Scalpers stickar offerkofta: "Känner oss missförstådda"

Permalänk
Medlem

Intressant syn på världen den där Jordan har.
Bonden säljer sin mjölk för 26 pence till någon som pastöriserar den, skiljer ut grädden och förädlar mjölken till lätt- mellan- och "fet"-mjölk. Och ökar priset.
Jag undrar vad Jordan gör för mervärde för att motivera ett markant prispåslag?

Tycker nog också att Jordan skall börja dricka rå komjölk så han lär sig skillnaden på mjölk och mjölk...
<idiot>

Permalänk
Medlem

Håller dock med vad som sagts här tidigare;
Det bästa sättet att stävja scalping är att vägra köpa till överpriser.
Vänta, vänta och vänta lite till.
Så jeddra viktigt kan det knappast vara.
Och tycker man att det är det, då betalar man priset....

Jag siktar på ett 6800X, men inte till de nuvarande fantasipriserna.
Håller koll på prisförändringar, misstänker att jag får nog vänta minst ett halvår, antagligen mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Håller koll på prisförändringar, misstänker att jag får nog vänta minst ett halvår, antagligen mer.

Ja jag känner precis likadant, mitt 1080ti får hålla tills den här idiotin är över. Aldrig att jag skulle betala dessa löjliga priser............

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Verkar vara en del företag som köper upp mängder med scalpade gpuer. Inte lika känsligt med högre priser när ett företag står för kostnaden, killgissar jag. Och företags behov brukar sällan kunna vänta.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Verkar vara en del företag som köper upp mängder med scalpade gpuer. Inte lika känsligt med högre priser när ett företag står för kostnaden, killgissar jag. Och företags behov brukar sällan kunna vänta.

Hur köper ett företag upp scalpade gpu:er, även om man inte kan vänta behöver man kvitto/faktura utställd till företag och helst en korrekt moms-faktura så momsen kan dras av. ...så nej, tror inte att något företag köper en endaste gpu ifrån scalpers, det är business mellan privatpersoner.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Hur köper ett företag upp scalpade gpu:er, även om man inte kan vänta behöver man kvitto/faktura utställd till företag och helst en korrekt moms-faktura så momsen kan dras av. ...så nej, tror inte att något företag köper en endaste gpu ifrån scalpers, det är business mellan privatpersoner.

Nu vet jag inte några detaljer kring det hela, och användaren ifråga verkar avstängd, men någon hade snappat upp att användaren "It-shoppen" på Swec köpt upp massvis av scalpade 3080's på Tradera och användaren bekräftade detta och menade att det var hans företag som gjorde det. Mer än så vet jag inte, och användaren är tyvärr förbjuden ifrån att svara. Säkert avstängd med någon god anledning, förvisso.

Så reviderar mitt inlägg, "en del företag" till "åtminstone ett, kanske". Skäl? Dunno. Mining?

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

När allting kommer omkring så är dom enda som bär skuld tillverkarna. För små lager, för långsam tillverkningstakt, för låga priser etc.
Skalpers kan bara existera när efterfrågan överstiger tillgång och det i sig kan skalparna inte påverka.

Verkligen? Så Sony som bara kunde få fram 5 miljoner PS5:or skulle ha avstått från lansering då kurvan över efterfrågan översteg tillgången... De kanske ville tillverka 50 miljoner enheter men att deras underleverantörer bara kunde förse dem med en tiondel av beställt material

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Nu vet jag inte några detaljer kring det hela, och användaren ifråga verkar avstängd, men någon hade snappat upp att användaren "It-shoppen" på Swec köpt upp massvis av scalpade 3080's på Tradera och användaren bekräftade detta och menade att det var hans företag som gjorde det. Mer än så vet jag inte, och användaren är tyvärr förbjuden ifrån att svara. Säkert avstängd med någon god anledning, förvisso.

Så reviderar mitt inlägg, "en del företag" till "åtminstone ett, kanske". Skäl? Dunno. Mining?

Ok, ett "företag", d.v.s. antagligen inte ett riktigt företag.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Roligt att läsa att så många tycker det är inget problem, utav vi får skylla oss själva för att vara för fattiga för att köpa ett helt lager och sälja vidare.

Men dom personerna missar hela poängen, dom flesta scalper ligor använder fula knep för att köpa upp allt innnan vanliga personer har möjlighet att köpa produkterna, bots, mutor hacks som går förbi vanliga formulären för att köpa upp allt före vanliga privatpersoner.

Sen betalar dom knappast vist skatt på det det hela som företag gör, vilket gör det olagligt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon277728:

Får en känsla av att det är 2 typer av individer som gnäller
1. Dem som inte bokade i tid
2. Dem som inte kom på samma ide

Som redan sagts antar jag att du tycker likadant om monopol och kartellbildning?
Ponera att du enbart hade en ISP att välja på exempelvis, 2000 spänn i månaden för 100/100 med 50GB cap.
Dårå, smart ju :^)

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Verkligen? Så Sony som bara kunde få fram 5 miljoner PS5:or skulle ha avstått från lansering då kurvan över efterfrågan översteg tillgången... De kanske ville tillverka 50 miljoner enheter men att deras underleverantörer bara kunde förse dem med en tiondel av beställt material

Visst, men detta är ändå tillverkarnas problem. Det är deras tillkortakommanden (oavsett om det är pga underleverantörer) som gör att skalpers kan existera. Eller sätter dom priset för lågt så att efterfrågan blir förs stor. Det är liksom så marknaden fungerar.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att det är märkligt att så många verkar reagera på att man på sweclockers reagerar starkt över ett ämne som scalpers av hårdvara... som är ett forum tillängnat teknik. Det är klart att det finns större problem i världen, men när någon vill diskutera t.ex. krig och fattigdom så går man kanske inte till sweclockers för det? Så ja, vill man argumentera, stundom hetlevrat, ämnen som grafikkort så är det mycket möjligt att det sker på ett forum som detta.

Sen håller jag inte med om att lösningen är att höja priset på grafikkort/konsoler. Priserna på iaf grafikkort höjs redan nu, men om standard skulle vara att ett grafikkort kostar 50k tycker iaf jag att det skulle vara helt orimligt. Dels moraliskt, och att det är nog nära monopol som det är, och sedan skulle det få stora konsekvenser i längden. Dels för företagen då det bara är en tidsfråga innan någon annan spelare kommer in på marknaden och tar över (negativt för dem iaf), men också för mjukvaruutveckling. Marknaden skulle bli så otroligt nischad så vem skulle lägga stora summor pengar på att utveckla spel då det inte finns tillräckligt med spelare för att köpa spelen?
Och man kan få tag på grafikkort, man får bara vänta länge. Jag personligen vill hellre ha råd att köpa ett grafikkort, trots att jag får vänta ett tag, än att jag inte kan köpa något överhuvudtaget för att folk tycker att bara de med störst köpkraft ska få leka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Roligt att läsa att så många tycker det är inget problem, utav vi får skylla oss själva för att vara för fattiga för att köpa ett helt lager och sälja vidare.

Men dom personerna missar hela poängen, dom flesta scalper ligor använder fula knep för att köpa upp allt innnan vanliga personer har möjlighet att köpa produkterna, bots, mutor hacks som går förbi vanliga formulären för att köpa upp allt före vanliga privatpersoner.

Sen betalar dom knappast vist skatt på det det hela som företag gör, vilket gör det olagligt.

Suck...

Det är fortfarande så att scalpers bara är ett symptom! Dom kan bara finnas om tillverkaren inte kan möta efterfrågan eller har för låga priser. Marknaden skapar scalpers, tillverkarna skapar dom!

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Påminner om när en i guilden i wow tröttnade på att raida och verkligen ägde ore marknaden på AH Köpte upp allt som lades ut billigare och la på en massa, som sen såldes konstant på grund av att priserna alltid var samma och aldrig lägre
Han höll på tills han tröttnade, har för mig det fanns en AH app där han kunde kontrollera ore marknaden typ hela tiden, minns inte nu. Han var typ rikast på servern

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Haha vilka grinollar ni är. Beställ i tid från seriösa butiker så får ni det ni så gärna vill ha. Scalping är coolt. Klart man utnyttjar andras dumhet 😁

Skrivet av anon277728:

Får en känsla av att det är 2 typer av individer som gnäller
1. Dem som inte bokade i tid
2. Dem som inte kom på samma ide

Svara gärna på mina frågor nedan. Är genuint nyfiken på vad era åsikter är.

Skrivet av DevilsDad:

Jag är lite förvånad över hur många som försvarar scalpers här. Låt mig fråga er detta: Anser ni det vara ok att aktivt förhindra konsumenter från att köpa en produkt genom andra kanaler, för att kunna ta ut väldigt höga marginaler?

Om svaret är ja på denna frågan, är ni också okej med att företag får monopol på produktkategorier? Är ni okej med kartellbildning?

Alla dessa metoder, likså scalping, ser jag som olika sätt att oärlig manipulera tillgången för att maximera sin egen vinst.

Konkurenslagarna är en inskränkning i den "fria marknaden", och är väldigt positivt för oss konsumenter. Att säga att det är såhär en fri marknad fungerar är inte ett argument för att det bör fungera så.

Edit: typo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

"Problemet" med några av dina lösningar är att det blir jobbigt för kunden som då lätt handlar någon annanstans som inte har de här kraven. Så det behövs något övergripande som gör att alla implementerar samma skydd.

Men absolut, någon timeout eller liknande vore en bra idé!

De flesta av mina punkter gör det bara svårt för bottar, inte människor. En captcha kan ju vara lite störig, men de moderna formerna av dem är idag enkla (ett klick). "Alla" har väl betalkort med validering idag, det är det väl lagkrav på. Vara reggad kan ju vara en gräns, men å andra sidan gör det ju beställningen snabbare i slutänden då adresser m.m. är klara redan.

Dessutom behöver ju dessa punkterna inte vara i gång för alla produkter, bara dessa specifika. Nvidia/AMD ska ställa de kraven på alla handlare att uppfylla dem för att få sälja och då blir det lika för alla. Det är ju defacto bara ett fåtal handlare som fått sälja.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VinceAkStyle:

De borde vara glada att polisen inte bryr sig. Det här borde vara olagligt. Om den typen av sysselsättning ska vara lagligt då borde man registrera som företag och betala företagsavgifter och skatt. Som det är nu kan scalpers leva på bidrag och parallellt hålla på med parasitaktiviteter.

Jag håller inte heller med om att offren är alla dumma människor som förtjänar det. För det första är det en dyster socialdarwinistisk syn på samhället att se som coolt utnyttjande av de som är mindre begåvade eller informerade.
För det andra om någon jobbar mycket eller har en familj att ta hand om kan det bli svårt att hinna tävla mot botar! Om man har en deadline inför jul eller en födelsedag är det förståeligt att man ge vika och betala ett par tusen extra. Personligen skulle jag inte göra det men jag dömer inte de som gör så.

Det borde definitivt tillsättas en utredning för att komma i bukt med detta skammakeri. Problemet är väl hur man handskas med det ur ett juridiskt perspektiv? Hur löser man problemet utan att ta bort rätten vi har som privatpersoner att konsumera och sälja vidare? Jag menar, det ska vara lagligt att handla något som man sedan säljer vidare i andrahand. Man kan ju inte bara dra alla över en kant och säga att det är orimligt att kräva mer pengar för en produkt än vad den köptes för. Då försvinner stora marknader, alla äldre skulle gråta då antikrundan konkar...

Jag tror det blir svårt att lösa då problemet inte existerar i ett vakuum.

Vi är tyvärr inte själlösa robotar, det är något som kommer existera vare sig du gillar det eller ej. Det är något även du nyttjar på en daglig basis...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Kan TV3 ha 'Lyxfällan' på bästa sändningstid och en aldrig sinande källa till folk som vill/behöver medverka i programmet så drabbar det nog i stor utsträckning just de som inte förstår bättre (än att vänta tills utbud/pris normaliserats)...

I så fall är det ju lite "skyll dig själv". Ingen behöver en ny spelkonsol egentligen.

Permalänk
Medlem

Tesco ingår avtal med leverantörer. Scalpers använder bottar för att lägga beslag på produkter som riktar sig till alla konsumenter. Den här artikeln hade ändå en rubrik jag kan uppskatta 👌

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | ASUS ROG Strix B650E-F | Kingston Fury Beast RGB 32GB 5600MT/s
ASUS RTX 4070 Super 12GB Dual EVO | Jonsbo D41 Mesh Black
Phanteks AMP GH 750W Gold ATX 3.1
Kingston Fury Renegade NVME M.2 2TB | Thermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Butiker höjer priserna, de tjänar mer pengar. Väldigt många butiker hade t.o.m slutat att ta emot förbokningar, även om de skulle höja priset med 1500kr så skulle de få sålt lika många.
Varför gör de dock ej detta? En sak är att de vill ej förknippas med en dyr butik, fast samtidigt blir de förknippad med en butik som har saker hemma och är värt att besöka.
Jag kan ej komma på varför butiker ej höjer priserna i en helt fungerande marknadsekonomi där tillverkarna ej straffar dem som säljer deras produkter dyrare eller något.

Det skulle de kunna göra, frågan är om det hjälper, vad hindrar scalpers från att lägga på sitt påslag ovan de extra 1500 kr, med öppet köp på nästan alla butiker och distansköplagen har de tid på sig att hålla på riskfritt. Sen vad det gör med deras marknadsföring som du skriver, och hur det påverkar merförsäljningen av andra varor genom att vara kände som en dyr butik

Citat:

*edit*
I en fungerande marknadsekonomi så är Scalping ett helt naturligt resultat på när det är något fel på balansen på en varas pris och vad folk vill betala för denna.

Skulle säga nja, för att det ska uppstå behövs även någon form av tillgångsbegränsning, det kan inte uppstå med ett pris som är högre än viljan att betala, och är priset lägre men tillgången är fullgod finns det ingen marknad för scalpers, man kan ju gå till butikerna isf.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Visst, men detta är ändå tillverkarnas problem. Det är deras tillkortakommanden (oavsett om det är pga underleverantörer) som gör att skalpers kan existera. Eller sätter dom priset för lågt så att efterfrågan blir förs stor. Det är liksom så marknaden fungerar.

Ja, det kommer vara ett problem på alla konsumtionsvaror där 'företaget' inte värderar kapitalbindning i lager som en god bidragande faktor till ett gott resultat.
Det är liksom så marknaden fungerar...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Biter mig i tungan för att inte skriva ovänliga ord om detta sattyg men en sak jag fan "rolig" i våras var när jag inte fann handsprit för det var tvärslut överallt (Till farsgubben, hans bror och min moster).

Vid kontakt med Apotea fick jag veta att så fort de fick in handsprit tog det slut för folk beställde fulla pallar av det, "hundratals flaskor per order".

Självklart fanns de på Blocket och Tradera. Tusen kr per flaska för "jag hade ett par flaskor av en händelse" och att de var goda samariter som ville sälja till de som behövde, "endast 995kr per flaska".

Jag lackade ur och hoppade på tåget att gnälla på Blocket/Tradera i "sociala medier" och efter någon dag så förbjöd de såna annonser. Jag hoppas de som köpte "hundratals flaskor" hade kul med dem sen.........

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Ja, det kommer vara ett problem på alla konsumtionsvaror där 'företaget' inte värderar kapitalbindning i lager som en god bidragande faktor till ett gott resultat.
Det är liksom så marknaden fungerar...

Företagen måste inte bygga upp enorma lager. Om dom så vill hade dom kunnat justera upp priserna när efterfrågan är hög för att successivt sänka priserna när efterfrågan sjunker. Då hamnar vinsten hos företaget istället för skalpers. Det är detta jag säger, problemet ligger hos företaget och skalpers är ett symptom på detta, som möjliggjorts av företaget.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av during:

Det skulle de kunna göra, frågan är om det hjälper, vad hindrar scalpers från att lägga på sitt påslag ovan de extra 1500 kr, med öppet köp på nästan alla butiker och distansköplagen har de tid på sig att hålla på riskfritt. Sen vad det gör med deras marknadsföring som du skriver, och hur det påverkar merförsäljningen av andra varor genom att vara kände som en dyr butik

Skulle säga nja, för att det ska uppstå behövs även någon form av tillgångsbegränsning, det kan inte uppstå med ett pris som är högre än viljan att betala, och är priset lägre men tillgången är fullgod finns det ingen marknad för scalpers, man kan ju gå till butikerna isf.

Om scalpers lägger på mer än 1500kr på grafikkorten så blir det en liten grupp konsumenter som är villiga att betala detta. Detta leder till att denna grupp får sina grafikkort. Allt eftersom grafikkorten blir billigare så blir kundgruppen större.
Precis såhär fungerar det med både potatis och jordgubbar och det är inget större problem med att de ej finns att köpa, dock bortsett från dagen innan midsommar och butiker rear ut dem med lockpriser för att folk ska köpa annat.

Så jag ser problemet som enkelt lösbart rent marknadsekonomisk. Problemet är att de väljer att försöka lösa det på något annat sätt och då blir det dessa konstigheter att vem ska ha först etc, istället för att den som betalar mest får saken först. Detsamma med att folk går in och agerar mellanhänder, hade butikerna höjt priserna direkt så hade mellanhändernas vinster minskas.

*edit*
En liknelse. Vi har konstigt nog långa bostadsköer i storstäderna. Jag förstår inte hur det fungerar om de tillämpar ren marknadsekonomi. Detta gör de för bostadsrätter i storstäderna och det är inga problem att fixa en bostadsrätt där, det finns inga större problem med att man måste ställa sig i en kö och vänta i 10år. Eller att mellanhänder/scalpers köper upp så många bostadsrätter och säljer dem dyrare.

Man kan ha en politisk diskussion vilket vi ej får ha. Men min poäng är att genom att ej ha marknadsmässigt satta priser på produkter, så att konsumenterna är villiga att betala mycket mer än vad de kostar och detta leder till att de ej kan producera tillräckligt mycket. Så är problemet självföranklat. Det är lite som att gnälla att man inte kan ställa sin cykel helt olåst ute i stan och frågar hur man ska lösa detta, argument lås cykeln. Nej det vill jag ej göra svarar man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Klåparen verkar ignorera att dagligvaruhandeln ger ett mervärde; dvs lättare åtkomst till varorna. Dessa scalpers gör raka motsatsen.

Han ignorerar även att dagligvaruhandeln köper direkt från producent eller grossist, något som vi andra inte har möjlighet att göra, medan han köper från återförsäljarna, något som vi alla kan göra. Det är ju inte så att ICA köper upp all mjölk av Coop och sen säljer den dyrare för att täcka inköpskostnaden + övriga omkostnader så som lokal, personal och allt annat.

Permalänk
Medlem

Något har ändå hänt med mänskligheten. Förr fick man alltid vänta, det var extremt ovanligt att man fick tag på saker snabbt. Postorder kunde ta flera veckor ibland. Känner att detta moderna i-landsproblem att man ska ha så snabbt det bara går och allra helst vara först är lite av detsamma som det nyskapade behovet att alltid vara kontaktbar och konstant sittande inloggad på diverse onlinetjänster för att "annars kanske jag missar något".

Det är därför scalpers lyckas.

Jag faller in i detta själv ibland så moraliserar inte på något sätt. Det är bara en observation jag gjort. Tålamod verkar vara något vi människor har tappat på bara ett par decennier.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Företagen måste inte bygga upp enorma lager. Om dom så vill hade dom kunnat justera upp priserna när efterfrågan är hög för att successivt sänka priserna när efterfrågan sjunker. Då hamnar vinsten hos företaget istället för skalpers. Det är detta jag säger, problemet ligger hos företaget och skalpers är ett symptom på detta, som möjliggjorts av företaget.

Hur menar du nu?
5 miljoner PS5or producerades i första batchen (och sen kom typ corona andra vågen och bitcoin-boomen)..
Skulle de då höjt priset efter 4 miljoner sålda enheter till 15000 kr. Eller 50000 kr för att minska efterfrågan..!??
Tror du detta hade haft en positiv eller negativ inverkan på andrahands-försäljning och pris per enhet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänker inte ens läsa artikeln; detta kallas trollande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Skrivet av Vapo:

Hur menar du nu?
5 miljoner PS5or producerades i första batchen (och sen kom typ corona andra vågen och bitcoin-boomen)..
Skulle de då höjt priset efter 4 miljoner sålda enheter till 15000 kr. Eller 50000 kr för att minska efterfrågan..!??
Tror du detta hade haft en positiv eller negativ inverkan på andrahands-försäljning och pris per enhet?

Eller varför inte höja priset till 5 miljarder för en konsol? Nästan allt i vårt samhälle har dynamiska priser som regleras efter tillgång och efterfrågan, det mest tydliga är olika slags "frukt och grönt". Priserna går upp och ner hela tiden, ibland mer flera hundra procent. Och denna regleringen fungerar superbra.
Om de enbart höjer priserna med konsolerna med 1000kr, så kommer de minska köpsuget något extremt. Undra hur många som är villiga att betala 1000kr extra för att få konsolen kanske 6 måndader före, säkert inte ens 10%. Och de hade då kunnat leverera till alla som ville ha. Är priset för högt så de ej får sålt, sänk priset. Tvärtemot höj priset.

Och vem är de, jo butikerna i första hand, även om tillverkaren kan göra detsamma. Och detta fungerar superbra på saker som potatis där priset kan ändras varenda dag på våren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Hur menar du nu?

Om marknaden värderar en PS5 till 10.000kr så är det de facto vad den är värd. Om Sony väljer att sälja den för 6000kr och skalpers köper upp dom och återsäljer dom för 10.000kr så är det för att marknaden säger att dom är värda 10.000kr.

Skalpers är ett symptom som kan förhindras av företaget och som endast kan existera när ett företag inte kan möta efterfrågan eller när företaget säljer en vara till underpris dvs lägre än vad marknaden är beredd att betala.

Visa signatur