Intel hånar Apple – med skådespelaren från "I'm a Mac"-reklamer

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Jag gillar dessa, och jag gillade gamla Mac vs PC. Men jag tycker ändå det är lite intressant att Intel som bara gör CPUn gör dessa reklamfilmer. Det är ju inte deras förtjänst att en tillverkare valt att ha roterbar skärm eller dubbla skärmar. Det sitter ju fortfarande intel-cpuer i macar

Intels Evo konkurrerar direkt emot Apple Air. Och Intel har stora problem.
Apple har ett gått rykte och deras maskiner är oftare billigare än Intels Evo maskiner.

Hur Intel ska lyckas med att sälja processorer till ultratunna maskiner för runt över 10 000kr är en bra fråga. De har det tufft. Och när vi pratar ultratunna så blir energieffektivt otroligt viktigt och då får x86an problem.

Det jag vill är att fler tillverkare satsar på billigare maskiner men där har chrome kommit in. Och för många så fungerar en chrome alldeles utmärkt. Jag själv arbetar både på Azure och större servrar från min chromebook utan problem.

Permalänk
Medlem

Jag skrattade. Är ingen fanboy på någon sida, kör båda systemen men de var lite fyndiga.

De har lite samma stil som de gamla när mac var de som bröt normen. Nu är det lite samma sak fast tvärt om.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem

Långt från lika underhållande men ändå underhållande. Är apple fanboy och kan bjuda på detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Liksom en laddare för mobilen, surfplatta, laptoppen eller vad man nu har bör man ha i väskan. Vissa vill att samma laddare även ska passa deras borrmaskin, vinkelslip m.m. Jag förstår tankesättet, men det beror på vad man har för jobb och behov.

Mitt krav är att alla mina prylar ska kunna laddas via USB (systemkamera, laptop etc). Detta då jag gärna tältar "off the grid" under sommaren.

Ang. borrmaskin, så är detta bra nog för mig:

Jag kanske inte kan ladda borrmaskinen via USB, men min borrmaskin kan indirekt ladda mina andra prylar

Permalänk
Medlem

Jag tror intel skjuter sig själva i foten här, men inte nödvändigtvis för att de det skulle vara låg nivå. Istället tror jag det är dumt av dem att köpa in i idén som Apple lyckats impränta i så många, att antingen har man en PC eller en Mac. Precis som om Mac har en särstatus och inte inkluderas i begreppet PC. Apples datorer jämförs inte mot en annan tillverkares datorer, utan jämförs mot alla andra tillverkares datorer. De har verkligen fått en särstatus. Inte helt utan anledning, men mer än vad jag känner är motiverat, och framförallt gagnar det inte intel att spä på den särstatusen.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Exakt samma argument körs kreationister på youtube att ateister är troende.
Det finns mycket bra med Appleprodukter, problemet med prisjämförelser pc vs mac är att vissa utgår ifrån en mac specifikation och sedan kollar vad alternativen kostar. Medans folk i vanliga all kollar vad de vill ha och sedan vad de kan få med runt detta för olika priser.

Tar vi mobil så vill jag ha en runt 6,7", all hårdvara som är bättre är helt klart bättre. Och jag kollar vad jag kan få, jag kan hoppa hej vilt bland olika märke. Men ska det bli en iPhone så blir priset runt 13 000kr. Och jag vill inte lägga så mycket pengar på en standardtelefon. Exakt samma sak gäller övrig hårdvara.

Man kan då tro att Applekunder är lika med personer som lägger mycket pengar på hårdvara, det stämmer garanterat överlag.
Men många av oss teknikintresserade lägger väldigt mycket mer pengar på hårdvara mer än de flesta som köper mac och det blir fel att enbart se oss pcköpare som snåljåpar. T.ex min jobblaptop kostar runt 40 000kr, är då företaget jag jobbar hos en snåljåp för att de ej köpte en 13 000kr macbook till mig? Det blir helt fel att säga så.

Poängen med det sista jag skrev är at tydliggöra att bara för att man är väldigt mån om att få ut max hårdvara för varenda krona, så betyder det inte att man behöver vara en snåljåp, då sett till den stora gruppen som har råd att köra med Apple hårdvara.

Och det är just detta som gör att jag använder så få Appleprodukter. Ska man ha prylar som uppfyller de kraven som jag ställer, så blir det extremt dyrt med Apples alternativ. Ytterst få personer har råd att köpa dessa prylar. Detta leder till att jag själv ej har råd med Apple produkter för jag har så stora krav. Nu kan man kalla mig extremist, men många på forumet är exakt samma sits. De ska ha en stationär speldator med så bra prestanda som möjligt och Apple valet, ja det blir inte lite dyrt. Speciellt om man jämför med vad folk kallar för en värsting gaming pc.

Det har inget med snålhet att göra. Jag hävdar dock att argumenten för att Apples datorer inte skulle vara lika prisvärda helt enkelt inte fungerar längre. Även jag använder en 25-30k PC i mitt arbete. Men inte en chans att den för min arbetsgivare är mer prisvärd än en Mac med M1 eftersom jag hade kunnat utföra samma arbetsuppgifter på den, minst lika snabbt. Hade gärna bytt, men det bibliska hatet mot Apple hos infra-avdelningar är svårt att vända. Jag är däremot ganska säker på att de flesta skulle välja en PC om den ska användas till gaming. Det finns ju inte ens några spel utvecklade för att göra en Mac i den prisklassen du nämner prisvärd.

En Mac faller såklart utanför ramarna om man letar ny laptop inom en budget på <12k. Eller om man helt enkelt föredrar Windows. Men det går inte att side-by-side jämföra Mac vs. PC eller iPhone vs. Android i hårdvaruspecifikation och tro att den med högre siffror generellt ska prestera bättre. Vinsten i ett låst ekosystem är att man enkelt kan sätta upp regelverk och optimera mjukvaran utefter sin fasta uppsättning hårdvara. Samma sak gäller deras telefoner och plattor som inte behöver ha komponenter med lika höga siffror för att prestera lika stabilt och bra som motsvarigheten med ett OS som by design platt ska kunna läggas på vilken hårdvara som helst. Så förutsatt att man kan utföra samma uppgifter i OSX som i Windows och är ute efter prestanda/kr så är det inte mycket som slår Apple just nu i laptop-väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag tror intel skjuter sig själva i foten här, men inte nödvändigtvis för att de det skulle vara låg nivå. Istället tror jag det är dumt av dem att köpa in i idén som Apple lyckats impränta i så många, att antingen har man en PC eller en Mac. Precis som om Mac har en särstatus och inte inkluderas i begreppet PC. Apples datorer jämförs inte mot en annan tillverkares datorer, utan jämförs mot alla andra tillverkares datorer. De har verkligen fått en särstatus. Inte helt utan anledning, men mer än vad jag känner är motiverat, och framförallt gagnar det inte intel att spä på den särstatusen.

Nej reklamen känns inte särskilt väl genomtänkt.
Enligt reklampraxis skall en marknadsledare aldrig jämföra sig med de mindre tillverkarna, bara framhäva varför deras produkter är åtråvärda - att med sin större reklambudget hjälpa till att alls exponera mindre konkurrenter undviks. Apple har bara 8% av PC marknaden. Bara underdogs jämför med andra (marknadsledaren), men också då undviker man gärna att alls nämna dem vid namn utan kallar dem "the competition" eller något i den stilen.

Om man nu skall räkna Macar som PC. De kör inte Windows, och inom ett år inte x86. Det här känns som de undersökningsinstitut som nyss proklamerade att PC marknaden äntligen vänt trenden och vuxit i samband med Covid. Men när man sedan synade deras siffror i sömmarna hade instituten räknat med MacOS, Chromebooks och till och med tablets. (!!)

Och om man definierar PC som "persondator" leder Android stort som plattform följt av (över en faktor fem bakom) iOS, Windows och sedan ett jättesteg ner till MacOS.

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Jag förstår inte all kritik mot reklamfilmerna. Det är ju harmlös humor med glimten i ögat. Knappast som att de bränner några broar, som någon påstod. Om något tror jag att folket på Apple skrockar gott åt Intels tilltag.

Reklamen påminner mig om något om Lidls återkommande kivande med Ica på Instagram. Alltid med glimten i ögat; och alltid med en gilla-markering från Ica-teamet.

Faecesbok har man ju inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Nej reklamen känns inte särskilt väl genomtänkt.
Enligt reklampraxis skall en marknadsledare aldrig jämföra sig med de mindre tillverkarna, bara framhäva varför deras produkter är åtråvärda - att med sin större reklambudget hjälpa till att alls exponera mindre konkurrenter undviks. Apple har bara 8% av PC marknaden. Bara underdogs jämför med andra (marknadsledaren), men också då undviker man gärna att alls nämna dem vid namn utan kallar dem "the competition" eller något i den stilen.

Om man nu skall räkna Macar som PC. De kör inte Windows, och inom ett år inte x86. Det här känns som de undersökningsinstitut som nyss proklamerade att PC marknaden äntligen vänt trenden och vuxit i samband med Covid. Men när man sedan synade deras siffror i sömmarna hade instituten räknat med MacOS, Chromebooks och till och med tablets. (!!)

Och om man definierar PC som "persondator" leder Android stort som plattform följt av (över en faktor fem bakom) iOS, Windows och sedan ett jättesteg ner till MacOS.

Varken Windows eller x86 är något som definierar en PC. Termen användes ju innan x86 och Windows. Sedan kan man ifrågasätta om en tablett eller en smartphone räknas som PC. Normalt används väl termen för mer traditionella desktop datorer och till viss mån laptops. I övrigt håller jag med dig om att det är märklig marknadsföring.

Permalänk
Skrivet av Munglflux:

Det har inget med snålhet att göra. Jag hävdar dock att argumenten för att Apples datorer inte skulle vara lika prisvärda helt enkelt inte fungerar längre.

Så länge som man ska ha en ultrakompakt enhet.
Så fort man inte ska ha detta så finns det bara dyra versioner att jämföra med och man kan diskutera huruvida de är prisvärda emot konkurrensen. Men det finns inget alternativ till dessa dyra, så om ens behov är något enklare så blir Apple dyrar..

Skrivet av Munglflux:

Även jag använder en 25-30k PC i mitt arbete. Men inte en chans att den för min arbetsgivare är mer prisvärd än en Mac med M1 eftersom jag hade kunnat utföra samma arbetsuppgifter på den, minst lika snabbt. Hade gärna bytt, men det bibliska hatet mot Apple hos infra-avdelningar är svårt att vända.

Tvärt om upplever jag. Jag vet hur många gånger jag har föreslaget en icke iPad och det har blivit tvärstopp, då de enbart tillåter iPad på deras nätverk. Dock finns det en förkärlek till Microsoft som beror på många saker, man vill inte blanda olika system och man får rabatter från Microsoft. Detta är rent skit att ett företag får ett sådant extremt makt och monopol, men all dessa molntjänster förändrar det nu.

Skrivet av Munglflux:

En Mac faller såklart utanför ramarna om man letar ny laptop inom en budget på <12k. Eller om man helt enkelt föredrar Windows. Men det går inte att side-by-side jämföra Mac vs. PC eller iPhone vs. Android i hårdvaruspecifikation och tro att den med högre siffror generellt ska prestera bättre.

Självklart. Och vi går emot en utveckling där allt börjar prestera "bra" och man värdesätter mjukvara mer. Problemet är dock att skillnaden i pris kan bli extremt om man enbart hade nöjt sig med en enklare enhet.
Alla oss som vill ha en mobil i 6,7" för runt 5000kr så blir iPhone extremt dyra. Detsamma vi som vill ha en 15,6" laptop, kraftfullare stationär dator etc. Säg en bättre stationär minst 32GB ram, grafikkort motsvarande Nvidia 3060 och 2TB SSD. Så blir Apple alternativet svindyrt. Och detta är ändå knappast en dator som är så kraftig så den utmärker sig utan mer en dator med den kraft som en tekniker som sysslar med det ena och andra behöver ha.

*edit*
Så det jag stör mig på Apple är inte de produkter som majoriteten av alla Apple ägare köper. Utan när man vill ha hårdvara som uppfyller de grundkrav som jag och flera ställer så finns det bara extremdyra alternativ. Detta leder till att de inte blir ett alternativ. Se det lite som ett märke säljer tröjor, de kostar 2000kr, men är riktigt snygga. Folk kan kalla dem prisvärda. Men jag som vill a storlek XL, ja då kostar tröjorna från 20 000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Faecesbok har man ju inte

Va? Tror du citerar fel person

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ber du denna bön varje natt innan du lägger dig?
Apple vår, som är i himmelen!
Helgadt varde ditt namn;
tillkomme ditt rike; ske din vilja, såsom i himmelen så ock på jorden;
......
Amen Apple
Eller varför kör du med så extremt ohederlig cherry picking av en mening och sedan svarar på det helt ur kontext?
Det jag har belyst är att inom Apple världen så är det ultrakompakta enheter som är alternativet för den stora skaran. Där de i många fall faktisk är riktigt prisvärda. Men för oss som inte vill ha detta, så blir priserna extrema och det finns inga för oss vettiga alternativ. Och det är just det som meningen du citerar belyser. För oss som vill ha en "kraftfullare stationär" dator så finns det inga billiga alternativ hos Apple och vad jag menar med kraftfullare är typ en gamning pc.
Det är då helt irrelevant att Apple Mac Pro, fullutrustad för kanske 200 000kr spöar skiten ur alla motsvarande workstations, för det är ändå inte en sådan dator som man efterfrågade när man funderar på en motsvarande stationär "speldator" för runt 30 000kr.

Inte för att upprepa mig. Men det jag har är en billig 6,7" mobil, 15,6" laptop, läsplatta med usb c o.s.v. Ska man ha motsvarande inom Apple, så får man köpa dyrare hårdvaror än nog vad de flesta i denna tråd har privat. Alternativen om man har krav som inte är ultrakomptakta blir snabbt svindyr hos Apple och det är det jag saknar.
Vill man däremot ha en ultrakompakt enhet, ja då blir Apple ett så mycket enklare val.
*edit*
Mina stationära datorer spelar jag inte på men de faller in under gruppen speldator då hårdvaran är i princip samma. Men i vilket fall Apple alternativet blir svindyrt och det är det som jag mest saknar hos Apple. De blir inget val för deras datorer som uppfyller mina krav blir extremt dyra. Min gamla stationära har 64GB ram runt 20TB ssd, min nästa med ddr5 om något år kommer säkerligen ha 256GB ram kanske 50TB ssd, Apple alternativen kommer då bli extremt dyrt.
Och då säger vissa att jag har råd att köra med Apple och så kanske de köper en dator som kostar mindre än vad jag la ut för att få ramminne till min egen.

Nu får du lugna ner dig. Du jämför en workstation med en hemmabygd gaming-pc? Sedan kommer du med världens floskler och en wall of text. Vem är det som är frälst egentligen?

Permalänk
Skrivet av CrazyDriver:

MacOS är anledningen till att jag avstår från att skaffa en ny Mac. Inte för att Windows är så mycket bättre, utan för att jag tycker MacOS är så himla osmidigt. Trots detta har jag en iPhone, iPad och en väldigt gammal Macbook Pro.

Undrar alltid vad det är folk tycker är så omsidigt. Jag tycker det är smidigare att jobba i än Windows. Även om det finns ett par fördelar med Windows användbarhetsmässigt så tycker jag det är ett mycket mer konsekvent användargränsnitt i macOS och en hel del ”drag och släpp”-funktioner som funkar bättre än i Windows.

Skrivet av anon76576:

Rätt roligt. Jag blir förvånad varje gång jag ser en Mac, trodde de var utdöda. Hade två klasskamrater på en utbildning jag gick som hade MAC..de kunde inte göra egentligen något på kursen förutom att surfa och skriva ordbehandling. De fick släpa syskonens gamla PC till kursen för att kunna köra kursens program etc.

Vad handlade den kursen om?

Skrivet av ZamSha:

Haha fan vad många butthurt Appleanvändare.... It's a joke.. Don't take it too hard....

Jag tycker reklamen är rätt kul, så Apple-användare men inte butthurt.

Skrivet av maweric:

Bara funkar? Vänligen, prova Apple innan du uttalar dig så pass självsäkert. Jag har Apple och PC. Apple är inte fri från buggar. Det är däremot ett mer begränsat OS.

Håller med. Inte smärtfritt med MacOS. Men visst blir det färre parametrar som kan ställa till det när det är samma företag bakom både hård- och mjukvara i form av drivrutinier. Samtidigt kan jag ibland tycka saker borde vara ännu stabilare med Apples grejer just därför, men jag använder ju också deras prylar hela dagarna – hade jag kört Windows 10 på heltid hade jag säkert hittat minst lika störiga saker där.

Men vad är mer begränsat mer än spelutbudet på mjukvarusidan?
Det finns inte samma utbud av mjukvara som för Windows, men vill inte påstå att MacOS är begränsat bara för det.

Skrivet av Woaini:

Dom var ju roliga ju.
Visst blir väl Applefans lite buttra såklart, när det inte går att blunda för verkligheten haha.

Haha.
Tycker reklamen var kul. Men verkligheten är även att Intel verkar rätt skraja för Apples kisel i deras datorer och vad som komma skall...

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så länge som man ska ha en ultrakompakt enhet.
Så fort man inte ska ha detta så finns det bara dyra versioner att jämföra med och man kan diskutera huruvida de är prisvärda emot konkurrensen. Men det finns inget alternativ till dessa dyra, så om ens behov är något enklare så blir Apple dyrar..

Tvärt om upplever jag. Jag vet hur många gånger jag har föreslaget en icke iPad och det har blivit tvärstopp, då de enbart tillåter iPad på deras nätverk. Dock finns det en förkärlek till Microsoft som beror på många saker, man vill inte blanda olika system och man får rabatter från Microsoft. Detta är rent skit att ett företag får ett sådant extremt makt och monopol, men all dessa molntjänster förändrar det nu.

Självklart. Och vi går emot en utveckling där allt börjar prestera "bra" och man värdesätter mjukvara mer. Problemet är dock att skillnaden i pris kan bli extremt om man enbart hade nöjt sig med en enklare enhet.
Alla oss som vill ha en mobil i 6,7" för runt 5000kr så blir iPhone extremt dyra. Detsamma vi som vill ha en 15,6" laptop, kraftfullare stationär dator etc. Säg en bättre stationär minst 32GB ram, grafikkort motsvarande Nvidia 3060 och 2TB SSD. Så blir Apple alternativet svindyrt. Och detta är ändå knappast en dator som är så kraftig så den utmärker sig utan mer en dator med den kraft som en tekniker som sysslar med det ena och andra behöver ha.

*edit*
Så det jag stör mig på Apple är inte de produkter som majoriteten av alla Apple ägare köper. Utan när man vill ha hårdvara som uppfyller de grundkrav som jag och flera ställer så finns det bara extremdyra alternativ. Detta leder till att de inte blir ett alternativ. Se det lite som ett märke säljer tröjor, de kostar 2000kr, men är riktigt snygga. Folk kan kalla dem prisvärda. Men jag som vill a storlek XL, ja då kostar tröjorna från 20 000kr.

Fattar ändå vad du menar lite. Största nackdelen med att köra MacOS tycker jag är det begränsade hårdvaruutbudet. Vill man ha en torndator från Apple med plats för lite interna diskar, kortplatser och utbytbart grafikkort har du bara en dator att välja på: Mac Pro med instegspris 70 000 kr. 😕

Jag hoppas verkligen att det blir ändring på detta kommande år. En ”Mac midi” har jag önskat länge. Kommer det inte en sådan så blir det kanske en Mac mini för macOS + en egenbyggd ”mid tower”-PC med Intel eller AMD inside.

Men min maskin i signaturen rullar på rätt bra än. Den är från en tid när Apples torndatorer inte böjade på 70 lax …

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Varken Windows eller x86 är något som definierar en PC. Termen användes ju innan x86 och Windows. Sedan kan man ifrågasätta om en tablett eller en smartphone räknas som PC.

Ursprunget till termen är ”IBM PC”(and compatibles). Det var terminologi som IBM introducerade, och de första åren/decenniet var det beskrivningen på all mjukvara ”runs on IBM PC and compatibles”.
Ja, jag är så gammal.
Så ingen kallade Macar, eller Amigor, eller Sinclair för ”PC”, eftersom det var en förkortning av ”IBM PC and compatibles”.
Snabbspolar vi till idag är kopplingen till IBMs gamla burk förlorad, och begreppet PC används luddigare.
Om man betraktar det som ”persondator”, så gör gemene man allt det som tidigare gjordes på datorer på sina mobila enheter (som dessutom är kraftfullare än de gamla hemdatorerna). Kommunikation, bankärenden, föreningsadministration, spel, websurfning och så vidare.

Det jag inte gillar är när man definierar ”PC” på ett sätt, för att sedan kunna antyda eller påstå något annat. Den där flytande gråzonen som användes i undersökningarna och de följande rubrikerna om PC marknadens expansion t.ex.

Eller när AMD vid presentationen av sitt senaste för desktop grafikkort slängde upp en slide med ”3.2 miljarder gamers” vilket är folk som spelat spel på sina mobiler och är helt orelaterat till deras produkt som säljs i en handfull exemplar.

Terminologi skall vara klar. Kanske dags att skrota ”PC” som term om det inte går att säga vad det betyder längre.

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Fattar ändå vad du menar lite. Största nackdelen med att köra MacOS tycker jag är det begränsade hårdvaruutbudet. Vill man ha en torndator från Apple med plats för lite interna diskar, kortplatser och utbytbart grafikkort har du bara en dator att välja på: Mac Pro med instegspris 70 000 kr. 😕

Jag hoppas verkligen att det blir ändring på detta kommande år. En ”Mac midi” har jag önskat länge. Kommer det inte en sådan så blir det kanske en Mac mini för macOS + en egenbyggd ”mid tower”-PC med Intel eller AMD inside.

Men min maskin i signaturen rullar på rätt bra än. Den är från en tid när Apples torndatorer inte böjade på 70 lax …

Exakt och det är konstigt att vissa har så svårt att förstå.
Det behöver inte alls vara något märkvärdigt krav man har. Säg man vill ha en laptop i storleken runt 15,6", man har inga andra speciella krav. Inom Apple så är det väl runt 25 000kr man får lägga ut då. Och då envisas vissa med att tjata om att denna 25 000kr laptoppen minsan är prisvärd, nämn annan laptop med exakt samma specifikation som är billigare.
Och totalt missar att man i sin kravställan inte har en Macbook Pro specifikation som krav.
Detsamma med desktop, såklart Apple inte kommer göra något som liknar en hembyggd pc. Men det finns inget alternativ alls mellan deras ultraportbla enheter eller en workstation för 70 000kr. Där folk igen upprepar samma sak, nämn en annan workstion för under 70 000kr med samma specifikation som är billigare. När man som en helt vanlig kund efterfrågade en dator som har en motsvarig specifikation som väldigt många här på forumet har.
Och det har aldrig enbart varit spel som endast kräver bra hårdvara på sin dator.

Så det jag ogillar med Apple är att de inte har en dator som riktar sig emot målgruppen som jag tillhör, jag blir hänvisade till deras workstations av olika slag.

*edit*
Det är även det jag tycker parodireklamen framgår. Apple har väldigt litet utbud. Är det en dator som precis har de egenskaper som finns i Apples så får man det man vill ha. Är det så att man har andra önskemål som runt 15,6" laptop och ej en dator i workstationpris. Så får man problem.
Jag tror betydligt mer önskar dessa laptops än de som vill ha en extrem skärm ovanför tangentbordet som visades på en.

Permalänk
Medlem

@EntropyQ3: Förkortningen PC är väl ändå relativt ny och är ändå något som är starkt knutet till IBM, DOS och Windows. Mikrodator och hemdator användes ju innan och parallellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@EntropyQ3: Förkortningen PC är väl ändå relativt ny och är ändå något som är starkt knutet till IBM, DOS och Windows. Mikrodator och hemdator användes ju innan och parallellt.

Skulle säga att uttrycken "IBM PC" samt "IBM PC kompatibel" härstammar från tidigt 80-tal och innan exempelvis C64 fanns.

Om jag inte minns fel, så var detta ett försök av IBM att skydda sig mot alla IBM PC-kloner som sedan uppstod.

Strök VIC20 då jag tog fel på årtal där
Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Skulle säga att uttrycken "IBM PC" samt "IBM PC kompatibel" härstammar från tidigt 80-tal och innan exempelvis VIC20 och C64 fanns.

Om jag inte minns fel, så var detta ett försök av IBM att skydda sig mot alla IBM PC-kloner som sedan uppstod.

ABC-80 kallades hemdator under utvecklingen, mikrodator användes redan under kit-tiden. Så "PC" är ganska sent uttryck som användes parallellt med mikrodator och hemdator i många år. PC kallades det innan klonerna kom. IBM Personal Computer lanserades 12 augusti 1981 med 8088-processor och OS kallad IBM PC DOS (formellt var det väl IBM Personal Computer DOS, men i media PC-DOS). VIC-20 lanserades innan IBM PC och PC-klonerna. IBM var varken först eller enda att använda "PC" givetvis, men andra begrepp användes innan och parallellt.

Permalänk
Medlem

😂 riktigt kul och genialt drag av Intel. Kul att de kan ta det med humor också egentligen är väl Intel ganska nervösa inför framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

VIC-20 lanserades innan IBM PC och PC-klonerna. IBM var varken först eller enda att använda "PC" givetvis, men andra begrepp användes innan och parallellt.

Tog fel på årtalet kring VIC20, då den aldrig slog igenom på bred front i Sverige. Själv hade jag Commodore 64 innan du var född

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@EntropyQ3: Förkortningen PC är väl ändå relativt ny och är ändå något som är starkt knutet till IBM, DOS och Windows. Mikrodator och hemdator användes ju innan och parallellt.

För mig som ”var med” när IBM PC introducerades så är det den naturliga kopplingen, ja. En ”PC” är en x86 dator som kör ett konsumentoperativsystem från Microsoft. Så jag blir fintad när någon använder begreppet för något annat utan att berätta vad de valt att inkludera.

Jag kan förstå att det blir begreppsförvirring. Personal Computer idag är en mobiltelefon, och någon ”IBM PC” existerar överhuvudtaget inte.

Permalänk

Karma

Rätt åt Intel att de springs förbi -efter vad de gjorde mot Nokia. Det är ju välkänt att de lurade finnarna att de skulle samutveckla ett modernt linuxbaserat OS men saboterade det så att MS senare kunde köpa upp dem och amerikansk industri gynnades. Med Nokia hade de kunnat utveckla riscbaserade telefoner. Kallas karma sägs det 😏

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tog fel på årtalet kring VIC20, då den aldrig slog igenom på bred front i Sverige. Själv hade jag Commodore 64 innan du var född

Hur var spelen innan andra halvan av 80-talet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hur var spelen innan andra halvan av 80-talet?

Allt såg ut så här:

Kommer igår hur jag lärde mig engelska genom spelen på C64 (främst textäventyr) men att min lärarinna inte köpte översättningen av "safe" till kassaskåp.

Blue Max, Loderunner, Trollie wallie, Pitfall II och Pitstop II var andra spel som gick varma i 1541:an.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Allt såg ut så här:
https://www.c64-wiki.com/images/3/34/BlaggerLev1Ani.gif

Kommer igår hur jag lärde mig engelska genom spelen på C64 (främst textäventyr) men att min lärarinna inte köpte översättningen av "safe" till kassaskåp.

Blue Max, Loderunner, Trollie wallie, Pitfall II och Pitstop II var andra spel som gick varma i 1541:an.

Ungefär den grafik jag får ut med min Iris Xe.

Är det Jet Set Willy? Kikar på dokumentären From bedrooms to billionares och ser inte helt olikt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Allt såg ut så här:
https://www.c64-wiki.com/images/3/34/BlaggerLev1Ani.gif

Kommer igår hur jag lärde mig engelska genom spelen på C64 (främst textäventyr) men att min lärarinna inte köpte översättningen av "safe" till kassaskåp.

Blue Max, Loderunner, Trollie wallie, Pitfall II och Pitstop II var andra spel som gick varma i 1541:an.

C64an var ju med länge så finns många spel från tiden efter jag var född som du säkert gillade också. Är alltså gammal nog att ha varit med när alla tidningar började heta något med PC. Efter s.k. hemdatorerna dog så blev det bara PC och Mac i media, så den paradigmen känns väldigt 90-tal. De som är lite yngre associerar inte Apple med 68K, PowerPC, SCSI och System 7/Mac OS 8/9 eller deras försök med Newton (om de inte sett Simpsons) och de som är lite äldre associerar de kanske med Apple II-tiden.

Nu är en Apple-dator en Apple-dator och en Windows-dator en Windows-dator och det handlar inte längre om vilken mikroprocessor den har för gemene man. Ingen mer Cyrix med PR-rating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

För att de inte kan leverera x antal mängd av processorer, de saknar samarbeten med diverse andra utvecklare. Finns anledningar varför folk ex väljer intel nätverkschip överallt osv.

Jag trodde mest att det var att det är gamla testade chipp. Samt att de stöds bra i unix derivata. Samt nästan är ett krav då man leker med virtualisering. xenserver lyckades jag inte få till med minna gamla realtek chipp. hade tagits bort. Hyper-c klarade dem men inte andra drv för usb3. Några år sedan. Men av vad jag sätt så blivigt mindre stöd för realtek då man vet att det finns buggar som är lite svåra att gå förbi och även om de säkert är lösta nu så är städet bortaget. Om jag inte minns fel så tog även wmware bort stödet för realtek i sinna virtualiseringssystem. Så låt mig tånka (ironisk) Intel eller realtek vilka andra finns det. Killernic? Ser lite roligare ut de senast åren iofs. Då man inte bara tittar på 1Gbit kretsarna som inte gjort ganska länge.

Så ja vilka andra än Intel och Realteck brukar ni tänka på då det kommer till detta? RJ45

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.