Angående den rådande komponentbristen

Permalänk

Angående den rådande komponentbristen

Hade idag ett intressant samtal med en av de största leverantörerna av elektronikkomponenter där vi kom in på komponentbristen. Detta är ju knappast något man går och tänker på eller ännu mindre oroar sig över till vardags men jag blev lite nyfiken efter att jag för några månader sedan började kolla på nytt grafikkort och blev ärligt talat helt paff av hur pass omfattande denna brist egentligen är.

Det första man tänker på är, om det är ökad efterfrågan så är det väl bara att köra igång mer produktionslinor då? Sätta in mer folk. Jobba treskift. Nope. Tydligen är det mycket krångligt att dra igång en viss typ av komponentproduktion när den väl är avslutad. T ex så är det förnärvarande väldigt brist på förpackningsmtrl som ställer till det för många tillverkare.

Det är också ganska extrema ledtider på produktionen. Vanligtvis kanske 8 månader men nu är 15-24 månader inget ovanligt. Hans bedömning var att komponentbristen kommer åtminstone 1,5 år till.

När väl produktionen kommer igång och tillverkning möter efterfrågan kommer troligen också det bli överutbud som då kommer pressa ner priserna ett antal år. Tills det blir brist igen. Alltså väldigt cykliskt hur det fungerar.

Ganska intressant att få höra detta. Så troligtvis kommer t ex grafikkort vara en bristvara en överskådlig tid framöver...

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att köpa ett eller två billiga grafikkort om 1½ år, tiden går snabbt men undertiden så får jag poppa en massa popcorn för det har verkligen varit en underhållande läsning från väldigt många arga människor de senaste månaderna!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Visste att det var brist på de nya korten men blev förvånad igår när en kollega sa att de väntat nästan två månader på ett 1660 super han beställt till sin son.
Kollade inet nu, helt sjukt. De har några 1050ti, 1030 och ett gäng 730, allt annat är beställningsvara eller slutsålt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Att det är brist på grafikkort är naturligtvis det mest tragiska men troligen kommer detta slå i andra branscher och för helt andra produktkategorier också. Fick höra att t ex det börjar bli brist vissa typer vitvaror. Inget man direkt anar kanske.

Permalänk
Medlem

Saker att komma ihåg är att dels så är tillverkningskapaciteten begränsad för de mer avancerade kretsarna. Mer folk hjälper inte så mycket, utan det är maskinerna som är fullbokade.
Bygga nya fabriker är ju en lösning, och det görs säkert, men att bygga en ny fabrik för chiptillverkning tar några år och kostar flera miljarder dollar - inget man satsar på om man inte känner sig rätt säker på att efterfrågan kommer att kvarstå.

Sedan går det inte att ställa om produktionslinjer hur som helst - moderna kretsar tar tid att tillverka. Cirka tre månader från start till färdig produkt för en CPU eller liknande är ganska normalt - och flera av stegen är extremt känsliga för störningar.
Så även om de skulle lyckas dra igång extra produktionslinjer för vissa chip redan imorgon, så skulle inte de kretsarna finna ute i butiker förrän till sommaren.

Permalänk
Medlem

Bra påminnelse om att köpa luftkonditionering inför sommaren. Det har varit brist varje år redan innan wuhansnuvan, så det lär ju inte vara mindre brist i år.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Har även hört att det är brist på vissa kemikalier, så inte bara elektronik.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på att sälja min fina dator till någon behövande, nästan få tillbaka inköpspriset, stå ut ett halvår-år och sen bygga nytt när marknaden återvänt till det vanliga. Men vet inte om jag hade klarat mig så länge utan en riktig dator. Det hade också absolut hjälp mina studier.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Går priserna ner om 1,5-2 blir det då jag kör mitt nästa bygge. Då får laptopen klara sig tills dess:)

Permalänk
Medlem

Jag arbetar inom elektroniktillverkning och komponentbristen har påverkat oss med. Det är inte enkelt att få tag på materialet och det material som finns tillgängligt går så klart till de stora aktörerna. Vi andra får leta efter komponenter på den svarta marknaden och köpa in begränsat antal komponenter till ett högre pris. Ytmonteringslinorna blir stående en hel del. Precis som du säger så är ledtider väldigt långa för komponenter. Det är en jobbig sits!

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Medlem

Det här går väl så långt bak som att rå-materialet är en bristvara. Dom har inte kunnat bryta vissa saker tack vare covid. Så alla branscher som använder sig av olika typer av elektronik är ju lidande. Bilindustrin är ju lidande också, dels för att gränser är stängda, så man kan inte få vissa saker. Och smittorisk osv. Ford har fått gå ner till 1 skift arbete t ex. Så jag antar att många industrier blir drabbade på liknande sett. Lite av en perfect storm brist vara på material, men man kan även inte jobba fullt ut i många områden.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Att det är brist på grafikkort är naturligtvis det mest tragiska men troligen kommer detta slå i andra branscher och för helt andra produktkategorier också. Fick höra att t ex det börjar bli brist vissa typer vitvaror. Inget man direkt anar kanske.

Jag jobbar bla med multifunktionsskrivare och vi har just nu två modeller som är säljstoppade pga bristvara/or.
Man läser att bilindustrin måste dra ner produktionen pga kretsbrist.
Grafikkort vet vi alla om.

Något som förvånar mig är att mobiltelefoner inte är en bristvara...än så länge. Inget jag läst i alla fall.

Permalänk
Skrivet av oztin:

Jag jobbar bla med multifunktionsskrivare och vi har just nu två modeller som är säljstoppade pga bristvara/or.
Man läser att bilindustrin måste dra ner produktionen pga kretsbrist.
Grafikkort vet vi alla om.

Något som förvånar mig är att mobiltelefoner inte är en bristvara...än så länge. Inget jag läst i alla fall.

Intressant! Kanske är det en mix av de har förutseende sourcing och bunkrar + stora volymer som gör att de är mest attraktiva som kunder (och därmed går först i kön) ? De kanske också betalar rätt bra med tanke på vad en ny telefon kostar idag.

Permalänk
Medlem

Läsvärd artikel om bristen på substrat och leadframes samt fullbokad kapacitet i paketerings- och testfabrikerna:
https://semiengineering.com/shortages-challenges-engulf-packa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Bilindustrin är ju lidande också, dels för att gränser är stängda, så man kan inte få vissa saker.

En stor del av bilindustrins komponent brist är ju till ganska stor del deras egna fel.
Dvs dom har ej haft nåt i lager i åratal nu och allt ska levereras med "JIT" = "just in time" inget ska ligga på en hylla i mer än 5minuter.
Lägg sen till att dom är enorma bullies av sina tillverkare som gör att dessa knappt går runt.
Sen klagar biltillverkarna på att när dom slutade beställa i typ 6mån så kan tillverkarna ej levererar allt dom beställer på 5sek på grund av att dom behövt stoppa sin tillverkning för att i bästa fall undvika konkurs.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bluetrain:

Hade idag ett intressant samtal med en av de största leverantörerna av elektronikkomponenter där vi kom in på komponentbristen. Detta är ju knappast något man går och tänker på eller ännu mindre oroar sig över till vardags men jag blev lite nyfiken efter att jag för några månader sedan började kolla på nytt grafikkort och blev ärligt talat helt paff av hur pass omfattande denna brist egentligen är.

Det första man tänker på är, om det är ökad efterfrågan så är det väl bara att köra igång mer produktionslinor då? Sätta in mer folk. Jobba treskift. Nope. Tydligen är det mycket krångligt att dra igång en viss typ av komponentproduktion när den väl är avslutad. T ex så är det förnärvarande väldigt brist på förpackningsmtrl som ställer till det för många tillverkare.

Det är också ganska extrema ledtider på produktionen. Vanligtvis kanske 8 månader men nu är 15-24 månader inget ovanligt. Hans bedömning var att komponentbristen kommer åtminstone 1,5 år till.

När väl produktionen kommer igång och tillverkning möter efterfrågan kommer troligen också det bli överutbud som då kommer pressa ner priserna ett antal år. Tills det blir brist igen. Alltså väldigt cykliskt hur det fungerar.

Ganska intressant att få höra detta. Så troligtvis kommer t ex grafikkort vara en bristvara en överskådlig tid framöver...

Har en kompis som tillverkar bubbelplast och de kör så mycke det bara går och har även några kunder som jobbar inom kartong och förpackningsindustrin och de har även de massor att göra. Allt beställs och skickas från långtbortistan och frakten kostar inte många kronor så det gör att det bara blir mer och mer av detta.
Komponentbristen kommer vi säkerligen få leva med et tag som du säger. Tar ett tag och komma ikapp sen också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Ser fram emot att köpa ett eller två billiga grafikkort om 1½ år, tiden går snabbt men undertiden så får jag poppa en massa popcorn för det har verkligen varit en underhållande läsning från väldigt många arga människor de senaste månaderna!

Ja, har varit lite bizarrt att läsa om alla som letar grafikkort sedan detta började. Visst, otur för de som har gamla burkar och tänkte uppgradera i år, men minst lika många som verkar vara i kris för att de inte kan uppgradera från RTX 20XX.