Svenska återförsäljare ser DRAM-priser skena med tio procent per vecka

Permalänk
Medlem

Ligger på runt 20gb avg men tror 32 bör räcka ett bra tag till

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Och här har man 16GB DDR4 bara liggandes i en låda. Undrar om det snart är värt lika mycket som guld?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon2110:

Trots att jag bara slösurfar på burken så tar Firefox 32GB av mina 96.

Det är en intressant iaktagelse.
Windows cachear ganska frikostigt en andel/procentsats av den totala mängden tillgängligt arbetsminne.
Ju mer minne du har - desto mer minne kommer windows visa som använt redan från start.

På min nu ganska åldrade Surface pro 3 har jag 4GB RAM. Att bara slösurfa i firefox kräver inte ens 4 gigabyte utan där har jag en gig ledigt kvar ;). Och ja - det fungerar bra att surfa på den datorn hehe.

Givetvis är 4 gig knappast någon dröm längre. Den går på knäna om jag vill göra mer än en sak samtidigt. Meeen den är för klen för att palla mer än en sak i taget ändå hehe. Aja. Det är besides the point.

Poängen är att ju mer RAM du smäller in i datorn - desto mer kommer windows påstå sig behöva/använda som baseline.
Ditt exempel där 32gig används bara av firefox visar detta med all tydlighet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Trots att jag bara slösurfar på burken så tar Firefox 32GB av mina 96.

Det är för att oanvänt ram är onödigt ram. Därför använder Windows mer RAM om du har mer RAM. T.ex. så använder Windows 10 på min stationära dator, som har 32GB 10.3GB just nu, medans den på en av mina bärbara datorer, som har 12GB RAM ca 6.7GB

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Trots att jag bara slösurfar på burken så tar Firefox 32GB av mina 96.

Nu använder jag mig utav Google Chrome och av mina installerade 32GB totalt så har Chrome lagt vantarna på ca 480MB.

Permalänk
Inaktiv

Brukar ha 30-40 flikar uppe då tragiskt att minnen blir dyra och påverkar hela bygget. Priserna på grafikkort ska man inte prata om. Minns när alla var glada över CUDA/GCN kom. Nu skulle grafikkortet kunna avlasta processorn och utföra generiska beräkningar. Sen fick vi bitcoin/ethereum och proof-of-work. Resten är historia.

Permalänk
Skrivet av anon2110:

Trots att jag bara slösurfar på burken så tar Firefox 32GB av mina 96.

Då vill jag se hur du paniksurfar =P

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det var bra pris med 2k för 32GB 2019 mot hur det var innan. Fattar knappt att folk lyckades köpa 32GB för lite över 1k i höstas. Priserna är fortfarande låga jämfört med några år sedan.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Då var den perioden över, nästan 2K för 16GB kit igen då.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

All den här kretsbristen och prisuppgångarna av elektronik har faktiskt fått en att börja uppskatta den datorn man har istället. Men det är väldigt tråkigt för de som behöver bygga nytt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 2600X | GPU: MSI RTX 2070 Armor | MB: Asus ROG Strix X470-F Gaming | RAM: G.Skill Flare X 3200MHz 2x8GB | SSD: Kingston KC2000 M.2 1TB | SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Monitor: AOC 24” LED G-Sync g2460Pg 1080p 144Hz

Permalänk

Mitt mål har varit ett Rtx3080 samt en 5900 prolle och mycket minne
Nu tror jag jag fortsätter 10 år till med min gtx680 och 3770k

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

Detta året är fan inte kul. Jag vill ha ett snabbare grafikkort än ett 1070 och 16GB DDR4 3200MHz men det kan jag tydligen bara fetglömma.

Jag är tacksam att jag inte behöver bygga en helt ny dator från grunden.

Beroende på vilket kort du är på jakt efter så är det inte helt kört, men man får ha koll på butikerna. Morgonen är de tider jag själv sett att flerst kort dyker upp, och försvinner lika fort.

Jag köpte i början av förra veckan ett 3070, extremt oplanerat men köpte typ på ren impuls. Var på jakt efter minst ett 3080 men rätt nöjd ändå faktiskt.
Lade en bokning nyss på ett G.Skill 32GB kit med Samsung B-die och 3600MHz CL16. Fattats ett minneskit ett tag och känns som det tillslut är dags. Får se om något dyker upp nu bara.

Att jaga delar till helt nytt bygge måste vara extremt frustrerande. Var själv på jakt efter ett CM NR200P (nästan omöjliga att få tag i ett tag) 750W SFX-nätagg, B550-moderkort samt ett 3080 TUF OC och en 5900X i höstas. Chassi fick jag tag i, fick nöja mig med 600W Platinum, B550 hittade jag nästan på direkten men 3080TUF OC och 5900X var helkört.

Kan man klara sig på de komponenter man har så är det nog klokt, men förr eller senare vill man ju uppgradera också.

Permalänk
Medlem

2021, chassits och kylningens år?

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

tur man köpte 16GB extra i höstas.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Hedersmedlem

Äre nån som köpt minnen av den här nyheten nu då?

Jag var rätt sugen kring årsskiftet men det blev inte av. Och nu har mitt tåg gått iaf. Jag skiter i det. Så billigt är det inte längre.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Äre nån som köpt minnen av den här nyheten nu då?

Jag var rätt sugen kring årsskiftet men det blev inte av. Och nu har mitt tåg gått iaf. Jag skiter i det. Så billigt är det inte längre.

Oftast är det försent, men om alla köper nu så blir det en squeeze och priserna går upp ännu mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Denna onödiga uppgradering till 32Gb gjorde jag redan för sju år sedan i samband med Haswell-E lanserades. Att folk idag skriver att de äntligen uppgraderat till 32GB gör mig aningen konfunderad. Det är nu man ska uppgradera till 64GB innan 32. Samms sak när jag uppgraderade till 8GB år 2007 när folk vanligtvis körde 2GB.

Bättre vänta till DDR 5, är inte så långt borta

Permalänk
Medlem

Jag gav typ 4700 för mitt första kit med 32 GB DDR4, och ca 1600 för det andra gången.

Någonstans går ju pengarna till att utveckla nya bättre produkter, så vrakpriser kanske inte är helt av godo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Trots att jag bara slösurfar på burken så tar Firefox 32GB av mina 96.

Du måste lida av "maximus tabbus" syndromet
Min ligger på strax över 600MB.
Vilket i sig är makalöst då jag bara har SWC öppet.

Permalänk
Medlem

Lagt ner 1400 för mina HyperX 3200Mhz 32GB.
Rätt nöjd med det priset ✔️

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Äre nån som köpt minnen av den här nyheten nu då?

Jag var rätt sugen kring årsskiftet men det blev inte av. Och nu har mitt tåg gått iaf. Jag skiter i det. Så billigt är det inte längre.

Jag beställde minnen igår.
16GB (2x8GB) Sodimm DDR4.

Stod att de inte skulle komma in i lager förrän måndag.
Men har redan fått leveransmeddelande.

Köpte nyligen en begagnad bärbar dator med Skylake i3.
Är faktiskt min enda dator med DDR4.

Jag har en MacBook Pro 13" som är något år nyare.
Men dels är det fastlödda minnen i den. Sen så har jag för mig att de använde low power DDR3 i den modellen. Om det hette LPDDR3L eller något sådant.

Permalänk
Medlem

Trist, men samtidigt är 899:- för 16 GB bra mycket mindre än det kostade för några år sedan. Tror jag betalade närmare det dubbla för mina 16 GB år 2017.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Uff, blir dyrt att sitta och jobba hemma på sin egen dator i Revit...