Val: webb- eller systemutveckling?

Permalänk
Medlem

Val: webb- eller systemutveckling?

Hej! Jag står inför två val inför min framtid: webbutveckling eller systemutveckling med två års studier på distans. Jag vill få hjälp med vilka av de utbildningar jag ser på ger mig bäst chans till arbete i en medelstor stad. De flesta annonser i Karlstad inom ämnet har C¤ eller C-programmingspråk som krav eller merit vilket BTH-utbildningen verkar sakna för att fokusera på Python. Ingen av utbildningarna verkar fokusera på Java? Enligt Mittuniversitetet så arbetar utbildningen i systemutveckling främst med C# - är det att föredra som systemutvecklare=

Min bakgrund: 32 år. Masterexamen inom företagsekonomi. Intresse för IT & datorer. Jag har studerat systemutveckling bara en termin tidigare. Hur pass mycket av en komplement är en systemutvecklingsexamen till företagsekonomi inom tjänstedesign, management & marknadsföring? Likaså webbutveckling är också komplement till min tidigare utbildning om än inom webbanalys & webbdesign utifrån användarperspektiv vilket tjänstedesign/-utveckling går ut på.

Utbildningar i fråga; tacksam för svar:

Webbutveckling finns två alternativ:

MITTUNIVERSITET PÅ 2 ÅR - "COMPUTER ENGINEERING-EXAMEN"
Länk: https://www.miun.se/utbildning/program/data-och-it/webbutveck...

Datateknik GR (A)
- Introduktion till programmering i JavaScript, 7,5 hp
- Webbutveckling I, 7,5 hp
- Digital bildbehandling för webb, 7,5 hp
- Programmering i C#.NET, 7,5 hp
- ASP.NET med C#, 7,5 hp
- Databaser, 7,5 hp

Datateknik GR (B)
- Webbutveckling II, 7,5 hp
- Webbdesign för CMS, 7,5 hp
- Webbanvändbarhet, 7,5 hp
- Webbutveckling III, 7,5 hp
- Javascript-baserad webbutveckling, 7,5 hp
- Självständigt arbete, 15 hp

Grafisk design GR (A)
- Typografi och form för webb, 7,5 hp

Industriell organisation och ekonomi GR (B)
- Affärsplaner och kommersialisering, 7,5 hp

Informatik GR (A)
- Projektledning, 7,5 hp

BLEKINGA TEKNISKA HÖGSKOLA - TVÅ ÅR "SOFTWARE ENGINEERING-EXAMEN"
Länk: https://www.bth.se/utbildning/program/pagwg/?val=PAGWG21H

Kurser hösttermin 2021
Programmering med JavaScript, 7,5 hp
Programmering och Problemlösning med Python, 7,5 hp
Teknisk webbdesign och användbarhet, 7,5 hp
Webbteknologier, 7,5 hp

Kurser vårtermin 2022
Algoritmer och datastrukturer med objektorienterad Python, 7,5 hp
Webbapplikationer för mobila enheter, 7,5 hp
Databasteknologier för webben, 7,5 hp
Objektorienterade webbteknologier, 7,5 hp

Kurser hösttermin 2022
Webbaserade ramverk och designmönster, 7,5 hp
Operativsystemet Linux och virtualiseringstekniker, 7,5 hp
JavaScript-baserade webbramverk, 7,5 hp
Matematisk modellering, 7,5 hp

Kurser vårtermin 2023
Självständigt arbete i Webbprogrammering, 15 hp
Grundläggande systemverifiering, 7,5 hp
Data- och telekommunikation, 7,5 hp

Systemutveckling endast en alternativ:

MITTUNIVERSITET - 2/3 ÅR - HÖGSKOLEEXAMEN MINST

Länk: https://www.miun.se/utbildning/program/data-och-it/programvar...
Innehåll
Informatik GR (A):
Användarcentrerad systemutveckling I, 7,5 hp
Introduktion till informatik och akademiska studier, 7,5 hp
Problemorienterad programutveckling, 7,5 hp
Arbete i distribuerade projekt, 7,5 hp
Vetenskaplig metod, 7,5 hp

Informatik GR (B):
Människa-Dator-Interaktion, 7,5 hp
Datamodellering och databaser, 7,5 hp
Systemutvecklingsprojekt, 7,5 hp
Analys och design av informationssystem, 15 hp
Distribuerad systemutveckling, 7,5 hp
Införande och acceptans av informationssystem, 7,5 hp
Interaktiva webbapplikationer, 7,5 hp
Hållbar systemutveckling, 7,5 hp
Tillämpat systemutvecklingsarbete, 15 hp #

Informatik GR (C):
Bedömning av aktuell forskning och utveckling, 15 hp *
Examensarbete, 15 hp *

Valbara kurser, 30 hp *
Under femte terminen väljer studenten själv kurser. Kurser kan erbjudas inom företagsekonomi, datateknik eller annat ämne. För filosofie kandidatexamen krävs minst 30 hp i ett annat ämne än informatik. Kontakta Examensenheten för godkända andraämnen.

Kurser markerade med asterisk (*) läses endast för kandidatexamen.
Kurs markerad med nummertecken (#) kan utgöra självständigt arbete för högskoleexamen.

Visa signatur

W.11 PRO--ASUS Z690--13600KF (@5.1GHZ)--NH-D15--GIGABYTE GAMING OC RTX 4090--KINGSTON 32GB DDR5 (5600MHZ)--SAMSUNG 870 2x1TB SSD--SAMSUNG 860 1TBB SSD--GIGABYTE 1000W (GULD)--FRACTAL DESIGN MESHIFY 2--TII SOUNDSYSTEM--SAMSUNG QN90B 50" 'QLED' 4K (@120HZ & G-SYNC )--RAZER ORNATA--LOGITECH MX MASTER 2--THRUSTMASTER JOYSTICK--ADSL 600/50--PC INKÖPT 01-2023

Permalänk
Medlem

Innan tråden blir "vilket programmeringsspråk är bäst" så tänkte bara kommentera varför ingen av kurserna satsar på Java.

I många fall går det att göra samma sak med typ alla språk, men vissa är mer lämpade för viss typ av uppgifter.
Python går troligen bra att byta ut mot Java när du väl är i arbetslivet (och bestämmer själv).
Men troligen har läraren valt andra språk pga.
1. Det är det vanligaste språket för uppgiften.
Eller
2. Det är det läraren känner sig tryggast i och har lättare att lära ut.

Oavsett så är det inte en nackdel att lära sig flera språk.
Själv är jag inget fan av Java, men kan spara det till en annan tråd.

Permalänk
Medlem

C# och java är ganska lika. Java körs oftast på linux servrar och c# på windows så det brukar vara det som avgör.

Jag tror absolut att en utvecklare med en bakgrund i ekonomi besitter en spetskompetens som kan vara eftertraktad i vissa projekt.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Första utbildningen hade jag valt. Den känns som fokuserad på webbutveckling.

Den andra känns mer flummig eller hur jag ska uttrycka mig. Men det beror helt på vad man är för person och vad man vill jobba med.

Med din bakgrund så känns projektledare väldigt aktuellt, kanske fundera på någon utbildning som fokuserar på detta ihop med IT?

Permalänk

Jag har faktiskt gått den sista utbildningen.

Den är väldigt bred och fokus ligger mer på dokumentation, projektledning/projektarbeten och olika typer av studier. Vill du bli en bra programmerare är det nog inte helt rätt. Du kommer behöva klämma in programmering på sidan av plugget då det är väldigt grundläggande under utbildningen.

Strunta i vilket språk du kör, det är otroligt enkelt att skifta mellan språken så fort du blivit duktig.

Jag tycker att BTH ser mest lovande ut. Webbutveckling/Systemutveckling känns i övrigt som samma grej så fort du är ute arbetslivet, jobba front-, back-end eller full-stack. Bli bara duktig på vad du håller på med så kvittar allt.

Edit: som föregående talare så kan jag hålla med på projektlednings-grejen, kika om det finns någon mer lovande inom detta område om du tycker att det känns intressant.