Veckans fråga: Använder du en handkontroll till datorn?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Använder du en handkontroll till datorn?

Hör den endast hemma i TV-soffan eller får den samsas med tangentbord och mus? Nu undrar vi hur ni gör!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Japp, har för mycket tennisarmbåge för att klara av att spela med mus & tangentbord. Numera streamar jag 95% av spelen från datorn till Nvidia Shield:en i vardagsrummet och spelar då uteslutande med handkontroll.

Gillar inte att spela FPS med handkontroll men gillar ännu mindre att ha ont i handleden/armen så det får gå ändå.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Det blir faktiskt mestadels spelande med en Xbox Elite-kontroller från soffan i vardagsrummet. Mus och tangentbord åker dock fram för FPS och multiplayer i allmänhet.

Permalänk
Medlem

Ja faktiskt men blir mest till retro spel man använder den.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, har aldrig kört det till datorn faktiskt. (Och aldrig haft konsol, vilket säkert bidrar!)
Kör inte så många spel där dte skulle passa heller. Det senaste är väl kanske Ori and the Will of the Wisps, men jag tycker tangentbord och mus funkade grymt bra där också -- sannolikt bättre, eftersom det blir så mycket lättare att sikta med mus.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Föredetting

Beror helt och hållet på spel. Har en Dualshock 3 kopplad till datorn för det mesta, och visst används den de gånger man orkar veva igång något racing- eller sportspel. Har dessvärre ingen ratt hemma längre, så man får nöja sig med det lilla.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Självklart, vissa speltyper är ju helt värdelösa med mus och tangentbord.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Lirar Valhalla med ps4 kontroll på datorn. Men den har börjat strula så det är nog dags att krypa till korset och köpa en XBOX kontroll.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Yes, men endast till spel som Hades som främst är gjorda för kontroll.

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Ja, spel som Hollow knight, deadcells och i princip alla platformers använder jag kontroll till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Gigabyte X570 AORUS ELITE |
EVGA GeForce RTX 2080 Ti | G.Skill 16GB DDR4 3400MHz CL14

Permalänk
Medlem

Har en 360-kontroll och en PS5 dualsense.

Används primärt till racingspel, andra spel föredrar jag att köra med mus och tangentbord.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

Jepp, en xbox one trådlös handkontroll. Men enbart till bilspel och enstaka plattforms spel, så som Little Nightmares 2. Går ju för fanken inte att spela fps spel med handkontroll....

Visa signatur

[ASUS ROG Strix B650E-E Gaming WIFI]AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB][Corsair 64GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL40 Vengeance AMD EXPO][ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC][LG 48'' UltraGear 48GQ900 4K OLED 138 Hz HDMI 2.1][Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB x 2]Seasonic Vertex GX 1200W][Corsair 7000D Airflow Svart]

Permalänk
Medlem

Ja men aldrig till fps spel

Permalänk
Medlem

Har en xbox one kontroll till datorn. Använder den främst i spel som t.ex GTA, Mafia och Ghost recon när man kör bil/flyger.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

När jag väl spelar spel som känns bättre eller lika bra som med mus och tangentbord använder jag xbox-kontroll!

En gammal 360-kontroll tillsammans med dess mottagare som hängt med riktigt länge. Fungerar riktigt bra!

Kör just nu Immortals Fenyx Rising och då tycker jag kontroll passar bra.

Permalänk
Snusfri

Xbone kontroller till tex FIFA och Forza.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Absolut inte. Jag kan inte fördra handkontroller, keyboard och mus all-the-way.

Jag har Xbox kontrollers, wiimotes, sågar Dream cast controllers, men ändå blir jag aldrig van vid dom, änvände dom ju såklart till konsolerna genom tiderna helt sen min första Phong tv-spel och Atari 2600.

Men för mig - är dom inte snabba nog till FPS spel, och till avancerade spel, inte nog lätt åtkomliga funktioner.

Permalänk
Medlem

Ja istället för muset

Permalänk
Medlem

Av en händelse beställde jag och fick precis hem en PS4 Dualschock för jag har lite strul med konsol skräp-portar till PC.... Darksiders har några ställen där jag har failat miserabelt att ta mig vidare med civiliserad utrustning så man får koppla på nåt annat.... som tur är har Steam inbyggt stöd för det så man slipper haxa drivisar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Väldigt pilligt att köra bilspel eller t.ex. helikopter/flygplan i GTA utan handkontroll, i just GTA kör jag med både kontroll och tangentbord/mus, till fots blir det tangentbord/mus, men i fordon åker oftast handkontrollen fram.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Det blir handkontro till många spel där man inte behöver ha världens bästa aim, tex GTA V, Assassin's Creed, Tomb Raider, Control och Witcher 3. Renodlade FPS titlar som BF och CoD blir det självklart mus och tangentbord till.

Permalänk

Ja, xbox one trådlös handkontroll till i princip allt som inte kräver super-precist sikte (och det går att spela med kontroll på ett rimligt sätt), inkl. singleplayer fps, men även typ Destiny PvE. Just nu Cyberpunk 2077.

Visa signatur

Datorskryt här. Grafikkort, CPU, RAM, hela jäkla kittet. Chassi på det, och mus. Tangentbord. All that good shit.

Permalänk
Medlem

Gammal PS3 kontroll via externt program, kör den i alla spel som inte kräver sikte.
Ska det siktas så spelar jag med musen och tangentbordet. Spelar mest singleplayer story spel, tror jag tom mixade i något spel.
Det flesta moderna spel stödjer instant skifte.

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem

Mest handkontroll men FPS/strategispel blir det mus.
Har 5 stycken PS3 kontroller som enkelt går att ansluta till datorn.
Några exempel där kontroller duger fint eller till och med är att föredra.

Genshin Impact
Hades
Allehanda JRPG

Emulator, såklart.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Lego Master

Ja, men bara några specifika spel:
- Forza Horizon 4
- Skyrim
- Assassins Creed Odyssey

Annars är det m/tgb som gäller.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Kör Xbox one kontrollen med Apex, jävla roligt

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Ja PS4 doas till Rocket League, annars nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Beror helt och hållet på spel. Har en Dualshock 3 kopplad till datorn för det mesta, och visst används den de gånger man orkar veva igång något racing- eller sportspel. Har dessvärre ingen ratt hemma längre, så man får nöja sig med det lilla.

Sitter också på en Dualshock 3, så vi är minst två stycken.

Använder nästan bara en "arkadpinne" till fighting och plattformsspel.

Permalänk
Medlem

Spelar mest bil och sportspel och då används en 360-kontroll. Fungerar kanon!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Det blir faktiskt mestadels spelande med en Xbox Elite-kontroller från soffan i vardagsrummet. Mus och tangentbord åker dock fram för FPS och multiplayer i allmänhet.

had du haft din kontroll länge? är sugen på att skaffa en elite kontroller. Sitter just nu med xbox 360 kontroll, av vad jag sett på nätet så verkar många ha problem med att de inte håller i längden.