Sony HT-ST5000 med Xbox Series X/PS5

Permalänk

Sony HT-ST5000 med Xbox Series X/PS5

Hejsan!

Går i tankarna på att köpa en Sony HT-ST5000. Vad jag kan se har den endast HDMI 2.0. Kommer jag att bli begränsad i mitt användande av den nya generationens konsoler vad gäller bildkvalitet och uppdateringsfrekvens? Tanken är att uppnå 4K60Hz. HDR har för mig inte speciellt hög prioritet eftersom jag med avsikt kör en ganska låg ljusstyrka på min TV. Upplever det som skonsammare mot ögonen och huvudet.

För att förkorta frågan: Kommer jag att kunna uppnå 4K60Hz när jag kör HDMI-kabeln genom denna sound bar? Är det lämpligt att köra genom denna eller kommer jag bli begränsad inom mitt användningsområde?

Ett brett färgomfång är som sagt inte prioritet eftersom jag avsiktligen kör på låg ljusstyrka. TV-apparaten den skall kombineras med är Sony Bravia KD-55XF8505.

Hoppas att frågan är tillräckligt tydlig.

//Thomas

Permalänk
Relik 📜

4K 60 Hz med 8 bpc är inget problem, jag har kört det själv genom den soundbaren. Från PC då ska sägas, men är ju ingen skillnad sett till bandbredd etc. 10 bpc / HDR ska gå med, vid 4:2:2 om jag minns rätt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Tack för det snabba svaret. Om jag får får följa upp med en fråga till. Hur upplevde du ljudet på den i allmänhet? Värd 8000 kronor i din mening?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Thomas Torsson:

Tack för det snabba svaret. Om jag får får följa upp med en fråga till. Hur upplevde du ljudet på den i allmänhet? Värd 8000 kronor i din mening?

Jag skrev ett inlägg i en äldre tråd med lite intryck. Citerar det nedan!

Skrivet av emilakered:

Jag var i liknande sits inför en flytt nyligen. Mitt 5.0-system fick fysiskt inte plats på ett bra sätt i nya lägenheten, inte utan att kompromissa rejält med i princip allt annat. Så, jag bet i det sura och skaffade en soundbar.

Kraven jag gick in med var minst tre HDMI in med stöd för 4K UHD vid 60 Hz samt HDR. Alltså, HDMI 2.0 med HDCP 2.2. Man kan säga att det drar ned valmöjligheterna "en smula", och valet föll därför på Sony HT-ST5000.

Så här några veckor in i daglig användning kan jag säga att.. det fungerar bättre än jag trodde på förhand. Mycket bättre, faktiskt. Jag gick in med extremt låga förväntningar ska sägas, hoppades väl på ett lyft från tv-ljudet men fortfarande väldigt platt. Så är verkligen inte fallet, utan jag får imponerande bra spridning av ljudet med tanke på att det fysiskt kommer från ungefär samma plats.

Det som faller är ljud rakt bakifrån, där är det tydligt att förmågan inte finns. Däremot kan jag ibland svära på att ljud kommer från sidorna och taket, trots att det sker via "studs". Visst är precisionen sämre än mitt gamla 5.0, men ljudet fyller ändå rummet mycket bättre än jag vågade hoppas på förhand. Speciellt Atmos-grejer som lägger saker i "taket" ger riktigt bra närvarokänsla.

Annat positivt att lyfta fram är att dialoger låter riktigt bra. Jag vet inte om det är just ST5000 som är stark där, men upplever faktiskt klarare och bättre ljud ställt mot gamla centern. Kan också ha lägre volym totalt och fortfarande höra bra, något som underlättar nattetid.

En sak värd att tänka på är att positionen spelar mycket större roll jämfört med 5.0-systemet. Jag behöver sitta rätt så mitt framför för optimalt ljud, och framför allt "sidokanalerna" tappar rätt snabbt effekt när jag byter plats i sidled.

TL;DR - jag är positivt överraskad. Menar absolut inte det ersätter separationen ett 5.0/5.1-system ger, men efter förutsättningarna är jag imponerad av hur bra det fungerar. Något jag på förhand inte trodde jag skulle skriva.. jag är extremt bra på att såga grejer jag köper.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Grymt! Tack ska du ha! Blir nog ett köp då.