Permalänk
Medlem

Cirka 3000kr att betala för mig. Får se hur det blir nästa gång när man kört ett år med sin nya anställning.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

18600, jag klagar inte

Permalänk
Medlem

Det blev en 12-13kkr tillbaks, ganska skönt när man trodde att man skulle få betala 6000:-.
Flyttat till ny kommun och två nya jobb, så blir väl lite sisådär med att få rätt skatt

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Verkar vara många som får tillbaka rätt stora summor? själv brukar jag alltid få betala tillbaka någon tusenlapp

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Övertaxerad och får tillbaka ca 242.856 kr.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

meh, får alltid betala tillbaka eftersom jag får betala skatten själv på utdelning från företaget - kan jag leva med dock. Får se vad revisorn säger i år.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

De skall inte bara beskattas som kapitalvinst utan som inkomst, så har du betalat 0 kr för dem skall du först beskatta de första 10 kronorna som inkomst när du får dem. Sen eventuell vinstskatt på skillnaden mellan priset när du fick dem och nu baserat vilken typ av investeringsmöjligheter de legat i.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014....

Aktieutdelning har man fått varje år från jobbet.
Så varje år/gång man fått, har aktie haft olika värde.
Blir ju jättejobbigt att räkna ut, och man har säkert inte ens papper kvar på när man fick värdepappren.
Finns det nåt sätt att se och räkna ut?
Kan banken räkna ut det åt en?

Tack på förhand

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Undrar lite varför så många får tillbaka så stora summor? själv brukar jag alltid får betala tillbaka någon tusenlapp

För de flesta handlar det nog om jobbskatteavdrag och att man inte talat om för arbetsgivaren att betala in mindre skatt. Be din arbetsgivare att betala in mer skatt om du vill slippa åka på kvarskatt.

Jag får tillbaka 8186 kr.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Jag vill deklarera inkomstdeklerationen med e-tjänsten men den är stängd och öppnar åter den 16 Mars. Vad är det för skit? Har de tagit sommarlov? Och var hittar man K4 blanketten?

Permalänk
Medlem

SKATT? Vad är det? OCH VAD FAN FÅR JAG FÖR PENGARNA?!

Permalänk
Hedersmedlem

1700 kronor i kvarskatt, som tack för att man sätter av några slantar till stöd för fritt företagande i den här förvuxna kolchosen. Tvi!

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

För de flesta handlar det nog om jobbskatteavdrag och att man inte talat om för arbetsgivaren att betala in mindre skatt. Be din arbetsgivare att betala in mer skatt om du vill slippa åka på kvarskatt.

Jag får tillbaka 8186 kr.

aha ok så det är avdragen det slarvas med. Så länge min restskatt förblir låg så stör det mig inte speciellt mycket.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

4 tuss tillbaka, men ska göra investeraravdrag också så blir lite till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Får som vanligt betala in pengar. 7500kr förra året. Ser ut å bara bli 1500 iår! Rekord. Jag jobbar mkt mera än vanligt folk, betalar mera skatt än medel, och som belöning skall staten suga ur mej på ännu mera pengar.
Jobba hårt i detta land=straffad.

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Verkar vara många får tillbaka rätt stora summor? själv brukar jag alltid får betala tillbaka någon tusenlapp

Har man ett standard bolån på några miljoner och två i hushållet så får man 5-8 tusen tillbaks på räntan man betalat.

Egentligen borde man jämka och betala mindre på bolånet och investera dessa 6 tusen under året. Men vem orkar det när man bara kan klicka OK på en deklaration istället

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceMan(FZ):

Får som vanligt betala in pengar. 7500kr förra året. Ser ut å bara bli 1500 iår! Rekord. Jag jobbar mkt mera än vanligt folk, betalar mera skatt än medel, och som belöning skall staten suga ur mej på ännu mera pengar.
Jobba hårt i detta land=straffad.

Gjort rotavdrag du inte haft täckning för? För annars har ju din arbetsgivare bara dragit fel skatt på dig. Därför du får restskatt. Meddela korrekt skattetabell till din arbetsgivare så blir det bättre nästa år

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Hur han man redan veta detta, 16 mars står det för mig på Skatteverket. Alltid samma sak varje år, folk har sin återbäring klar innan en annan idiot ens fått deklarationen.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk

Var ser man vad man ska betala in? Jag fattar ingenting av deklerationen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Hur han man redan veta detta, 16 mars står det för mig på Skatteverket. Alltid samma sak varje år, folk har sin återbäring klar innan en annan idiot ens fått deklarationen.

Digital brevlåda, typ Kivra. Det bästa som hänt Sverige på ca 22 år, då jag förlorade oskulden.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elixx:

Digital brevlåda, typ Kivra. Det bästa som hänt Sverige på ca 22 år, då jag förlorade oskulden.

Coolt, kan köpa att det går ut snabbare än posten men hur kan det vara snabbare med Kivra än Skatteverket självt?

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag vill deklarera inkomstdeklerationen med e-tjänsten men den är stängd och öppnar åter den 16 Mars. Vad är det för skit? Har de tagit sommarlov?

Skrivet av MadMantiz:

Hur han man redan veta detta, 16 mars står det för mig på Skatteverket. Alltid samma sak varje år, folk har sin återbäring klar innan en annan idiot ens fått deklarationen.

Skrivet av Dinkefing:

Var ser man vad man ska betala in? Jag fattar ingenting av deklerationen!

Deklaration - Skatteverket

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Det är ju Skatteverket som skickar ut till digitala brevlådor några dagar innan tjänsten öppnar. (Av någon anledning)

Permalänk
Medlem

1000 i restskatt, men måste fylla i K10 samt reseersättning. Förhoppningsvis får jag något tillbaka istället för att betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Coolt, kan köpa att det går ut snabbare än posten men hur kan det vara snabbare med Kivra än Skatteverket självt?

Det är ju den preliminära uträkningen som står på deklarationen alla refererar till, inte den slutgiltiga. Har varit så så länge den förenklade deklarationen funnits.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dhanjel:

Det är ju Skatteverket som skickar ut till digitala brevlådor några dagar innan tjänsten öppnar. (Av någon anledning)

Är väl inget fel med att få lite tid att granska?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Var ser man vad man ska betala in? Jag fattar ingenting av deklerationen!

Har du fått deklarationen så står det på näst sista sidan i sammanställningen där.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Är väl inget fel med att få lite tid att granska?

Nej absolut inte, men de kan ju lika gärna öppna upp tjänsten samtidigt. Åtminstone så man kan läsa där.

Men tar kanske en stund att generera ett par miljoner pdfer

Permalänk
Medlem

Aha, det är den lilla är detaljen att de skickar ut pdf:en innan man kan se det på källan. Det skickas ut som en fristående pdf helt utan att man kan gå in direkt på skattverket och kolla. Det förklarar min tveksamhet men nu förstår jag hur det funkar. Tack alla för det.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grydolf:

SKATT? Vad är det? OCH VAD FAN FÅR JAG FÖR PENGARNA?!

Public service för 1300kr?

Permalänk
Medlem

6216:- var av 5225:- är för elen jag sålt från mina solpaneler.
Men sedan ska lite avdrags gör så hamnar runt 9-10k i slutändan

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro