App för begagnade grejer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FX9:

Inte riktigt beredd att hålla med att en "app" på en dator hos gemene man tolkas på det sättet.
Visst, du gör det, men i min värld är en app ett program till en telefon/platta.
Om sen samma app har en motsvarighet på PC så kallar jag det program, inta app.

Men jag har ca 10 appar på min telefon varav jag använder ca 5 varje månad...så jag är inte riktigt den som hänger med

Tycker app-uttrycket är fånigt och bör hållas borta från PC (jag tittar på dig Microsoft "app" store till PC)

Som sagt, app är kort för "applikationsprogram", och det har man sagt om program på datorer sedan åtminstone 1990-talet. (Förmodligen längre, men jag är född 1984, så jag går på personlig erfarenhet.) Applikation är en förkortning av applikationsprogram, och app är i sin tur en ytterligare förkortning.

Du kan välja att inte använda ordet för att du tycker det är fånigt, men det som utmärker en app är att det är ett program som tillhandahåller en funktion direkt för en användare. Allt från en ordbehandlare, ett spel, till ett chattprogram, eller ett forum för den delen, är en app.

Blocket är en app. Sweclockers Forum är en app. Blocket och Sweclockers Forum är också webbsidor, de är alltså både webbsidor och appar samtidigt.

En webbapp är alltså en app där själva koden körs på en webbserver och du interagerar genom appen genom en webbläsare. Det är ändå en app.

Och även appar som inte installeras via en appbutik är appar. Jag har 307 appar installerade på min PC just nu, de flesta inte installerade genom appbutiken Microsoft Store, och här är ett urval:

Det är precis lika rätt att säga "applikation" om mobilappar, förresten, även om det får en att framstå lite som en stofil.

Om något så tycker jag det är fånigt att påstå att appar bara är något som man kan göra genom en proprietär appbutik på en mobilplattform.

Men jag ska nog tillägga att jag inte heller brukar säga "app" om ett program på en PC, jag brukar säga "program" istället. Poängen i det här fallet var att markera ett obefogat ordmärkeri om vad ordet "app" faktiskt betyder.

Permalänk
Medlem

Nu finns det ju mobilappar för Blocket, Tradera och Facebook. Att inte nämna t.ex. SweClockers Marknad när det gäller begagnade saker känns lite konstigt när det gäller detta diskussionsforum, spelar det någon roll om de utvecklar specifika appar eller inte om du vill sälja och köpa från telefonen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Som sagt, app är kort för "applikationsprogram", och det har man sagt om program på datorer sedan åtminstone 1990-talet. (Förmodligen längre, men jag är född 1984, så jag går på personlig erfarenhet.) Applikation är en förkortning av applikationsprogram, och app är i sin tur en ytterligare förkortning.

Du kan välja att inte använda ordet för att du tycker det är fånigt, men det som utmärker en app är att det är ett program som tillhandahåller en funktion direkt för en användare. Allt från en ordbehandlare, ett spel, till ett chattprogram, eller ett forum för den delen, är en app.

Blocket är en app. Sweclockers Forum är en app. Blocket och Sweclockers Forum är också webbsidor, de är alltså både webbsidor och appar samtidigt.

En webbapp är alltså en app där själva koden körs på en webbserver och du interagerar genom appen genom en webbläsare. Det är ändå en app.

Och även appar som inte installeras via en appbutik är appar. Jag har 307 appar installerade på min PC just nu, de flesta inte installerade genom appbutiken Microsoft Store, och här är ett urval:

https://i.imgur.com/7iVOeVx.png

Det är precis lika rätt att säga "applikation" om mobilappar, förresten, även om det får en att framstå lite som en stofil.

Om något så tycker jag det är fånigt att påstå att appar bara är något som man kan göra genom en proprietär appbutik på en mobilplattform.

Men jag ska nog tillägga att jag inte heller brukar säga "app" om ett program på en PC, jag brukar säga "program" istället. Poängen i det här fallet var att markera ett obefogat ordmärkeri om vad ordet "app" faktiskt betyder.

Fast hela grejjen var faktiskt att personen letade efter en "app", inte ett program(jag tolkar det då som att personen letar efter en app till en telefon/platta, inte ett windows/linux program)

Jag är fullt medveten om att tekniskt är det ingen skillnad men just "app" är ett nytt uttryck som används för program som körs på telefon/plattor.

Annars är jag helt med dig, du har helt rätt, det är samma saker, så egentligen borde det även heta program, till plattor/telefoner, men det blev lite mer "catchy" antar jag, att kalla det för "app" när telefoner började bli lite bättre och kunna köra program. "Program-store" vs "App-Store", jag kan förstå byte av term

Men generellt skulle jag säga att gemene man inte menar samma sak när man säger "app" och "program", även om de rent tekniskt är samma sak. Men jag kan också ha fel

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FX9:

Fast hela grejjen var faktiskt att personen letade efter en "app", inte ett program(jag tolkar det då som att personen letar efter en app till en telefon/platta, inte ett windows/linux program)

Jag är fullt medveten om att tekniskt är det ingen skillnad men just "app" är ett nytt uttryck som används för program som körs på telefon/plattor.

Annars är jag helt med dig, du har helt rätt, det är samma saker, så egentligen borde det även heta program, till plattor/telefoner, men det blev lite mer "catchy" antar jag, att kalla det för "app" när telefoner började bli lite bättre och kunna köra program. "Program-store" vs "App-Store", jag kan förstå byte av term

Men generellt skulle jag säga att gemene man inte menar samma sak när man säger "app" och "program", även om de rent tekniskt är samma sak. Men jag kan också ha fel

Grejen var att personen letar efter en bra tjänst att använda för att sälja/köpa begagnat, och använde ordet "app" om det. Jag gissar på att det faktiskt kvittar om det är en mobilapp eller någon annan slags app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Grejen var att personen letar efter en bra tjänst att använda för att sälja/köpa begagnat, och använde ordet "app" om det. Jag gissar på att det faktiskt kvittar om det är en mobilapp eller någon annan slags app.

Förhoppningsvis, jag har inget emot att erkänna att din tolkning mycket troligt är korrekt.

Men i dagens samhälle finns konstigt nog personer som inte har en PC hemma utan enbart använder en telefon för sina elektroniska behov...fattar inte hur man kan göra det...sitter själv på 3 stationära och 1 server hemma...

Plattan åker enbart fram till barnen eller för att titta på film som finns lagrat på servern (och enstaka slösurf)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Förhoppningsvis, jag har inget emot att erkänna att din tolkning mycket troligt är korrekt.

Spara länken https://www.sweclockers.com/marknad som en genväg på din mobil och nu är det en mobilapp anpassad för mobilskärmen du startar från en (valfri) ikon – precis som ett separat program på telefonen. Det enda du behöver göra utanför sidan är väl att öppna kamera-appen. App är ett låneord om du bara ser till mobilvärlden.

Software applications blev phone applications som blev apps/app, om man kallar det programvaruapplikation, datorprogram, applikation eller app har ingen betydelse. En hemsida är lika mycket ett datorprogram som ett program på Play Store. En hemsida kan vara lika mycket anpassad för mobiltelefoner som en separat mobilapp.

På svenska har vi lutat mer åt att använda ordet program historiskt sett, så även på handdatorer och tidiga smarta telefoner. Med app menar man alltså program. På en PC så kunde skillnaden mellan ett program och en hemsida vara stor, men då många program bygger på webbteknik i långt högre grad än tidigare är den inte så stor längre.

Nu är ju inte Marknad kostnadsfri, men det är det väl egentligen bara Facebook som är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Spara länken https://www.sweclockers.com/marknad som en genväg på din mobil och nu är det en mobilapp anpassad för mobilskärmen du startar från en (valfri) ikon – precis som ett separat program på telefonen. Det enda du behöver göra utanför sidan är väl att öppna kamera-appen. App är ett låneord om du bara ser till mobilvärlden.

Software applications blev phone applications som blev apps/app, om man kallar det programvaruapplikation, datorprogram, applikation eller app har ingen betydelse. En hemsida är lika mycket ett datorprogram som ett program på Play Store. En hemsida kan vara lika mycket anpassad för mobiltelefoner som en separat mobilapp.

På svenska har vi lutat mer åt att använda ordet program historiskt sett, så även på handdatorer och tidiga smarta telefoner. Med app menar man alltså program. På en PC så kunde skillnaden mellan ett program och en hemsida vara stor, men då många program bygger på webbteknik i långt högre grad än tidigare är den inte så stor längre.

Nu är ju inte Marknad kostnadsfri, men det är det väl egentligen bara Facebook som är.

Nu håller jag däremot inte med längre.
En webbsida är inte en app när den baserar sig på en vanlig "http"-sida där du egentligen bara länkat till en helt vanlig sida i webbläsaren (även om många appar i app-store har vanlig webbsida som teknik bakom sig så innebär distributionssättet via "app"-store att det är förpackat).
Min åsikt är helt enkelt att termen "app" inte har med enbart tekniken at göra, utan hur gemene man använder sig av termen. Och där tror jag att de flesta menar en applikation man laddar ner från en "app"-store (eller side loadar för den delen) och startar med en dedikerad ikon på din telefon. Kanske värt en omröstning

Men nu kommer vi till vad du inte tyckte om, hårklyveri kring vad som innefattas i ordet "app"

Det är inte heller viktigt att bena ut denna definition för den delen, samt så känner jag att vi går aaaaaningens off topic här

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LarsJo:

Hej, vilken app rekommenderar ni för att sälja/köpa begagnade saker? Helst där man kan läsa recensioner om säljaren innan man köper.

Gärna en app som inte tar betalt för annonsen.

schpock var gratis förut, vet inte hur det är nu.

Tycker tradera är helt ok trots att de tar betalt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

@FX9: SweClockers skulle kunna göra en lösning på webview som egentligen inte är mer än en länk och sätta i butikerna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FX9:

En webbsida är inte en app när den baserar sig på en vanlig "http"-sida där du egentligen bara länkat till en helt vanlig sida i webbläsaren

https://sv.wikipedia.org/wiki/Webbapplikation
https://en.wikipedia.org/wiki/Web_application

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@FX9: SweClockers skulle kunna göra en lösning på webview som egentligen inte är mer än en länk och sätta i butikerna.

Jag försöker avrunda så vi inte stör vad tråden egentligen handlar om.
Men ni insisterar tydligen på att försöka övertyga mig.

Jag kan teknikerna bakom, men jag försöker peka på det faktum att när en person säger "app": vad menar dom?
Jag tror att dom flesta menar en applikation som skjuts ut via en "app" store på en telefon eller platta.
T.ex. om sweclockers hade gjort en app med en webview som påpekas här, då hade nog rätt många kunnat kalla det att sweclockers har skaffat en app (även om jag själv skulle ställa mig skeptisk )
Men när användaren själv skapar en länk till en webbsida på sin telefon så skulle nog inte den personen säga att dom skapat en "app".

Jag kommer inte argumentera mer för detta då det är så långt off topic att vi snart får en moderator på oss

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Poängen var att det funktionsmässigt inte behöver vara någon skillnad 😀

Permalänk
Hedersmedlem

... och att någon som frågar om en "app" för att köpa/sälja förmodligen struntar i om det är en native app i en mobiltelefon eller om det är en webbsida man kan gå till från sin dator eller telefon.

Själva mekanismen att nå köp/sälj-sidan är alltså sekundärt, när målsättningen är att kunna köpa och sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ebay och Tradera skulle jag snarare säga är nästan exakta kopior av varandra? Vad är det som skiljer dem åt menar du?

Skrivet av Petterk:

Varför tror du de gav upp ebay.se medan de ägde Paypal och Tradera?

Kanske ska förtydliga så svarar på ditt inlägg för att förtydliga. Båda har auktioner och köp nu, och det är ju just för att det inte gick att ha både ebay.se och Tradera som vi har kvar Tradera på marknaden. Utländska säljare hittar du givetvis på Ebay, inte så mycket Tradera. Men med Postnord och andra speditörer finns det heller ingen vits i att försöka sälja till utlandet, så det känns naturligt.

Min bild av Ebay är i huvudsak nya prylar till fast pris medan tradera är nästan uteslutande begagnat, mer som auktionversionen av blocket.

Men jag är ingen storanvändare av någon av dessa plattformar, så jag kanske är ute och cyklar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Min bild av Ebay är i huvudsak nya prylar till fast pris medan tradera är nästan uteslutande begagnat, mer som auktionversionen av blocket.

Men jag är ingen storanvändare av någon av dessa plattformar, så jag kanske är ute och cyklar...

Finns massor nya prylar på Tradera och massor med begagnade på Ebay.

Tradera är som ett Ebay utan utrikeshandeln.

En del av de som säljer nytt föredrar givetvis CDON eller typ Fyndiq som plattform. Tradera finns ju inte på Prisjakt...