen är seriös eller inte. Tråkigt oavsett.

Aha, av någon anledning missade jag bilderna. Men nu såg jag dom.

Tack för förklaringen iaf! 👍

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Inaktiv

Någon som vet hur bra Avanzas nyhetsblad "Placera" är på att hitta aktier och fonder? Själv testar jag med en väldigt liten summa pengar för att se hur de går i de fonder och aktier de har rekommenderat nu i januari månad.

Annars är det ju egentligen, köpa det man själv "tror" påt vilket är väldigt svårt i dessa tider men men!

//Panik

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Åh herre vad beklämmande att läsa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Ja man kan ju ha en grundläggande förståelse för vad det innebär att en aktie är otroligt blankad och fundera varför den störtdyker vid extremt låg volym

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Någon som vet hur bra Avanzas nyhetsblad "Placera" är på att hitta aktier och fonder? Själv testar jag med en väldigt liten summa pengar för att se hur de går i de fonder och aktier de har rekommenderat nu i januari månad.

Annars är det ju egentligen, köpa det man själv "tror" påt vilket är väldigt svårt i dessa tider men men!

//Panik

Beror helt på vad du vill ha ut av ditt investerande. För skojs skull eller för att spara långsiktigt?

Permalänk
Medlem

Scalping och bitcoin.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dud3:

Beror helt på vad du vill ha ut av ditt investerande. För skojs skull eller för att spara långsiktigt?

Tanken är långsiktigt (eller efter deras rekommendation). Har läst hur de investerar och de verkar ju vara bra på det. Undrar om du har erfarenhet av Placera. Självklart tar jag Placeras råd med nypa salt (allt på internet för övrigt) men du eller någon annan kanske är mer insatt i detta än vad jag är. Så får jag se vad jag själv kan resonera fram till

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Tanken är långsiktigt (eller efter deras rekommendation). Har läst hur de investerar och de verkar ju vara bra på det. Undrar om du har erfarenhet av Placera. Självklart tar jag Placeras råd med nypa salt (allt på internet för övrigt) men du eller någon annan kanske är mer insatt i detta än vad jag är. Så får jag se vad jag själv kan resonera fram till

Långsiktigt 5-10+ år kan en fondrobot t.ex Lysa med en 90-10 fördelning vara bra för att slippa behöva välja något och vara aktiv i sitt investerande. Alternativt dela upp själv i Index fond + lite annat.

Men om du vill ta lite större risk och göra aktiva val i ditt investerande så kan Placera vara ett ställe att få inspiration från ja.
Vilket jag skulle se som en mer kortsiktig investerings strategi så länge du inte planerar att följa i flera år.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dud3:

Långsiktigt 5-10+ år kan en fondrobot t.ex Lysa med en 90-10 fördelning vara bra för att slippa behöva välja något och vara aktiv i sitt investerande. Alternativt dela upp själv i Index fond + lite annat.

Men om du vill ta lite större risk och göra aktiva val i ditt investerande så kan Placera vara ett ställe att få inspiration från ja.
Vilket jag skulle se som en mer kortsiktig investerings strategi så länge du inte planerar att följa i flera år.

Okej! Tack för din input på det hela. Jag kommer nog följa Placera ca 6-12 månader med att aktivt göra ändringar när de kommer göra ändringar, så får jag se hur det går. Jag själv har ju lyckats ganska bra, men vill gärna se vad de som arbetar med detta klarar av! Ska bli roligt och se om ett halvår eller ett år framöver.

För övrigt, vet du när Placera brukar publicera nya artiklar/nyheter?

*Ska noteras för er övriga som kanske tänker göra liknande. Jag går in med ett studiebidrag. Så gå alltid in med det ni har råd att förlora!

Permalänk
Medlem

det intressanta här är att börsen är hype och mode styrt.
Se på GME, företag som ska konka närsomhelt växer som en Karl Johan svamp tidig höstmorgon. Hype111!!!

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Att någon / några har bettat på att mer än 100% av tillgängliga aktier skall gå ned. Jämför med att belåna ditt hus över 60% på två banker, nu går inte det för en privatperson men på börsen går det tydligen ha samma objekt belånat mer än en gång.

https://www.marketwatch.com/story/why-you-should-never-short-...
Shorting, or short-selling, is when an investor borrows shares and immediately sells them, hoping he or she can scoop them up later at a lower price, return them to the lender and pocket the difference

Hur menar du att belåna sitt hus över 60% över två banker? Blir det då 120%?

Skrivet av anon186265:

Okej! Tack för din input på det hela. Jag kommer nog följa Placera ca 6-12 månader med att aktivt göra ändringar när de kommer göra ändringar, så får jag se hur det går. Jag själv har ju lyckats ganska bra, men vill gärna se vad de som arbetar med detta klarar av! Ska bli roligt och se om ett halvår eller ett år framöver.

För övrigt, vet du när Placera brukar publicera nya artiklar/nyheter?

*Ska noteras för er övriga som kanske tänker göra liknande. Jag går in med ett studiebidrag. Så gå alltid in med det ni har råd att förlora!

Vilka aktier har du placerat i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur menar du att belåna sitt hus över 60% över två banker? Blir det då 120%?

Vilka aktier har du placerat i?

Om du har ett hus som är värt 1 Mkr, och belånar det till 60% hos bank A, så har du 0,6 Mkr i lån. Sen går du till bank B och ber om ett nytt lån, 60%, 0,6Mkr. Då har du belånat 120% av värdet.
Nu går det inte i praktiken med hus men med aktier.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Blodröd dag för mig. Känns skit! Varför säljer alla nu plösligt? Är det såhär varje år i Januari?

Mycket av det röd denna veckan är hedgefonder som sålt av innehav för att täcka upp blankning i $GME. Dom bör återhämta sig snabbt eftersom det är köpläge i dessa aktier nu.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Inaktiv

Eller om man så vill, samt höja blodtrycket på någon, rea på börsen.

Sparar man långsiktigt är det nog ett bra läge att tanka aktier och fonder, eller vad man nu normalt investerar i.

Permalänk
Skrivet av Knightmare:

Mycket av det röd denna veckan är hedgefonder som sålt av innehav för att täcka upp blankning i $GME. Dom bör återhämta sig snabbt eftersom det är köpläge i dessa aktier nu.

Köpa igen lite aktier som man redan har då eller? De flesta amerikanska aktier har gått ned kraftigt för mig, de svenska med men inte lika mycket. Gällande de amerikanska aktierna så har det inte gått så här dåligt sedan början av november.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Ja, det forumet är riktigt illa emellanåt. Att läsa inläggen som skrivs om förhoppningsbolag är i det närmaste tragiskt. Det är alltid bara en liten sak som måste ordnas innan aktien rusar. Alltid.

Det är ofta jag tror att många som skriver är rent ut sagt spelberoende. Likheterna är många. "Om jag bara hade fått det där esset hade jag varit miljonär nu. Istället förlorade jag allt så nu måste jag satsa extra mycket på nästa bolag."

De flesta som skriver där verkar bara vara där för att försöka trissa priserna upp eller ner... De tror för mycket om sin egen smålek

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3090 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: Skoda Enyaq IV80 RS

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Köpa igen lite aktier som man redan har då eller? De flesta amerikanska aktier har gått ned kraftigt för mig, de svenska med men inte lika mycket. Gällande de amerikanska aktierna så har det inte gått så här dåligt sedan början av november.

Köpläge känner jag

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3090 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: Skoda Enyaq IV80 RS

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***