App för begagnade grejer

Permalänk
Medlem

App för begagnade grejer

Hej, vilken app rekommenderar ni för att sälja/köpa begagnade saker? Helst där man kan läsa recensioner om säljaren innan man köper.

Gärna en app som inte tar betalt för annonsen.

Visa signatur

PS5 | iPhone | Games of Thrones | Minecraft | The Lord of the Rings | 0Gravity

Permalänk
Medlem

Vad menar du ens?

Sverige är ett litet land – det som finns är Facebook, Blocket, Tradera och SweClockers Marknad.

Permalänk
Medlem

Tradera är överlägset bäst i Sverige för prylar som kan fraktas enkelt. Tyvärr inte gratis men man träffar bra mycket bättre med sina annonser på tradera än på någon annan plattform.

De som är gratis är tyvärr oftast rätt så dåliga. Tex Facebook, bara en enda stor röra och mycket svårare att få sålt.

Permalänk
Medlem

Hur ska "appen" få in pengar om allt ska vara gratis?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Reklam eller insamlande av data. Facebook Market är ju gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Reklam eller insamlande av data. Facebook Market är ju gratis.

Vem vill använda en app med massa reklam FB är gratis men med massa oseriösa köpare istället som ska pruta eller inte vill betala alls.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Vem vill använda en app med massa reklam FB är gratis men med massa oseriösa köpare istället som ska pruta eller inte vill betala alls.

Överlägset alla andra för sånt som kan hämtas "lokalt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Är inte alla marknadsappar är gratis i början under uppbyggnadsfasen?
Sen när/om appen blir stor, fasar den över till tjäna-pengar-läge och börjar ta betalt för sina tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Då har du haft tur, när jag säljer får jag alltid frågan what can you do about the price.

Skrivet av henkiii:

Är inte alla marknadsappar är gratis i början under uppbyggnadsfasen?
Sen när/om appen blir stor, fasar den över till tjäna-pengar-läge och börjar ta betalt för sina tjänster.

Vilka appar? Vi kan bena ut det lite Blocket, Tradera, SweC (ingen app jag vet) Ebay. Ja FB om man nu vill köra på det.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Har använt Shpock för att sälja lite grejer & det har fungerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är det verkligen det? Personligen har jag haft mycket lättare att sälja på blocket. Men jag har inte använt blocket och Facebook så ofta. Jag tycker att Facebooks sökfunktion är rätt så dålig om man jämför med blocket.

Skrivet av crew seven:

Ja sa ju det innan, tradera är bäst. De swishar jag postar. inget krångel. Avhämtning försöker jag undvika, planera in en träff som inte dyker upp eller krånglar för någon pryl för en hundring kan kvitta. Tar för mycket tid.

Skulle jag sälja en bil eller möbel så blir jag ju typ tvungen att använda Facebook eller Blocket, men då får man väl lägga lite extra billigt så att det går fort och ignorera alla som ställer 1000 frågor och svara på den som skriver att den kan komma direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Vilka appar? Vi kan bena ut det lite Blocket, Tradera, SweC (ingen app jag vet) Ebay. Ja FB om man nu vill köra på det.

Jag tänkte väl på de största.
Tradera och Blocket.

Ebay har jag ingen koll på, finns det ens i Sverige?

FB Marketplace måste väl anses vara i läget där de försöker norpa kunder av marknadsledarna genom att vara billigare/gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Är det verkligen det? Personligen har jag haft mycket lättare att sälja på blocket. Men jag har inte använt blocket och Facebook så ofta. Jag tycker att Facebooks sökfunktion är rätt så dålig om man jämför med blocket.

Beror ju på vad det handlar om, jag skulle inte köpa eller sälja en båt på Facebook. Elektronik är väl Tradera ganska bra på, men det är ofta en plattform för butiker och lämpar sig inte för grejer som ibland kan vara svårsålda eller svåra att frakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Tradera och Blocket.

FB Marketplace måste väl anses vara i läget där de försöker norpa kunder av marknadsledarna genom att vara billigare/gratis.

Facebook har ju rejält med potential pga av deras massiva användarbas. Tråkigt bara att man skall vara tvungen att ha konto på Facebook för att handla där. Nu har jag iofs konto på Facebook och är väldigt sällan inne där. Jag tycker att deras marketplace är en enda stor röra. Men potentialen finns ju där.

Skrivet av Petterk:

Beror ju på vad det handlar om, jag skulle inte köpa eller sälja en båt på Facebook. Elektronik är väl Tradera ganska bra på, men det är ofta en plattform för butiker och lämpar sig inte för grejer som ibland kan vara svårsålda eller svåra att frakta.

Svaret gällde saker som krävde "hämtas lokalt", det var där jag jämförde Facebook och Blocket. Allt som kan postas kör jag helst på Tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Ja FB kan vara riktigt lurigt sen är det alltid nån som bor för långt bort för att hämta då går man vidare. Brukar alltid försöka kolla om en person finns på Lexbase först.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Svaret gällde saker som krävde "hämtas lokalt", det var där jag jämförde Facebook och Blocket. Allt som kan postas kör jag helst på Tradera.

Mitt första svar syftade på grejer som inte går bra på Blocket. Typ som när jag hämtade upp en 500 kr TV i höstas. Ska man köpa en Pizzeria är nog Blocket att föredra över Facebook Likaså kapitalvaror med mer värde och efterfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad menar du ens?

Sverige är ett litet land – det som finns är Facebook, Blocket, Tradera och SweClockers Marknad.

Innan Corona såg jag reklam för appar för att bli av med skräp och liknande stup i ett, så finns säkert någon app.

Permalänk
Avstängd

Facebook fungerar för köp/sälj i lokala grupper med specifika ändamål. T ex Teknik/bil/dator köp/sälj. Blocket kan också fungera för lokala saker.

Men i stort är Tradera bäst tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Innan Corona såg jag reklam för appar för att bli av med skräp och liknande stup i ett, så finns säkert någon app.

Finns inga användare, så det är bara riskkapital som göder de apparna. Jag menar, Gula Tidningen finns ju inte längre, inte heller annonssidorna i dagstidningarna.

Inte säljer vi datordelar på NordicHardwares forum längre heller.

Du tänker på typ Sellpy och Shpock. Hur bra gick det med Citiboard? Letgo?

Inte ens Ebay gick att införa i Sverige, Ebay försökte första tiden de ägde Tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Tradera och Blocket.

Jag tror eBay äger Tradera, om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns inga användare, så det är bara riskkapital som göder de apparna. Jag menar, Gula Tidningen finns ju inte längre, inte heller annonssidorna i dagstidningarna.

Inte säljer vi datordelar på NordicHardwares forum längre heller.

Du tänker på typ Sellpy och Shpock. Hur bra gick det med Citiboard? Letgo?

Inte ens Ebay gick att införa i Sverige, Ebay försökte första tiden de ägde Tradera.

Att det är svårdrivet betyder inte att det inte finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Att det är svårdrivet betyder inte att det inte finns.

Om du ändå måste annonsera och sälja på en annan plattform, varför ska du då lägga ner tiden?

Sitter du och läser recensioner på Yelp också? Allt går inte att införa bara för att någon försöker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Nej, Paypal numera.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LarsJo:

Hej, vilken app rekommenderar ni för att sälja/köpa begagnade saker? Helst där man kan läsa recensioner om säljaren innan man köper.

Gärna en app som inte tar betalt för annonsen.

Om man vill ha en app som inte tar betalt så är det typ Facebook Marketplace som gäller (men då betalar man med annat sätt).

Vill du ha omdömen på säljaren så är det typ Tradera och i viss mån Sweclockers Marknad (genom marknadsreferenser-tråden) som gäller. Där är dock Tradera rätt dyrt eftersom de tar provision på en 10% av försäljningspriset (utöver eventuella övriga avgifter...)

Om du vill ha omdömen på säljaren, samt ha gratis annonser, så är ju absolut Blocket sämsta alternativet.

Tycker du det är jobbigt att hantera kommunikation med potentiella köpare, och inte orkar med folk som prutar, så är ju Tradera bäst. Den som vinner förbinder sig att köpa. Dessutom brukar slutpriserna där också bli rätt höga (vilket gör det min minst favorit plattform för att köpa grejer...) Å andra sidan finns där lite större möjligheter att bli blåst som säljare genom missbruk av köparskydd.

Personligen säljer jag helst på Sweclockers marknad för dataprylar. 30 kr för en annons tycker jag är överkomligt, jag gillar hur kommentarfältet funkar, och man slipper de värsta Blocket-dårarna.

Permalänk
Rekordmedlem

App ? Måste man använda en telefon och varför i så fall en specifik app för alla siter brukar gå att nå via vilken webbläsare som helst, behövs det en särskild app är de troligen så små att de är totalt ointressanta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

App ? Måste man använda en telefon och varför i så fall en specifik app för alla siter brukar gå att nå via vilken webbläsare som helst, behövs det en särskild app är de troligen så små att de är totalt ointressanta.

En webapp är också en app, lika så är ett program på en dator en app. App är kort för "applikationsprogram".

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Dom gjorde det iaf, men Ebay och Tradera har väl rätt annorlunda funktion?
Motsvarande Ebay.se finns väl inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av henkiii:

Ebay och Tradera skulle jag snarare säga är nästan exakta kopior av varandra? Vad är det som skiljer dem åt menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Varför tror du de gav upp ebay.se medan de ägde Paypal och Tradera?

Skrivet av pv2b:

Ebay och Tradera skulle jag snarare säga är nästan exakta kopior av varandra? Vad är det som skiljer dem åt menar du?

Kanske ska förtydliga så svarar på ditt inlägg för att förtydliga. Båda har auktioner och köp nu, och det är ju just för att det inte gick att ha både ebay.se och Tradera som vi har kvar Tradera på marknaden. Utländska säljare hittar du givetvis på Ebay, inte så mycket Tradera. Men med Postnord och andra speditörer finns det heller ingen vits i att försöka sälja till utlandet, så det känns naturligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

En webapp är också en app, lika så är ett program på en dator en app. App är kort för "applikationsprogram".

Inte riktigt beredd att hålla med att en "app" på en dator hos gemene man tolkas på det sättet.
Visst, du gör det, men i min värld är en app ett program till en telefon/platta.
Om sen samma app har en motsvarighet på PC så kallar jag det program, inta app.

Men jag har ca 10 appar på min telefon varav jag använder ca 5 varje månad...så jag är inte riktigt den som hänger med

Tycker app-uttrycket är fånigt och bör hållas borta från PC (jag tittar på dig Microsoft "app" store till PC)

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM