Inte riktigt beredd att hålla med att en "app" på en dator hos gemene man tolkas på det sättet.
Visst, du gör det, men i min värld är en app ett program till en telefon/platta.
Om sen samma app har en motsvarighet på PC så kallar jag det program, inta app.
Men jag har ca 10 appar på min telefon varav jag använder ca 5 varje månad...så jag är inte riktigt den som hänger med
Tycker app-uttrycket är fånigt och bör hållas borta från PC (jag tittar på dig Microsoft "app" store till PC)
Som sagt, app är kort för "applikationsprogram", och det har man sagt om program på datorer sedan åtminstone 1990-talet. (Förmodligen längre, men jag är född 1984, så jag går på personlig erfarenhet.) Applikation är en förkortning av applikationsprogram, och app är i sin tur en ytterligare förkortning.
Du kan välja att inte använda ordet för att du tycker det är fånigt, men det som utmärker en app är att det är ett program som tillhandahåller en funktion direkt för en användare. Allt från en ordbehandlare, ett spel, till ett chattprogram, eller ett forum för den delen, är en app.
Blocket är en app. Sweclockers Forum är en app. Blocket och Sweclockers Forum är också webbsidor, de är alltså både webbsidor och appar samtidigt.
En webbapp är alltså en app där själva koden körs på en webbserver och du interagerar genom appen genom en webbläsare. Det är ändå en app.
Och även appar som inte installeras via en appbutik är appar. Jag har 307 appar installerade på min PC just nu, de flesta inte installerade genom appbutiken Microsoft Store, och här är ett urval:

Det är precis lika rätt att säga "applikation" om mobilappar, förresten, även om det får en att framstå lite som en stofil.
Om något så tycker jag det är fånigt att påstå att appar bara är något som man kan göra genom en proprietär appbutik på en mobilplattform.
Men jag ska nog tillägga att jag inte heller brukar säga "app" om ett program på en PC, jag brukar säga "program" istället. Poängen i det här fallet var att markera ett obefogat ordmärkeri om vad ordet "app" faktiskt betyder.