Permalänk
Medlem

C# SQL & LINK fråga

Jag håller på med ett litet hobbyprojekt för att försöka lära mig ASP.NET.

Har fastnat lite med LINQ och SQL, jag använder PGSQL för att koppla EF CORE till en Postgresql databas.
I databasen har jag två "tables", en med flygplatser och en med landningsbanor.

Jag vill göra query efter en viss flygplats kopplat till dess identifieringskod, och sedan göra en "JOIN" med alla landningsbanor som har samma flygplats-id.

Det bästa jag lyckats knacka ihop är detta:

var airportData = (from airport in DbAirports.Airports where airport.Ident == "ESSA" join runway in DbAirports.Runways on airport.Ident equals runway.AirportIdent into runways select new { airport, runways });

Detta ger dock följande felkod

"could not be translated. Either rewrite the query in a form that can be translated, or switch to client evaluation explicitly by inserting a call to 'AsEnumerable', 'AsAsyncEnumerable', 'ToList', or 'ToListAsync'."

Om jag lägger till .ToList() efter DbAirports.Airports fungerar det. Hittar dock inga andra exempel där folk gjort så i själva queryn. Tänker att det påverkar prestandan?

Är det kanske att jag använder Postgres med EF CORE som ställer till det?

Permalänk

Skulle du kunna lägga in tabellstrukturen och dina entities + DbContext så att vi kan verifiera om det fungerar med tex. MSSQL.

Bara genom att titta på frågan så tycker jag att det borde fungera.

Permalänk
Medlem

Jag har skapat databasen manuellt med Postgres först (för övnings skull), och sedan kört "Scaffold" för att skapa DbContext och Entitys.

CREATE TABLE airports ( id integer, ident character varying(10), type character varying(30), name character varying(150), iso_country character varying(5), latitude_deg numeric, longitude_deg numeric, elevation_ft integer, continent character varying(30), iso_region character varying(8), municipality character varying(150), gps_code character varying(10), iata_code character varying(10), local_code character varying(10), home_link character varying(150), wikipedia_link character varying(150) );

CREATE TABLE runways ( id integer, airport_ref integer, airport_ident character varying(10), length_ft integer, width_ft integer, surface character varying(150), lighted boolean, closed boolean, le_ident character varying(10), le_latitude_deg numeric, le_longitude_deg numeric, le_elevation_ft numeric, le_heading_degt numeric, le_displaced_threshold_ft integer, he_ident character varying(10), he_latitude_deg numeric, he_longitude_deg numeric, he_elevation_ft numeric, he_heading_degt numeric, he_displaced_threshold_ft integer );

public partial class Airport { public int? Id { get; set; } public string Ident { get; set; } public string Type { get; set; } public string Name { get; set; } public string IsoCountry { get; set; } public decimal? LatitudeDeg { get; set; } public decimal? LongitudeDeg { get; set; } public int? ElevationFt { get; set; } public string Continent { get; set; } public string IsoRegion { get; set; } public string Municipality { get; set; } public string GpsCode { get; set; } public string IataCode { get; set; } public string LocalCode { get; set; } public string HomeLink { get; set; } public string WikipediaLink { get; set; } }

public partial class Runway { public int? Id { get; set; } public int? AirportRef { get; set; } public string AirportIdent { get; set; } public int? LengthFt { get; set; } public int? WidthFt { get; set; } public string Surface { get; set; } public bool? Lighted { get; set; } public bool? Closed { get; set; } public string LeIdent { get; set; } public decimal? LeLatitudeDeg { get; set; } public decimal? LeLongitudeDeg { get; set; } public decimal? LeElevationFt { get; set; } public decimal? LeHeadingDegt { get; set; } public int? LeDisplacedThresholdFt { get; set; } public string HeIdent { get; set; } public decimal? HeLatitudeDeg { get; set; } public decimal? HeLongitudeDeg { get; set; } public decimal? HeElevationFt { get; set; } public decimal? HeHeadingDegt { get; set; } public int? HeDisplacedThresholdFt { get; set; } }

using System; using Microsoft.EntityFrameworkCore; using Microsoft.EntityFrameworkCore.Metadata; #nullable disable namespace MetarApi.Domain { public partial class metarContext : DbContext { public metarContext() { } public metarContext(DbContextOptions<metarContext> options) : base(options) { } public virtual DbSet<Airport> Airports { get; set; } public virtual DbSet<Runway> Runways { get; set; } protected override void OnConfiguring(DbContextOptionsBuilder optionsBuilder) { if (!optionsBuilder.IsConfigured) { optionsBuilder.UseNpgsql("Host=localhost;Database=metar;Username=test;Password=SUPERHEMLIGT"); } } protected override void OnModelCreating(ModelBuilder modelBuilder) { modelBuilder.HasAnnotation("Relational:Collation", "en_US.utf8"); modelBuilder.Entity<Airport>(entity => { entity.HasNoKey(); entity.ToTable("airports"); entity.Property(e => e.Continent) .HasMaxLength(30) .HasColumnName("continent"); entity.Property(e => e.ElevationFt).HasColumnName("elevation_ft"); entity.Property(e => e.GpsCode) .HasMaxLength(10) .HasColumnName("gps_code"); entity.Property(e => e.HomeLink) .HasMaxLength(150) .HasColumnName("home_link"); entity.Property(e => e.IataCode) .HasMaxLength(10) .HasColumnName("iata_code"); entity.Property(e => e.Id).HasColumnName("id"); entity.Property(e => e.Ident) .HasMaxLength(10) .HasColumnName("ident"); entity.Property(e => e.IsoCountry) .HasMaxLength(5) .HasColumnName("iso_country"); entity.Property(e => e.IsoRegion) .HasMaxLength(8) .HasColumnName("iso_region"); entity.Property(e => e.LatitudeDeg).HasColumnName("latitude_deg"); entity.Property(e => e.LocalCode) .HasMaxLength(10) .HasColumnName("local_code"); entity.Property(e => e.LongitudeDeg).HasColumnName("longitude_deg"); entity.Property(e => e.Municipality) .HasMaxLength(150) .HasColumnName("municipality"); entity.Property(e => e.Name) .HasMaxLength(150) .HasColumnName("name"); entity.Property(e => e.Type) .HasMaxLength(30) .HasColumnName("type"); entity.Property(e => e.WikipediaLink) .HasMaxLength(150) .HasColumnName("wikipedia_link"); }); modelBuilder.Entity<Runway>(entity => { entity.HasNoKey(); entity.ToTable("runways"); entity.Property(e => e.AirportIdent) .HasMaxLength(10) .HasColumnName("airport_ident"); entity.Property(e => e.AirportRef).HasColumnName("airport_ref"); entity.Property(e => e.Closed).HasColumnName("closed"); entity.Property(e => e.HeDisplacedThresholdFt).HasColumnName("he_displaced_threshold_ft"); entity.Property(e => e.HeElevationFt).HasColumnName("he_elevation_ft"); entity.Property(e => e.HeHeadingDegt).HasColumnName("he_heading_degt"); entity.Property(e => e.HeIdent) .HasMaxLength(10) .HasColumnName("he_ident"); entity.Property(e => e.HeLatitudeDeg).HasColumnName("he_latitude_deg"); entity.Property(e => e.HeLongitudeDeg).HasColumnName("he_longitude_deg"); entity.Property(e => e.Id).HasColumnName("id"); entity.Property(e => e.LeDisplacedThresholdFt).HasColumnName("le_displaced_threshold_ft"); entity.Property(e => e.LeElevationFt).HasColumnName("le_elevation_ft"); entity.Property(e => e.LeHeadingDegt).HasColumnName("le_heading_degt"); entity.Property(e => e.LeIdent) .HasMaxLength(10) .HasColumnName("le_ident"); entity.Property(e => e.LeLatitudeDeg).HasColumnName("le_latitude_deg"); entity.Property(e => e.LeLongitudeDeg).HasColumnName("le_longitude_deg"); entity.Property(e => e.LengthFt).HasColumnName("length_ft"); entity.Property(e => e.Lighted).HasColumnName("lighted"); entity.Property(e => e.Surface) .HasMaxLength(150) .HasColumnName("surface"); entity.Property(e => e.WidthFt).HasColumnName("width_ft"); }); OnModelCreatingPartial(modelBuilder); } partial void OnModelCreatingPartial(ModelBuilder modelBuilder); } }

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusv:

Jag håller på med ett litet hobbyprojekt för att försöka lära mig ASP.NET.

Har fastnat lite med LINQ och SQL, jag använder PGSQL för att koppla EF CORE till en Postgresql databas.
I databasen har jag två "tables", en med flygplatser och en med landningsbanor.

Jag vill göra query efter en viss flygplats kopplat till dess identifieringskod, och sedan göra en "JOIN" med alla landningsbanor som har samma flygplats-id.

Det bästa jag lyckats knacka ihop är detta:

var airportData = (from airport in DbAirports.Airports where airport.Ident == "ESSA" join runway in DbAirports.Runways on airport.Ident equals runway.AirportIdent into runways select new { airport, runways });

Detta ger dock följande felkod

"could not be translated. Either rewrite the query in a form that can be translated, or switch to client evaluation explicitly by inserting a call to 'AsEnumerable', 'AsAsyncEnumerable', 'ToList', or 'ToListAsync'."

Om jag lägger till .ToList() efter DbAirports.Airports fungerar det. Hittar dock inga andra exempel där folk gjort så i själva queryn. Tänker att det påverkar prestandan?

Är det kanske att jag använder Postgres med EF CORE som ställer till det?

Precis som felmeddelandet säger så behöver den på något sätt kompilera din linq-sats till en faktiskt exekvering. Annars så kommer din airportData bara innehålla ett linq expression och ingen data.

Nu vet jag inte vad du har kollat på för andra källor där folk bygger upp sina frågor med LINQ. Men stegen ser ut så här:

  1. Hämta datakälla

  2. Bygg frågan (query)

  3. Körfrågan mot datakällan

Mer kan du hitta hos Microsoft, i deras docs-site

Permalänk

Nu är det länge sedan jag gjorde någonting med LINQ och EF, men jag vill minnas att idiomatiskt sätt att lösa det här på är att sätta upp relationer i databasen och sedan instruera LINQ att hämta ut dessa via Include().

Så:
1) I databasen skapa en foreign key från Runway.AirportIdent till Airport.Ident
2) Kör om scaffolding
3) Nu borde dina modeller i C# innehålla referenser mellan klasserna, Airport borde ha en "List<Runway> Runways" och Runway borde ha en "Airport Airport".
Skriv om din Query som:
DbAirports.Airports.Include(a => a.Runways).ToList();

Permalänk

Exempel på navigation properties.

namespace EFCoreSample26 { using System.Collections.Generic; using System.Linq; using Microsoft.EntityFrameworkCore; // using nuget package Microsoft.EntityFrameworkCore.SqlServer // using nuget package Microsoft.Data.SqlClient internal class Program { private static void Main() { const string host = "(LocalDB)\\MSSQLLocalDB"; const string database = "flight_sample"; var connectionString = $"Data Source={host};Initial Catalog={database};Integrated Security=True;"; var dbContextBuilder = new DbContextOptionsBuilder<FlightContext>(); dbContextBuilder.UseSqlServer(connectionString); using var db = new FlightContext(dbContextBuilder.Options); // note: no need to join because we have navigation properties instead // get the first airport (since name is not unique we can get multiple airports) // named "essa" and includes the runways var airport = db.Airports .Where(x=> x.Name == "essa") .Include(x => x.Runways) .FirstOrDefault(); // get the actual airport with short name (is unique) "es" and includes the runways var uniqueAirport = db.Airports .Where(x => x.ShortName == "es") .Include(x => x.Runways) .FirstOrDefault(); // get all airports named "essa" and includes the runways var airports = db.Airports .Where(x => x.Name == "essa") .Include(x => x.Runways); } } public class FlightContext : DbContext { public FlightContext(DbContextOptions<FlightContext> options) : base(options) { // empty.. } public virtual DbSet<Airport> Airports { get; set; } } [Index(nameof(ShortName), IsUnique = true)] public class Airport { public int Id { get; set; } public string Name { get; set; } public string ShortName { get; set; } public ICollection<Runway> Runways { get; set; } } public class Runway { public int Id { get; set; } public string Name { get; set; } public int AirportId { get; set; } public Airport Airport { get; set; } } }

Permalänk
Medlem

Stort tack för flera bra svar, ska leka runt med era förslag och se vilket jag fastnar för!