På jakt efter ny, inte alltför dyr, stekpanna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawrgasm:

Inte visste jag att stekpannor var ett så hett ämne på swec. Många bra tips, och som någon skrev vill man ju självklart ha mer än en panna men för tillfället får det gå med en.

Kolstål verkar intressant men om det stämmer som någon sa att ägg inte riktigt går hem i en sådan så blir det lite jobbigt då jag äter stekt ägg varje dag.

Inga problem. Det enda du behöver göra är att bränna in pannan. Jag öppnade upp mitt fönster, drog igång fläkten på fullt och smorde in tunna tunna lager med olja i pannan under ca 1 h, på hyffsat hög värme. Ca 7,5 av 9+booster. Det blev en riktigt fin yta som jag både steker pannkakor på och ägg. Akta dig dock för att hälla för mycket salt i pannan eller vatten när det är stekhett, för en del av ytan kan lätt försvinna då...

Permalänk
Medlem

Jag har två Ronneby Bruk Ultra Light Pro. En 20cm och en 30cm(?). Brukas på och i en äldre modell av spis. Fick dock en ny 20cm då handtaget satt dåligt nitat på min. Äh, den hade ju hunnit få en viss patina så gav bort den där extra pannan efter ett par bra många månar. Kan nog pressa den på jobbet så den blir bra, men det kommer man ju aldrig ihåg att göra.

Kräver väldigt lite vård annars i mitt tycke. Skölj och borsta ur stekpannan helst medan den är varm, ställ sedan den på en varm platta på spisen så den torkar upp. Oljar och bränner in dom då och då.
Bakat bröd (Gahkku) och t om pizza på test i dessa. Ugnssteker ofta fisk i dom osv. En tunnare variant av gjutjärnspanna som fungerar för mig iaf.

Har också en Le Creuset traktörpanna på 28cm. 7-8år gammal. Håller riktigt bra. Lite synd bara med trähandtag men men.

Köper väl nån gång en mera riktig gjutjärnare med tjock botten. Då jag känner mig nog stark för en sådan.

Permalänk
Medlem

Jag lägger min röst på en gjutjärnspanna också.

Tänk dock på att gjutjärnspannorna som tillverkas idag, åtminstone de billiga, inte riktigt håller samma mått som de gjorde förut. Förr i tiden slipades pannorna ner till en jämn yta som sista steg i tillverkningen, det slutade man med för att skära ner på tillverkningskostnaderna.
Dagens pannor säljs med en ojämn och skrovlig yta som följd, med nackdelen att det tar längre tid att bränna in pannan och få en jämn (relativt) non-stick yta.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

...De materialen kräver dock att man tar hand om dem, vilket jag tycker är sjukt omständigt. Jag äger en kolstålpanna som jag använder enbart för att steka köttbitar på hög värme - övrig tid ligger den längst ner i lådan ihop med plättjärnet.

Har själv enbart haft gjutjärnspannor att steka i tidigare genom åren och aldrig tyckt det varit jobbigt. Det enda jag gjort varit att när jag stekt klart, skölja ur stekpannan under kranen med VARMT vatten och sedan eventuellt använda en diskborste som är fri från diskmedel. När pannan blivit ren, så åkte den tillbaka på spisplattan som fortfarande var lite varm för att torka.
Sen ytterst sällan fick de en oljebestrykning och uppvärmning, men det var inte ofta...

Gjutjärnspannor är de bästa stekpannorna som man kan ha enligt mig. Men min fru tycker tyvärr de är för tunga att handskas med... Vi har, men de står längst in i skåpet och ska de användas får jag diska dem.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Förr i tiden slipades pannorna ner till en jämn yta som sista steg i tillverkningen

Samt, det går faktiskt slipa ner dom själv om man har möjlighet, rondelslip att föredra. Blir pannan ”sunkig” så lämna in på blästring och bränn om dom. Läste även att den svarta färgen kommer från socker som används när tillverkaren bränner in pannan i omkring 400’, sen om det stämmer låter jag bli att filosofera om.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Tycker folk är hårda mot teflon och dess hållbarhet. När jag flyttade hemifrån köpte jag en 24" på ikea för typ 200kr. Den hade jag i närmare 7-8 år och ytbehandlingen var fortfarande nära på perfekt. Riktigt lortig och skitig på undersidan dock. Köpte en 26" nu från Tefal, för typ 200kr igen, som jag hoppas håller lika bra. Jag tror att hållbarheten på teflon är så bra som skötseln av dem.

Det finns ju sådana som inte kan sköta grejerna. Efter 1 år så ser det ut som dem ätit direkt ur dem med metallbestick. Sedan kör dem full effekt utan något i den, eller något sånt, som gör att den blir böjd så åt helvetet. En annan orsak kanske är att de sköljer rent under kranen medan de fortfarande är heta? Jag låter alltid pannan stå och bli sval innan jag sköljer ur dem.

Sedan på hälsofrågan angående teflon så verkar det inte vara något problem så länge ytan är välskött. Men jag har förståelse om folk inte vill chansa.

Permalänk
Medlem

Vi har en av varje material då de har lite olika egenskaper.

Teflon är jättebra för mellanvärme, typ pannkakor, sautera lök etc. När jag behöver mer värme och yta kör jag med gjutjärn för t ex kött.

Och bara för att något är billigt behöver det inte vara dåligt. Jag köpte två Ica Basic ugnsformar i teflon när jag flyttade hemmifrån för 8 år sedan, funkar fortfarande fint. Använts ungefär 1-2 gånger i veckan.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidarg:

Tycker folk är hårda mot teflon och dess hållbarhet. När jag flyttade hemifrån köpte jag en 24" på ikea för typ 200kr. Den hade jag i närmare 7-8 år och ytbehandlingen var fortfarande nära på perfekt. Riktigt lortig och skitig på undersidan dock. Köpte en 26" nu från Tefal, för typ 200kr igen, som jag hoppas håller lika bra. Jag tror att hållbarheten på teflon är så bra som skötseln av dem.

Det finns ju sådana som inte kan sköta grejerna. Efter 1 år så ser det ut som dem ätit direkt ur dem med metallbestick. Sedan kör dem full effekt utan något i den, eller något sånt, som gör att den blir böjd så åt helvetet. En annan orsak kanske är att de sköljer rent under kranen medan de fortfarande är heta? Jag låter alltid pannan stå och bli sval innan jag sköljer ur dem.

Sedan på hälsofrågan angående teflon så verkar det inte vara något problem så länge ytan är välskött. Men jag har förståelse om folk inte vill chansa.

Har köpt 3 teflonpannor från IKEA senaste åren, men för mig har de blivit repiga och slitna redan efter ca. 1 år. Trots att jag bara använder plastredskap, alltid handdiskar och är försiktig med värmen. Men känner ändå att för priset är det helt ok med typ ett års livstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Har köpt 3 teflonpannor från IKEA senaste åren, men för mig har de blivit repiga och slitna redan efter ca. 1 år. Trots att jag bara använder plastredskap, alltid handdiskar och är försiktig med värmen. Men känner ändå att för priset är det helt ok med typ ett års livstid.

Samma här, testade även deras "gjutgärns" panna, vilket är en mindre mängd gjutgärn men likförbannat har den en teflonhinna på ytan. Den gick sönder ännu snabbare än vanliga teflonpannor iom att dom inte tål värmen.

Slutade med att skaffa en ordentlig gjutgärnspannna istället.

Använder dock fortfarande ikeas 365 för lättare användning typ steka ägg och lite lättare saker.
Men får byta ut dom varje år ungefär.

Edit: Gick och tog 2 bilder då jag fortfarande har de gamla liggandes av ren lathet.

Såhär ser deras "gjutgärn" panna ut. efter någon månad.

Deras 365: efter typ 1 eller 2 år.

Så med andra ord. Köp en riktig gjutgärnspanna i kvalité.

lade till bilder
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Steker du med eller utan olja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

ceramik pannor gillar jag, lika lättstädade som teflon pannor om inte bättre men tål mycket mer aggresiv behandling. brukar hålla i ett par år innan dom blir "matta" och dåliga. finns lite finare nu som kallats titan ceramik som kanske är ännu bättre.
köpte min nuvarande på citygross.
är man en finsmakare är det nog gjutgärn eller liknande som gäller.

ceramik är helt klart överlägsen om man ska göra enklare rätter PGA att den är så enkel att rengöra anser jag.

Håller med!
Jag har fiskars keramiska, mycket nöjd. Dock kostar den över TS budget på 500.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Man skall hålla sig så långt man kan från dessa skitpannor. Även om man vårdar pannan väl och är exceptionellt försiktig med hur man diskar ur den, aldrig petar i den med någonting som riskerar skada teflonbeläggningen kommer den likförbannat släppa runt nitarna till handtaget inom ett till två års tid och uppvisa rediga repor i botten långt innan dess.

Vill man köpa en ny panna var tredje-fjärde år så köp en teflonpanna. NÄÄÄ lägg ut ngra kroner mer och få en panna som räcker livet ut. Dock tänk på att inte dra på för mycket värme för då kan botten slå sig och bukta. Lär man sig bara detta så är en "stålpanna" överlägsen.

Permalänk
Medlem

Ingen annan som kör helt vanligt rostfritt och aluminium? Utan beläggning så klart.

Permalänk
Medlem

Har du en induktionshäll så skulle jag akta mig för kolstål. Min erfarenhet är att ha bockat en sådan panna redan första gången jag använde den, å då hade jag ändå läst på innan och börjat snällt, men icke. Kanske bara jag som hade otur, men...

Köpte en keramisk istället som komplement till den tunga gjutjärnspannan. Mycket enklare att hantera!

Permalänk
Medlem

I vårat kök finns det två stekpannor.
En i kolstål som används för kött.
En non-stick som används för allting som inte kräver en större kastrull för att tillaga (soppa, koka ris/potatis/pasta etc).
Haft den i 4, kanske fem år, och änn så länge sitter beläggningen kvar och har inte flagnat något. Fungerar utmärkt till allt från ägg till långkok, sås, grönsaker, pannkakor osv.
Har behandlat den som en teflon-panna, plastredskap, endast handdisk.

Mycket nöjd, men deras claim att man aldrig behöver stekfett ska tas med en liten nypa salt. Eaziglide Neverstick2

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Hmm köpte precis en stekpanna fiskars på Cervera var ord pris ca 1000 men det var rabatt.
Stig att den klarade väldigt hög värme, man kunde ha den ovanför eld.
Kanske var dåligt köp, vet inte mycket om stekpannor.
Det var iaf bra storlek, 30cm vilket behövs hemma hos mig.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Kan säga att för de ynka kronorna rusta säljer sina pannor är den otroligt bra, behöver dock brännas in ordentligt några gånger innan användning men riktigt mycket panna för valutan.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Håller med!
Jag har fiskars keramiska, mycket nöjd. Dock kostar den över TS budget på 500.

Vill man testa en har tex netonet en för 200kr. Gillar man den kan man sedan slå till på en mer gedigen variant.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Den här är vi mycket nöjda med faktiskt, fick också bra betyg av kockar i nåt test Aftonbladet gjorde: https://www.ikea.com/se/sv/p/sensuell-stekpanna-rostfritt-sta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Den här är vi mycket nöjda med faktiskt, fick också bra betyg av kockar i nåt test Aftonbladet gjorde: https://www.ikea.com/se/sv/p/sensuell-stekpanna-rostfritt-sta...

Hade definitivt gått på denna serie som "första stekpanna" och sedan komplement till gjutjärn, kolstål och dyrare rostfria såsom Demeyere.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rawrgasm:

Allt möjligt, men mestadels vanlig Svensson mat såsom köttbullar, pannkakor och ibland nån köttbit och någon pastasås. så skulle behöva en stekpanna som är jack of all trades, men då såklart inte bäst på något.

Pannkakor kräver gjutjärn för att få den rätta ytan anser jag och även köttbullar gillar gjutjärn.
Så det bästa för dig är att satsa på den.
Pastasåsen kan vara knepigare men den funkar att göra i kastrull också.

100kr över din budget.
https://www.cervera.se/produkt/skeppshult-professional-stekpa...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10