Permalänk
Avstängd

Vad är RGB led light för dig?

Finns det ett korrekt benämnande gällande rgb dioder, För mig är en en RGB ledstrip en strip där varje individuell diod kan visa RGB färger och på så vis få olika kulörer, Jag har en dispyt med WISH där jag beställt RGB led stripe och där jag varit vääääldigt noga med att beställa korrekt "del" för att man lätt kan bli lurad då dom har flera produktval under en produkt, Ja ni vet vad jag menar.

Nu bråkar jag med dom då jag tröttnat på att dom skickar fel saker eller beskriver dom fel så jag gjorde en stor beställning där jag nu hävdar att dom skickat fel typ till mig och jag fått Led stripes alá Rainbow color, Eller Multi Led strip som det också "enligt mig" kallas där det finns 3 dioder R G B med ett mellanrum som endast kan visa sin respektiva färg.

Finns det något som man kan bevisa att jag har rätt, Eller har jag sån jävla otur att jag har fel i mitt påstående?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Inte för att gå OT, men jag trodde att det alltid var så att man använde individuella LEDs, bara tätt inpå varandra? Kan du länka till en produkt som använder såna där enskilda LEDs du pratar om?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

RGB strip är en stip med kanaler Röd grön och blå. Sägs inget förväntar jag mig att den är okontrollerbar och visar antingen en av färgerna.
Låter som du fått RGB...köp ordentliga grejer om du vill ha något ordentligt.
Vill du styra alla individuellt så bör de nämna adressable RGB.
Får vara väldigt tydlig med kontrollmetod osv.
Finns led paket med alla 3 kanaler...men det är ju i princip bara 3 leds i en plastkapsel. Samma effekt om de sitter nära i separata kapslar

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Nej ännu finns det väl inte någon LED som ensam kan visa RGB?

En "RGB Diod" är detta, enligt bild nedan...

Permalänk
Medlem

Porrbelysning

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorian:

Inte för att gå OT, men jag trodde att det alltid var så att man använde individuella LEDs, bara tätt inpå varandra? Kan du länka till en produkt som använder såna där enskilda LEDs du pratar om?

denna är enligt mig en rgb https://www.youtube.com/watch?v=VJhMNKlRPz4

och detta är wish leden https://www.youtube.com/watch?v=eJIyuNCRDwg

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Numbnutt:

Finns det ett korrekt benämnande gällande rgb dioder, För mig är en en RGB ledstrip en strip där varje individuell diod kan visa RGB färger och på så vis få olika kulörer, Jag har en dispyt med WISH där jag beställt RGB led stripe och där jag varit vääääldigt noga med att beställa korrekt "del" för att man lätt kan bli lurad då dom har flera produktval under en produkt, Ja ni vet vad jag menar.

Nu bråkar jag med dom då jag tröttnat på att dom skickar fel saker eller beskriver dom fel så jag gjorde en stor beställning där jag nu hävdar att dom skickat fel typ till mig och jag fått Led stripes alá Rainbow color, Eller Multi Led strip som det också "enligt mig" kallas där det finns 3 dioder R G B med ett mellanrum som endast kan visa sin respektiva färg.

Finns det något som man kan bevisa att jag har rätt, Eller har jag sån jävla otur att jag har fel i mitt påstående?

Adresserbar rgb led får du söka på om du ska ha det du efterfrågar, vanlig rgb led är som du redan själv befarat, ja en som endast kan visa respektive färg.

https://www.amazon.se/JOYLIT-individuell-adresserbar-icke-vat...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Nej ännu finns det väl inte någon LED som ensam kan visa RGB?

En "RGB Diod" är detta, enligt bild nedan...

https://dwma4bz18k1bd.cloudfront.net/tutorials/Common-Anode-RGB-LED-Pinout.png

Ok, Jag var otydlig, Jag menade inte att just en led visar rgb, utan en lampa typ ett diodhus.
Det jag menar är att en stripe enligt ovan som bara kan visa 1 färg inte är rgb,

Permalänk
Avstängd

Om jag frågar detta då, Hur tolkar ni denna beskrivning? För mig är det att rgb är det jag pratar om, och multi color är det jag fått.

alltså om ni tittar på bilden jag postat och dem olika köpalternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Numbnutt:

Finns det något som man kan bevisa att jag har rätt, Eller har jag sån jävla otur att jag har fel i mitt påstående?

Du har inte otur, du har bara fel

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du handla från sidor som wish får du nog förvänta dig den här kvaliteten på upplevelsen.

RGB är ju inte på något sätt en bestämd term. Är något RGB förväntas det väl helt enkelt kunna visa de färgerna, inte i någon viss upplösning eller med någon viss funktion. Det får man läsa sig fram till hur det blir. Är man osäker men köper ändå gör man det på egen risk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shimonu:

Ska du handla från sidor som wish får du nog förvänta dig den här kvaliteten på upplevelsen.

RGB är ju inte på något sätt en bestämd term. Är något RGB förväntas det väl helt enkelt kunna visa de färgerna, inte i någon viss upplösning eller med någon viss funktion. Det får man läsa sig fram till hur det blir. Är man osäker men köper ändå gör man det på egen risk.

Jo självklart, Men jag tolkade annonsen som att det var , Som jag nu förstått det Addressable rgb strip.

Detta är produkten jag beställde och jag valde den som heter RGB och inte multicolor https://www.wish.com/product/5f4e0beef6772f0389512d0f?share=w...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Numbnutt:

Jo självklart, Men jag tolkade annonsen som att det var , Som jag nu förstått det Addressable rgb strip.

Detta är produkten jag beställde och jag valde den som heter RGB och inte multicolor https://www.wish.com/product/5f4e0beef6772f0389512d0f?share=w...

Okej, då gjorde du fel tolkning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shimonu:

Okej, då gjorde du fel tolkning.

Uppenbarligen, Men säg mig, Vad är Multi color led strip jämfört mot rgb led stripe??

Permalänk
Medlem

multicolour är mer än en färg...kanske blå och röd, eller gul och grön. RGB är Röd grön och blå...säger inget om hur den styrs, om den ens går att styra, bara att den kan lysa i RGB.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Numbnutt:

Uppenbarligen, Men säg mig, Vad är Multi color led strip jämfört mot rgb led stripe??

Skrivet av infigo:

multicolour är mer än en färg...kanske blå och röd, eller gul och grön. RGB är Röd grön och blå...säger inget om hur den styrs, om den ens går att styra, bara att den kan lysa i RGB.

Finns heller inget som hindrar butiker från att använda olika namn för samma sak eller samma namn för skilda saker.

Permalänk
Medlem

RGB för mig är när en enskild diod kan visa en mängd olika färger. I vilken omfattning de kan adresseras som enskilda lampor är olika produkt till produkt. Men är ju inget som jag funderat närmare på.

Med det sagt - köper man på Wish så får man skylla sig själv.