Permalänk
Medlem

Förstörd iPhone

Hej,

En väldigt nära vän till mig har nyligen gett mig hennes mobil för ett försök att reparera den. Kom snabbt till att inse att den är beyond saving eftersom skärmen är totalt spräckt och känner inte längre igen avtryck, "hem"-knappen reagerar inte heller på touch-ID.

Det viktiga med mobilen är vad som finns lagrat (bilder, videor m.m.) som hon gärna vill rädda.

Hade kunnat försöka nå fram till lagringen genom Lightning-kabel till min PC, in genom iTunes och FÖRSÖKA få access - men problematiken är att oftast måste iPhone låsas upp för att åtkomst skall ges mellan PC/Mac och telefonen.

Min fråga är, finns det andra lagliga sätt att genomgå detta på för att försöka rädda hennes inställningar?

Behöver jag beställa hem något som kan hjälpa så är det OK. Jag är beredd att lägga lite pengar för att hjälpa henne med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Hej,

En väldigt nära vän till mig har nyligen gett mig hennes mobil för ett försök att reparera den. Kom snabbt till att inse att den är beyond saving eftersom skärmen är totalt spräckt och känner inte längre igen avtryck, "hem"-knappen reagerar inte heller på touch-ID.

Det viktiga med mobilen är vad som finns lagrat (bilder, videor m.m.) som hon gärna vill rädda.

Hade kunnat försöka nå fram till lagringen genom Lightning-kabel till min PC, in genom iTunes och FÖRSÖKA få access - men problematiken är att oftast måste iPhone låsas upp för att åtkomst skall ges mellan PC/Mac och telefonen.

Min fråga är, finns det andra lagliga sätt att genomgå detta på för att försöka rädda hennes inställningar?

Behöver jag beställa hem något som kan hjälpa så är det OK. Jag är beredd att lägga lite pengar för att hjälpa henne med detta.

Naturligtvis ingen iCloud aktiverad eller så?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Nu skärm kostar ett par hundra på teknikdelar.se om det inte är en av x-modellerna. Kan ju vara värt om det är ”ovärderliga” bilder. Det är inte jättesvårt att byta och till på köpet får du en användbar telefon.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Lämna in till Apple om det är så viktig data.
Självklart är iCloud inget man aktiverar heller?

Permalänk
Medlem

Rädda inställningar?

Beroende på modell så kostar det allt från några hundralappar till tusenlappar att byta skärm så börja där.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Du ska kunna göra allt genom itunes utan att röra mobilen.
Har för mig att man skulle hålla inne en eller 2 knappar

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ecthelion:

Hej,

En väldigt nära vän till mig har nyligen gett mig hennes mobil för ett försök att reparera den. Kom snabbt till att inse att den är beyond saving eftersom skärmen är totalt spräckt och känner inte längre igen avtryck, "hem"-knappen reagerar inte heller på touch-ID.

Det viktiga med mobilen är vad som finns lagrat (bilder, videor m.m.) som hon gärna vill rädda.

Hade kunnat försöka nå fram till lagringen genom Lightning-kabel till min PC, in genom iTunes och FÖRSÖKA få access - men problematiken är att oftast måste iPhone låsas upp för att åtkomst skall ges mellan PC/Mac och telefonen.

Min fråga är, finns det andra lagliga sätt att genomgå detta på för att försöka rädda hennes inställningar?

Behöver jag beställa hem något som kan hjälpa så är det OK. Jag är beredd att lägga lite pengar för att hjälpa henne med detta.

IPhone med TouchID är ju max en iPhone 2020SE eller äldre. Loppet är inte kört. Även om touchsensorn är död så kan du byta till en ny. Det som händer är att touchid blir permanent deaktiverad. Ny skärm ordnar du enkelt hos den lokala mobilreparatören. Töm telefonen, sälj sen på Tradera ;).

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nyfiken på hur du hade tänkt att reparera en spräckt skärm utan att byta den? "gett mig hennes mobil för ett försök att reparera den" skrev du
Lämna in den på phonefix eller dylikt och byt skärmen.
Tror det är ganska kört att få tag på bilerna om du inte kan låsa upp Iphonen. Jag menar, när inte ens pentagon klarar det utan experthacker så kan det nog bli knivigt.

EDIT: Aktivera sen Icloud på hennes Iphone.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Om mobilen innehåller viktig data så skulle jag rekommendera att vända sig till ett data recovery-företag typ ibas. Det är dock inte billigt, så om datan inte är så viktig kan man testa med att lämna in den hos någon av alla de firmor som reparerar telefoner och hoppas de kan fixa den. Tycker det är klart onödigt att försöka laga den själv när arbetskostnaden är så låg som den är hos dessa firmor, vilka dessutom har god vana av att fixa iphones.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KingCobra:

Jag är väldigt nyfiken på hur du hade tänkt att reparera en spräckt skärm utan att byta den? "gett mig hennes mobil för ett försök att reparera den" skrev du
Lämna in den på phonefix eller dylikt och byt skärmen.
Tror det är ganska kört att få tag på bilerna om du inte kan låsa upp Iphonen. Jag menar, när inte ens pentagon klarar det utan experthacker så kan det nog bli knivigt.

EDIT: Aktivera sen Icloud på hennes Iphone.

Det är ju bara att byta hemknappen. Pinkoden funkar ju att låsa upp även om touchid för. Det där med att lämna in till ett dataräddningsföretag. Det gör man ju inte om inte alla möjligheter är uttömda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Du ska kunna göra allt genom itunes utan att röra mobilen.
Har för mig att man skulle hålla inne en eller 2 knappar

Det är inte så längre. Man måste låsa upp mobilen för att komma åt datan (annars hade det inte varit sånt snack från FBI om att Apple skall låsa upp mobiler åt dem).

Kan bara rekommendera att du pratar med Apple om vad det skulle kosta för dem att fixa det, alternativt en lokal firma som byter ut nog med grejer för att du skall komma in i mobilen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mpat:

Det är inte så längre. Man måste låsa upp mobilen för att komma åt datan (annars hade det inte varit sånt snack från FBI om att Apple skall låsa upp mobiler åt dem).

Kan bara rekommendera att du pratar med Apple om vad det skulle kosta för dem att fixa det, alternativt en lokal firma som byter ut nog med grejer för att du skall komma in i mobilen.

Alla som har en iPhone förstår ju att Apple kommer säga, oj. Den här var trasig, här har du en utbytesenhet för 3999. De kommer göra exakt 0, för att rädda din data då de förväntar sig att alla har iCloud aktiverat.

Permalänk
Medlem

Här i stan kostar byte av skärm ca 300:- och 30 minuter. Varför är det inte ett alternativ? Sedan måste även jag ifrågasätta hur folk kan använda en iPhone utan iCloud? Säkert helt utan apple ID är min erfarenhet från sådana telefoner.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Hej,

En väldigt nära vän till mig har nyligen gett mig hennes mobil för ett försök att reparera den. Kom snabbt till att inse att den är beyond saving eftersom skärmen är totalt spräckt och känner inte längre igen avtryck, "hem"-knappen reagerar inte heller på touch-ID.

Det viktiga med mobilen är vad som finns lagrat (bilder, videor m.m.) som hon gärna vill rädda.

Hade kunnat försöka nå fram till lagringen genom Lightning-kabel till min PC, in genom iTunes och FÖRSÖKA få access - men problematiken är att oftast måste iPhone låsas upp för att åtkomst skall ges mellan PC/Mac och telefonen.

Min fråga är, finns det andra lagliga sätt att genomgå detta på för att försöka rädda hennes inställningar?

Behöver jag beställa hem något som kan hjälpa så är det OK. Jag är beredd att lägga lite pengar för att hjälpa henne med detta.

Har du testat att logga in på icloud.com ? för att iallafall få fram bilderna

Permalänk
Medlem

Tack för svar.

Har inte frågat henne om iCloud än, men det känns inte som någonting hon skulle använda.

Har erfarenhet av att byta skärmar, hemknapp m.m. på egen hand vilket är varför den inte ännu är inlämnad på t. ex. Teknikmagasinet.

Problematiken som ligger i en sådan reparation och varför jag själv menade på att reparation inte kommer fungera är på grund av att det verkar som att logic boarden i sig själv har tagit en massa stryk, dessutom har den fått in fuktskador under skärmen och det är knappt att mobilen svarar på att ens stänga av sig (startknapp + volym ner). Istället vill den då försöka ringa ett nödsamtal.

Jag ska se vad jag kan göra med iTunes & iCloud, annars får det bli ett företag eller så slänger vi bara skiten så får hon vara utan sin data.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ecthelion:

Tack för svar.

Har inte frågat henne om iCloud än, men det känns inte som någonting hon skulle använda.

Har erfarenhet av att byta skärmar, hemknapp m.m. på egen hand vilket är varför den inte ännu är inlämnad på t. ex. Teknikmagasinet.

Problematiken som ligger i en sådan reparation och varför jag själv menade på att reparation inte kommer fungera är på grund av att det verkar som att logic boarden i sig själv har tagit en massa stryk, dessutom har den fått in fuktskador under skärmen och det är knappt att mobilen svarar på att ens stänga av sig (startknapp + volym ner). Istället vill den då försöka ringa ett nödsamtal.

Jag ska se vad jag kan göra med iTunes & iCloud, annars får det bli ett företag eller så slänger vi bara skiten så får hon vara utan sin data.

Men om du redan vet svaret att det inte kommer funka med att byta skärm och knapp. Så varför tog du ens emot telefonen. Det kostar typ några 100-lappar och få hem skärm och knapp. Så det skadar väl inte att försöka. Telefonen behöver ju inte fungera i en evighet, bara den timme det krävs för att tömma den.

Permalänk
Mattecoach

Nu är detta bara en fundering, men det känns ju fruktansvärt svagt att man ska kunna byta ut hårdvara utan att data raderas. Jag menar om t.ex. mobilen blivit stulen vill man ju som ägare att data raderas så fort som möjligt, inte att det ska finnas möjligheter för tjuven att komma åt känslig data. Iofs kan jag förstå det om man ändå behöver låsa upp telefonen, men känns liksom som att ge extra möjligheter att stjäla data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Här i stan kostar byte av skärm ca 300:- och 30 minuter. Varför är det inte ett alternativ? Sedan måste även jag ifrågasätta hur folk kan använda en iPhone utan iCloud? Säkert helt utan apple ID är min erfarenhet från sådana telefoner.

Man kanske använder andra tjänster? T.ex. när jag använder iOS enheter så stänger jag av iCloud då jag använder Google tjänster istället

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Tack för svar.

Har inte frågat henne om iCloud än, men det känns inte som någonting hon skulle använda.

Har erfarenhet av att byta skärmar, hemknapp m.m. på egen hand vilket är varför den inte ännu är inlämnad på t. ex. Teknikmagasinet.

Problematiken som ligger i en sådan reparation och varför jag själv menade på att reparation inte kommer fungera är på grund av att det verkar som att logic boarden i sig själv har tagit en massa stryk, dessutom har den fått in fuktskador under skärmen och det är knappt att mobilen svarar på att ens stänga av sig (startknapp + volym ner). Istället vill den då försöka ringa ett nödsamtal.

Jag ska se vad jag kan göra med iTunes & iCloud, annars får det bli ett företag eller så slänger vi bara skiten så får hon vara utan sin data.

Testa att byta skärm och se om den startar så ni kan göra en backup.
Gällande fuktskador så fram en borste t.ex https://www.electrokit.com/produkt/rengoringsborste-for-krets... och isopropanol, skrubba rent allt och vänta någon minut innan du försöker starta den.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Man kanske använder andra tjänster? T.ex. när jag använder iOS enheter så stänger jag av iCloud då jag använder Google tjänster istället

Fast då blir man nyfiken man varför man skaffar en iOS-enhet när man enbart vill köra Googles tjänster. Valfrihet är ju bra

Man kommer ju inte in i enheten med bara hjälp av ny knapp och ny skärm. Du behöver ju fortfarande PIN-koden för att låsa upp den. Förvånansvärt mycket killgissningar i denna tråd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ecthelion:

Tack för svar.

Har inte frågat henne om iCloud än, men det känns inte som någonting hon skulle använda.

Har erfarenhet av att byta skärmar, hemknapp m.m. på egen hand vilket är varför den inte ännu är inlämnad på t. ex. Teknikmagasinet.

Problematiken som ligger i en sådan reparation och varför jag själv menade på att reparation inte kommer fungera är på grund av att det verkar som att logic boarden i sig själv har tagit en massa stryk, dessutom har den fått in fuktskador under skärmen och det är knappt att mobilen svarar på att ens stänga av sig (startknapp + volym ner). Istället vill den då försöka ringa ett nödsamtal.

Jag ska se vad jag kan göra med iTunes & iCloud, annars får det bli ett företag eller så slänger vi bara skiten så får hon vara utan sin data.

Om telefonen fungerar så pass att du i alla fall kan se något på skärmen så kan det ju ändå vara värt att försöka byta de delar som verkar fela. Du får se det som att det är kostnaden för att få ut datan och sedan tömmer ni den och kasserar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon2110:

Fast då blir man nyfiken man varför man skaffar en iOS-enhet när man enbart vill köra Googles tjänster. Valfrihet är ju bra

Man kommer ju inte in i enheten med bara hjälp av ny knapp och ny skärm. Du behöver ju fortfarande PIN-koden för att låsa upp den. Förvånansvärt mycket killgissningar i denna tråd.

Många har Iphone utan att ha gjort ett aktivt val, som jobbtelefon kanske, eller för att de inte bryr sig så mycket. Eller så är man mer tech-savy och vill kunna välja själv. Kör man på Googles moln (eller något annat som OneDrive) så kan man byta enheter mellan systemen utan problem, Icloud funkar inte så bra om du ska köra Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Om telefonen fungerar så pass att du i alla fall kan se något på skärmen så kan det ju ändå vara värt att försöka byta de delar som verkar fela. Du får se det som att det är kostnaden för att få ut datan och sedan tömmer ni den och kasserar.

Igår kväll kunde man fortfarande se små areor av bild på skärmen, men nu på morgonen så är det bara svart, lila, grönt och rött. Tror den gav upp under natten och fick somna in...

Tack för er som har kommit med hjälpsamma svar. Ni andra vet vilka ni är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Fast då blir man nyfiken man varför man skaffar en iOS-enhet när man enbart vill köra Googles tjänster. Valfrihet är ju bra

Man kommer ju inte in i enheten med bara hjälp av ny knapp och ny skärm. Du behöver ju fortfarande PIN-koden för att låsa upp den. Förvånansvärt mycket killgissningar i denna tråd.

Och ägaren har inte PIN-koden?

Och om nu man använder googles tjänster så bör man ju ha alla bilder där eller?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Nu är detta bara en fundering, men det känns ju fruktansvärt svagt att man ska kunna byta ut hårdvara utan att data raderas. Jag menar om t.ex. mobilen blivit stulen vill man ju som ägare att data raderas så fort som möjligt, inte att det ska finnas möjligheter för tjuven att komma åt känslig data. Iofs kan jag förstå det om man ändå behöver låsa upp telefonen, men känns liksom som att ge extra möjligheter att stjäla data.

Vet inte hur det är med Iphone men på Samsungs mobiler kan man göra den helt obrukbar genom att låsa hårdvaran i den över nätet. Det är endast ägaren av mobilen som kan göra detta OM man aktiverat den funktionen om jag förstått det rätt.
Hur garanterat säkert det är vet jag inte.
Har man dessutom ett SD kort i mobilen är det ju inte speciellt svårt att komma åt bilderna. Tror iof att Samsungs mobiler inte lägger foton på SD kortet längre...som de gjorde förr.

EDIT: Hittade hur man gör https://support.google.com/accounts/answer/6160491?hl=sv
Det går faktiskt att radera allt innehåll genom detta. Iphone har garanterat samma funktion.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Vet inte hur det är med Iphone men på Samsungs mobiler kan man göra den helt obrukbar genom att låsa hårdvaran i den över nätet. Det är endast ägaren av mobilen som kan göra detta OM man aktiverat den funktionen om jag förstått det rätt.
Hur garanterat säkert det är vet jag inte.
Har man dessutom ett SD kort i mobilen är det ju inte speciellt svårt att komma åt bilderna. Tror iof att Samsungs mobiler inte lägger foton på SD kortet längre...som de gjorde förr.

EDIT: Hittade hur man gör https://support.google.com/accounts/answer/6160491?hl=sv
Det går faktiskt att radera allt innehåll genom detta. Iphone har garanterat samma funktion.

Samma funktion finns hos alla, tror jag. iPhone skaffade det tidigt när huvudkonkurrenten var Blackberry (minns ni dem?) eftersom de redan hade den funktionen. Går att göra på Macar också, och det går säkert att fixa på Windows. Det är en funktion av att disken är krypterad - det enda som behöver göras är att radera den lagrade krypteringsnyckeln

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SmOOthy:

Och ägaren har inte PIN-koden?

Och om nu man använder googles tjänster så bör man ju ha alla bilder där eller?

Har du inte PIN-koden eller glömt den. Ja.. då har man ju inte rätt till datat på telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Fast då blir man nyfiken man varför man skaffar en iOS-enhet när man enbart vill köra Googles tjänster. Valfrihet är ju bra

Man kommer ju inte in i enheten med bara hjälp av ny knapp och ny skärm. Du behöver ju fortfarande PIN-koden för att låsa upp den. Förvånansvärt mycket killgissningar i denna tråd.

Jag vill inte vara bunden till ett ställe. T.ex. så körde jag med Android telefon och en iPad och då fungerar Google tjänsterna mycket bättre då de fungerar på båda plattformarna

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Ecthelion:

Tack för svar.

Har inte frågat henne om iCloud än, men det känns inte som någonting hon skulle använda.

Har erfarenhet av att byta skärmar, hemknapp m.m. på egen hand vilket är varför den inte ännu är inlämnad på t. ex. Teknikmagasinet.

Problematiken som ligger i en sådan reparation och varför jag själv menade på att reparation inte kommer fungera är på grund av att det verkar som att logic boarden i sig själv har tagit en massa stryk, dessutom har den fått in fuktskador under skärmen och det är knappt att mobilen svarar på att ens stänga av sig (startknapp + volym ner). Istället vill den då försöka ringa ett nödsamtal.

Jag ska se vad jag kan göra med iTunes & iCloud, annars får det bli ett företag eller så slänger vi bara skiten så får hon vara utan sin data.

Är inte iCloud som Dropbox? Har man inte inaktiverat det så körs det automatiskt i bakgrunden så fort datatrafik finns?

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Är inte iCloud som Dropbox? Har man inte inaktiverat det så körs det automatiskt i bakgrunden så fort datatrafik finns?

Nja, delvis. Men man kan stänga av iCloud.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig