Downzising till mini itx budget sub 8K

Permalänk

Downzising till mini itx budget sub 8K

Hellu kära Sweclockers,
Nu är det så att jag har tröttnat på mitt mastodontiska fractal chassi och går i tankarna till att gå ner från E-atx till mini Itx, Mitt problem är att jag inte är jätte sugen på att uppgradera min gpu som för tillfället som är Ett palit jetstream på maffiga 285 mm och 2.5 slots design, så jag har sammanställt en lista på frågor som jag hoppas någon kan svara på.

Vad jag har i nuläget
En budget på cirka 8k för cpu,mobo,chassi,ram,psu och eventuellt en kylare.
Palit 1070 jetstream ca 285 mm långt.
Saker jag har i dagsläget är 2.5/m2 ssd
fläktar i varierande storlekar smaker och designer.
ett litet skrivbord.

1. Vilken cpu+Mobo combo är en värdig ersättare till en i7-2700k och ett Auss rog något i e-atx storlek

2. Finns det något vettigt chassi som sväljer mitt grafikkort eller blir jag illa tvungen att göra mig av med det?

3. en lämplig kylare till cpn

4. Är mini itx lämpligast eller kan jag lika gärna ta mini atx?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

för att svara på 4an.
mITX kräver vanligtvis ett pris premium. så om du ska spara pengar är det mer att rekommendera att gå med något mATX.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

Du kan få ihop en m-itx låda för runt det priset men du kommer få tumma lite på vad du köper. Som ovanstående skriver så kommer itx prylar med en prispremium. chassit borde svälja ditt kort utan problem, inte det minsta du kan köpa men good enough och bra pris.

Om itx är lämpligt eller ej måste du avgöra, det kostar mer och du har inte samma expansionsmöjlighet.

www.prisjakt.nu/list/itx-8000--l4130366

Permalänk

Kanske borde kolla på M-atx istället, Hittade ett Thermaltake Core V21 som verkar passa perfekt i min bokhylla.

tack för eran input.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Vill du få in grafikkortet utan alltför mycket jobb (och pengar) behövs något av de större mITX-chassina vilket gör att skillnaden inte är jättestor mot mATX i storlek.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."