AMD Radeon RX 6700 XT tar sikte på 1440p-spelande den 18 mars

Permalänk
Medlem

SÅ om man kollar på lanseringsuppgifter för pris så kommer det hamna på 7-9000:- för dessa kort? En tusing i skillnad, grovt räknat, mellan detta och rx6800. De billigaste RTX3060 ligger på 4990:- och där var priset inför lansering satt att börja på 329$. RX6700XT ligger ju på 479$ vilket blir 1500-2000:- dyrare.

Så absolut billigast lär ju vara 6500:-, vad tror ni om det resonemanget?

Permalänk
Medlem

När det gäller att få tag på ett kort vid release, kan vi svenskar beställa från AMD.com shop?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkaboy:

SÅ om man kollar på lanseringsuppgifter för pris så kommer det hamna på 7-9000:- för dessa kort? En tusing i skillnad, grovt räknat, mellan detta och rx6800. De billigaste RTX3060 ligger på 4990:- och där var priset inför lansering satt att börja på 329$. RX6700XT ligger ju på 479$ vilket blir 1500-2000:- dyrare.

Så absolut billigast lär ju vara 6500:-, vad tror ni om det resonemanget?

För butiker så som Inet, Webhallen mm. så ja det lär vara i dem regionerna men AMD själva har "lovat" att det ska finnas kort för 480 Euro i deras butik. När det iaf finns ett referenskort för en GPU brukar det göra att priserna inte sticker iväg lika hårt för AIB korten, iaf i början. Finns det exempelvis relativt god tillgång på 6700xt i AMDs butik för ett bra pris är det ju inte speciellt lockade att köpa ett kort för 2000kr mer från Asus. 3060 hade ju inget referenskort så det bidrog till dem sjuka priserna

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Varför ska man köpa detta istället för 3060ti/3070?

Det verkar dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det som verkligen fick mig att studsa till vid presentationen var delen om "över 3 miljarder gamers som omsätter över ..."
I en presentation av sitt nya grafikkort för stationära PC refererar AMD till - mobilspel? Eh? Varför?

Det som hade varit relevant hade t.ex. varit att säga något om hur stor top-end grafikkortsmarknaden är, "...så därför presenterar vi nu Radeon 6700xt för resterande 96% av PC gamers" eller något i den stilen. Men att i en presentation av desktop PC grafikkort presentera mobilanvändardata är väldigt märkligt. Den naturliga frågan blir ju då:
"OK, om vi har 3,2 miljarder gamers i världen, hur stor andel av dem vill köpa de nya grafikkorten ni presenterar?"

Jag håller med siffran 3.1B undrar man ju vart den kommer ifrån, antal sålda grafikkort?
Hur vet dem då att det inte är miners som köpt flera hundra per skalle?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Köpte 2016 ett 1070 för 3600 kr, nytt hos Komplett. Det håller inte längre för nya spel men det finns fortfarande ingenting för samma pris att ersätta det med. Mycket tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Köpte 2016 ett 1070 för 3600 kr, nytt hos Komplett. Det håller inte längre för nya spel men det finns fortfarande ingenting för samma pris att ersätta det med. Mycket tråkigt.

Marknaden buggar ur totalt när det finns för få kort, kändes lite som att 6700 borde ligga i den prisgruppen, kanske lite över. Försöker hitta ett grafikkort till en släkting som ville ha en dator för att köra flygsimulator. Jösses säger jag bara..

Permalänk
Medlem

Finner det lite roande att "Infinity cache" har en begränsning....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

För butiker så som Inet, Webhallen mm. så ja det lär vara i dem regionerna men AMD själva har "lovat" att det ska finnas kort för 480 Euro i deras butik. När det iaf finns ett referenskort för en GPU brukar det göra att priserna inte sticker iväg lika hårt för AIB korten, iaf i början. Finns det exempelvis relativt god tillgång på 6700xt i AMDs butik för ett bra pris är det ju inte speciellt lockade att köpa ett kort för 2000kr mer från Asus. 3060 hade ju inget referenskort så det bidrog till dem sjuka priserna

Det låter ju "lovande" om man kan uttrycka sig så i dessa tider med den här prissättningen som råder. 4990:- för ett RTX3060 känns ändå "rimligt". Dock vill jag ha ett AMD kort för att det lirar fint ihop med min 5800x setup och för att de har öppna drivrutiner under Linux vilket jag använder huvudsakligen.