Snabbtest: Corsair XC7 mot EK Quantum Velocity

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Corsair XC7 mot EK Quantum Velocity

Kenneth tar en titt på vattenblock från Corsair och EK Water Blocks för att se vad som skiljer modellerna åt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul artikel, och trevligt med en genomgång av saker utan massa sifferhets och utmärkelser. Bara trevligt att få lite åsikter om saker ibland

Permalänk
Medlem

Kul läsning, Mer sånt här spontant

Bytte själv från et xc9 till ek Velocity på min TR 3960X och upplevde inte mer än någon grader bättre temp, kan dock köra pumpen lite lägre pga att det finns en jetplate i ek:n men det är knappt märkbart

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

ljudnivå borde vara obligatorisk tkr jag, bra artikel annars 👍🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Göteborgaren:

ljudnivå borde vara obligatorisk tkr jag, bra artikel annars 👍🙂

Tänker att det är fruktansvärt svårt att isolera en ljudmätning till ett vattenblock?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Rolig läsning! Två tummar upp från mig!
Hoppas verkligen att ni testar fler vattenkylningskomponenter som exempelvis radiatorer

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Personligen använder jag uteslutande EK. Jag vet att det är bra kvalité och jag tycker dom ser bra ut. Avskyr utseendet på Corsairs vattenkylning, ser mest billigt ut. Och angående fäste till AMD, det är ju egentligen inte ett problem. Ska du använda den till AMD, så väljer man att få med ett fäste. Kör man Intel, ja då behöver du det inte och vi sparar på skräpet.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Tänker att det är fruktansvärt svårt att isolera en ljudmätning till ett vattenblock?

kör ett test med fläktarna till radiatorn och pumpen etc och så får du högsta dba så man vet hur mycket det låter.
många som är känsliga med just ljudvolymen inkl jag 🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

kör ett test med fläktarna till radiatorn och pumpen etc och så får du högsta dba så man vet hur mycket det låter.
många som är känsliga med just ljudvolymen inkl jag 🙂

Ja, gör en montering med vatten i ett chassi, mät ljudnivån på hela systemet från en viss position. Byt sedan ut till luft och mät hela systemets ljudnivå igen.
Spontant så är ju siffrorna inte speciellt imponerande för vatten? Ett par grader lägre än luft och man riskerar att förstöra parkettgolvet om något går galet - nope nope nope (så länge det inte är en stor skillnad i ljudnivå).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Gullig liten miniatyr radiator.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Ja, gör en montering med vatten i ett chassi, mät ljudnivån på hela systemet från en viss position. Byt sedan ut till luft och mät hela systemets ljudnivå igen.
Spontant så är ju siffrorna inte speciellt imponerande för vatten? Ett par grader lägre än luft och man riskerar att förstöra parkettgolvet om något går galet - nope nope nope (så länge det inte är en stor skillnad i ljudnivå).

ja det hade varit riktigt intressant 🙂👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

kör ett test med fläktarna till radiatorn och pumpen etc och så får du högsta dba så man vet hur mycket det låter.
många som är känsliga med just ljudvolymen inkl jag 🙂

Skrivet av Trihxeem:

Ja, gör en montering med vatten i ett chassi, mät ljudnivån på hela systemet från en viss position. Byt sedan ut till luft och mät hela systemets ljudnivå igen.

Med tanke på att det är två vattenblock som jämförs och att (såvitt jag uppfattat det) samma fläktar användes till båda så lär ju siffrorna vara i princip identiska.

Dock så visst kan man ju kolla på skillnader i ljudnivå mellan standardfläktar de luftkylare som man jämfört mot och de som valdes till just denna jämförelse. Men då kan man ju också gå in mer på djupet och jämföra olika modeller av fläktar på radiatorn för att se vilka som presterar bäst i en separat artikel då fläktar och deras påverkan av kylprestanda inte riktigt ligger inom vad just detta test handlar om.

Självfallet så vore det ett intressant test, såklart! Men kom ihåg att snabbtestet här specifikt handlar om att jämföra två vattenblock snarare än att mer genomgående jämföra vattenkylning mot luftkylning.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Timmy Fox:

Med tanke på att det är två vattenblock som jämförs och att (såvitt jag uppfattat det) samma fläktar användes till båda så lär ju siffrorna vara i princip identiska.

Dock så visst kan man ju kolla på skillnader i ljudnivå mellan standardfläktar de luftkylare som man jämfört mot och de som valdes till just denna jämförelse. Men då kan man ju också gå in mer på djupet och jämföra olika modeller av fläktar på radiatorn för att se vilka som presterar bäst i en separat artikel då fläktar och deras påverkan av kylprestanda inte riktigt ligger inom vad just detta test handlar om.

Självfallet så vore det ett intressant test, såklart! Men kom ihåg att detta testet specifikt handlar om att jämföra två vattenblock snarare än att mer genomgående jämföra vattenkylning mot luftkylning.

Det var så jag tänkte. Att det kommer inte ge ett särskilt användbart mätvärde på blocken. Däremot hela anordningen förstås.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

ljudnivå borde vara obligatorisk tkr jag, bra artikel annars 👍🙂

Men dom kör ju fläktarna på samma rpm för att få fram temp skillnaden så vad är det du vill veta ?
Det är ju så här man testar för att se hur olika block presterar.

Annars får man ju kolla, hur mycket måste jag öka fläkten till system 1 för att nå ner till samma temperaturer som system 2.
Men då är det ju enbart DB man är ute efter. Men det kan man "kanske" uppnå med att öka pumphastighet osv. Helt ointressant i ett sånt här test. Detta test är enbart för att jämföra två olika block mot varandra.

EDIT: Nu var jag kanske för snabb.
Du kanske ville veta ljudnivå mot luftkylarna? Isåfall ber jag om ursäkt för missförståndet...
Det beror dock också på vilken pump du använder och vilket hastighet du kör den på.
Mitt system har exempelvis dubbla D5 i 38% hastighet och fläktarna på 400rpm samt en nätdel som aldrig startar fläkten och inga mekaniska diskar. så mitt system är helt ljudlöst.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag roterade mitt Velocityblock 90 grader så jag fick hålen lodräta med varandra och körde loggan a là Transformers. Vart fett. Velocityloggan hamnade nertill 😎👍 Corsair blocket är så fult imo.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

temp+dba är lika viktiga för mej att veta inför köp inte bara tempen.
faller bort för mej då tyvärr.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

temp+dba är lika viktiga för mej att veta inför köp inte bara tempen.
faller bort för mej då tyvärr.

Kan rekommendera att du läser recensioner för de produkter du vill ha då istället. Är du ute efter att köpa ett vattenblock så kommer du nog snart inse att ingen av dess gör någon som helst skillnad vad gäller ljudnivå utan snarare är det vilka fläktar samt radiator du köper och hur dessa monteras.

Ifall du inte missat det så testas endast vattenblocken, detta är enskilda komponenter som inte låter något alls av sig själva. Det är INTE AIO-kylare som har en inbyggd pump och kommer med sina egna fläktar som kan låta olika beroende på vilken modell du köper.

Lite som att fråga efter dba i en jämförelse av olika CPU:er, RAM-minnen eller SSD:er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Kan rekommendera att du läser recensioner för de produkter du vill ha då istället. Är du ute efter att köpa ett vattenblock så kommer du nog snart inse att ingen av dess gör någon som helst skillnad vad gäller ljudnivå utan snarare är det vilka fläktar samt radiator du köper och hur dessa monteras.

Ifall du inte missat det så testas endast vattenblocken, detta är enskilda komponenter som inte låter något alls av sig själva. Det är INTE AIO-kylare som har en inbyggd pump och kommer med sina egna fläktar som kan låta olika beroende på vilken modell du köper.

Lite som att fråga efter dba i en jämförelse av olika CPU:er, RAM-minnen eller SSD:er.

true true 👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

tack

mer vattenkylnings artiklar hade jag velat ha! mycket bra!

Permalänk
Medlem

Grymt kul artikel! Bra jobbat! 😊

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk

Jättekul att läsa, önskar fler test av vattenkylningsdelar!

Permalänk
Medlem

Något jag reagerade på var hur liten skillnad det gör för tempen att köra custom waterloop. Det är svår att motivera ett köp mot en bra towerkylare. Det finns knappt någon praktisk vinning alls. Det går snabbt att motivera att lägga pengarna på något annat.

Det känns mer som något en entusiast gör för att det går, mer än något som ger en rimlig vinst någonstans. Jag ser fler nackdelar än fördelar.

Jag har kört vattenkylt i 15 år+ nu men skulle aldrig köpa något sådant idag. Trots att jag inte behövt byta varken pump, block, slangar eller radiatorer. Allt presterar lika bra som förut. Bytte grafikkort nyligen och tog då bort vattenblocket på gpun och kör nu bara vatten på cpun. Nästa gång så kommer jag köpa en bra towerkylare istället.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Jag roterade mitt Velocityblock 90 grader så jag fick hålen lodräta med varandra och körde loggan a là Transformers. Vart fett. Velocityloggan hamnade nertill 😎👍 Corsair blocket är så fult imo.

Inte så bra idé, jag frågade just detta ek support om ock fick detta som svar angående amd, tydligen spelar inte ingen roll för intel CPU.

Yes, the R&D guys did the tests with the normal orientation and when turned for 90° in vertical port orientation and the difference in the temps was about 2-3°C due to the flow which is spread on the fins goes by default on the left and right side, but when rotated goes up and down which is less effective according to the Ryzen chip structure and since the chips are closer spread to the edge of the IHS.

La till info vilken CPU det gällde.
Permalänk
Medlem

Kul!

Jag kör med ett äldre Supremacy EVO som fick kompletteras med AMD-fäste. Bytte till det tjockaste jet-munstycket samt "insats#2". Har delta på ca 30c på 5600x (4,7 all-core).

Största vinsten med vattenkylning är att man har samma ljudnivå oavsett om man surfar swec eller lirar spel. Och man får meka lite Här struntas det i utseendet och det blir väldigt få räta linjer hehe.

Jag hade gärna tagit del av funderingar när det kommer till olika möjligheter med pump- och fläktstyrning - vilka biosinställningar, mjukvara men även hårdvara som kan stötta i det sammanhanget. Har själv lite småbekymmer just nu då det är väldigt få fläktanslutningar på mitt Asus-kort samtidigt som moderkortet och jag inte riktigt kommer överens om hur CPU_opt ska agera när det kommer till att koppla in fläktar och pump.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Skrivet av blade80:

Något jag reagerade på var hur liten skillnad det gör för tempen att köra custom waterloop. Det är svår att motivera ett köp mot en bra towerkylare. Det finns knappt någon praktisk vinning alls. Det går snabbt att motivera att lägga pengarna på något annat.

Det känns mer som något en entusiast gör för att det går, mer än något som ger en rimlig vinst någonstans. Jag ser fler nackdelar än fördelar.

Jag har kört vattenkylt i 15 år+ nu men skulle aldrig köpa något sådant idag. Trots att jag inte behövt byta varken pump, block, slangar eller radiatorer. Allt presterar lika bra som förut. Bytte grafikkort nyligen och tog då bort vattenblocket på gpun och kör nu bara vatten på cpun. Nästa gång så kommer jag köpa en bra towerkylare istället.

Tänkte du specifikt på testet eller på temperaturer i allmänhet? I testet användes endast en 240-radiator, så det är inte konstigt att temperaturen inte blir så mycket bättre.

Men menar du att towerkylare presterar nästan likvärdigt som custom loops så måste jag tyvärr hålla med, det är kul med vattenkylning men jävlar vad dyrt och lite man får för det, i jämförelse med att bara köpa en bra towerkylare :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Tänkte du specifikt på testet eller på temperaturer i allmänhet? I testet användes endast en 240-radiator, så det är inte konstigt att temperaturen inte blir så mycket bättre.

Men menar du att towerkylare presterar nästan likvärdigt som custom loops så måste jag tyvärr hålla med, det är kul med vattenkylning men jävlar vad dyrt och lite man får för det, i jämförelse med att bara köpa en bra towerkylare :/

Det är när du vattenkyler grafikkort som det händer grejer, kyla både CPU och GPU är föredra. Bara vattenkyla CPU är tämligen onödigt som sagt!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Tyckte artikelbilden var kul, ser ut som blocken är glada för att träffas och hänga lite

Permalänk

Jag har ett XC7 RGB, tycker det funkar bra, det enda minus är att det inte går att synka RGB emot ICUE utan att du måste använda moderkortets RGB vilket gör att tex mina minnen och vattenblocket inte synkar ljuset ihop.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Något jag reagerade på var hur liten skillnad det gör för tempen att köra custom waterloop. Det är svår att motivera ett köp mot en bra towerkylare. Det finns knappt någon praktisk vinning alls. Det går snabbt att motivera att lägga pengarna på något annat.

Det känns mer som något en entusiast gör för att det går, mer än något som ger en rimlig vinst någonstans. Jag ser fler nackdelar än fördelar.

Jag har kört vattenkylt i 15 år+ nu men skulle aldrig köpa något sådant idag. Trots att jag inte behövt byta varken pump, block, slangar eller radiatorer. Allt presterar lika bra som förut. Bytte grafikkort nyligen och tog då bort vattenblocket på gpun och kör nu bara vatten på cpun. Nästa gång så kommer jag köpa en bra towerkylare istället.

Jag håller absolut med. En av få vinningar som jag tycker räknas är nog ljudnivån som blir lite lägre och framförallt jämnare. Sen gör det så klart en mycket större skillnad att kyla GPU än CPU också.

Men för min del så är det viktigaste med VK det roliga med att faktiskt bygga det samt hur det ser ut. Hahaha

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow