Nvidia märker om Geforce RTX 3080 Ti-kretsar till RTX 3090

Permalänk
Melding Plague

Nvidia märker om Geforce RTX 3080 Ti-kretsar till RTX 3090

Vinterns modell med 20 GB minne blev aldrig av. Nu hittar grafikkretsen GA102-250 ut till konsumenter som fullfjädrat GA102-300 i RTX 3090 istället.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Priset på ett eventuellt 3080 ti lär bli otroligt högt och måste in mellan 3080 och 3090 i prestanda. Ovärt men kommer ändå sälja slut direkt.

Permalänk

*edit*
Jag är ej läskunnig som flera påpekat, om man får en riktig RTX 3090 kort så är det för konsumenter inget problem. Men ibland så gör tillverkare så att de anser att en produkt motsvarar en annan. Och det kanske den gör i vissa avseenden. Men om man köper produkten för något annat än så blir man ej glad.

Smart sätt att tjäna pengar. Jag tycker mig se för mycket av detta i samhället att märka om produkter och AMD göra likadant.
Jag är liberal i den meningen att företag ska få göra lite som de vill, men om de inte är väldigt tydliga med vad de säljer så ser jag det lite som vilseledande marknadsföring. Folk tror nu de köper en 3090 och får något sämre.
Jag vill minnas att runt 2008 så var det en skärm som fick toppbetyg i alla recensioner, sedan kom tillverkaren på om vi sätter in betydligt billigare och sämre paneler utan att ändra skärmbeteckningen så kan vi öka våra vinster. Och folk blev allt mindre än glada när de köpte en skärm baserat på en recension innan denna ändring.

Permalänk
Medlem

Gäsp vi få se om det kommer ut nån mängder av korten...
Har inte nån förhoppning på de..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Varför sälja 3080ti för lägre pris när man ändå säljer sina 3090 med bättre marginaler så fort de landar i butikerna...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag är liberal i den meningen att företag ska få göra lite som de vill, men om de inte är väldigt tydliga med vad de säljer så ser jag det lite som vilseledande marknadsföring. Folk tror nu de köper en 3090 och får något sämre.

Det är fortfarande GA102-300, alltså samma specifikation som alla andra 3090. Det är snarare så att de avbröt planerna på att artificiellt låsa ner dem och sälja dem som GA102-250. (EDIT: Och packa på mindre VRAM.)

Notera att det är extremt vanligt att artificiellt försämra produkter för att kunna prissegmentera. AMD, Nvidia & Intel och många fler gör det och har gjort det väldigt länge. Normalt så bryr sig ingen, men nu när det är bristvaror så är det ett lite mer intressant beslut. Troligen därför Nvidia ändrade sig då de har bättre vinstmarginal på 3090 gentemot 3080Ti, och det är långa orderköer på 3090.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Smart sätt att tjäna pengar. Jag tycker mig se för mycket av detta i samhället att märka om produkter och AMD göra likadant.

Jag är liberal i den meningen att företag ska få göra lite som de vill, men om de inte är väldigt tydliga med vad de säljer så ser jag det lite som vilseledande marknadsföring. Folk tror nu de köper en 3090 och får något sämre.

Jag vill minnas att runt 2008 så var det en skärm som fick toppbetyg i alla recensioner, sedan kom tillverkaren på om vi sätter in betydligt billigare och sämre paneler utan att ändra skärmbeteckningen så kan vi öka våra vinster. Och folk blev allt mindre än glada när de köpte en skärm baserat på en recension innan denna ändring.

Dom får väl inget sämre, spärren som lagts dit för 3080Ti korten är ju bortplockad så att chipet åter blir ett fullfjädrat 3090, står ju klart och tydligt i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Varför sälja 3080ti för lägre pris när man ändå säljer sina 3090 med bättre marginaler så fort de landar i butikerna...

Det var väl dessutom det här folk ville? Att de inte skulle släppa nya modeller utan fokusera på att leverera ut mer av existerande modeller?

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Dom får väl inget sämre, spärren som lagts dit för 3080Ti korten är ju bortplockad så att chipet åter blir ett fullfjädrat 3090, står ju klart och tydligt i artikeln.

Tackar för rättningen, jag ändrade mitt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Det var väl dessutom det här folk ville? Att de inte skulle släppa nya modeller utan fokusera på att leverera ut mer av existerande modeller?

Tror folk ville ha 3070 och 3080 komma in och inte massa nya 3060 och säkert snart 3050. 3090 är väl ganska få som faktiskt vill betala för...men tillräckligt med folk gör för att nvidia ska fokusera mer på de.
Väldigt många 3080 och 3070 som inte levererats sen september fortfarande. Jag väntar på ett 3060...tar väl 2 månader till i den takten kort kommer in...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Notera att det är extremt vanligt att artificiellt försämra produkter för att kunna prissegmentera. AMD, Nvidia & Intel och många fler gör det ...

Och det gäller inte bara datorer och dess delar, man hittar det även för bilar, symaskiner och allsköns annat.

(Som exempel: Volvo 850 GL (140hp) och 850 GLT (170hp) där skillnaden bara var mjukvaran i ECUn)

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av CE71:

Och det gäller inte bara datorer och dess delar, man hittar det även för bilar, symaskiner och allsköns annat.

(Som exempel: Volvo 850 GL (140hp) och 850 GLT (170hp) där skillnaden bara var mjukvaran i ECUn)

Intressant. Kunde man då med hjälp av en dator låsa upp sin bil till 850 GLT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CE71:

Och det gäller inte bara datorer och dess delar, man hittar det även för bilar, symaskiner och allsköns annat.

(Som exempel: Volvo 850 GL (140hp) och 850 GLT (170hp) där skillnaden bara var mjukvaran i ECUn)

Är det inte i stort sett samma även nu med åtminstone D4 och D5?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Intressant. Kunde man då med hjälp av en dator låsa upp sin bil till 850 GLT?

https://en.wikipedia.org/wiki/Chip_tuning
Teoretiskt möjligt, ingen aning om folk har gjort det. Vet att det är hyfsat många som chip tune'ar sina bilar i allmänhet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

Är inte detta vilseledande marknadsföring i allra högsta grad?

Eller kan de magiskt få fram fler CUDA-, RT-, och Tensor-kärnor, samt Textur- och Rasterenheter på grund av att det är samma mängd transistorer?

Att slänga på ytterligare videominne förstår jag inte är problem, men det andra?

Om inte så tycker jag att det är hög tid för "förskotts-class-action lawsuit".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det här tyder på god yield (och hög efterfrågan). Enda anledningen att segmentera fullt fungerande kretsar nedåt är när det det kan öka din försäljning ytterligare.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Är inte detta vilseledande marknadsföring i allra högsta grad?

Eller kan de magiskt få fram fler CUDA-, RT-, och Tensor-kärnor, samt Textur- och Rasterenheter på grund av att det är samma mängd transistorer?

Att slänga på ytterligare videominne förstår jag inte är problem, men det andra?

Om inte så tycker jag att det är hög tid för "förskotts-class-action lawsuit".

Artikelns överskrift kanske borde ha varit "Nvidia avvaktar med 3080ti till förmån för 3090" för att undvika missförstånd.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Intressant. Kunde man då med hjälp av en dator låsa upp sin bil till 850 GLT?

Jag vet inte om man kan göra just det (ta bort spärren) men att man kan trimma sin bil med hjälp av mjukvara är inget nytt och har gjorts i decennier. Tror det började lite smått på 80-talet.

Finns företag i Sverige där du kan lämna in din bil och be dem antingen effektivisera motorkraften, bensinförbrukningen eller lite av varje.

Man kan se det lite som att överklocka en processor. Precis som processorer kan motorer oftast gå bättre än fabriksinställningen men det som fabriken skickar ut är garanterad (nåja) att fungera samt har en bre relation mellan effekt/bensinförbrukning.

Permalänk
Skrivet av CE71:

Och det gäller inte bara datorer och dess delar, man hittar det även för bilar, symaskiner och allsköns annat.

(Som exempel: Volvo 850 GL (140hp) och 850 GLT (170hp) där skillnaden bara var mjukvaran i ECUn)

De var på nyare efter 2001 v70n som de inte va någon skillnad mellan 140 och 170 förutom mjukvara.
På 850 140hk va en 10 ventilare och 170hk va en 20 ventilare

Men som för mig är det till exempel nästan bara 3080 ti eller 3090 som gäller på grund av Vram, ska ha 3 st 4k i surrround och 10 GB Vram känns lite klent för det även om det bara gäller racing spel

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av CE71:

Och det gäller inte bara datorer och dess delar, man hittar det även för bilar, symaskiner och allsköns annat.

(Som exempel: Volvo 850 GL (140hp) och 850 GLT (170hp) där skillnaden bara var mjukvaran i ECUn)

Skrivet av KplSteiner:

Intressant. Kunde man då med hjälp av en dator låsa upp sin bil till 850 GLT?

Vill minnas att det i princip bara var gasspjället som inte gav "full gas" på den klenare modellen......

Men såklart är artificiell segmentering av produkter väldigt vanligt.
Och ofta är det för att matcha vad konkurrenter gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Eller kan de magiskt få fram fler CUDA-, RT-, och Tensor-kärnor, samt Textur- och Rasterenheter på grund av att det är samma mängd transistorer?

Både 3080 och 3090 (och en eventuell 3080 Ti) använder samma krets, GA102, med olika mycket avstängt.

Permalänk
Medlem

Mycket mer sannolikt att de helt enkelt var felmärkta, och man kasserar inte kretsar för kosmetiska fel i dagens GPU marknad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Både 3080 och 3090 (och en eventuell 3080 Ti) använder samma krets, GA102, med olika mycket avstängt.

Så det finns lika många kärnor och enheter i båda korten med olika mycket avstängt?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Så det finns lika många kärnor och enheter i båda korten med olika mycket avstängt?

Ja.

Permalänk
Medlem

Snart får man la nöja sig med ett 3090 Ti om man inte vill ha 3060/3070.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

Således är det teoretiskt talat möjligt att låsa upp de övriga kärnorna och enheterna om man har egen kiselfabrik hemma?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Borde inte marknaden för 3090 vara mättad snart?
Tänker att de som köpte tidigt är riktiga hardcoreentusiaster som brinner för sitt datorintresse och gärna betalar för det.

Nu på senare tid har köparna mestadels varit folk som bitit i det sura äpplet och köpt 3090 efter att ha väntat på och insett att 3080 varit omöjliga att få tag på. Nu när 3090 stabiliserats runt 25k +- någon tusenlapp, så borde väl marknaden vara nära mättning, eller finns det fortfarande en stor kundgrupp villig att betala över 20k för ett grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Således är det teoretiskt talat möjligt att låsa upp de övriga kärnorna och enheterna om man har egen kiselfabrik hemma?

Teoretiskt är det möjligt, beror på hur dom gjort begränsningen, men det finns ju många exempel genom åren där ett företag gjort begränsningarna med mjukvara och detta kunnat låsas upp av användare med tillgång till rätt mjukvara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eriksson850:

Borde inte marknaden för 3090 vara mättad snart?
Tänker att de som köpte tidigt är riktiga hardcoreentusiaster som brinner för sitt datorintresse och gärna betalar för det.

Nu på senare tid har köparna mestadels varit folk som bitit i det sura äpplet och köpt 3090 efter att ha väntat på och insett att 3080 varit omöjliga att få tag på. Nu när 3090 stabiliserats runt 25k +- någon tusenlapp, så borde väl marknaden vara nära mättning, eller finns det fortfarande en stor kundgrupp villig att betala över 20k för ett grafikkort?

ALLA SKA HA 3090!!! / Graffesossarna!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wingman92:

De var på nyare efter 2001 v70n som de inte va någon skillnad mellan 140 och 170 förutom mjukvara.
På 850 140hk va en 10 ventilare och 170hk va en 20 ventilare

Men som för mig är det till exempel nästan bara 3080 ti eller 3090 som gäller på grund av Vram, ska ha 3 st 4k i surrround och 10 GB Vram känns lite klent för det även om det bara gäller racing spel

Skilde även på utväxlingen i bilar med 140 och 170 motorn.
170 vaknade dessutom först runt 5000rpm och utväxlingen anpassad efter detta.