Att kalla en musikgenre för dålig

Permalänk
Medlem

Att kalla en musikgenre för dålig

Börjar bli lite frustrerad varje gång det pratas om musik på olika håll. Det finns alltid nån som ska vara intolerant och berätta hur dålig den musik just du lyssnar på är. Det verkar vara många som inte förstår eller kan acceptera att alla tycker olika.

Bara för att nån annan inte tycker om den andra personens musikstil så innebär det inte att genren är dålig, utan bara att man tycker om olika saker.

Känner ganska många som lyssnar på rock, deras favorit syssla verkar vara att hata dansband. Helt ok att man inte gillar det nån annan tycker om men man behöver inte klanka ner på en stil bara för att man kan.

Börjar bli ganska tröttsamt så fort ämnet dyker upp och hoppas kunna vända på nå sätt om det nu är möjligt?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Håller med!

Kallar aldrig en genre för dålig. Kanske tråkig dock.
Har över 10K skivor på vinyl och cd, dessa innefattar all form av metal/hårdrock (lejonparten), dansband (60-tals), rock, pop, blues, jazz, synth, ja det mesta man kan tänka.

Det enda som inte går hem hos mig är modern r'n'b. Det är tråkigt!
Dålig musik kan ju faktiskt vara rolig.

Permalänk

Så är det med allt och har varit sen tidernas begynnelse och jag tror du kommer få väldigt svårt att få folk att ändra på sig.

Om du tänker efter väldigt noga finns det säkert saker andra gillar som du innerst inne "föraktar" och tänker vilken jävla skit hur fan kan man gilla det. Musik i det stora hela är ju rätt banalt om du gillar en viss sort eller inte dvs ett rätt ofarligt ämne att dissa på så en tacksam "outlet" när man vill avreagera sig. Förövrigt tåler jag inte dansband eller dom som lyssnar på det ;D

Permalänk
Medlem

@crew seven

Som ett Metalhead som också gillar klassisk och elektronisk musik... så håller jag med totalt, även fast jag byter spår/kanal när det vankas dansband 😄✌️

För många (speciellt yngre förstås) är musik mer något för "identitet utåt", än del av ens genuina identitet.
Det kanske bottnar i ovilja/rädsla att "stöta sig" med sin flock så att säga..?

Kortfattat: psykologi mer än rationalitet.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

är inte det bara ett fenomen bland barn, eller till och med unga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

är inte det bara ett fenomen bland barn, eller till och med unga?

Man skulle kunna tro det men tyvärr så verkar det stanna kvar länge för många.

@boysetsfire Absolut så kommer det alltid att vara, men varför ska man klanka ner på folk för att det inte tycker lika dant? Det finns mycket som jag inte gillar som andra gillar men det kan man ju hålla för sig själv då.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Har lärt mig att en genre aldrig kan vara dålig. Däremot mer eller mindre lockande.

Det finns låtar inom de flesta genres som är fantastiska att lyssna på. Inom rap, dödsmetall, klassisk, dansband med mycket mera. Sedan finns det stolpskott i genrer som lockar mig mer. Det förstör inte genren som helhet. Genren säger bara att det är mer eller mindre sannolikt att jag kommer hitta en låt jag gillar.

Så den som säger att en genre är dålig ser jag som icke-insatt, även om det råkar vara en genre jag inte håller högt.

Permalänk
Medlem

Musik är så subjektivt, går väl egentligen inte att kalla någon genre dålig.
Men oss människor älskar att generalisera, det kommer nog aldrig förändras.

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Man skulle kunna tro det men tyvärr så verkar det stanna kvar länge för många.

@boysetsfire Absolut så kommer det alltid att vara, men varför ska man klanka ner på folk för att det inte tycker lika dant? Det finns mycket som jag inte gillar som andra gillar men det kan man ju hålla för sig själv då.

Jag håller med dig och jag hoppas det gick fram att jag skämtade på slutet och menade inget illa.

Permalänk
Medlem

Har sjukt svårt för folk som enbart uppskattar en viss sorts musik.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk

Det jag har svårast för är folk som säger att en genre är dålig utan att ha gett den en chans!
Lite som att säga att man inte gillar öl och bara provat Hansa.

Permalänk
Medlem

Jag kan nog gilla musik från alla tänkbara genrer. Möjligen med undantag för "musik" av såna som Stockhausen.

Sen vill jag skilja på musik som tjänar olika syften. I grund och botten tycker jag att det finns två sorters musik. En där musiken i sig är det primära, där man vill förmedla känslor eller uttryck, eller teknisk briljans. Och en där musiken mer är "bruksmusik", där det primära är vad man gör till/med musiken, som att dansa eller ha som bakgrundsmusik (fester, gym, butikslokaler, väntrum, hissar), eller ha som reklamjingel eller signaturmelodi. Dessa två kan absolut överlappa, och en hel del musik gör också det, men inte alltid. Jag tror att musik från den senare kategorin, alltså "bruksmusik" oftare är sån musik som ratas eller anses sämre av folk generellt.

Personligen har jag svårt för personer som väljer musik (och samtidigt väljer bort annan musik!) utifrån politisk övertygelse, dagsaktuella trender och musikgenrens status.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Borde inte denna diskussionen föras över till tråden "Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!" https://www.sweclockers.com/forum/trad/864715-sur-ledsen-gale... ? Perfekt bränsle för den tråden

Permalänk
Inaktiv

Förstår inte varför jag inte skulle få tycka att en musikgenre är dålig bara för att du tycker den är bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Har sjukt svårt för folk som enbart uppskattar en viss sorts musik.

Varför? Om folk bara gillar rock eller bara dansband, varför bryr du dig? Du får väl lyssna på vad du vill ändå.

Permalänk
Medlem

Musik förändras med tiden ofta, att dra allt över en och samma kamm idag är det värsta man kan göra.
Hardstyle och DnB låter helt olikt från 2000, 2005 och 2010 sen blev det va de blev efter 2015...
Har fått in folk i skumma genrér genom åren pga man hittar "guldkorn" som ytterst sällan finns på stream-appar... Så blir mer youtube än stream program av den anledningen.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Förstår inte varför jag inte skulle få tycka att en musikgenre är dålig bara för att du tycker den är bra?

Det är helt ok att du inte tycker om den, men du kan väl lika gärna inse att det finns andra som tycker den är bra. Det är just detta jag försöker att få fram, en genre behöver inte va dålig bara för att du inte tycker om den.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crew seven:

Det är helt ok att du inte tycker om den, men du kan väl lika gärna inse att det finns andra som tycker den är bra. Det är just detta jag försöker att få fram, en genre behöver inte va dålig bara för att du inte tycker om den.

Att andra tycker den är bra har väl inget att göra med om jag kan tycka den är dålig eller bra. Konstig tanke och någon av de onödigaste trådarna jag sett på länge.

Edit: Det är ju samma som att jag skulle säga åt dig att du kan ju inte tycka en musikgenre är bra, den behöver ju inte vara bra bara för att du tycker det. Hör du hur dumt det låter?

Permalänk
Medlem

Ibland beror det på att man inte är van vid stilen. Efter att, på jobbet, ha genomlidit alla genrer både gud och djävulen har skapat måste jag dock säga att det finns mycket dålig musik. Värst är när man inte ens hör vilket språk de sjunger på, och så visar det sig vara svenska.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Varför? Om folk bara gillar rock eller bara dansband, varför bryr du dig? Du får väl lyssna på vad du vill ändå.

För att man som vuxen borde kunna förstå att allt inte är svart eller vitt. Om man nu älskar musik borde man också kunna förstå att andra kanske gillar sin genre lika mycket. Att vara förstockad och konservativ är inget jag uppskattar.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Edit: Det är ju samma som att jag skulle säga åt dig att du kan ju inte tycka en musikgenre är bra, den behöver ju inte vara bra bara för att du tycker det. Hör du hur dumt det låter?

Det är ju det många vill göra om jag säger att jag lyssnar på (what ever) så är det alltid nån som ska säga nånting i stil med "nej hur kan du lyssna på sån skit" istället för att ok tyvärr tycker jag inte om den stilen.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd

Det är roligt att hävda att all jazz är dålig inför jazzmänniskor, och sedan gå in på varför det mest är coverartister som spelar jazz.

Men i stort håller jag med om att det i grunden är omoget. Jag har definitivt haft rätt extrema åsikter om musik, som tonåring, men tonåringar är idioter och alltså kan dumma åsikter förlåtas. Sen har jag väldigt svårt att förstå vad människor ser i viss musik, men det omvända är sant också. Jag åt lunch ute för några månader sedan (på avstånd) och en kvinna fick kontroll över stereon och hon spelade en dansbandscover av en ... Bon Jovi-låt kanske? Minns inte. Bonnie Tyler kanske. Men hon spelade den om och om igen och vred upp volymen för varje gång, och hon verkligen njöt av låten. Hon slutade innan jag sade något, men det kändes som om jag hamnat i limbo. Viss musik mår jag direkt dålig av (saxofon i vissa tonarter, vet inte riktigt varför). Men jag har blivit bättre på att inte döma människor.

Permalänk
Medlem

Jag är en människa med starka åsikter om musik. Det jag lärt mig med åren är att både jag, och de runt omkring mig mår bäst av att inte prata musik, såvida man inte av någon anledning har förstått att smaken är lik.
Förr var jag väldigt öppen med att jag avskydde vis musik. (Genre är inte det som avgör) Men jag uttalar mig sällan på det viset nu. Jag har vissa genrer som jag verkligen inte klarar, bl.a. dansband och - något jag inte ens ser/hör under dödshot - mello.
Men jag är rätt försiktig med att uttala mina åsikter nu för tiden. Om jag säger något så är det oftast för att det kommer en stark åsikt från någon annan som jag inte håller med om. Eller när en kollega två veckor i rad spelat Reggae 4 timmar varje morgon. Behöver jag tillägga att jag hatar reggae?

Personligen så lyssnar jag på väldigt många olika stilar, allt från hårt till mjukt, från blip blop till klassiskt. Men jag håller min musik allt mer för mig själv och delar bara med mig av det jag gillar till de jag vet har liknande smak.

Jag är 100% av åsikten att det finns usel musik, men inser att det sällan tjänar något till att säga det till någon annan.
En sak jag inte tål är att det blivit allt vanligare att folk(ungdomar mestadels) spelar musik på telefonen utan lurar. Det är bara onödigt och totalt respektlöst mot att man har olika smak. Lyssna på vad du vill, men gör det med lurar om du är på en plats med andra människor runt omkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Börjar bli lite frustrerad varje gång det pratas om musik på olika håll. Det finns alltid nån som ska vara intolerant och berätta hur dålig den musik just du lyssnar på är. Det verkar vara många som inte förstår eller kan acceptera att alla tycker olika.

Bara för att nån annan inte tycker om den andra personens musikstil så innebär det inte att genren är dålig, utan bara att man tycker om olika saker.

Känner ganska många som lyssnar på rock, deras favorit syssla verkar vara att hata dansband. Helt ok att man inte gillar det nån annan tycker om men man behöver inte klanka ner på en stil bara för att man kan.

Börjar bli ganska tröttsamt så fort ämnet dyker upp och hoppas kunna vända på nå sätt om det nu är möjligt?

Nog måste jag väl få tycka att din musik är dålig, och du måste få tycka att min musik är dålig. Samma gäller väl genrar.

Men när man angriper en annan person och får den personen att tycka att den är sämre för att den har annan smak, då har det spårat ur. Man får väl utgå från sin egen smak, men man ska inte trycka ner andra människor på grund av deras musik.

Jämför följande uttalanden som kan betyda ungefär samma sak - båda går att tolka som att man kritiserar en annan människa.

-Jag tycker det du lyssnar på låter illa.
-Du har skitkass musiksmak!

Stor skillnad på hur man framför det.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Men när man angriper en annan person och får den personen att tycka att den är sämre för att den har annan smak, då har det spårat ur. Man får väl utgå från sin egen smak, men man ska inte trycka ner andra människor på grund av deras musik.

Det är just det många gör istället för att bara nä jag gillar inte din smak så blir det pajkastning.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Hade en arbetskamrat som sa sig veta att all svensk musik är helt kass.
Samtidigt gillade han hårdrock/metal.. 😂

Permalänk
Avstängd

Personligen är min musiksmak mer att jag gillar vissa olika låtar från olika artister/band/musikskapare på grund av nostalgi, skönt basriff, någon annan skön riff, fantastisk symfoni, härlig klassiskt musikstycke, viss hiphop, guilty pleasures, med mera.

Finns inte något komplett album eller någon musikskapare där jag gillar exakt alla låtar att jag har dem i FLAC-kvalité (den enda kvalitén som duger i mitt eget ljudsystem). Jag är inte allätare utan snarare "låten kan vara bra på sitt eget vis" samtidigt som jag är mycket petig och ändå inte.

T.ex., rent allmänt så är jag inte så förtjust i hårdrock eller heavy metal (och alla dess undergenrer) men några låtar från Metallica, The Rasmus, med flera, tycker jag är sköna av olika anledningar. För bövelen, jag tycker om Caramelldansen och Rosa Helikopter samtidigt som jag tycker om flera låtar från Queen men ändå INTE alla deras!

Skrivet av FX9:

Jämför följande uttalanden som kan betyda ungefär samma sak - båda går att tolka som att man kritiserar en annan människa.

-Jag tycker det du lyssnar på låter illa.
-Du har skitkass musiksmak!

Stor skillnad på hur man framför det.

Exakt. Det är just det där jag tror TS är ute efter att kommunicera med sin tråd: Undvik att kommentera personen indirekt genom att kommentera deras intresse/livspreferenser. Dvs implicera att, "Du är dålig person för att du lyssnar på X och inte Y!".

Just musik som intresse/hobby är fascinerande för det är en av de hobbys som snabbt kan få oss att känna "du är en av oss" oavsett hur intim eller ytlig relation än må vara då eller "Dig vill jag inte ha nått med att göra - du lyssnar på synth!". (jag tog det som exempel ur YouTube-klippet som handlar om "synthjävel & hårdrock")

Jag menar, jämför detta med att tycka om något slags godis. Om person A gillar choklad men hatar lakrits och person B gillar lakrits och hatar choklad, ska de då inte kunna vara vänner utan istället se varandra som fiender för livet? Jag tog just godisexemplet för det kan lättare visa hur löjligt det kan bli att skapa fiender utifrån livspreferenser.

När fler människor släpper hela stamväsendefaktorn i vad de gillar och ogillar så kommer vi att slippa sådana här problem i framtiden. Samtidigt är det en extra utmaning med just musik eftersom alla kan njuta/plågas av den på samma plats och så har den en stark social och kulturell funktion utöver det individuella intresset. En klurig en minst sagt...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Är 47 bast och har lyssnat på det mesta i mina dar. Just nu fullkomligt älskar jag kommersiell psytrance. Det är iaf nästan så jag skulle vilja att det hette ComPsy..
De flesta kanske skulle säga att alla artister låter lika men det vill jag inte påstå efter att ha hört ett gäng olika musikskapare inom den genren.

Nåja håll till godo. Introt är ej Psy.

https://youtu.be/3mXFQZ56BNM

Permalänk
Medlem

Lyssnar på väldigt mycket , men just Hip-Hop , trance och techno har jag jäkligt svårt att lyssna på.
Men att nån tycker om detta orkar jag inte lägga ner energi på , man får tycka och tänka som man vill.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Jag kan instämma att en viss genre av musik är dålig, t.ex. "rap" eller några liknande. Men vad andra lyssnar på bryr jag mig inte om.