Elon Musk: "Rymdnätverket Starlink når 300 Mbps under år 2021"

Permalänk
Melding Plague

Elon Musk: "Rymdnätverket Starlink når 300 Mbps under år 2021"

Den satellitbaserad internetleverantören Starlink utlovar dubblerade hastigheter och täckning över större delen av Jorden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kommer Starlink till Sverige må tro?

Permalänk
Lego Master

Alltså för att få lite schysst uppkoppling på sommarstugan tex, så vore det ju perfekt att hyra en Starlink några veckor. Hemma har jag fiber, men jag ser absolut användningsområdet för det. Kudos till Musk för att ha gjort satellituppkoppling tillgängligt för massorna.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av roberto99:

Kommer Starlink till Sverige må tro?

Hoppas!

Verkar ytterst intressant detta.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Användbart i områden/länder med dålig infrastruktur.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

Jag ser att det finns ett riktigt stort behov av iOT utrustning som nästan inte sänder någon data alls, men de behöver ha täckning på många ställen och de ska dra väldigt lite ström och vara billiga i både inköp och avgifter.
Starlink
+ Täckning är riktigt bra.
- Dyr hårdvara för att ta emot
- Dyra avgifter, kommer säkerligen aldrig bli billig så man kan ha mängder av iOT utrustning med detta.
- Lär dra massor av ström

Så Starlink är säkerligen bra, men det lär inte vara något som jag skaffar de närmsta 20åren. Däremot kommer jag garanterat köpa saker som fraktas på fartyg, där dessa använder starlink. Så indirekt kommer jag nyttja tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Alltså för att få lite schysst uppkoppling på sommarstugan tex, så vore det ju perfekt att hyra en Starlink några veckor. Hemma har jag fiber, men jag ser absolut användningsområdet för det. Kudos till Musk för att ha gjort satellituppkoppling tillgängligt för massorna.

Om du inte får 5G eller fiber först då?

Räknar själv med att ha båda i stugan inom 1-3 år.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Då kanske jag äntligen kan bygga den där stugan långt ute i skogen och slippa ha en massa andra människor runt mig.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Bor du på en plats med dålig uppkoppling? Skulle du kunna tänka dig något i stil med Starlink?

Starlink skulle nog inte passa mig särskilt bra, men å andra sidan är jag ett extremfall.

Jag bor i en närförort till Stockholm, och i min lägenhet har jag Comhem över Coax, fiber genom IP-Only, och även har jag fixat en egen dedicerad fiber från Bahnhof (1 Gbit/s) eftersom jag tycker att både Comhem och IP-Only är skitföretag som jag inte vill ha att göra med. Enda anledningen att jag inte har 10 Gbit/s är att jag inte känner för att lägga ut de pengar som krävs för att köra 10 Gbit/s i mitt LAN. Utöver det har jag en 4G-mast som jag ser genom fönstret, så 4G funkar skapligt bra det med om jag verkligen måste. Dessutom krångligt att ta sig upp på taket för att ställa ut en Starlinkterminal med bra sikt. Dessutom skulle jag ha sämre latens (i alla fall inom närområdet) med Starlink.

Med det sagt kan jag se Starlink som ett skitcoolt och bra alternativ för de som av olika anledningar inte kan få fiber. Klart mer intressant än en 4G-anslutning i många fall, särskilt om man inte är nära en 4G-mast. Och även om alternativet är att vara fast hos ett fiberföretag som inte kan sköta sig så är det bra att man har ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju bara hur det här skalar?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av BergEr:

Om du inte får 5G eller fiber först då?

Räknar själv med att ha båda i stugan inom 1-3 år.

Sommarstugan är en hypotetisk konstruktion, jag har ingen. Men jag tänker mig att det kommer ju finnas stora ytor i vildmarken där 5G inte kommer vara tillgängligt. Finns ju ingen anledning att bygga dyra nät där ingen "bor".

Sen tänker jag även på båttrafiken. Farsan jobbar på sjön, och har gjort hela livet. Dom använder nåt asdyrt skitsystem som bygger på satelliter just nu, men det är långsamt och har latenser som inte är av denna värld. Jag tänker att Starlink är precis vad dom behöver för att en båt ska kunna funka som vilket kontor som helst, uppkopplat och med videomöten absolut möjliga, även mitt på Stilla havet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Sommarstugan är en hypotetisk konstruktion, jag har ingen. Men jag tänker mig att det kommer ju finnas stora ytor i vildmarken där 5G inte kommer vara tillgängligt. Finns ju ingen anledning att bygga dyra nät där ingen "bor".

Sen tänker jag även på båttrafiken. Farsan jobbar på sjön, och har gjort hela livet. Dom använder nåt asdyrt skitsystem som bygger på satelliter just nu, men det är långsamt och har latenser som inte är av denna värld. Jag tänker att Starlink är precis vad dom behöver för att en båt ska kunna funka som vilket kontor som helst, uppkopplat och med videomöten absolut möjliga, även mitt på Stilla havet.

Ja är man väldigt jävla avsides så blir det nog bra mycket bättre än vad vi har nu.

Rör mig själv en del på havet men max 1km ut då så har ganska bra 4G där. Har också kört bil genom nästan hela Norrbotten och Telias 4G nät täcker nästan hela stället. 5G ska väl ha ännu bättre så när det är byggt lär man ha bra mottagning i hela vårt land typ

Men är ju få länder som har det så bra som oss, där man får ut 100Mbit på 4G mitt ute i skogen bara för att det finns typ 50 hus inom en mil

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag ser att det finns ett riktigt stort behov av iOT utrustning som nästan inte sänder någon data alls, men de behöver ha täckning på många ställen och de ska dra väldigt lite ström och vara billiga i både inköp och avgifter.
Starlink
+ Täckning är riktigt bra.
- Dyr hårdvara för att ta emot
- Dyra avgifter, kommer säkerligen aldrig bli billig så man kan ha mängder av iOT utrustning med detta.
- Lär dra massor av ström

Så Starlink är säkerligen bra, men det lär inte vara något som jag skaffar de närmsta 20åren. Däremot kommer jag garanterat köpa saker som fraktas på fartyg, där dessa använder starlink. Så indirekt kommer jag nyttja tjänsten.

Starlink är ju drömnätverket för alla inom tjänstesektorn som primärt jobbar fjärr.

Vem behöver hus när du kan göra allt från husbilen oavsett var du är på jorden

Permalänk
Avstängd

Man måste inte ha uppkoppling överallt. Rent trams.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 3700X | MSI Radeon RX 6800 XT | ASUS Strix GAMING B450F | G.Skill 2x8 3200 mHz | Phanteks P400S | Samsung 970EVO+ 1TB | Samsung 960EVO 500GB | Corsair RM850x Gold+ v2 | Acer XF270HU 27" 2560x1440 IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CamperSeven:

Man måste inte ha uppkoppling överallt. Rent trams.

Är väl knappast trams.
Ett vettigt alternativ till ADSL när mobilt bredband inte finns att tillgå, ute på landsbygden t.ex.

Eller länder helt utan alternativ.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Skrivet av CamperSeven:

Man måste inte ha uppkoppling överallt. Rent trams.

Bra att ha om man går vilse, eller bli sjösatt etc etc etc.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xermalk:

Starlink är ju drömnätverket för alla inom tjänstesektorn som primärt jobbar fjärr.

Vem behöver hus när du kan göra allt från husbilen oavsett var du är på jorden

Jobba från en husbilen känns inte som en dröm på något sätt, om det inte är en jäkligt stor husbil, särskiit inte om man är två...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CamperSeven:

Man måste inte ha uppkoppling överallt. Rent trams.

Det går utmärkt att inte köpa Starlink om du inte vill ha.

Permalänk
Avstängd

Musk känns mer och mer som Kingsman och Samuel L. Jackson roll Valentine. Frågan är bara när hela världens befolkning kommer att börja mörda varandra eller helt enkelt bara gå upp i rök.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag ser att det finns ett riktigt stort behov av iOT utrustning som nästan inte sänder någon data alls, men de behöver ha täckning på många ställen och de ska dra väldigt lite ström och vara billiga i både inköp och avgifter.
Starlink
+ Täckning är riktigt bra.
- Dyr hårdvara för att ta emot
- Dyra avgifter, kommer säkerligen aldrig bli billig så man kan ha mängder av iOT utrustning med detta.
- Lär dra massor av ström

Så Starlink är säkerligen bra, men det lär inte vara något som jag skaffar de närmsta 20åren. Däremot kommer jag garanterat köpa saker som fraktas på fartyg, där dessa använder starlink. Så indirekt kommer jag nyttja tjänsten.

Antennen drar runt 100W i nuläget så den lär inte bli aktuell för IoT på ett bra tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jobba från en husbilen känns inte som en dröm på något sätt, om det inte är en jäkligt stor husbil, särskiit inte om man är två...

Med tanke på att du inte behöver ett hus eller har bråttom att flytta på dig, kör på med storleken
Eller kanske något mer flytande

Permalänk
Medlem

Satelliter borde ju vara tele operatörernas värsta mardröm.
Dom pushar ju xG som bredband superhårt för att dom inte har lust att hålla liv i (eller expandera) fiber infrastrukturen vi redan har.
Och ett vettigt alternativ för lansbygden vill dom ju verkligen inte se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Antennen drar runt 100W i nuläget så den lär inte bli aktuell för IoT på ett bra tag.

Men det måste ju gå att justera med en bättre antenn?
Varje 3dB förstärkning borde ju halvera effekten som krävs.
Eller sviker min matte mig igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Satelliter borde ju vara tele operatörernas värsta mardröm.
Dom pushar ju xG som bredband superhårt för att dom inte har lust att hålla liv i (eller expandera) fiber infrastrukturen vi redan har.
Och ett vettigt alternativ för lansbygden vill dom ju verkligen inte se.

Starlink och xG kanske delar vissa användningsområden men landsbygden är ju inte den stora användarbasen för xG. De som verkligen skräms av Starlink är befintliga satellitoperatörer som tagit enorma priser för värdelös prestanda.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xermalk:

Med tanke på att du inte behöver ett hus eller har bråttom att flytta på dig, kör på med storleken
Eller kanske något mer flytande

Det där är en massa ord som inte betyder något?

Permalänk
Medlem

Ser inte att det blir ett gångbart alternativ för privatpersoner i Sverige i någon större skala, absolut, är du renskötare eller bedriver turismverksamhet i fjällvärlden så.

Rätt dyra initialkostnader också, sen närmare tusingen i månaden, än så länge.

"Starlink preorders currently cost $99 a month. But the service will require an up-front hardware fee of $499. That includes the small satellite dish that can be set up at a home or business, as well as a router and power supply. There's also a shipping and handling fee of $50. "

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av roberto99:

Kommer Starlink till Sverige må tro?

Antagligen. Dock så när jag kollade täckningskarta så är täckningen usel norr om göteborg. Kanske något som kan lösas längre fram men inte i närtid. Vi är för få människor och har redan god tillgång till internet så det är nog inget som prioriteras. I vårat land kan man ju tänka sig att det kan vara bra i lapplands inland men där finns ingen täckning.

https://sebsebmc.github.io/starlink-coverage/index.html
https://satellitemap.space
https://orbitalindex.com/feature/starlink-coverage/

Alla visar samma sak fast lite olika. Kunde inte bestämma mig för vilken som var bäst.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Sommarstugan är en hypotetisk konstruktion, jag har ingen. Men jag tänker mig att det kommer ju finnas stora ytor i vildmarken där 5G inte kommer vara tillgängligt. Finns ju ingen anledning att bygga dyra nät där ingen "bor".

Sen tänker jag även på båttrafiken. Farsan jobbar på sjön, och har gjort hela livet. Dom använder nåt asdyrt skitsystem som bygger på satelliter just nu, men det är långsamt och har latenser som inte är av denna värld. Jag tänker att Starlink är precis vad dom behöver för att en båt ska kunna funka som vilket kontor som helst, uppkopplat och med videomöten absolut möjliga, även mitt på Stilla havet.

Skrivet av Xermalk:

Starlink är ju drömnätverket för alla inom tjänstesektorn som primärt jobbar fjärr.

Vem behöver hus när du kan göra allt från husbilen oavsett var du är på jorden

Funkar inte så, man kan bara anväda i sin hemmacell vad det nu innebär.

Citat:

Can I travel with Starlink, or move it to a different address?
Starlink satellites are scheduled to send internet down to all users within a designated area on the ground. This designated area is referred to as a cell.

Your Starlink is assigned to a single cell. If you move your Starlink outside of its assigned cell, a satellite will not be scheduled to serve your Starlink and you will not receive internet. This is constrained by geometry and is not arbitrary geofencing.

Permalänk
Inaktiv

Undra hur stater som gärna kontrollerar/stänger ner nätet kommer hantera detta? Kanske bara inte släpper in några starlinkmottagare i landet iofs.

Iofs inte första tjänsten genom satellit så detta är kanske en ickefråga 🙃

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Men det måste ju gå att justera med en bättre antenn?
Varje 3dB förstärkning borde ju halvera effekten som krävs.
Eller sviker min matte mig igen.

Det är inte en vanlig antenn det är en "phased array" antenn: https://hackaday.com/2020/11/25/literally-tearing-apart-a-spa...

Som styr signalvinkeln genom array:en av antennerna. Det är för snabbt kunna "tracka" sateliterna utan komplicerad och dyr aktiv styrning av motorer på hela enheten.

(Källa: wikipedia)

Detta behövs mot vanlig satelituppkoppling då sateliterna är ej i geostationary orbit. Detta för ha lägre latens men sämmre coverage samt att sateliterna "rör" på sig på himlen.
Starlink konstilationen har tre "nivåer" där den lägre har sämre täckning men bättre latens och den högsta har sämre latens och bättre coverage.

Då sateliterna rör sig snabbt därav antennen samt strömförbrukningen.