Permalänk
Medlem

Skulle man inte kunna göra hårddisk-vaggor längs golvet framför eller längs någon av sidoväggarna? För att undvika att diskarna täcker luftflödet, menar jag.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Vi gjorde i princip samma sak för 20 år sedan i vår LAN lokal med grabbarna

Dock inte nära på lika finslipat

Ska se om jag hittar bilderna.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Coolt bygge!

En sak man kan göra om man vill lägga pengarna på det är att skaffa ett nyare grafikkort i ett lägre segment.
Exempelvis ett GTX 1650 drar inte så mycket ström. Så hittar man en version med hyfsad kylare så kan det vara ganska tyst eftersom det inte alstrar så mycket värme jämfört med toppkort.
Ett GTX 1650 presterar väl liknande som ett GTX 1060 3GB.
Så typ ungefär som ett GTX 970.
Så jämfört med grafikkort från före 900 serien så är det typ som ett toppkort.
Fast med betydligt bättre prestanda/watt.

RTX 3050 skulle väl släppas snart också.
Nvidia skulle ha ett event på tisdag så vi får kanske mer info då.
Så RTX 3050 kanske kan vara ett alternativ om GTX 1650 inte räcker.

Har man möjlighet så brukar det vara rätt bra om man kan minska strömförbrukningen om man vill ha en tystare dator.
Det hjälper såklart inte om man har skräpkylning som väsnas mycket oavsett strömförbrukning och temperaturer.
Men har man hyfsad kylning som kör fläktkurvor efter temperatur så kan en sänkning i strömförbrukning göra en del för ljudnivån.

Eller så kan man alltid trycka in ett överklockat RTX 3080, byta ut chassifläktarna mot 40mm fläktar för rackmonterade servrar, köra med hörselkåpor och hoppas att alla andra på Lanet är döva.

Ja det är en smart lösning om man inte nödvändigtvis behöver det allra fräckaste. Var också lite orolig att nätagget som jag fått inte skulle klara av att ge ström åt det gamla och potentiellt strömslukande grafikkortet jag hade med tanke på tidigare ägares BS-problem, men det verkar fungera bra. Vad gäller fläkt-ljud från GPU:n är jag nöjd så länge den håller sig någorlunda tyst i obelastast läge, när jag spelar något har jag ändå oftast hörlurar så då försvinner rätt mycket oljud.

Skrivet av mpat:

Skulle man inte kunna göra hårddisk-vaggor längs golvet framför eller längs någon av sidoväggarna? För att undvika att diskarna täcker luftflödet, menar jag.

Det skulle man kanske kunna göra, framförallt för SSD-positionerna tänker jag. Det som kan bli lite krångligt är kabeldragning samt hur man ska komma åt att skruva fast diskarna. Men det hade säkert gått att komma fram med någon finurlig lösning om man gett det lite tankeverksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alboin:

Det skulle man kanske kunna göra, framförallt för SSD-positionerna tänker jag. Det som kan bli lite krångligt är kabeldragning samt hur man ska komma åt att skruva fast diskarna. Men det hade säkert gått att komma fram med någon finurlig lösning om man gett det lite tankeverksamhet.

3.5” HDD kanske är svårt, jag tänkte på 2.5” SSDer. Vad säger du om kardborreband? Dubbelhäftande tejp på disken, motsvarande sida i väskan häftar man fast tillsammans med tejpen, och sen trycker man bara fast disken på plats. Kablar kan inte vara så svårt om man sätter dem ”framför” (med traditionell terminologi), det är ju där diskarna sitter i ett vanligt ATX i vilket fall.

Hur är luftflödet för GPUn, förresten? Just nu jobbar den ju rakt emot PSUn - bägge suger in från samma volym, samtidigt som en fläkt suger ut och det är bara en, delvis blockerad, fläkt som tillför luft dit. Det är ju inte så trångt iofs, men jag undrar lite varför du fick GPU-problem. Det (och fixen) indikerar sprucken lödning, och det i sin tur tyder på att det varit varmt runt minnena.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

3.5” HDD kanske är svårt, jag tänkte på 2.5” SSDer. Vad säger du om kardborreband? Dubbelhäftande tejp på disken, motsvarande sida i väskan häftar man fast tillsammans med tejpen, och sen trycker man bara fast disken på plats. Kablar kan inte vara så svårt om man sätter dem ”framför” (med traditionell terminologi), det är ju där diskarna sitter i ett vanligt ATX i vilket fall.

Hur är luftflödet för GPUn, förresten? Just nu jobbar den ju rakt emot PSUn - bägge suger in från samma volym, samtidigt som en fläkt suger ut och det är bara en, delvis blockerad, fläkt som tillför luft dit. Det är ju inte så trångt iofs, men jag undrar lite varför du fick GPU-problem. Det (och fixen) indikerar sprucken lödning, och det i sin tur tyder på att det varit varmt runt minnena.

Ja kardborreband hade kunnat vara en bra och enkel lösning.

Svårt att säga hur luftflödet är, har inte gjort några flödessimuleringar direkt men som du säger är ju placeringen inte optimal. Har testat att sätta chassifläktarna på högsta men det verkar inte ha någon större påverkan på GPU-temperaturen som håller sig stadigt på 85 grader oavsett varvtal på chassifläktar. Lekte med tanken att skaffa passiv kylning till GPU:n för att få ner ljudnivån och låta chassit göra kyl-jobbet, men de kylarna jag hittade var så orimligt dyra.

Permalänk
Medlem

Snacka om att ge ordet datorväska en helt ny innebörd.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Medlem

Kul, men inte så COVID-säker, här ska man inte ha datorn på språng och umgås med folk

Permalänk
Medlem

Why is that briefcase beeping?

Permalänk
Medlem

Jag gillar. Två synpunkter.

Tar du bort hårddiskvaggan och lägger hårddisken längs med moderkortet på ett fäste så blir det mer diskret, snyggare och stör inte luftflödet. För att förtydliga, nu står den på högkant/sidan. Lägg den platt.

Buntband här vore att rekommendera. Finns små korta som skulle funka utmärkt. Alt vinka ett nytt fäste så det går att skruva fast det.
Samt något mjukt mellan grafikkortet och fästet för att förhindra missljud av vibrationer.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Klassisk modd från början av 2000-talet. Kul att folk tar upp det igen.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

So fair... so beautiful...

Permalänk
Medlem

Sjukt kewlt bygge! Älskar när det använder gamla grejer som verkligen ser gamla ut

Skrivet av Chibariku:

Snyggt, fattas bara en skärm i locket ☺️

Det hade varit redigt kewlt med en skärm i locket som du säger

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Så charmigt!!!

Jag skulle gärna ha en egen, kompletterad med alla tillbehör som behövs för att göra den till en stationär dator i bärbart format, bara sätt i strömmen, fäll upp locket och starta ^^

Nej, men seriöst. Riktigt vackert bygge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag gillar. Två synpunkter.

Tar du bort hårddiskvaggan och lägger hårddisken längs med moderkortet på ett fäste så blir det mer diskret, snyggare och stör inte luftflödet. För att förtydliga, nu står den på högkant/sidan. Lägg den platt.

Det var nog brist på fantasi samt min magkänsla om att det vore sämre för hårddiskarna att monteras på något annat sätt än horisontellt som fick mig att gå den vägen. Men det är definitivt något man skulle kunna förbättra i framtiden! Speciellt som jag nu har bytt ut HDD:n mot en SSD utan de rörliga delarna

Skrivet av SCORPIUS:

Buntband här vore att rekommendera. Finns små korta som skulle funka utmärkt. Alt vinka ett nytt fäste så det går att skruva fast det.
Samt något mjukt mellan grafikkortet och fästet för att förhindra missljud av vibrationer.

Ja kanske det, eftersom jag bytte mellan olika grafikkort där ett tag var det smidigt med ett snabbt och inte permanent sätt att få fast dem på.
Något dämpande mellan metalldelarna är definitivt en bra idé! Man tackar så mycket 🎈

Permalänk
Medlem

Ugnslagningen

Kul och häftigt bygge.
En fråga ang. ugnen och "lagningen"
Kan man få lite snabba tips på detta, är det för att reparera ev, lösa lödningar?
Vilken temp kör du och hur länge? Risker med detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Kul och häftigt bygge.
En fråga ang. ugnen och "lagningen"
Kan man få lite snabba tips på detta, är det för att reparera ev, lösa lödningar?
Vilken temp kör du och hur länge? Risker med detta?

Google är min och din vän
https://lifehacker.com/save-a-dying-video-card-with-a-quick-b...

Precis som du säger hettar man upp kortet för att smälta ihop eventuella sprickor i lödningar. Det är väl inte säkert att det löser ens problem, men har man ett kort som inte fungerar tänker jag att man inte har något att förlora på att ge det ett försök!

Läste någonstans att det inte är så hälsosamt att andas in ångor som kan bildas vid bakningen, så det kan vara en bra idé att ha köksfläkten på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ett hett tips är att inte ta med den till flygplatsen

Man kan ju tro att det skulle innebära problem!
Men jag byggde en liknande dator när jag pluggade i kiruna och flög mycket på lov och så. Var absolut inga problem att ta den som handbagage!
Tänker man efter så är det inte så stor skillnad på det där och en laptop, förutom storleken. Deras röntgen är bra nog för att de ska se att det inte är några konstigheter!

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB