AMD föreslår lösningar på USB-problem för Ryzen-processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Då skulle alla ha problem med det. Kör med ASUS X570-E/37000X och har över 10 med USB hubb + 8 HDD inkopplad samtidigt. Inga problem med USB. Har inte hört folk med X570 har problem med USB heller.

Min USB dongel till Xbox handkontroller slutar ibland fungera vilket gör att jag måste dra ur kontakten och trycka in den igen. Kör den på USB 3.X då mina 2.0 kontakter känns högst opålitliga. Ett problem jag tex haft med 2.0 om jag kopplar in USB högtalare är ett ständigt klickande ljud som dessutom är lite burkigt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det nästa är väl en class action där folk hävdar att dom inte får den prestanda som utlovats då dom måste köra pcie 3x för att få USB att fungera.

Och AMD får en gyllen chans att sälja ett chipset till.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Lite pinsamt att AMD inte får detta att fungera år 2021. Slarv, eller inkompetens?

C-state och USB är komplicerat. Intel har också problem under huven med detta, du får regelbundna hickups, men det märks inte vid vanligt användande.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Då skulle alla ha problem med det. Kör med ASUS X570-E/37000X och har över 10 med USB hubb + 8 HDD inkopplad samtidigt. Inga problem med USB. Har inte hört folk med X570 har problem med USB heller.

Har samma moderkort men bara 3 hårddiskar med 5600x o ett 3070 i pcie4 .
Inga bekymmer med allt från ljudkort ritplattor och synthar inkopplat.
Har dock läst om problem med andra asus x570 så det verkar vara några som har problem ändå.

Har dock inte uppdaterat några drivarrutiner på månader. Bara uppdaterat bioset för 5600x.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

"Nyligen rapporterade vi om hur AMD krupit till korset och erkänt att system med processorer ur bolagets Ryzen 3000- och 5000-serier lider av intermittenta problem med enheter som kopplas bort. "

Krupit till korset och erkänt?

Innebär det att AMD tidigare har förnekat att problemet existerar,
och sedan har ändrat sig?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Hos mig visar sig endast problemet när jag kopplar in ngt på USB2 och spelar in med Bandicam, i övrigt lirar allt precis hur bra som helst.
Kör jag via USB3 är fenomenet borta på Asus B550-E.
Tänkte skicka in till AMD asap.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Testat dessa kombos/komponenter med varandra utan minsta problem med diverse USB problem:

5950X / 5600X i ASUS PRIME B-550 samt MSI B550 Tomahawk. Olika bios gjorde heller ingen skillnad.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Förmodligen har införandet av nytt tangentbord triggat en uppdatering av drivrutiner. De nya drivrutinerna har sedan blivit inkompatibla med datorns övriga mjukvara (BIOS-version?) och skapat problemen.

Att i det läget byta ut hårdvaran tyder ju på kompetensbrist hos IT-personalen som inte kan reda ut sambanden mellan drivrutinskompatibiliteterna. Förmodligen (gissning) har hela problematiken upppstått pga IT-personalen halsstarriga inställning till drivrutionsuppdateringar överhuvudtaget, och då kan det gå såhär. Man vågar inte hålla systemet uppdaterat, då det i ytterst sällsynta fall kan uppstå problem och istället får man ohanterliga situationer i slutänden.

Min sambo har haft liknande problem med sin laptop där musen helt plötsligt slutat fungera. Enda "lösningen" var att lämna in den till IT som installerade om den. Sen funka musen igen. Suck...

Dock, vid varje uppdatering skapas ju en snapshot av alla systemfiler, så det går ju alltid att backa till vad man hade med gamla tangentbordet och se vad som orsakade vad. Inget IT tänkte på?

Jag är inte It-tekniker men jag tycker du har en konstig inställning till de stackarna som försöker hjälpa er. Kompetensbrist eftersom de inte kan reda ut drivrutins(in)kompabiliteterna? Varför skulle de lägga en massa tid på det? För att göra dig nöjd?
Ska de backa ett system för att se vad problemet är med ett sketet tangentbord? Och riskera att filer som sparats efter återställningspunkten förloras? Nä, låt IT göra det de kan så kan du göra ditt jobb. Jag tror inte IT försöker tala om för dig hur du ska göra ditt jobb? eller?

Permalänk
Medlem

Enda problemet jag har är att min Razer Viper 8KHz inte startar vid kallstart av datorn, den fungerar dock när jag drar ur och sätter i usb-kontakten igen, annars så tappar jag åtminstone inga portar.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Enklare o gnälla på Swec, Vi får göra en amd integration till kommentarsfälten!

Haha

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Inte upplevt de här problemen, men har ett annat (som kanske hänger ihop?) i att datorn startar upp av sig själv från viloläge rätt ofta. Kollar waketimers och alla olika tips på nätet och tagit mig så pass långt att Windows själv inte ens vet varför det startat!

Hade den gått ner i viloläge som den ska efter ett tag hade jag inte brytt mig, men det är något med den oförklarliga väckningen som dessutom får datorn att hänga sig när den går till viloläge (bara om den får göra det av sig själv!).
Installerat om Windows, uppdaterat bios, provat utan nätverksanslutning... Inget hjälper och det är lika otydligt än idag vad som orsakar det.

Skulle det visa sig att den tappar bort och får tillbaka usb enheter i standby, skulle jag bli glad av att få bort spökväckningarna!

Edit, x570, 3700x & 5700xt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har msi tomahawk x570 med 5900x, vad jag kan se så funkar alla usb portar perfekt. Kör cubase o VST synthar via Steinbergs USB ASIO ljudkort. Kört latencymon samtidigt som jag spelar Battlefield o har Halion-synthen igång, inga problem!

Min gamla dator med x99 / 6900k hade USB strul konstant, bytte bräda från Asus till MSI o då blev det ngt bättre. Asus brädan hade 3 olika chip för USB, o inget funkade 100%

Har haft global c-states avstängt på min 5900x maskin, men i förrgår när jag blåste in nyaste bios så återställdes ju alla inställningar - så nu har jag den PÅ och det har funkat än så länge

mvh Lazze

Permalänk
Skrivet av Tangentbord:

Inte upplevt de här problemen, men har ett annat (som kanske hänger ihop?) i att datorn startar upp av sig själv från viloläge rätt ofta. Kollar waketimers och alla olika tips på nätet och tagit mig så pass långt att Windows själv inte ens vet varför det startat!

Hade den gått ner i viloläge som den ska efter ett tag hade jag inte brytt mig, men det är något med den oförklarliga väckningen som dessutom får datorn att hänga sig när den går till viloläge (bara om den får göra det av sig själv!).
Installerat om Windows, uppdaterat bios, provat utan nätverksanslutning... Inget hjälper och det är lika otydligt än idag vad som orsakar det.

Skulle det visa sig att den tappar bort och får tillbaka usb enheter i standby, skulle jag bli glad av att få bort spökväckningarna!

Edit, x570, 3700x & 5700xt

Stäng av alla magiska paket för NIC (även fast du testat utan kabel) så minimerar du förhoppningsvis något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Jag är inte It-tekniker men jag tycker du har en konstig inställning till de stackarna som försöker hjälpa er. Kompetensbrist eftersom de inte kan reda ut drivrutins(in)kompabiliteterna? Varför skulle de lägga en massa tid på det? För att göra dig nöjd?
Ska de backa ett system för att se vad problemet är med ett sketet tangentbord? Och riskera att filer som sparats efter återställningspunkten förloras? Nä, låt IT göra det de kan så kan du göra ditt jobb. Jag tror inte IT försöker tala om för dig hur du ska göra ditt jobb? eller?

Intressant att du tar det personligt. Inlägget var allmängiltigt och gäller självklart inte all IT-personal.
För egen del kör jag egen firma och fixar mina datorer själv. De strular inte, och gör de det så lägger jag ner den tid på att fixa problemet som problemet behöver.

Det jag reagerade på var att oj, datorn strular. Vi byter ut hela datorn. Nu vet jag ju inte hur mycket tid de faktiskt lagt på att lösa problemet, men som det verkade var ju datorn fullt duglig innan bytet av tgb-bord skedde. Jag uppfattade det också som att det inte bara gällde en dator utan flera. Det innebär ju att felet ligger i sw. Ska vi nå nån form av hållbarhet i världen så måste man ju se till att använda grejorna så länge hårdvaran duger. Att byta ut en dator i onödan är en dyr kostnad för företaget i fråga. Dels då de betalar lön till (förmodat) inkompetent IT-personal som inte gör sitt jobb och sen får betala för en extra dator till medarbetaren. För världen innebär det ytterligare en fullt fungerande dator som slängs och blir landfill nånstans. Men där slutar jag för nu blir det rejält OT.

Nu gäller detta som sagt inte ALL IT-personal. Bara de som inte gör sitt jobb (IMHO)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Produktionskritisk maskin med flera reservdatorer med klonade data. Kanske värt att nämna att det var en offline dator med Windows xp. Hursomhelst var det enklaste att bara byta burken.

Jag ska inte döma, men "Produktionskritisk maskin" och Windows XP går inte riktigt hand-i-hand.
Ur DET perspektivet så håller jag med om att en uppgradering kan vara rätt. Men visst uppgraderade ni också OS då...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Jag ska inte döma, men "Produktionskritisk maskin" och Windows XP går inte riktigt hand-i-hand.
Ur DET perspektivet så håller jag med om att en uppgradering kan vara rätt. Men visst uppgraderade ni också OS då...?

Programvaran som krävs stöds inte av nyare operativsystem...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Barsk66:

Intressant att du tar det personligt. Inlägget var allmängiltigt och gäller självklart inte all IT-personal.
För egen del kör jag egen firma och fixar mina datorer själv. De strular inte, och gör de det så lägger jag ner den tid på att fixa problemet som problemet behöver.

Det jag reagerade på var att oj, datorn strular. Vi byter ut hela datorn. Nu vet jag ju inte hur mycket tid de faktiskt lagt på att lösa problemet, men som det verkade var ju datorn fullt duglig innan bytet av tgb-bord skedde. Jag uppfattade det också som att det inte bara gällde en dator utan flera. Det innebär ju att felet ligger i sw. Ska vi nå nån form av hållbarhet i världen så måste man ju se till att använda grejorna så länge hårdvaran duger. Att byta ut en dator i onödan är en dyr kostnad för företaget i fråga. Dels då de betalar lön till (förmodat) inkompetent IT-personal som inte gör sitt jobb och sen får betala för en extra dator till medarbetaren. För världen innebär det ytterligare en fullt fungerande dator som slängs och blir landfill nånstans. Men där slutar jag för nu blir det rejält OT.

Nu gäller detta som sagt inte ALL IT-personal. Bara de som inte gör sitt jobb (IMHO)...

Varje situation är ju unik och nu har jag inte koll på vad ni diskuterar men ibland kan det ju absolut vara värt att bara byta ut en dator och låta den andra repareras i lugn och ro. Det kanske är en ännu dyrare anställd som får sitta och rulla tummarna i väntan på att datorn felsöks.

Plötsligt är det värt att byta ut datorn som anställd 2000kr/h använder av tekniker för 200kr/h. Det är väl inte ovanligt att mekanikern hellre byter ut den trasiga komponenten på 1-2 timmar än att börja renovera som tar 3-4 timmar. Så har kunden en helt ny komponent som håller längre än den renoverade för ungefär samma pris.

Å andra sidan finns det väl absolut situationer där fixen tar 5 minuter om man spenderar 10 minuter på att undersöka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Programvaran som krävs stöds inte av nyare operativsystem...

Min erfarenhet av sådana har iofs passerat bäst före-datum nu, men den säger i alla fall att sådana grejer slänger man in i en virtuell maskin och håller värd-OSet uppdaterat. Bättre för den mentala hälsan.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Min erfarenhet av sådana har iofs passerat bäst före-datum nu, men den säger i alla fall att sådana grejer slänger man in i en virtuell maskin och håller värd-OSet uppdaterat. Bättre för den mentala hälsan.

Det är lite bättre men ska gäst-OSet ändå vara med och snurra i ett LAN eller liknande så har man bara skapat ett nytt hål att stoppa huvudet i och övertalat andra att det förra hålet var dåligt det här är lite mindre sämst

Hur som, On Topic:
Känns som det är en / flera generationer som idag växer upp i tron att det finns något/någon som är felfri och att det är förbjudet att göra fel. Världen är inte som Instagram
Ointressant att att kasta skit, mer intressant att se hur AMD löser problemet.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Min USB dongel till Xbox handkontroller slutar ibland fungera vilket gör att jag måste dra ur kontakten och trycka in den igen. Kör den på USB 3.X då mina 2.0 kontakter känns högst opålitliga. Ett problem jag tex haft med 2.0 om jag kopplar in USB högtalare är ett ständigt klickande ljud som dessutom är lite burkigt.

Min Xbox 360 dongel ville inte heller fungera på USB 3.0 på mitt nya x570 mobo.

Visade sig att när jag bytte mobo så hade den först blåst säkringen i 360 doglen, klassiskt fel på dom men lite ironiskt.
Så bytte den, nu fungerar den MEN måste köra den på 2.0 portar, 3.0 portar så slutar den fungera.

Fungerade fint på mitt x79 mobo jag bytte från, testade den även på ett annta LGA2011 system, no problems.

Vet inte om det faktum att 3.0 kan förse 850mAh blåste säkrigen då 2.0 är max 500mAh, som sagt klassiskt fel men lite lustigt att just det felet sker precis när jag byte mobo och kopplar in mina usb tillbehör igen.

Fick bli en ful pci brakcet med usb portar till en 2.0 header på mitt x570 mobo för 360 doglen och min wacom bamboo tablet som också strular med 3.0 portarna.

Permalänk
Medlem

VDDG_CCD
VDDG_IOD

Volt problem med FLCK & IOD.

VDDG_CCD: ~950mv (max)
VDDG_IOD: 1000-1150mv

För hög CCD volt och du får FPS drops & stutter, samt ljudbrus.
För lite IOD så får du problem med frysningar, hiccups & annan oreda med högre belastning.

Stock kan vara allt mellan 1000-1150mv...
VDDG_CCD gillar inte stock volten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Min Xbox 360 dongel ville inte heller fungera på USB 3.0 på mitt nya x570 mobo.

Visade sig att när jag bytte mobo så hade den först blåst säkringen i 360 doglen, klassiskt fel på dom men lite ironiskt.
Så bytte den, nu fungerar den MEN måste köra den på 2.0 portar, 3.0 portar så slutar den fungera.

Fungerade fint på mitt x79 mobo jag bytte från, testade den även på ett annta LGA2011 system, no problems.

Vet inte om det faktum att 3.0 kan förse 850mAh blåste säkrigen då 2.0 är max 500mAh, som sagt klassiskt fel men lite lustigt att just det felet sker precis när jag byte mobo och kopplar in mina usb tillbehör igen.

Fick bli en ful pci brakcet med usb portar till en 2.0 header på mitt x570 mobo för 360 doglen och min wacom bamboo tablet som också strular med 3.0 portarna.

Så om du ploppar in dongeln i en 3.0 så slutar den fungera men flyttar du den till 2.0 så fungerar den igen?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Så om du ploppar in dongeln i en 3.0 så slutar den fungera men flyttar du den till 2.0 så fungerar den igen?

yes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Det är lite bättre men ska gäst-OSet ändå vara med och snurra i ett LAN eller liknande så har man bara skapat ett nytt hål att stoppa huvudet i och övertalat andra att det förra hålet var dåligt det här är lite mindre sämst

Det säger väl sig självt att gäst-OSet inte skall ha något nätverk alls. Grejen med en VM är inte egentligen att det är säkrare så, bara att det är lättare att underhålla.

Min erfarenhet av sådana program är när man har en PC som styr någon annan utrustning, där denna utrustning är snordyr och man inte vill ersätta den. Då behöver inte det programmet ha något nätverk. I de fall det finns nätverk på de datorerna så är det för att man skall kunna logga in med ett allmänt användarkonto och läsa mail (och för att operatören skall kunna sitta och läsa Aftonbladet när maskinen går). Genom att slänga in det programmet i ett gäst-OS, kan all inloggning och nöjessurfande ske som vanligt i värd-OSet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Min Xbox 360 dongel ville inte heller fungera på USB 3.0 på mitt nya x570 mobo.

Visade sig att när jag bytte mobo så hade den först blåst säkringen i 360 doglen, klassiskt fel på dom men lite ironiskt.
Så bytte den, nu fungerar den MEN måste köra den på 2.0 portar, 3.0 portar så slutar den fungera.

Japp, händer ibland att USB 3.0 stör så mycket att kommunikation på 2.4GHz-bandet störs i en dongel.

https://www.intel.com/content/www/us/en/products/docs/io/univ...

Citat:

Fungerade fint på mitt x79 mobo jag bytte från, testade den även på ett annta LGA2011 system, no problems.

Vet inte om det faktum att 3.0 kan förse 850mAh blåste säkrigen då 2.0 är max 500mAh, som sagt klassiskt fel men lite lustigt att just det felet sker precis när jag byte mobo och kopplar in mina usb tillbehör igen.

Kan hända om man kopplar in den i en ladd-port. De portarna kan ha ström i maxläge från början ibland. Annars säger standarden att alla USB-portar skall leverera 100mA tills enheten ber om mer, just för att undvika det problemet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Stäng av alla magiska paket för NIC (även fast du testat utan kabel) så minimerar du förhoppningsvis något.

Avstängt i både bios och Windows har gett upp, då den gör det kanske hälften av gångerna (och då oftast bara en gång)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan hålla med om att buggar givetvis kan uppstå även 2021, men lite pinsamt blir det när en så pass vanlig standard som USB inte fungerar felfritt år 2021.
Det är lite som att HDMI skulle börja koppla ifrån tv:n lite då och då.

Men X570-moderkorten har ju funnits länge nu, men felet är ganska nytt låter det som? Så det bör ju inte vara hårdvara som spökar då?, utan låter ju mer som något som går att fixa med mjukvara i mina öron, så det borde lösa sig för alla.

Sedan finns det ju säkert enheter som inte följer USB standarden helt heller, som kan ställa till problem oavsett moderkort.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Tangentbord:

Avstängt i både bios och Windows har gett upp, då den gör det kanske hälften av gångerna (och då oftast bara en gång)

Ok

Hoppas lösning kommer snabbt för er som är drabbade av denna bugg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Kan hålla med om att buggar givetvis kan uppstå även 2021, men lite pinsamt blir det när en så pass vanlig standard som USB inte fungerar felfritt år 2021.
Det är lite som att HDMI skulle börja koppla ifrån tv:n lite då och då.

Varför skulle det vara något särskilt med år 2021? Skulle ett liknande problem varit mindre pinsamt år 2020? Eller år 2017?

USB må vara vanligt, men USB standarden uppdateras lite då och då, så USB stödet i processorer och chipset måste då också uppdateras, vilket gör att buggar kan slinka in.

Sen så är USB-enheter inte särskilt standard. Finns mängder med USB prylar som inte riktigt följer standarden - men som folk förutsätter att de fungerar ändå.

Nu har jag lyckligtvis inte mycket erfarenhet av HDMI, men jag skulle bli mycket förvånad om HDMI alltid fungerar helt problemfritt i alla rimliga situationer.

Permalänk
Medlem

För mig funkar inte det att ha musen i 3.0 portarna och pcie3.0 löser inte det.

Att köra i vanlig port funkar dock, med pci4