Tänker långtidsspara i Bitcoin, tips om hur man för över pengar m.m!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Är du släkt med Peter Schiff? Alltid lika kul att höra No-Coiners undermåliga argument.

http://charts.woobull.com/bitcoin-vs-gold/

Hade du investerat 1000 USD i bitcoin när förra stimulus checken kom så hade du legat plus. Hade du köpt guld hade du legat minus.

Som allt annat, när det gick från analogt till digitalt, så blev det mycket större. Dumt att betta emot allmänna utvecklingen.

Jag har aldrig förespråkat guld. Det har historiskt sett visat sig vara en dålig investering i jämförelse med värdepapper. Peter Schiff har varit en väldigt välkänd förespråkare för guld under de decennier jag har varit intresserad av ekonomi, och han har fel gång på gång. Så nej, jag har inget över för honom.

Men du påvisar fortfarande inte varför jag har fel eller varför det jag framför är undermåligt.

Att en valuta stiger i värde är ju inget positivt. Skulle någon skapa tjänster eller produkter i BTC så skulle de vara i konkurs nu, oberoende hur fungerande deras verksamhet varit tidigare. Tänk dig bara själv att SEK skulle gå upp i paritet med dollarn på några månader - det skulle vara en katastrof för Sveriges handelsbalans, för arbetsmarknaden och för alla som har t.ex. bolån eller avbetalningar.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag säger inte att tekniken bakom (olika variationer på blockchains) inte kunde ge grund för goda produkter eller tjänster. Det jag säger är att det inte är Bitcoin, och inte heller någon variant av Bitcoin som är decentraliserad (om man tänker sig den som en valuta).

Tror detta är största punkten där våra åsikter går isär, jag ser inte någon större vinning i en centraliserad kryptovaluta jämfört med att bara köra en vanlig fintechtjänst med en databas i botten. Och då jobbar jag på ett företag som hjälper t.ex IBM med deras centraliserade blockchain-initiativ. Personligen så tror jag Microsoft lärt sig läxan från slutet av 90-talet med MSN och denna gången väljer rätt inriktning och utvecklar på Bitcoin(https://techcommunity.microsoft.com/t5/identity-standards-blo...) och Ethereum.

Skrivet av Sando:

Men oberoende så hoppas jag att du inser att när/om en annan krypto med bättre egenskaper (via ICO eller fork) uppstår så kommer Bitcoin att förlora sin position. Eftersom Bitcoin i sin etablerade form är ohållbar så blir det här oundvikligt. Problemet som sen också finns är att det har visat sig vara svårt att få till grundläggande förändring i Bitcoin, främst eftersom det skulle innebära att Bitcoin behöver sluta stiga i värde, och de flesta som sitter på Bitcoin eller minear Bitcoin är enbart intresserade av spekulation och värdeökning.

Min bedömning är att infrastrukturen och nätverkseffekten är för stark i Bitcoin för att konkurrera ut nätverket vid detta laget, såvida något med flera magnituder bättre utvecklas. Håller med dig om att det är svårt att få till grundläggande förändringar i Bitcoin, när något är värt 1 biljon $ så vill man inte gärna experimentera med det. Men jag ser inte heller några grundläggande förändringar som behövs i dagsläget.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Skrivet av Sando:

Jag har aldrig förespråkat guld. Det har historiskt sett visat sig vara en dålig investering i jämförelse med värdepapper. Peter Schiff har varit en väldigt välkänd förespråkare för guld under de decennier jag har varit intresserad av ekonomi, och han har fel gång på gång. Så nej, jag har inget över för honom.

Men du påvisar fortfarande inte varför jag har fel eller varför det jag framför är undermåligt.

Att en valuta stiger i värde är ju inget positivt. Skulle någon skapa tjänster eller produkter i BTC så skulle de vara i konkurs nu, oberoende hur fungerande deras verksamhet varit tidigare. Tänk dig bara själv att SEK skulle gå upp i paritet med dollarn på några månader - det skulle vara en katastrof för Sveriges handelsbalans, för arbetsmarknaden och för alla som har t.ex. bolån eller avbetalningar.

Visst är Schiff rolig? Man undrar om han har så fel, eller om han spelar en roll för att få all uppmärksamhet..
——-

Jag tror ingen här pratar om att bitcoin nu ska ersätta statsvalutan i ett land.
Centralbanker och regeringar lär nog fightas till döds om att bevara sin nuvarande.

Men som värdebevarare? Absolut. Där är jag på tåget.

Sen får man fråga sig, vad är orsaken till bitcoins uppgång? Är det bitcoin som stiger eller dollarn som dyker?
Finns ett uttryck som är roligt, men med lite sanning att ”bitcoin har ingen topp i värde, eftersom fiatpengar har inget stopp i botten”. Centralbankerna gräver bara sin grop djupare och djupare hela tiden.

Pressarna hos FED har ju gått rykande heta senate året: https://fred.stlouisfed.org/series/M1SL

Edit: SAMT att vi har 1.9T USD som ska nytryckas och delas ut under kommande 2-3 veckor till måna amerikaner. Undrar vart mycket av det lär hamna.... Aktier och bitcoin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det finns så många orsaker att man kunde skriva en avhandling om det, men här är tre simpla orsaker till varför Bitcoin inte fungerar som reservvaluta:

1. Reservvalutors huvudsakliga funktion är att binda den nationella valutans värde till en globalt accepterad standard. Bitcoin är inte globalt accepterad.
2. Bitcoin är inte heller stabil, utan har kraftiga svängningar. Därför fungerar den inte för att skapa stabilitet i forex.
3. Guld är ett grundämne. Det används inom industri, elektronik, smycken, konst etc. Bitcoin har inget användningsområde förutom som mål för spekulation, vilket är precis vad man inte vill ha som reserv.

Tesla har inte heller kommit ut och sagt att de kommer att godta Bitcoin som betalning. De har sagt att;

"Moreover, we expect to begin accepting bitcoin as a form of payment for our products in the near future, subject to applicable laws and initially on a limited basis, which we may or may not liquidate upon receipt."

Läs det där igen. Expect to begin. In the near future. Subject to applicable laws. Initially on a limited basis. Liquidate upon receipt.

De kommer alltså inte att sälja bilar i Bitcoin, utan om de gör något som samarbetar de med en betaltjänst och tar aldrig BTC i sin balans.

Det återstår att se om den blir globalt accepterad. Idag äger runt 100 000 människor bitcoin, det betyder att runt 100 000 personer också accepterar bitcoin som en tillgång. Priset är inte stabilt och fungerar därför dåligt som ett utbytesmedium. Skall bitcoin fungera som en valuta måste den först bevisa sig vara bra på att förvara värde. Bara tiden vill utvisa detta.

Att betalningen av en tesla med bitcoin konverteras till dollar när det slutligen hamnar i deras ficka förändrar inte den aspekten att de faktiskt tar betalt i bitcoin. Det finns många lösningar på hur ett system kan byggas ovanpå bitcoin.
Du har fel i att inga större organisationer investerar i bitcoin. Paypal har gått ut med du kommer kunna handla med kryptovaluta med mer än 26 miljoner handlare. https://www.paypal.com/us/smarthelp/article/cryptocurrency-on... https://bitcointreasuries.org/

Norska Aker gick ut med att de investerat en halv miljard i bitcoin igår. Läs gärna deras motivering här
https://www.seetee.io/static/shareholder_letter-6ae7e85717c28...

Att inte bitcoin är något fysiskt du kan göra något praktiskt med gör just bitcoin på många sett till bästa form av pengar man kan ha.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av g147:

Det återstår att se om den blir globalt accepterad. Idag äger runt 100 000 människor bitcoin, det betyder att runt 100 000 personer också accepterar bitcoin som en tillgång.

Du får ta 1000x de siffrorna.

https://markets.businessinsider.com/currencies/news/crypto-us...

Bara Coinbase har >40miljoner användare.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Du får ta 1000x de siffrorna.

https://markets.businessinsider.com/currencies/news/crypto-us...

Bara Coinbase har >40miljoner användare.

Blev fel, 100 miljoner ska det vara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Du flyttar målstolparna, och ger sen ingen grund för det du säger.

Som när staten ändrar mätpunkterna på KPI lite hipp som happ och plötsligt framstår som lägre? Jag är inte ensam om att tro att inflationen är långt högre än 1.7%.

Skrivet av Sando:

Om du "tror" att inflationen är 4% så får du då bevisa det. Centralbankerna skulle nog gärna se 4% i dagens läge, för det är en värld som man enkelt kan korrigera, i jämförelse med deflationära, globala tryck.

Tror det är svårt att korrigera. Det primära vapnet är räntevapnet. Om du höjer räntan så skulle sannolikt bobubblan brisera (som blåsts upp av fria pengar, nollränta). En sprängd bobubbla kraschar marknaderna och arbetslösheten far upp som en raket. Statens intäkter sjunker samtidigt som utgifterna stiger. Staten måste låna för att klara budgeten och får då låna till högre ränta. Höja räntan har blivit omöjligt. Lättare att fiffla med KPI-kriteriernatills någon annan regering håller i den heta potatisen.

Även pensionsskulden skulle bli ett rejält problem. I dagsläget löses den växande andelen pensionärer och den växande skaran av arbetsföra som inte är nettoskattebetalare genom att framtida pensioners värde urholkas mha hög inflation. Hög inflation minskar statens framtida utgifter när dessa utgifter inte följer med inflationen. Dåligt för pensionärerna som rånas på "sitt sparade kapital". Egentligen finns ju faktiskt väldigt lite sparade pensioner i Sverige, det finns ingen rimlig fond för den allmänna pensionen, den är borta. PPM-pemgarna finns på riktigt men det är ingen väsentlig andel.

Skrivet av Sando:

Inflation är i sig något som är bra, även ur pensionssynvinkel. Om alla pensionärer bara skulle läggas på konto så skulle vi behöva ha en ofantligt mycket större penningmängd i cirkulation. I dagens läge är pensionspengar en mycket viktig finansieringskälla för företag.

Varflr det? Den allmänna pensionen finns inte fonderad och kan därför inte läggas på hög eller lånas ut till företag. Så sker ej i Sverige. Pensionen tas från dagens skatter och betalas ut till dagens pensionärer. De arbetsgivaravgifter dagens pensionärer betalt in är borta sedan länge.

Skrivet av Sando:

Sen så är inflation också något som är mycket positivt för gemene man. Att ta ett bolån på 5 miljoner kronor skulle inte vara möjligt i en deflationär värld

Hade aldrig behövts! Värdet hade inte blivit så uppblåst. En villas värde bör sjunka i takt med att dess tekniska livslängd förbrukas. Uppenbart att bopriserna blåsts upp av inte bara efterfrågan utan också av för låg ränta. Om vi måste ha negativ ränta och ändå inte lyckas få till 2% inflation på pappret, samtidigt som bopriserna rusar som raket årtionde efter årtionde är det uppenbart något fel i mätmetoden. Det sjukliga systemet orsakar bubblor. Sen kan vi ju skippa att mäta bubblorna i KPI så ser det ut som att det inte finns någon inflation... När centralbankens ord är sanning så behöver de inte bevisa något? Då säger jag mät själv och fundera på om siffrorna är rimliga, lita inte på centralbanken som är bundis med staten som har allt att vinna på hög inflation.

Skrivet av Sando:

När man tar ett lån med ränta på 2% och inflationen är 1,5% så är realräntan bara 0,5%. Eftersom kapitalet är satt på förhand så minskar lånet kontinuerligt över tid.

Hela generationer har levt på den surfvågen. Att trycka pengar och hoppas på fortsatt oändlig tillväxt på en planet har vissa risker, eller hur? Förr eller senare kommer någon att få betala. Bättre vore att faktiskt betala av på villan själv, inte låta framtida generationer göra det åt dig. De flesta bor över sina tillgångar. Vi är artificiellt rika.

Skrivet av Sando:

En måttlig inflation gör helt enkelt så att samhällets resurser rör på sig. Med deflation står det stilla.

Jag tror att man gör klokare investeringar i balanstider eller t.om i deflationstider. Man slutar inte investera, och man slutar inte äta mat, köpa ny bil etc. Man slutar kanske köpa solsemester på SMS-lån... När pengar sprutas ut till till
och med till negativ ränta så förstår även kommunpampar att det är en jättebra idé att bygga inte bara en ishall i stan, nej bygg två! Spelar ingen roll om de behövs, man går ju plus bara på att ha lånet...
Samhällsekonomiskt orsakar det en ishalls-bubbla samtidigt som nödvändiga investeringar skjuts på framtiden eftersom ingen behöver investera klokt nu för att faktiskt få en vinst i framtiden. Det finns oändligt med pengar att låna så vem bryr sig!

Kopplingen mellan att vara rädd om det kapital man spenderat och den risk man tar när man spenderar pengar är bruten. Det är just den kopplingen som skapar sunt kapital och samhällsekonomi samt stigande levnadsstandard på lång sikt.

Ibland är det bättre att saker står still än rusar rakt ut i kosmos.