Vilken mailtjänst bör man satsa på ifall man inte vill använda Gmal/Outlook?

Permalänk
Medlem

Vilken mailtjänst bör man satsa på ifall man inte vill använda Gmal/Outlook?

Hej,

Vill inte längre använda Gmail eller outlook för den delen heller, och har kollat in lite olika alternativ, men skull vilja höra era åsikter och vad ni själva använder. Har själv kollat in dessa:

Protonmail
Mailbox.org
Zoho (Fastnat för denna tjänst)

Skulle kunna tänka mig betala en slant månadsvis men ingen större summa.

Permalänk
Medlem

Protonmail här, betalar inget funkar sketbråa

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Har både Protonmail och tutanota. Tycker protonmail är den bättre klienten av de två efter några års användande.

Visa signatur

Chassi;Mobo;CPU;RAM;PSU:GPU
NZXT H7 Flow, Asus CH x670E;Ryzen 7 7700X;G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ DP 13 1000W;MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Har både Protonmail och tutanota. Tycker protonmail är den bättre klienten av de två efter några års användande.

Tycker du inte att protonmail är begränsat? Tycker att det klagas en del på det när det kommer till protonmail.

Permalänk
Medlem

Har kört ProtonMail sedan innan det blev allmänt tillgängligt. Skulle aldrig byta tillbaka till Outlook/Gmail!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Hasson39:

Tycker du inte att protonmail är begränsat? Tycker att det klagas en del på det när det kommer till protonmail.

Begränsat på vilket sätt? Naturligtvis erbjuder gratisalternativen mindre av någonting, men vilka av dessa begränsningar anser du vara relevanta för dig?
Har kört Protonmail i kanske fyra år nu, alltid gratisvarianten även om jag övervägt att hoppa på deras betalalternativ, men då handlar det mest om att jag kan tänka mig stödja det de gör snarare än att jag har behov av utökad funktionalitet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testade protonmail men ogillar att den ej gick att synka med vanliga email-klienter, har istället kört mailbox något år nu. Synkar även kalendern och kontakter med dem.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Inte så farligt. Det beror lite på vad man vill ha ut av en mail-tjänst. De hade inte kalender när jag startade använda tjänsten (det hade tutanota) , men jag har för mig att det nu finns (ev. i beta). Jag kräver inte mer av en mailtjänst att den ska vara säker, ta emot e-post och fungera samt synka mot flera plattformar. Sen ska jag vara transparent och säga att jag betalar för det och kanske därmed får lite extrafunktioner? Kommer faktiskt inte ihåg varför jag körde plustjänsten?

Visa signatur

Chassi;Mobo;CPU;RAM;PSU:GPU
NZXT H7 Flow, Asus CH x670E;Ryzen 7 7700X;G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ DP 13 1000W;MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Har använt både ProtonMail och Tutanota, men finner posteo.de bättre. ProtonMail har kopplingar till USA (där noll integritet hägrar) och Tutanota kör förvisso fullt ut på integritet, såpass mycket att de inte stödjer IMAP och SMTP, vilket är ett krav för mig.

Liksom Tutanota, så är posteo.de stationerad i Tyskland och de kör även med grön el (vilket Tutanota tydligen inte gör). Man kan låta all ens data (inklusive metadatan) ligga lagrad krypterad med sitt egna kontolösenord som avkrypteringsnyckel och de stödjer IMAP och SMTP + mycket mer. Helt klart en stor vinst för min del, främst när de bara kostar 12 EUR per år (1 EUR per månad (cirka 10 kr per månad), betalas årsvis).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Inaktiv

Testat och kör både Tutanota och Protonmail. Även jag föredrar Protonmail framför Tutanota. Mer likt Gmail som jag kommer ifrån. Bara en så banal sak som att markera flera meddelanden och radera funkar inte i Tutanota, kan bara radera ett meddelande i taget. Då har jag ändå betalat ett år för Tutanota men kör gratisversionen av Protonmail.

Kommer inte att fortsätta betala för Tutanota utan avsluta det. Det negativa med Protonmail är om man vill använda en egen e-postadress/domän eller av någon annan anledning behöver betala för fler funktioner, så är det avsevärt dyrare än Tutanota. Dock insett att jag verken vill eller behöver en egen e-postadress/domän. En annan negativ sak med Protonmail är väl att du inte kan installera det på datorn utan måste logga in i webbläsaren. Det finns något program för datorn men då måste man betala för Protonmail. Appen är dock gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Du kommer nog få bättre svar om du är mer precis i vad du behöver så slipper du massa rekommendationer för Protonmail ifall det finns dealbreakers för dig. Det finns begränsningar i Protonmail ja, vissa bara för gratisanvändare, vissa för alla. Klarar man sig utan de funktioner som ej fungerar är det helt klart ett bra alternativ enligt mig. Om inte, well, då behöver man annat

Största problemet folk brukar klaga på är att IMAP inte fungerar som vanligt, samt full text search saknas. Jag har kört med bridge applikationen i 2 år för att lösa de två problemen. Fungerar klanderfritt men YMMV.

Permalänk
Medlem

Kan tillföra Startmail till diskussionen. Baserad i Nederländerna. Kostar dock en slant. Jag tycker det fungerar bra och speciellt när det kommer till integritet. De Nederländska integritetslagarna ska inte underskattas.