3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

15e Okt kl 13.00 här
Chattade med supporten för någon vecka sedan och killen "uppskattade" att min köplats var nånstans mellan "100-200". Take it as you want

16 Oktober runt 9 på morgonen här

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

15e Okt kl 13.00 här
Chattade med supporten för någon vecka sedan och killen "uppskattade" att min köplats var nånstans mellan "100-200". Take it as you want

13:06
Jag fick tag på ett 3070 för 7k, funtar på att sälja det på blocket när jag får mitt 3080. Samtidigt verkar det helt sjukt att stoppa in ett grafikkort värt 14k på blocket i min dator när jag mest spelar project zomboid och terraria hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Det är ett direkt felaktigt antagande. Vi har inga intentioner att "svälta ut" våra kunder så att de avbokar eller att prioritera nya kunder som är villiga att betala mer. De få kort vi öppnar upp till försäljning är de modeller där vi 1. inte har någon backlog och 2. inte kan använda dessa kort för att lösa backlog på en annan produkt.
Sägas bör är att vi, när möjlighet finns, löser befintliga köer med andra produkter som är snarlika eller relativt likvärdiga i prestanda och/eller pris. Ex: Zotac Non OC ersätts med OC-modellen osv.

//Erik

Skrivet av Cudage:

När jag pratade med kundtjänst sa de att detta var något de absolut inte kunde erbjuda utan jag skulle få fortsätta vänta till Juni på mitt non-oc så du verkar ha mer tur än mig iaf 😀

Beställde mina kort omkring 14:50 på Komplett på lanseringsdagen. Av alla sidor tycks komplett hanterat denna lansering sämst och jag tänker personligen inte återkomma som kund hos dem.

Bemött kunder olika, ständigt skjutit fram leveransdatumet, ingen som helst kommunikation.

Håller med. Ångrar verkligen att jag valde Komplett i det här fallet. Jag tror jag försökte i 1-2 timmar med att köpa kortet klockan 15. Första försöket med ASUS TUF, som fanns på lager, försvann i tomma intet. Ordern försvann och man fick inget "bevis" för att man hade dragit igenom ända till betalning. Antagligen var det strul med deras betaltjänst. Det har hänt mig på elgiganten också vid några tillfällen tidigare.

Vid det här laget var det ju slut hos de flesta leverantörerna. Jag borde gett upp redan här men istället lyckades jag lägga en beställning på Zotac-kortet eftersom man på Kompletts hemsida tydligt kunde se att Zotac-kortet fanns på lager vid tillfället när jag lade ordern. Hade man varit efterklok, skulle jag istället lagt min tid på att beställa kortet på en fungerande webbutik.

Precis som du nämnde @Cudage, det återkommande svaret man får när man kontaktar kundtjänst är att man kan alltid avboka och köpa ett annat kort. De jag chattat med har inte nämnt något om att få ett Zotac OC som Erik nämnde ovan.

Vem eller vilka hade valt att vänta i ytterligare 4 månader på att KANSKE få sitt grafikkort?
Vilka hade också säkrat upp och beställt fler grafikkort från ytterligare leverantörer?

Jag säger bara en sak, det är INTE konstigt att vi har den situationen vi har idag där man lägger beställning på kanske 5-6 grafikkort eller fler och råkar man få några grafikkort för mycket? Ja, det är inte svårt att sälja dom vidare och tjäna sig en extra slant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av didit:

13:06
Jag fick tag på ett 3070 för 7k, funtar på att sälja det på blocket när jag får mitt 3080. Samtidigt verkar det helt sjukt att stoppa in ett grafikkort värt 14k på blocket i min dator när jag mest spelar project zomboid och terraria hehe

Håller med.. är själv liite kluven då jag beställde ett 3080 för lanseringspris i oktober och mycket har hänt sedan dess (Bilköp + sambo som blivit gravid).
I den här takten kanske ungen får ett 3080 som en studentpresent istället

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Verkar som Proshop har 3090 ROG Strix 'typ' på lager

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-3090-ROG-S...

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Medlem
Skrivet av didit:

13:06
Jag fick tag på ett 3070 för 7k, funtar på att sälja det på blocket när jag får mitt 3080. Samtidigt verkar det helt sjukt att stoppa in ett grafikkort värt 14k på blocket i min dator när jag mest spelar project zomboid och terraria hehe

Jag skulle personligen sålt 3080 kortet. Om du betalade 8k för 3080, köpte 3070 för 7k, och sålde 3080 på Blocket för 15k så får du 3070 gratis. Så om du inte kommer att använda hela 3080's potential, sälj det! Fattar inte varför alla verkligen måste ha ett 3080 när ett 3070 kommer räcka med god marginal. Inte direkt som att folk för ett halv år sedan tyckte att ett 2080 Ti hade för lite prestanda, så varför skulle ett 3070 ha det nu?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Jag skulle personligen sålt 3080 kortet. Om du betalade 8k för 3080, köpte 3070 för 7k, och sålde 3080 på Blocket för 15k så får du 3070 gratis. Så om du inte kommer att använda hela 3080's potential, sälj det! Fattar inte varför alla verkligen måste ha ett 3080 när ett 3070 kommer räcka med god marginal. Inte direkt som att folk för ett halv år sedan tyckte att ett 2080 Ti hade för lite prestanda, så varför skulle ett 3070 ha det nu?

Som det har sagts tidigare så klarar sig nog 60-70% med ett 3060 eller 3070 då den andelen sitter med 1080p skärmar... Även 1440p funkar bra med ett 3070... Men, eftersom det är sådan hysteri kring 3080 så måste väl alla ha ett? Tänk också på att folk reser inte lika mycket eller hänger på krogen så då är det lättare att köpa ett finare kort när det finns mer marginal i plånboken.

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Skrivet av Forbidden:

15e Okt kl 13.00 här
Chattade med supporten för någon vecka sedan och killen "uppskattade" att min köplats var nånstans mellan "100-200". Take it as you want

Har 15e Okt Kl 13:00 också, så får hoppas man får snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

15e Okt kl 13.00 här
Chattade med supporten för någon vecka sedan och killen "uppskattade" att min köplats var nånstans mellan "100-200". Take it as you want

Även jag har provat chatten idag men fick inget bra svar.

Det jag inte kan förstå är hur det inte går att få fram en siffra på hur många kort som hittills är levererade. Det skulle ju hjälpa enormt mycket för oss som väntar.

Om de 100 som har lagt ordrar mellan 18 och 21:a september redan är levererade så kunde ju sidan uppdateras med sådan information.

Jag lade min beställning 2020-10-15 13:01.

Permalänk
Medlem

Någon som kontaktat amazon om ändringen av säljare, eller har mer info överlag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fintarnn:

Någon som kontaktat amazon om ändringen av säljare, eller har mer info överlag?

Sitter i kö för amazon support. Uppdaterar när jag fått svar.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Ledsen för en sjukt lång post, men jag bestämde mig för att pressa supporten att skicka mig vidare i deras supportkedja för att ge mig lite svar runt leveranserna på mitt 3080. Det gick sådär. Bara att konstatera att NoN är absolut sämst i klassen på att informera sina kunder om vad som händer med deras leveranser. (ledsen för mina chat typos, har valt att spara loggen och bara to bort time stamps, namn och ordernummer)

Jag: Hej, Jag har besttällt ett RTX 3080 Asus (edit:TUF non OC) den 21-sept och jag har sedan dess fåt 0 information om vad som händer

NoN: Har du ett ordernummer jag kan få kika på? 😊

Jag: då har jag ändå betalt nästan 8000 som i "förskott"
Jag förstår att det är Chaos med dessa kort just nu
men jag begär inte mycket, om jag bara kunde få veta hur många kort ni har fått in sedan lansering, samt vilken köplats jag har så vore det guld värt. Jag har frågat tidigare med då har det inte gått
Nu tycker jag att det gått så pass lång tid att jag tycker det är rimligt med någon form av uppdatering, det har ju gått 5månader och 0 info
förlåt, du fick fel nummer av mig **********

NoN: Detta är tyvärr inget vi kan se, utan det kommer ibland in ett fåtal från leverantören men det är också många förbokningar, hade jag haft möjlighet att se detta så hade jag självklart delat med mig av den informationen

Jag: Jag tycker inte att det är ok att ni som så stor leverantör kan sitta på mina pengar i 5 månader och ge 0 information
Komplett uppdaterar 1-2 gånger i veckan,
proshop löpande som det kommer in kort
Inet delar ut köplatser
net on net gör absolut ingenting? Jag tycker inte det är rimligt

NoN: vi skickar 3 uppdateringar gällande leveransen, efter detta (om info getts att vi inte har något nytt datum för leverans) så skickas inga nya uppdateringar alltid.. Jag förstår dig, jag har själv en beställning på ett 3080 kort sedan lansering, jag vet lika mycket som du...

Jag: Att du väntar på ett kort är såklart tåkigt, men det hjälper inte mig något alls
Är det rimligt att ni ska ge 0 info när alla de andra stora ger så mycket dom kan?

NoN: Som jag skrev så förstår jag dig, och vi har tyvärr inte den möjligheten att se köplats och liknande. Jag vet att vi lagt beställning på många olika kort, men de är extremt svåra att få tag på, Vi kanske också har 500 förbeställningar men får in 100 år gången eller liknande, då får inte heller alla som beställt när vi får inleverans... Som sagt inte möjligt för mig att se detta

Jag: Kan du be någon som kan se det att ringa mig, alternativt kolla upp informationen och maila mig

NoN: och jag beklagar självklart att vi inte har mer information just nu att ge..
vi kan tyvärr inte ta reda på det, allting ligger i ett system blandat med alla beställningar vi har inne, det är näst intill omöjligt att se exakt hur många beställningar vi har och vilken plats en order ligger på :/

Jag:Så du säger till mig att ingen kan kolla hur många Tuf 3080 kort ni har omsatt i försäljningen? dvs så många kort ni har fått in. Samt att ingen kan se hur många restorder det finns på det kortet?

NoN: vi har ca 400 beställningar på detta kort, så nej det är inte så lätt att ta reda på en specifik plats i beställningarna..
Jag önskar verkligen att jag kunde ge dig en siffra, men jag kan verkligen inte

Jag: Bra, men då finns det någon som kan ta fram informationen, Jag är tacksam om du kan be den personen att återkoppla till mig

NoN: jag sitter inte här för att jävlas med kunder, jag vill självklart hjälpa så gott jag kan, men i detta fall går det inte

Jag: Det förstår jag, och jag förstår såklart att du inte har access till all information. Det är därför jag ber om att du kan hänvisa min frågeställning till någon som kan svara

NoN: nej, det finns ingen som kan ta reda på detta, jag hade självklart hjälpt dig med det isf, jag kan endast se hur många restade ordrar vi har, och det genom att kolla lagersaldo
om vi hade möjlighet att se detta så skulle vi självklart se till så att vi kan dela med oss av denna information

Jag: precis, men försäljningen är omöjlig att följa upp utan denna info. Så det är därför jag ber dig att hänvisa min frågeställning vidare. Säger du att det inte går?

NoN: ordrar läggs i ett kösystem och skickas till lagret när de finns i lager, till deras monitorer när ordern finns redo att skickas, jsut nu ligger alla ordrar endast i ett system som ingen har tillgång till för att se vilken plats någon har i en kö. Det går helt enkelt inte. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig vidare, det finns ingen jag kan kontakta för att följa upp vilken plats någon har i någon kö, ALLA ordrar vi har på hela netonnet ligger blandat i samma pol. det skulle ta månader att reda ut vilka av alla ordrar som innehåller artikel 1014354, och sedan efter detta sortera upp alla för att hitta en typ av köpplats. det finns inget system som trollar ihop detta. och det finns ingen person som kan göra detta

Jag: Oroväckande att all information ligger i ett svar hål. Jag har sällan själv byggt databaser så, men men. Jag tycker verkligen ni bör titta över hur ni kommunicerar med era 1000-tals kunder som sitter i samma situation som mig, utan inforamtion alls. delar vidare chatloggen om att det är omöjligt för er att lösa problemet på forum. bara FYI
Självklart tar jag bord ditt namn, du är inte ansvarig för kommunikationen från NetOnNet och det finns ingen jag kan prata med så vi får lämna det där

NoN: jag har försökt förklara att vi inte har tillgång till att se en specifik plats gällande förbeställningar på ordrarna. Hade vi haft det så hade jag hjälpt dig med det utan att tveka. Dessa frågor kommer dagligen och jag vill inget hellre kunna ge ett svar, då detta är ett återkommande problem. Jag har tagit vidare detta internt tidigare men vi har fortfarande ingen lösning på hur man kan se ens köplats, men vi jobbar självklart för att få in leverans från tillverkaren

Jag: tack, men det är till föga hjälp då det inte går att estimera om ni kommer behålla min förbetalning i 5månader eller 15. Jag tycker det är en orimligt dålig service, men det har jag redan sagt. Sämst i klassen. Det är såklart inte ditt fel, jag förstår att det måste vara svinjobbigt att svara på frågan varje dag. Vi kan avsluta här, om du inte kan hänvisa mig vidare

NoN: Tyvärr kan jag ju inte det, så jag får önska dig en fortsatt fin dag! Och hoppas att detta löser sig snart! Och hoppas att vi kanske kan få in en större leverans än typ 5 stycken åt gången

Jag: Meh! nu har du ju information om hur mycket kort du får in ju ! ! !
?????

NoN: nej jag skrev bara en siffra! Det varierar helt och hållet

Jag: suck
NoN:
Jag vet..
´´´

Permalänk
Medlem

Har nu varit i kontakt med Amazon kundjänst angående att säljaren för grafikkort och även annat skit? bytts från "Amazon EU S.a.r.L." till "Mila AG". (Jag beställde ett Zotac Gaming GEFORCE RTX 3070 AMP HOLO igår)
Detta var då allt viktigt de och jag sade:

Jag: Bla.bla.bla säljare ändrats från "Amazon EU S.a.r.L." till "Mila AG"

Amazon: Jo, det är så här att vi har ju flertal säljare som säljer samma typer av varor. Jag kollade på just din beställning med det ASIN numret (ASIN är vår benämning för serienummer på varor som säljs på amazon) och vad gäller din vara så bör den fortfarande säljas och fraktas av oss på amazon. Det kan ha hänt att du kollar på en annan produktsida där det är en säljare som säljer exakt samma vara.

Jag: Inne på beställningsdetaljer: Igår stod det "Såld av: Amazon EU S.a.r.L.
Idag står det "Såld av: Mila AG

Amazon: Okej. vad konstigt. Du behöver inte oroa dig. jag kan se i mitt system att varan såldes och fraktas av oss på amazon vid köp tillfället. Det bör då alltså vara vi som hanterar allt. Men för säkerhets skull så kommer jag att detta vidare till vårat specialist team som ska kolla på detta. jag återkommer då på fredag per mejl med en uppdatering. Känns det okej?

Jag: bla.bla.bla andra har samma problem.

Amazon: Jag förstår. Jag kommer självklart ta detta vidare. Jag kommer då få uppdatering inom två arbetsdagar.

Uppdaterar igen på fredag när jag får svar!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fintarnn:

Någon som kontaktat amazon om ändringen av säljare, eller har mer info överlag?

Skrivet av Mattias10:

Sitter i kö för amazon support. Uppdaterar när jag fått svar.

Kontakta inte amazon support, iallafall inte den svenska. Dom är helt värdelösa och avbryter din order på ett hum.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

En bra artikel på temat i Bloomberg för de som är intresserade (täcker egentligen allt från grafikkort till de nya konsolerna m.m.): https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-02-05/chip-short...

Slutsatsen är väl att det ser ut att vara utbudsbrist ett bra tag framöver...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cudage:

När jag pratade med kundtjänst sa de att detta var något de absolut inte kunde erbjuda utan jag skulle få fortsätta vänta till Juni på mitt non-oc så du verkar ha mer tur än mig iaf 😀

Beställde mina kort omkring 14:50 på Komplett på lanseringsdagen. Av alla sidor tycks komplett hanterat denna lansering sämst och jag tänker personligen inte återkomma som kund hos dem.

Bemött kunder olika, ständigt skjutit fram leveransdatumet, ingen som helst kommunikation.

De erbjuder väl bytet i turordning? Så om du ringer in på plats 150 och säger att du vill byta till OCkortet så kommer de neka dig, men är du på plats 1 så kommer du få frågan om du vill byta till OCkortet istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

15e Okt kl 13.00 här
Chattade med supporten för någon vecka sedan och killen "uppskattade" att min köplats var nånstans mellan "100-200". Take it as you want

15e Okt kl 13:34 för min del. La min beställning typ 2 minuter efter att jag fått mail om bevakning på produkten, men jag var visst inte alls så snabb på bollen som jag hade hoppats, så jag antar att min beställning är någonstans i 300+ träsket.

På tal om Amazon.se, jag har en enda beställning därifrån, men det är en bok och även den står nu som "såld av: Mila AG", så detta fenomenet verkar inte vara isolerat runt elektronikprylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskra:

15e Okt kl 13:34 för min del. La min beställning typ 2 minuter efter att jag fått mail om bevakning på produkten, men jag var visst inte alls så snabb på bollen som jag hade hoppats, så jag antar att min beställning är någonstans i 300+ träsket.

På tal om Amazon.se, jag har en enda beställning därifrån, men det är en bok och även den står nu som "såld av: Mila AG", så detta fenomenet verkar inte vara isolerat runt elektronikprylar.

Förmodade att det gällde alla produkter då någon annan skrev att alla deras beställningar stod som sålda av Mila AG. Fyfan va skumt. Bra reklam för företaget som heter "Mila AG" iallafall hehe
https://www.amazon.co.uk/localservices/ya/sellerprofile/ref=v...

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av didit:

Ledsen för en sjukt lång post, men jag bestämde mig för att pressa supporten att skicka mig vidare i deras supportkedja för att ge mig lite svar runt leveranserna på mitt 3080. Det gick sådär. Bara att konstatera att NoN är absolut sämst i klassen på att informera sina kunder om vad som händer med deras leveranser. (ledsen för mina chat typos, har valt att spara loggen och bara to bort time stamps, namn och ordernummer)

Jag: Hej, Jag har besttällt ett RTX 3080 Asus (edit:TUF non OC) den 21-sept och jag har sedan dess fåt 0 information om vad som händer

NoN: Har du ett ordernummer jag kan få kika på? 😊

Jag: då har jag ändå betalt nästan 8000 som i "förskott"
Jag förstår att det är Chaos med dessa kort just nu
men jag begär inte mycket, om jag bara kunde få veta hur många kort ni har fått in sedan lansering, samt vilken köplats jag har så vore det guld värt. Jag har frågat tidigare med då har det inte gått
Nu tycker jag att det gått så pass lång tid att jag tycker det är rimligt med någon form av uppdatering, det har ju gått 5månader och 0 info
förlåt, du fick fel nummer av mig **********

NoN: Detta är tyvärr inget vi kan se, utan det kommer ibland in ett fåtal från leverantören men det är också många förbokningar, hade jag haft möjlighet att se detta så hade jag självklart delat med mig av den informationen

Jag: Jag tycker inte att det är ok att ni som så stor leverantör kan sitta på mina pengar i 5 månader och ge 0 information
Komplett uppdaterar 1-2 gånger i veckan,
proshop löpande som det kommer in kort
Inet delar ut köplatser
net on net gör absolut ingenting? Jag tycker inte det är rimligt

NoN: vi skickar 3 uppdateringar gällande leveransen, efter detta (om info getts att vi inte har något nytt datum för leverans) så skickas inga nya uppdateringar alltid.. Jag förstår dig, jag har själv en beställning på ett 3080 kort sedan lansering, jag vet lika mycket som du...

Jag: Att du väntar på ett kort är såklart tåkigt, men det hjälper inte mig något alls
Är det rimligt att ni ska ge 0 info när alla de andra stora ger så mycket dom kan?

NoN: Som jag skrev så förstår jag dig, och vi har tyvärr inte den möjligheten att se köplats och liknande. Jag vet att vi lagt beställning på många olika kort, men de är extremt svåra att få tag på, Vi kanske också har 500 förbeställningar men får in 100 år gången eller liknande, då får inte heller alla som beställt när vi får inleverans... Som sagt inte möjligt för mig att se detta

Jag: Kan du be någon som kan se det att ringa mig, alternativt kolla upp informationen och maila mig

NoN: och jag beklagar självklart att vi inte har mer information just nu att ge..
vi kan tyvärr inte ta reda på det, allting ligger i ett system blandat med alla beställningar vi har inne, det är näst intill omöjligt att se exakt hur många beställningar vi har och vilken plats en order ligger på :/

Jag:Så du säger till mig att ingen kan kolla hur många Tuf 3080 kort ni har omsatt i försäljningen? dvs så många kort ni har fått in. Samt att ingen kan se hur många restorder det finns på det kortet?

NoN: vi har ca 400 beställningar på detta kort, så nej det är inte så lätt att ta reda på en specifik plats i beställningarna..
Jag önskar verkligen att jag kunde ge dig en siffra, men jag kan verkligen inte

Jag: Bra, men då finns det någon som kan ta fram informationen, Jag är tacksam om du kan be den personen att återkoppla till mig

NoN: jag sitter inte här för att jävlas med kunder, jag vill självklart hjälpa så gott jag kan, men i detta fall går det inte

Jag: Det förstår jag, och jag förstår såklart att du inte har access till all information. Det är därför jag ber om att du kan hänvisa min frågeställning till någon som kan svara

NoN: nej, det finns ingen som kan ta reda på detta, jag hade självklart hjälpt dig med det isf, jag kan endast se hur många restade ordrar vi har, och det genom att kolla lagersaldo
om vi hade möjlighet att se detta så skulle vi självklart se till så att vi kan dela med oss av denna information

Jag: precis, men försäljningen är omöjlig att följa upp utan denna info. Så det är därför jag ber dig att hänvisa min frågeställning vidare. Säger du att det inte går?

NoN: ordrar läggs i ett kösystem och skickas till lagret när de finns i lager, till deras monitorer när ordern finns redo att skickas, jsut nu ligger alla ordrar endast i ett system som ingen har tillgång till för att se vilken plats någon har i en kö. Det går helt enkelt inte. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig vidare, det finns ingen jag kan kontakta för att följa upp vilken plats någon har i någon kö, ALLA ordrar vi har på hela netonnet ligger blandat i samma pol. det skulle ta månader att reda ut vilka av alla ordrar som innehåller artikel 1014354, och sedan efter detta sortera upp alla för att hitta en typ av köpplats. det finns inget system som trollar ihop detta. och det finns ingen person som kan göra detta

Jag: Oroväckande att all information ligger i ett svar hål. Jag har sällan själv byggt databaser så, men men. Jag tycker verkligen ni bör titta över hur ni kommunicerar med era 1000-tals kunder som sitter i samma situation som mig, utan inforamtion alls. delar vidare chatloggen om att det är omöjligt för er att lösa problemet på forum. bara FYI
Självklart tar jag bord ditt namn, du är inte ansvarig för kommunikationen från NetOnNet och det finns ingen jag kan prata med så vi får lämna det där

NoN: jag har försökt förklara att vi inte har tillgång till att se en specifik plats gällande förbeställningar på ordrarna. Hade vi haft det så hade jag hjälpt dig med det utan att tveka. Dessa frågor kommer dagligen och jag vill inget hellre kunna ge ett svar, då detta är ett återkommande problem. Jag har tagit vidare detta internt tidigare men vi har fortfarande ingen lösning på hur man kan se ens köplats, men vi jobbar självklart för att få in leverans från tillverkaren

Jag: tack, men det är till föga hjälp då det inte går att estimera om ni kommer behålla min förbetalning i 5månader eller 15. Jag tycker det är en orimligt dålig service, men det har jag redan sagt. Sämst i klassen. Det är såklart inte ditt fel, jag förstår att det måste vara svinjobbigt att svara på frågan varje dag. Vi kan avsluta här, om du inte kan hänvisa mig vidare

NoN: Tyvärr kan jag ju inte det, så jag får önska dig en fortsatt fin dag! Och hoppas att detta löser sig snart! Och hoppas att vi kanske kan få in en större leverans än typ 5 stycken åt gången

Jag: Meh! nu har du ju information om hur mycket kort du får in ju ! ! !
?????

NoN: nej jag skrev bara en siffra! Det varierar helt och hållet

Jag: suck
NoN:
Jag vet..
´´´

För att summera det hela, NetonNet har ingen kö, dom skickar ut sina kort på måfå. Även om du beställt ditt kort före någon annan är det inte alls säkert att du får din beställningen före dom tyvärr.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

För att summera det hela, NetonNet har ingen kö, dom skickar ut sina kort på måfå. Även om du beställt ditt kort före någon annan är det inte alls säkert att du får din beställningen före dom tyvärr.

Fortfarande inte sant. Ingen som beställt non OC efter 20 eller 21/9 har fått sitt kort än om man går utifrån andra tråden. Sen finns väl säkert enstaka specialfall ala det Webhallen beskrev tidigare, shit happens. Men till dess att något annat faktiskt bevisats kanske folk kan lugna sig lite med att slänga ur sig ogrundade killgissningar

Permalänk
Medlem

Beräknat leveransdatum är Lördag 2021-02-13.
Visa historik
MSI GeForce RTX 3080 SUPRIM X 10GB
Artikelnr: 327539
1 st à 9 990 kr

Beställt 11/12 på Webhallen

Edit: ett par timmar senare är det ändrat till okänd leverans.
@Webhallen GGWP

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Beräknat leveransdatum är Lördag 2021-02-13.
Visa historik
MSI GeForce RTX 3080 SUPRIM X 10GB
Artikelnr: 327539
1 st à 9 990 kr

Beställt 11/12 på Webhallen

Fyfan va gött. Då kanske mitt 3080 Suprim X från Elgiganten skickas samtidigt? Brukar väl få in sina leveranser ungefär samtidigt, och tror jag borde vara först i kön då jag beställde samma minut som en annan person när de fanns i lager. Och han fick sin...

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Fortfarande inte sant. Ingen som beställt non OC efter 20 eller 21/9 har fått sitt kort än om man går utifrån andra tråden. Sen finns väl säkert enstaka specialfall ala det Webhallen beskrev tidigare, shit happens. Men till dess att något annat faktiskt bevisats kanske folk kan lugna sig lite med att slänga ur sig ogrundade killgissningar

Jaså det påstår du? Dock har du fel, bara ta dig en titt i följande tråd:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1608236-ni-som-fatt-er...

Där finns det t ex en person som fick sitt kort den 20/9 och flera personer inklusive mig har blivit omkörda av personer som beställt efter oss.

Källa: #18732662
#18742469

NetonNet har inget kösystem överhuvudtaget utan skickar ut grafikkorten på måfå, deras senaste svar som hänvisades till i tråden motsäger inte detta utan förstärker vad jag sagt tidigare.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Intressant, denna kostade 18.990 igår. Höjd med 5k över natten

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Avstängd

Kollar man tyska idealo.de så finns det flera systembyggare som har i lager färdiga burkar med bla rtx 3080. Huruvida man tycker priserna är rimliga får man avgöra själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Har nu varit i kontakt med Amazon kundjänst angående att säljaren för grafikkort och även annat skit? bytts från "Amazon EU S.a.r.L." till "Mila AG". (Jag beställde ett Zotac Gaming GEFORCE RTX 3070 AMP HOLO igår)
Detta var då allt viktigt de och jag sade:

Jag: Bla.bla.bla säljare ändrats från "Amazon EU S.a.r.L." till "Mila AG"

Amazon: Jo, det är så här att vi har ju flertal säljare som säljer samma typer av varor. Jag kollade på just din beställning med det ASIN numret (ASIN är vår benämning för serienummer på varor som säljs på amazon) och vad gäller din vara så bör den fortfarande säljas och fraktas av oss på amazon. Det kan ha hänt att du kollar på en annan produktsida där det är en säljare som säljer exakt samma vara.

Jag: Inne på beställningsdetaljer: Igår stod det "Såld av: Amazon EU S.a.r.L.
Idag står det "Såld av: Mila AG

Amazon: Okej. vad konstigt. Du behöver inte oroa dig. jag kan se i mitt system att varan såldes och fraktas av oss på amazon vid köp tillfället. Det bör då alltså vara vi som hanterar allt. Men för säkerhets skull så kommer jag att detta vidare till vårat specialist team som ska kolla på detta. jag återkommer då på fredag per mejl med en uppdatering. Känns det okej?

Jag: bla.bla.bla andra har samma problem.

Amazon: Jag förstår. Jag kommer självklart ta detta vidare. Jag kommer då få uppdatering inom två arbetsdagar.

Uppdaterar igen på fredag när jag får svar!

Tack ska du ha!
Ser fram emot din uppdatering när du får svar, det hade uppskattats!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frull3:

Finns att beställa hos Dustin och med Benify kostar EVGA GeForce RTX 3080 XC3 BLACK 10GB endast 9 360,42 kr
"På grund av brist hos tillverkaren kan vi inte säkerställa leveransdatum. Vi skickar produkten så snart den finns i lager."

Så räkna med leverans till sommaren kanske

Lade själv en beställning på ett sånt hos Dustin för 9299kr i slutet av januari. Förväntar mig leverans nån gång efter sommaren... :-/
Det jag är lite putt över är att Dustin redan dragit pengarna på kortet och inte bara reserverat som andra butiker skrivit här i tråden att de gör. Att räntefritt låna ut pengar till Dustin i flera månader känns ju sådär...

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem

En uppdatering på min order från Inet:

Beställningsdatum: 22/9
Kort: Asus 3080 TUF OC
Köplats: 41

Historik:
23/11 -> köplats 185
2/12 -> köplats 180
17/12 -> köplats 174
12/1 -> köplats 90

Rör på sig sakta men säkert.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brynolf:

En uppdatering på min order från Inet:

Beställningsdatum: 22/9
Kort: Asus 3080 TUF OC
Köplats: 41

Historik:
23/11 -> köplats 185
2/12 -> köplats 180
17/12 -> köplats 174
12/1 -> köplats 90

Rör på sig sakta men säkert.

Det levereras rätt mycket TUF-kort men ändå säljs de för upp emot 15 000 kr. Det är såklart inte gamers och andra vanliga konsumenter som står för denna utveckling. De som inte fått sina kort är väl de som bokade till kampanjpris eller ganska sent.