Testpilot: WD Black AN1500 – blixtsnabb lagring över PCI Express 3.0

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: WD Black AN1500 – blixtsnabb lagring över PCI Express 3.0

För att släcka entusiasters ständiga törst efter snabbare hårdvara släpper Western Digital WD Black AN1500 – en enhet med färdig RAID 0-konfiguration.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Sjusovarn

Hur är det en nackdel att kunna stänga av RGB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Hur är det en nackdel att kunna stänga av RGB?

Exakt vad jag tänkte på, snarare en fördel.

Visa signatur

http://www.asschier.com/:

Prototype1:

Gigabyte X99-GAMING 5 - Intel i7 5820k @ 4ghz - Be-Quiet Dark Rock Pro 3 - Corsair LPX 32gb 2800mhz - ASUS GTX1080 Strix - Samsung 840 250gb SSD - TOSHIBA 3TB extern + 4tb extern) - Be-Quiet Pure Power L8 630W - Prototype1 (scratch build) - DELL 34" Curved 4k display + 2x 24" Dell ultrasharp

Permalänk
Medlem

tänkte precis samma 😂

förövrigt, snyggt genomfört test, bra jobbat!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av My2nd:

Hur är det en nackdel att kunna stänga av RGB?

En fördel alla dagar i veckan

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

För alla utom de med riktigt stora plånböcker känns ju en vanlig pci-e till m.2-adapter för en hundralapp som ett bättre val.

Permalänk

Å fy vilka ockerpriser.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Avstängd

"Går att stänga av RGB"

Hur kan detta vara en nackdel, är det dåligt att att man kan stänga av det?

Har ni mätt iops samt lasten?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

"Går att stänga av RGB"

Hur kan detta vara en nackdel, är det dåligt att att man kan stänga av det?

Har ni mätt iops samt lasten?

Klart det är en nackdel. Allt ska lysa utav bare f-n.

Permalänk
Medlem

Så mina 970 Evo som jag kör i RAID 0 är snabbare till en lägre kostnad också.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

@My2nd @DuRac3ll @BadNewsBrod @flashen @superegg

Det var en miss där, givetvis är det en fördel Ordnat nu.

Det är jag som har testat produkten, citera mig gärna ifall ni har några frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

För alla utom de med riktigt stora plånböcker känns ju en vanlig pci-e till m.2-adapter för en hundralapp som ett bättre val.

Håller helt med sjukt överpris, varför inte bara köpa typ denna: https://www.webhallen.com/se/product/289150-Asus-HYPER-M-2-X1...

Så kan man bara koppla in upp till 4st M.2 diskar.

Permalänk
Medlem

Må säga att den såg bra snygg ut monterad endå

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

@My2nd @DuRac3ll @BadNewsBrod @flashen @superegg

Det var en miss där, givetvis är det en fördel Ordnat nu.

Det är jag som har testat produkten, citera mig gärna ifall ni har några frågor.

Trodde du satt det som nackdel bara för att jävlas med folket här på forumet

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Trodde du satt det som nackdel bara för att jävlas med folket här på forumet

Man måste få vara lite jävig har jag hört

Permalänk
Medlem

Håller också med att det blev sjukt dyrt. Fördelen då är väl att RAID0 blir på intern controller så man kan boota windows osv från det utan knussel. Men är man inte brydd om det utan ser det som sekundär "lagring" så är det mer än 2x priset jämfört med att köpa två SN750 och ansluta dem med billigare adapterkort.

Vad som däremot är oklart för mig hur det blir med DirectStorage och RAID0-lösningar. Kanske vill man inte köra mjukvaru-RAID för sådant alls när det beger sig?

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Styggbra pris på SN850 denna helg förövrigt.

https://www.proshop.se/SSD/WD-Black-SN850-PCIe-40-NVMe-M2-1TB...

Man får inte snabbare diskar idag tror jag. Inte för oss vanliga dödliga. Bra köp även för dom med Intel och pci 3.0. Bara ta med sig till nästa uppgradering.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Vanligtvis (och helst) är det så, att smakar det så kostar det, men detta kostar mer än det smakar

Permalänk
Medlem

Fick fan lite köpbegär där alltså, tills jag såg bilden med RGB påslaget så blev jag helt avtänd, faktiskt så fult och anti RGB att om jag kan välja nåt annat som är lika bra utan så gör jag det.

RGB = högre pris, varmare (ja leds drar ström och det finns faktiskt exempel på just SSD's som överhettat pga för mycket RGB), tvivelaktig säkerhet med RGB implementation i hårdvara/mjukvara, kan även påverkar OC negativt, ofta på RAM gör det det.

Nej regbågspya kan verkligen från en att gå från villhöver begär till rent av "nej tack och hej".

Förstår inte vem som är så RGB fickserad för i real life ser jag typ noll rgb, så vem köper skiten?

Var tog hårdvaruporren vägen med sexiga PCB'er, fuktionella kylningslösningar med heatpipes, koppar osv som talade för sig självt?
Nu är allt uppklätt i RGB och plastkåpor istället, aja antar att det är bättre än när alla kylflänsar och mobos skulle se ut som det hade delar från vapen...

Permalänk
Medlem

är inte så kunnig på det här med hårdiskar men sitter på en datarigg av lite äldre slag men den känns ej slö en men ssd över sata börjar kännas lite segt men har ingen m2 plats på moderkortet men har pcie2 på moderkortet.
är det nån som vet om den här typen av hårdisk skulle funka att installera på min dator med tappad prestanda så klart på grund av pcie 2 gränsnittet?

Visa signatur

P4C 3@3.6 Big tyfoon corsiair tvinx 2048mb 1950pro 512mb chiftech 620w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taz7777:

Håller helt med sjukt överpris, varför inte bara köpa typ denna: https://www.webhallen.com/se/product/289150-Asus-HYPER-M-2-X1...

Så kan man bara koppla in upp till 4st M.2 diskar.

Riktigt så enkelt är det inte, hur många SSDer man kan använda med Hyper-kortet beror på vilket moderkort och processor man har. Alla moderkort klarar inte av att dela upp PCIe-banorna från en port till flera enheter, och antalet enheter är ofta begränsat till max 2. För att kunna använda 4 SSDer så måste man sitta på någon av Intels eller AMDs HEDT-plattformat, se Asus lista.

Permalänk

Dum fråga kanske , men hur gör man om man vill installera os;et på den?
Den lär väl inte dyka upp färdig när man är i installationsprogrammet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Dum fråga kanske , men hur gör man om man vill installera os;et på den?
Den lär väl inte dyka upp färdig när man är i installationsprogrammet?

Den är färdigkonfigurerad från lådan så att installera os på den är inga problem.

Permalänk
Medlem

Går det att köra diskarna utan RAID-konfig och köra dem som separata? Vore ju bra enhet annars för NAS:en för tiered caching

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Går det att köra diskarna utan RAID-konfig och köra dem som separata? Vore ju bra enhet annars för NAS:en för tiered caching

Väldigt bra fråga, tyvär en fråga som är en bit över min egna kunskap.

Om du önskar få ett svar så lär WD själva garanterat kunna svara dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

@My2nd @DuRac3ll @BadNewsBrod @flashen @superegg

Det var en miss där, givetvis är det en fördel Ordnat nu.

Det är jag som har testat produkten, citera mig gärna ifall ni har några frågor.

Vad är poängen över något liknande detta:

https://www.computersalg.se/i/4975099/asus-hyper-m-2-x16-card...

Det går ju då att välja vad man vill och utöka efterhand...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad är poängen över något liknande detta:

https://www.computersalg.se/i/4975099/asus-hyper-m-2-x16-card...

Det går ju då att välja vad man vill och utöka efterhand...

Varför köpa en mac om en windows-dator lättare kan byggas ut?:)

Visst finns det andra lösningar än vad WD presenterat men ingen av dom är lika smidigt och lätt som denna raid-disk är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Varför köpa en mac om en windows-dator lättare kan byggas ut?:)

Visst finns det andra lösningar än vad WD presenterat men ingen av dom är lika smidigt och lätt som denna raid-disk är.

Nej det är sant, men när man ser att det bara är en adapter och raid blir man lite deprimerad över priset bara...

Främst är det nog bara jag som inte är i målgruppen kanske. Men det känns som en extremt smal nisch som har behoven som denna enhet matchar

Permalänk
Medlem

snygg iallafall!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk

Känns lite lustigt att se "Tar upp en PCI Express-anslutning" nämnas som en nackdel för hårdvara designat för att användas i en PCI Express port.
Lite som att ge nackdel åt en CPU för att det tar upp CPU socketen.

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer