Synology Surveillance Station och appen DS Cam

Permalänk

Synology Surveillance Station och appen DS Cam

Kör Synology surveillance station med en kamera. Jag nyttjar inte synologys quickconnect utan ansluter via IP adress med appen DS Cam på telefonen. Men det jag inte förstår är hur jag kan få notiser för t ex rörelse när jag inte är ansluten till mitt nätverk via WiFi eller VPN. Trodde att man behövde nyttja quickconnect för att få till den funktionen och inte att det skulle skickas någon data via Synology när man bara ansluter via ip. Värsta scenariot är ju att ens kamera-bilder far ut på nätet, därav trodde jag att anslutning via ip inte skulle gå via synology (eller hur det nu funkar) och generera notiser i telefonen. Nån som vet hur det går till egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon_Bayerskt:

Kör Synology surveillance station med en kamera. Jag nyttjar inte synologys quickconnect utan ansluter via IP adress med appen DS Cam på telefonen. Men det jag inte förstår är hur jag kan få notiser för t ex rörelse när jag inte är ansluten till mitt nätverk via WiFi eller VPN. Trodde att man behövde nyttja quickconnect för att få till den funktionen och inte att det skulle skickas någon data via Synology när man bara ansluter via ip. Värsta scenariot är ju att ens kamera-bilder far ut på nätet, därav trodde jag att anslutning via ip inte skulle gå via synology (eller hur det nu funkar) och generera notiser i telefonen. Nån som vet hur det går till egentligen?

Troligtvis så har du aktiverat mobilenhetsmeddelandetjänsten i Surveillance Station under Meddelanden och Push-tjänster. Denna tjänst förmedlar notifikationer till DS Cam appen via en websocket-anslutar hos Synology som då bollar meddelandet vidare till dina enheter som är registrerade som mottagare. Självaste bild-data skickas garanterat krypterat via HTTPS, inte för att jag har verifierat men jag skulle bli förvånad om detta skickades okrypterat för något som skulle kunna vara av känslig karaktär.

För min egen del så skickar jag notiser via e-post till internt Mailcow e-postserver och bilderna hämtas till mobilen krypterat via FairMail/TLS. På så vis är jag oberoende av tredje part, men visst dör min sekundära 4G-förbindelse också utöver fibern så ser jag inte vad som händer där hemma.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Skrivet av Pitr-:

Troligtvis så har du aktiverat mobilenhetsmeddelandetjänsten i Surveillance Station under Meddelanden och Push-tjänster. Denna tjänst förmedlar notifikationer till DS Cam appen via en websocket-anslutar hos Synology som då bollar meddelandet vidare till dina enheter som är registrerade som mottagare. Självaste bild-data skickas garanterat krypterat via HTTPS, inte för att jag har verifierat men jag skulle bli förvånad om detta skickades okrypterat för något som skulle kunna vara av känslig karaktär.

För min egen del så skickar jag notiser via e-post till internt Mailcow e-postserver och bilderna hämtas till mobilen krypterat via FairMail/TLS. På så vis är jag oberoende av tredje part, men visst dör min sekundära 4G-förbindelse också utöver fibern så ser jag inte vad som händer där hemma.

Tusen tack för informationen! Mycket riktigt så var mobilenhetsmeddelandetjänsten aktiverad. Kan inte minnas att jag varit där inne och petat, den kanske aktiverades automagiskt första gången? Som jag tolkar det så skickas information avseende Surveillance Station på min NAS till Synology (finns säkert nåt unikt id som används) som, genom att jag loggat in med DS Cam appen på telefonen, kan mappa meddelandet mot telefonens identitet och på så sätt skicka en push-notis. Denna parkoppling mellan NAS och telefon sker automatiskt, för om jag i Surveillance Station tar bort parkopplingen så skapas den på nytt så fort jag startar DS Cam appen på telefonen.

Jag är väl medveten om att utan denna parkoppling så kan man inte erhålla push-notiser, men samtidigt så gnager det ju lite att det skall routas information via Synology, kanske till och med video-strömmen. Hade ju velat ha en lösning som inte blandade in någon extern part. Å andra sidan, både NAS och app är från Synology så det är väl inte så förvånande egentligen. Det rimmar även med att man behöver köpa licenser om man vill ha flertalet kameror uppkopplade mot Surveillance Station. Att göra som du gjort och sätta upp en lokal mail-server, borde ju rent teoretiskt innebära att det inte behöver skickas någon information via Synology, men fasen vet alltså. Skulle inte förvåna mig om det ändå är så att det skickas data mellan NAS och Synology samt DS Cam och Synology...